Skit-oljesticka

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Daviper
Rookie
Rookie
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 10, 2007 22:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Skit-oljesticka

Inlägg av Daviper »

Bytte olja på Korven igår och jag tänker inte ens beklaga mig över den korkade placeringen av oljepluggen, men det finns gott om olja i mitt hår idag.

Fyllde på med 6 liter och kollade oljestickan - det fanns knappt någon olja.
Drog på en liter till och helt plötsligt fanns det olja över hela jävla stickan.

Hur jag än försökte så fanns där spår av olja som gjorde det omöjligt att avgöra om det var för lite eller för mycket.

Lät bilen stå och ska göra ett nytt försök idag men måste stickan vara så lång, så skruvad och så sladdrig med en markering som är så kryptisk?? Finns det någon sticka man kan köpa som fungerar bättre???
1994 Dodge Viper RT/10: 505 Hk/720 Nm
2000 Corvette C5 FCR: 400 Hk/550 Nm
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

Hehehe... Den stickan e ju grym! :lol:

Du skulle ringt så kunde du fått låna smörjgroppen av mig,
fan jag fick ingen olja i håret! *asg*
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
Daviper
Rookie
Rookie
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 10, 2007 22:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Daviper »

Stod i OK/Q8 GDS-hall, så det var inga problem.

Dock kom detinget, det kom inget och så precis när min hand kom emot balken framför oljetråget, pang - värsta jävla strålen.

Jaja, man lär sig något nytt varje dag...
1994 Dodge Viper RT/10: 505 Hk/720 Nm
2000 Corvette C5 FCR: 400 Hk/550 Nm
Ralph

Inlägg av Ralph »

Detta kräver sin teknik, vilket beskrevs utförligt i ett Corvette Magasin förra året.


Oljenivån kan i princip bara mätas efter att man varmkört motorn!

Ta ur stickan, torka av och lägg åt sidan - vänta 10 min. Kör ner stickan och dra upp den igen nu skall du kunna läsa av nivån.
Det hjälper dessutom om du putsar av/mattar ner, själva mätområdet på stickan, med fin smärgelduk.


Mvh
Ralph
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

då undrar jag ju genast vilken teknik man ska använda för att slippa se ut som en slickad säl :lol:

kommer att göra mitt första byte inom en snar framtid...
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Daviper
Rookie
Rookie
Inlägg: 86
Blev medlem: fre aug 10, 2007 22:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Daviper »

Kan bara rekomendera en keps eller liknande...
1994 Dodge Viper RT/10: 505 Hk/720 Nm
2000 Corvette C5 FCR: 400 Hk/550 Nm
TJ
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 182
Blev medlem: sön maj 28, 2006 23:38
Ort: Sthlm

Inlägg av TJ »

Helt otroligt... :D :D :D Det är ju bättre att lämna in bilen för sånt :lol:
Black Sweet Beast '04 Coupé
http://www.garaget.org/TJ
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Ralph skrev:Detta kräver sin teknik, vilket beskrevs utförligt i ett Corvette Magasin förra året.


Oljenivån kan i princip bara mätas efter att man varmkört motorn!

Ta ur stickan, torka av och lägg åt sidan - vänta 10 min. Kör ner stickan och dra upp den igen nu skall du kunna läsa av nivån.
Det hjälper dessutom om du putsar av/mattar ner, själva mätområdet på stickan, med fin smärgelduk.


Mvh
Ralph
Gjorde en test idag. Mätte oljenivån med kall motor - lätt att läsa av - varmkörde/buskörde 30 minuter och lät stå i 5 minuter - också lätt att mäta - OCH båda mätningarna ger exakt samma resultat! Att matta av mätområdet är en bra grej - oljan fastnar bättre/tydligare på stickan.

Förstår inte varför handboken rekommenderar mätning vid varm motor - jag fick samma resultat. Viktigast är ju trots allt att man alltid mäter under samma betingelser d.v.s. låter oljan rinna tillbaks innan man mäter - annars blir det garanterat fel. Oljans volymändring mellan kall och varm motor kan man säkert bortse ifrån. Den olja som pumpats runt i motorn, topplock etc. rinner säkert tillbaks ganska snabbt - inom några minuter.

Personligen gillar jag inte alls "Verkmästarens" metod i CM - något förvirrat och krångligt.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Bobrob skrev:
Ralph skrev:Detta kräver sin teknik, vilket beskrevs utförligt i ett Corvette Magasin förra året.


Oljenivån kan i princip bara mätas efter att man varmkört motorn!

Ta ur stickan, torka av och lägg åt sidan - vänta 10 min. Kör ner stickan och dra upp den igen nu skall du kunna läsa av nivån.
Det hjälper dessutom om du putsar av/mattar ner, själva mätområdet på stickan, med fin smärgelduk.


Mvh
Ralph
Gjorde en test idag. Mätte oljenivån med kall motor - lätt att läsa av - varmkörde/buskörde 30 minuter och lät stå i 5 minuter - också lätt att mäta - OCH båda mätningarna ger exakt samma resultat! Att matta av mätområdet är en bra grej - oljan fastnar bättre/tydligare på stickan.

Förstår inte varför handboken rekommenderar mätning vid varm motor - jag fick samma resultat. Viktigast är ju trots allt att man alltid mäter under samma betingelser d.v.s. låter oljan rinna tillbaks innan man mäter - annars blir det garanterat fel. Oljans volymändring mellan kall och varm motor kan man säkert bortse ifrån. Den olja som pumpats runt i motorn, topplock etc. rinner säkert tillbaks ganska snabbt - inom några minuter.

Personligen gillar jag inte alls "Verkmästarens" metod i CM - något förvirrat och krångligt.
Ok, bytte olja för ett par dagar sedan. Med den gamla mörkare något sotiga oljan var det ganska lätt att se nivån, men lite svårare med den nya "ljusare" oljan (MOBIL 1 0W-30). Fyllde enligt instruktion 6,1 liter. Körde en del med bilen och mätte efter en natt med kall motor. Nu visar nivån ungefär 30% upp på skalan - relativt lätt att se. Efter en runda och uppvärmd motor kollar jag igen efter 5-10 minuters stillestånd. Betydligt svårare att se beroende på oljerester som rinner efter stickan, men efter några försök får jag fram en nivå på cirka 25% upp på stickan. Testar en gång till, men låter nu oljestickan vara urdragen i 5 minuter så att oljan i röret hinner rinna tillbaks och inte kladda ner stickan - Nu funkar det perfekt!

Så för mig verkar det som om nivåerna är i stort sett lika vid kall och varm motor - jag har alltid tidigare mätt vid kall motor beroende på att det ät enklare och nu tror jag att jag fortsätter med det.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
Skriv svar