Sida 1 av 2
Urk!
Postat: tis jun 05, 2007 18:08
av gbak
25 grader varmt, solen steker och jag är i garaget, för att montera ihop parkeringsbromsen!
Det här är verkligen trist att hålla på med det här.
Långsamt går det också.....
Jag vill ut och köra istället för att ha körförbud!
http://www.rowleycorvette.com/corvette_repair.html
Postat: tis jun 05, 2007 18:48
av Sandberg
Kämpa på nu så det blir klart, sedan kommer belöningen med lite crusing
Måste du ha besiktningstid sedan eller är det bara att åka in?
Postat: tis jun 05, 2007 18:49
av gbak
Har tid nästa måndag!
Postat: tis jun 05, 2007 19:03
av vett74
bara å kämpa på!
Skulle ju va finfint väder länge nu så,du får ta en öl eller två istället för att köra

Postat: tis jun 05, 2007 21:06
av Sandberg
gbak skrev:Har tid nästa måndag!
Jag ska till Rissne för besiktning måndag 25/6 får körförbud 1/7.
Måste också fixa handbromsen innan

Postat: tis jun 05, 2007 21:13
av gbak
Klar!
Bara spacer och fälgar som skall dit.
Nu skall jag ut och testa.......
Postat: ons jun 06, 2007 0:44
av ornet
Sånt är bra, tyder på insikt
En länk till en schysst repsida utan massa kommentarer.
Raka rör
Lycka till nu. Irriterande problem, handbromsen.
Postat: ons jun 06, 2007 1:29
av Mr. Beam
Gbak,
Hur gick det med Wilcox ?
Fick du nån bra förklaring eller skall man lägga till dem på "ignorera" listan?
mvh
Mr. Beam
Re: Urk!
Postat: ons jun 06, 2007 4:47
av Nexxus
Om det är någon tröst så är du ju inte den enda som sitter och ugglar i ett garage
gbak skrev:25 grader varmt, solen steker och jag är i garaget, för att montera ihop parkeringsbromsen!
Det här är verkligen trist att hålla på med det här.
Långsamt går det också.....
Jag vill ut och köra istället för att ha körförbud!
http://www.rowleycorvette.com/corvette_repair.html
Re: Urk!
Postat: ons jun 06, 2007 8:35
av sh454
Nexxus skrev:Om det är någon tröst så är du ju inte den enda som sitter och ugglar i ett garage
gbak skrev:25 grader varmt, solen steker och jag är i garaget, för att montera ihop parkeringsbromsen!
Det här är verkligen trist att hålla på med det här.
Långsamt går det också.....
Jag vill ut och köra istället för att ha körförbud!
http://www.rowleycorvette.com/corvette_repair.html
Precis,här är en till
Stefan
Postat: ons jun 06, 2007 9:11
av frisk
Jo besiktning måste vara gjord som Sandberg innan den 1/7 och jag har fortfarande en hel del makadam att gräva/kärra bort framför garageporten. Blir nog av idag så jag kan åka en sväng med vetten.

Postat: ons jun 06, 2007 10:02
av gbak
Mr. Beam skrev:Gbak,
Hur gick det med Wilcox ?
Fick du nån bra förklaring eller skall man lägga till dem på "ignorera" listan?
De är nog en het kandidat för din "ignorera lista", läs här så får du lite mer info för att ta ett beslut:
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... ?t=1719673
Jag har även mailat Willcox och de ber om ursäkt och allt det vanliga säljsnacket när nåt går snett.
De säger att de skall gå till botten med problemet men det är ju inte till nån större tröst just nu.
Det var tydligen monteringsverktyget som tog 2 veckor extra att få fram.
Postat: ons jun 06, 2007 12:37
av gbak
Faan!
Parkeringsbromsen tar inte nästan nåt ändå!
Jag drar handtaget i botten, helsvampigt!
Är det nån som har förslag på vad jag skall gör nu?
Allt inne i trumman är utbytt, nytt vajerhjul under bilen.
Bakre vajern har jag rengjort och smort upp så den löper lätt.
Backade ut backarna 2 kuggar från att bromsen började gå i ingrepp.
Postat: ons jun 06, 2007 14:40
av Håkan1
Jag fick en tvåa på handbromsen när jag besiktade, åkte hem och justerade upp handbromsbackarna på justeringen inne i trumman tills det nöp rejält, justerade sen under bilen på vajersträckningen så spaken tar lagom långt upp.
Åkte till ombesiktningen med anliggande handbroms och fick godkänt, sen hem o släppa justeringen.
Nu är det fritt fram i 2 år.
Har läst en del trådar här på forumet där det sägs att det är mycket svårt att få en väl fungerande handbroms på en c3 o det verkar stämma.
//Håkan
Postat: ons jun 06, 2007 21:05
av ornet
Gjorde så jag med. In på besiktningen med nyp i bromsarna.
Postat: tor jun 07, 2007 6:49
av Stingray73
Här var det ytterligare en i garaget !
Fick ordning på bromsarna och startmotorn och åkte till besiktningen !
Inga problem rent papper !
Startar upp bilen för en sväng i Fredagskväll och märker att man
bara har en växel i Automaten ( backen fungerade också )
Livet är grymt !
Om det ändå kunde regna !
Är det nån som har en TH400 till en -73 liggande ?
Postat: tor jun 07, 2007 10:52
av Hagge
Stingray73 skrev:Här var det ytterligare en i garaget !
Fick ordning på bromsarna och startmotorn och åkte till besiktningen !
Inga problem rent papper !
Startar upp bilen för en sväng i Fredagskväll och märker att man
bara har en växel i Automaten ( backen fungerade också )
Livet är grymt !
Om det ändå kunde regna !
Är det nån som har en TH400 till en -73 liggande ?
''
Har du kollat oljenivån i lådan ? Om den är schysst så kanske det är oljefiltret i lådan som behöver bytas.
Har du tur så är det ngn av dessa två enkla fel som ställer till det !
//Hagge
Postat: lör jun 09, 2007 17:14
av Sandberg
gbak skrev:Faan!
Parkeringsbromsen tar inte nästan nåt ändå!
Jag drar handtaget i botten, helsvampigt!
Är det nån som har förslag på vad jag skall gör nu?
Allt inne i trumman är utbytt, nytt vajerhjul under bilen.
Bakre vajern har jag rengjort och smort upp så den löper lätt.
Backade ut backarna 2 kuggar från att bromsen började gå i ingrepp.
Hur går det med handbromsen?
Du ska väl besikta på måndag.
Postat: lör jun 09, 2007 20:11
av antos
Mitt råd!
Skaffa en C5:a som andra bil

Postat: lör jun 09, 2007 21:05
av gbak
antos skrev:Mitt råd!
Skaffa en C5:a som andra bil

Det enda vi C3 ägare kan säga om C5 är:
Urk!
Postat: lör jun 09, 2007 21:13
av Kai P
gbak skrev:antos skrev:Mitt råd!
Skaffa en C5:a som andra bil

Det enda vi C3 ägare kan säga om C5 är:
Urk!
Har haft en C5 efter mig. Vet ej om han inte ville om eller INTE ORKADE. Men C5:or är snygga. Inbackspegeln....
Vette Rockar™
Kai P™
Postat: lör jun 09, 2007 21:35
av Sandberg
antos skrev:Mitt råd!
Skaffa en C5:a som andra bil

Skulle väl vara som firmabil då för att tarnsportera arslet
Min hobby vill jag ha kvar

Postat: lör jun 09, 2007 22:22
av gbak
En liten dementi:
Egentligen är det inget fel på C5, det är ju en Corvette!!
Man går ju igenom olika stadier i livet.
Just nu är jag inne i en period när jag tycker att det kul att hålla på och greja men min C3:a.
I framtiden när jag tröttnat på meckning (var ganska trött häromdan) kan jag mycket väl tänka mig att köpa en C5:a.
Men inte just nu, måste bara................
Det här börjar bli djupt det här.....borde kanske sluta brygga eget vin.
Angående handbromsen:
Så tror jag att jag fått till den.
Efter att jag kört ett "burnin" på den, dvs kört runt och dragit i hantaget i 15-20 sek ca 10 ggr, så sträckte jag upp den igen.
Denna gång så släppte jag allt som gick på stjärnhjulet, sedan så sträckte jag upp främre vajern rejält så att också då den bakre vajern blev tajt.
Sedan satte jag an stjärnhjulet och lät det ligga an lätt mot backarna.
Vid test så orkar jag nu hålla fast bilen i en måttlig nerförsbacke, det har aldrig gått tidigare.
Så jag tror att det kommer att gå bra vid besiktningen beträffande bromsen.
Däremot så är det väl risk att jag får nerslag på glappet i trailing armen.
Men det är ett senare problem.......
Postat: lör jun 09, 2007 22:35
av COOLMACHINE
Det är synd om er C3 ägare, jag ber varje morgon i min morgonbön "gode gud låt C3 ägarna slippa meka fel på sina bilar idag"
Men det tycks inte hjälpa

Postat: lör jun 09, 2007 23:18
av Kai P
COOLMACHINE skrev:Det är synd om er C3 ägare, jag ber varje morgon i min morgonbön "gode gud låt C3 ägarna slippa meka fel på sina bilar idag"
Men det tycks inte hjälpa

Hehehebra bön.
Byter olja varje år, sen kör mam bara skiten ur mycket.....
Vill inte vara för på.
Postat: sön jun 10, 2007 8:28
av antos
Helt rätt gbak, man går igenom olika stadier i livet. Jag ville lämna mekstadiet

För ett tag i alla fall. Även om jag tycker meket ibland kan va himla

ochså, dock inte under fantastiska soliga sommardagar. Min framtidsvision är -67 cab. Med lagom mycket mek, så jag får väl hitta någon billig sådan som är helrenoverad och ramlyft.

Postat: mån jun 11, 2007 20:08
av gbak
Klarade besiktningen!
På nåt konstigt sätt så fick besiktningskillen det till att det var en ombesiktning fastän min månad redan passerat
Mina protester var synnerigen lama över det beslutet
Bromsarna tog faktiskt både jämt och bra, diffade ca 20% bara.
Men så har jag lagt ner ca 16 timmar på dem också!
Se upp Skövde, nu är jag snart påväg!
Jag frågade om vilka krav som gällde och fick till svar att det räcker om ena sidan tar riktigt bra och kan låsa hjulet, den andra sidan behöver då "bara" följa med och kan då ligga ganska mycket under i kraft.
Exakt vart gränserna går sa han inte men det verkar vara relativt måttliga krav ändå.
Postat: mån jun 11, 2007 20:17
av Sandberg
Postat: mån jun 11, 2007 20:24
av gbak
Måste bara hitta någon tillräckligt tom rak väg utan trafik någon mörk natt.
Det är inte det lättaste här runt Stockhlom.
Komma vinglande i 170-180 knyck i en Corvette på en vanlig väg där det är trafik är inget vidare.
Är det ingen som känner till några "flygrakor" här i Stockholm's trakten.
Skulle behöve "tuna" in förgasaren också.
Postat: mån jun 11, 2007 21:01
av Peter
Finns ju en schysst raka ut mot Ågesta. Nära o bra.
