Sida 1 av 1

HJÄLP...... Optisparkproblem.

Postat: tor maj 24, 2007 11:08
av Opel_T4
Hejsan.

Är nykomling här på forumet.

Har en corvette som gör mig gråhårig, kanske nån här har haft liknande problem. För jag så trött på bilskrället att jag snart skickar den på återvinning så den blir PET-Flaskor.

Hela historien började sommaren 2005.

Jag köpte en corvette av 1996 års model, nyimporterad från usa och nybesiktigad, bara tuta å köra. Jag körde några hundra mil med den tyckte den va riktigt trevlig, sen en dag när jag skulle ta en sväng så ville den inte starta, stendöd. Ringde en service kille som har meckat många år med amerikanare och nästan bara med corvette. Fick beskedet att optispark modulen va död, hade hört och läst att just optisparkmodulen hade varit bekymmer för GM. Sagt å gjort modulen byttes och allt va frid och fröjd, körde några mil till innan det var dax att ställa in pärlan för vintern. Bilen stäldes i ett varmgarage där det är ca 10-15 grader.

Våren 2006 när jag skulle hämta ut bilen, samma problem, inte ett liv. Starten gick runt men inte ett tändande i motorn. Suck. Körde bilen på transport till samma reparatör, han säger att det är optisparkmodulen som är död, men han tror att det kan vara nått med elektroniken. Första kabelbiten från optisparkmodulen till insuget vasade sig vara felaktig, så den byts och bilen funkade, ett tag.

Det går några vecka och bilen funkar, sen stendöd igen. Datorn varnar för optisparmodulen. Ok fine, byt skiten så den funkar. Modulen byttes och bilen funkade. Körde bilen endast vid sporadiska tillfällen den sommaren, säkerligen inte mer än 100 mil. Ställde in bilen för vintern, samma ställe, varmgarage.

Våren 2007 dax att hämta ut pärlan, första vridandet på nyckeln, samma sak igen, stendöd. Den tände inte ens en sketen gång. Transport till en annan service kille, en som också har mekat mycket med chevrolet och corvette. Optisparkmodulen död och söl från vattenpumpen. Ok, kanske vatten pumpen har varit på g länge så den har läckt och haft sönder de två tidigare optisparkmodulerna, byte vattenpump och optisparkmodul, igen. Hämtade bilen igår, körden den ca 3 mil hem och ställde den i garaget, tog ut den idag på morgonen för att åke till besiktningen, kommer ca 2 km sen tvärdöd bilen igen. 3,5 mil höll den !!!!

Har ännu inte kollat med datorn men är 110% säker att det är optisparkmodulen som är död.

Någon som har nått bra förslag ? för nu är jag så trött på bilen.

Postat: tor maj 24, 2007 11:53
av COOLMACHINE
Gå in på www.google.com sök på optispark så hittar du massor av tips :wink:

8)

Postat: tor maj 24, 2007 14:46
av MickeW
Prova och sök här http://forums.corvetteforum.com/

Där står det en hel massa åxå.
Hoppas du får ordning på problemet.

mvh
MickeW

Postat: tor maj 24, 2007 17:39
av MickeW
Har ni bytt hela opti-enheten eller bara locket?
Låter nästan som dom bara bytt lock och rotor..?

mvh
MickeW

Postat: tor maj 24, 2007 19:13
av 94
[quote="MickeW"]Har ni bytt hela opti-enheten eller bara locket?
Låter nästan som dom bara bytt lock och rotor..?

Håller med, på min var antagligen bara locket fixat strax innan jag köpte
den och det pajade två månader efter jag köpte den. Pröjsade för en ny
orginaldel och byte. Dyra grejer... :shock:

Postat: tor maj 24, 2007 23:27
av Opel_T4
Hela optisparkenheten är bytt varje gång, och bara orginaldelar från GM.

Optispark ca 8000:-
Arbete ca 2000:-

Summa 10000:- x3

Plus lite annat, så med lite enkel mattematik så kan man enkelt räka ut varför jag inte riktigt är kompis med min bil just nu.

Postat: fre maj 25, 2007 17:09
av Klas80
har du bytt stift, kablar, spole?

Postat: sön maj 27, 2007 9:21
av Jake
Opel_T4 skrev:Hela optisparkenheten är bytt varje gång, och bara orginaldelar från GM.

Optispark ca 8000:-
Arbete ca 2000:-

Summa 10000:- x3

Plus lite annat, så med lite enkel mattematik så kan man enkelt räka ut varför jag inte riktigt är kompis med min bil just nu.
Och om man kollar ockerpriset du har fått betala så undrar jag varför du inte är ovän med din mekk :shock:

http://store.summitracing.com/egnsearch ... 2&D=308192


En enkel fundering har du kollat om det finns gnista??
om inte har du kollat felkoder?
Det är inte helt omöjligt att du har nåt knas med ECUn och att den hänger sig, när mekken sedan byter modulen så bryter han tändningen i mer än 20 min och boxen nollas, och motorn går igång.

Postat: sön maj 27, 2007 10:00
av Mattsson
som jake sa men kolla även om du har gnista direkt ut på soplen om du sätter en kabel och ett stift där för att eliminera om det är fel i själva lock och rotorn.
om inte du har gnista där . så kolla om bilen surar / pulsar spridarna när du kör på starten
då ser du iallafall om det är nåt skit med hallgivaren eller ECUn

Postat: sön maj 27, 2007 13:42
av Kjelle
Det här gäller ju en 96, då är det ju OBD II som gäller.
Då bör det med Tech 2 scanner gå och scanna PCM'n med lite bättre
möjligheter än dom äldre C4'orna.


Kjelle C4/94

Postat: tis maj 29, 2007 16:56
av Opel_T4
Har nu lämnat bilen till "min mekaniker" han pluggade in datorn direkt å kollade, men till min förvåning fanns inga felkoder att avläsa. Alla givare fungerade om de skulle och datorn fick alla signaler, med död är den.

Fortsättning följer.

Ps. Nu finns det ju visst hopp om att jag kanske kan behålla den !!!!!