Sida 1 av 1

Kollat igenom bilen lite o kommer med frågor

Postat: lör mar 17, 2007 23:42
av susanna113
Japp då var det dags att börja skruva o mecka då för den analkande våren, de flesta är väl snart färdiga med sina vettar för att ta ut på vägarna, men iom med sent införskaffad får jag väl börja nu.... och blir lagom klar till vintern kommer igen :D

Har några frågor som uppstod, bilder till frågorna finns på länken

1. Under ratten sitter en panel med 3 reglage det till höger är till en elektronisk bensinpump som man satt dit, men de 2 övriga vet jag ej funktionen till? Orginal eller egengjort? Ser ut som reglaget till vänster har ngt med vakum att göra, då vakumslang går ut bakom?

2. I mittkonsollen finns en panel där det står left lamps och right lamps, lyser dessa när problem uppstår eller vad fyller dessa för funktion?

3. Ovanför sitter en tryckmätare PSI till high jacks monterade bak,tyvärr är kompressorn bortplockad och därmed mätaren ur funktion,kan dock fylla på manuellt med luft, men frågan är vilket tryck PSI brukar man ligga på?

4. Av ngn, förmodligen ekonomisk, anledning har man ej brytt sig om att laga termostaten som funnits utan kopplat in fläktarna så att dem styrs manuellt från kupen. Var kan man få tag i ett liknande reglage?Kostnad? Orginal?
Jobbigt att sköta på/avkoppling själv och hålla koll på tempmätaren :?

Usch det blev många frågor och mycket text, hoppas ngn orkar läsa och svara :lol: , länk till bilderna

http://s179.photobucket.com/albums/w298/susanna113/

Postat: sön mar 18, 2007 0:22
av Hånta
På fråga 2 så är det säkert fiber optiken som du undrar över.Från linsen som du har i mitt konsollen så går det en fiber kabel ända ut till lyset.Och om fiber kabeln är hel så lyser det i linsen så fort du har lyset på.På min var fiber kablarna trasig så jag har nu köpt mig en ny kabelhärva till fram/baklysena.Det fina med fiber är att du ser direkt om det är en lampa trasig på panelen.

Lars

Postat: sön mar 18, 2007 0:33
av susanna113
Tackar för detta, tror att det blir till att byta för mig oxå då, lamporna lyser på bilen, fast inte de inne i kupen.

Postat: sön mar 18, 2007 0:40
av Hånta
Men tänk på att det lyser bara då du har halvljuset på,och inte då du bara har parkeringslyset på.Kabelhärvorna är inte billiga :cry: .


Lars

Postat: sön mar 18, 2007 0:51
av susanna113
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1140

Är det dessa du menar? Billigt var det ju....INTE :D

Postat: sön mar 18, 2007 1:01
av Hånta
Exakt,och en sådan hära kanske http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1143 som sagt inte gratis direkt :( .Det sved en hel del då jag köpte bram/bak härvan.Men nu har man dom och det känns skönt :D .

Lars

Postat: sön mar 18, 2007 10:35
av frisk
På fråga ett svarar jag 2.... :shock:
Det vänstra reglaget är för popuplyserna. Så du kan öppna dom utan att tända ljuset tex. vid reperation eller tvättning.

Fråga 4:a bör du skaffa en termostat som styr fläktarna. Tänk om du skulle missa att sätta på dom!! :( Du kan ju koppla dom så att dom går på tändningen men det är ju lite onödigt att låta dom gå hela tiden. Kostar inte mycket med en termostat som du fäster på kylen :wink:

Postat: sön mar 18, 2007 11:21
av ornet
Vem har börjat skruva :o
Som vanligt blir det tok skruva innan man skall ut.
Skall du inte köra alls i sommar?

3. Hi-jackers kan du fylla som du vill beroende på körstil och vilken bekvämlighet du vill ha.
Vitsen med kompressorn som är bortplockad är snabb justering av jackarna.
När du kör stillsamt till tävlingsbanan, lågt tryck så gungar du följsamt fram och när tävlingsdjävulen :evil: tar vid, styvar du snabbt upp chassiet
genom att höja trycket.
Sätt du på nåt strax över 80 psi och ut och testa om du tycker det känns bra när du kör. Sen får du testa dig fram.
Fundera sen om du inte skall byta till vanliga dämpare.
Hi-jackers hade vi på raggarbilarna med max tryck för att hissa upp baken på bilarna, bara för att det såg coolt ut. Men det var stenhårt att köra över ett gupp :wink:

Postat: sön mar 18, 2007 12:59
av Sandberg
Hej

Vad gäller fråga ett så ser det ut som om vänster och mitten är orginal till höger så sitter orginal likadan switch som den vänstra.
Funktionen är
Vänster, Bypass för att öppna strålkastarluckorna (Vakum)
Höger, orginal bypass för att öppna torkarluckan (Vakum)
Mitten, brytare för att stoppa torkarbladen i uppfält läge för service (elektrisk)

Vad gäller fiberoptiken så kan det vara så (om du har tur) att dom inte är monterade ordentligt under centerpanelen så var det på min.

Postat: mån mar 19, 2007 12:46
av susanna113
Tack för alla bra svar. Får man lite mer koll på grjorna då :D