Motorn hackar/misständer??

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: sön mar 12, 2006 17:49
Ort: Kristianstad, Skåne

Motorn hackar/misständer??

Inlägg av MackeC5 »

Nu är det så att motorn började hacka/misstända idag, igår gick den perfekt ända tills jag ställde den men i morse så började den direkt, ska tilläggas att det regnat hela natten och var blött ute. Har headers och original tändkablar och spolar. Vad kan/brukar det vara för fel, har inga felkoder heller. Har kollat tändkablar och andra kablar men hittar inget onormalt. Bilen har gått drygt 9000 mil, har hört att stiften byts var 16000:e mil, stämmer det? Hade jag bara fått felkoder så kunde man ju lokaliserat det.
Nån som har några förslag??

//Macke
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

har du kollat fördelarlocket ?? :roll:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: sön mar 12, 2006 17:49
Ort: Kristianstad, Skåne

Inlägg av MackeC5 »

Sist jag kollade så satt där en LS1 så den gubben gick inte 8) :)

forsberg skrev:har du kollat fördelarlocket ?? :roll:
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

På min C5 Z06 har jag haft liknande problem vid två tillfällen (utan regn) - vid båda tillfällena hade en tändkabel lossnat vid tänstiftet (på olika ställen). Alltså kolla att tänkablarna sitter fast.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: sön mar 12, 2006 17:49
Ort: Kristianstad, Skåne

Inlägg av MackeC5 »

Jag har kollat alla kablarna och de sitter, har beställt nya stift nu som kommer i morgon NGK TR55 får se om det blir bättre annars får man väl börja byta spolarna med.
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: sön mar 12, 2006 17:49
Ort: Kristianstad, Skåne

Inlägg av MackeC5 »

Bytte till NGK TR55 och skillnaden blev väldigt liten, den misständer fortfarande, man kanske ska byta kablarna eller är det nån annan som har förslag. Kablar är ju inget man bara har liggande precis. Håller man jämn fart så går den som den ska men så fort man drar på så bluddrar den och baktänder emellanåt.?? :cry:

//Macke
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: sön mar 12, 2006 17:49
Ort: Kristianstad, Skåne

Inlägg av MackeC5 »

ohm mätte och alla låg på 34 ohm, har inga felkoder alls. den tänder fint på alla kablar, ryckte ut dom en efter en när den var igång. Det lutar ju åt att det är nåt med soppan. Den går fint på fullvarv och tomgång samt jämn stadtrafikfart och på landsväg men så fort den får jobba lite på högre växel så bluddrar den. Drar man fullt så går den perfekt fast den poffar vid varje växling. Nån som haft samma problem kanske???
Skriv svar