Sida 1 av 1

Brandsläckarplacering

Postat: sön okt 14, 2007 12:20
av LasseW
Efter övervägande skall jag placera brandsläckaren i bagaget på min 92:a. D.v.s direkt bakom o på "den främre väggen". Är det riskfritt att dra i skruvar där eller finns kablage eller annat som kan skadas bakom?
Lasse

Postat: mån okt 15, 2007 7:02
av Jake
Sätt den på golvet framför förarstolen, bulta fast i stolen främre golvfästen.. När du väl behöver släckaren finns det inte en chans att du hitter få ur den bagaget. Dessutom är instalationen mycket enkel och gör INGEN åverkan på bilen.

Postat: mån okt 15, 2007 12:56
av zphinx
Håller med.. Framför förarstolen är nog bäst. Den ska ju va lättåtkomlig o kunna få fram den snabbt. Annars kan man lika gärna skita i o ha en.

släckare

Postat: mån okt 15, 2007 13:18
av Ingo
Problemet är att en godkänd släckare är ganska stor...(pulver)
Så att rymma den framför stolen är inte helt enkelt.
En halonsläckare däremot är ju inget problem.
jag har min bak förarstolen i "bagaget". svetsade en plåt i fästet till cdväxlaren så den sitter rejält samtidigt som den är relativt lätt att få tag på.

Postat: mån okt 15, 2007 21:18
av LasseW
Jag förstår inte att det skulle ta sån lång tid att kasta över högerarmen bakom passagerarstolen och rycka fram en brandsläckare.
Varför skulle det ta sån lång tid att man lika bra kan strunta i att installera en ?
Lasse

storlek

Postat: mån okt 15, 2007 21:32
av Ingo
Jake skrev:Sätt den på golvet framför förarstolen, bulta fast i stolen främre golvfästen.. När du väl behöver släckaren finns det inte en chans att du hitter få ur den bagaget. Dessutom är instalationen mycket enkel och gör INGEN åverkan på bilen.
Vad har du för släckare som ryms där?

Postat: tis okt 16, 2007 7:29
av Jake
Två kg pulver.. Tror det är en Viking

Re: släckare

Postat: tis okt 16, 2007 8:02
av Scania
Ingo skrev:Problemet är att en godkänd släckare är ganska stor...(pulver)
Så att rymma den framför stolen är inte helt enkelt.
En halonsläckare däremot är ju inget problem.
jag har min bak förarstolen i "bagaget". svetsade en plåt i fästet till cdväxlaren så den sitter rejält samtidigt som den är relativt lätt att få tag på.

Jag skulle hellre ha en halonsläckare än pulver . Inte kul att ta hand om en pulversläckning efteråt, ser ut som fan och pulvret är så fint så det är nästa hopplöst att bli av med.

Re: släckare

Postat: tis okt 16, 2007 9:07
av Hot Rod
Scania skrev:
Ingo skrev:Problemet är att en godkänd släckare är ganska stor...(pulver)
Så att rymma den framför stolen är inte helt enkelt.
En halonsläckare däremot är ju inget problem.
jag har min bak förarstolen i "bagaget". svetsade en plåt i fästet till cdväxlaren så den sitter rejält samtidigt som den är relativt lätt att få tag på.

Jag skulle hellre ha en halonsläckare än pulver . Inte kul att ta hand om en pulversläckning efteråt, ser ut som fan och pulvret är så fint så det är nästa hopplöst att bli av med.
Halon är väl inte helt enkelt att få tag i här i Sverige. Dessutom fungerar halon bäst i slutna utrymmen, en motorbrand med öppen huv är nog inget idealscenario för halon...

Men jag håller ändå med att det är lockande jämfört med en pulversanering.

Postat: tis okt 16, 2007 21:26
av Ingo
Jake skrev:Två kg pulver.. Tror det är en Viking
Det är väl kravet 2 kg...
minns inte hur stor min är men den var minsta godkända,så det är väl 2kg,och den vill jag inte ha framför stolen.
Halonsläckare med samma kapacitet är ju stora som sprayburkar.

Postat: ons okt 17, 2007 17:27
av Bobrob
Inte helt fel att kolla installationsanvisningar för Race-bilar hos SBF http://www.sbf.se . Läs mer här: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf .

"Släckare skall vara monterade och skyddade framför stolen. De skall vara fastsatta så att de kan tåla en accelerationskraft av 25 G (det vill säga 25 gånger vikten på flaskan)."

Tänk på att det blir mycket stora krafter i samband med en eventuell kollision - monterar du direkt i glasfibergolvet måste du bl.a. montera en stor stålplatta på undersidan efter vad jag minns.

Postat: ons okt 17, 2007 22:01
av Micky
Ingo skrev:
Jake skrev:Två kg pulver.. Tror det är en Viking
Det är väl kravet 2 kg...
minns inte hur stor min är men den var minsta godkända,så det är väl 2kg,och den vill jag inte ha framför stolen.
Halonsläckare med samma kapacitet är ju stora som sprayburkar.
Det är inga problem att ha en 2 kg:s släckare framför stolen.

/Micke

http://i220.photobucket.com/albums/dd31 ... etten5.jpg

Postat: tor okt 18, 2007 7:51
av Jake
Bobrob skrev:Inte helt fel att kolla installationsanvisningar för Race-bilar hos SBF http://www.sbf.se . Läs mer här: http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Regler.pdf .

"Släckare skall vara monterade och skyddade framför stolen. De skall vara fastsatta så att de kan tåla en accelerationskraft av 25 G (det vill säga 25 gånger vikten på flaskan)."

Tänk på att det blir mycket stora krafter i samband med en eventuell kollision - monterar du direkt i glasfibergolvet måste du bl.a. montera en stor stålplatta på undersidan efter vad jag minns.
Det ät stålgolv i C4an.. dessutom så använder man med fördel främre stolsinfästningarna i golvet ==> inga problem

Re: släckare

Postat: tor okt 18, 2007 8:03
av Scania
Hot Rod skrev:
Scania skrev:
Jag skulle hellre ha en halonsläckare än pulver . Inte kul att ta hand om en pulversläckning efteråt, ser ut som fan och pulvret är så fint så det är nästa hopplöst att bli av med.
Halon är väl inte helt enkelt att få tag i här i Sverige. Dessutom fungerar halon bäst i slutna utrymmen, en motorbrand med öppen huv är nog inget idealscenario för halon...

Men jag håller ändå med att det är lockande jämfört med en pulversanering.
Finns en firma som säljer , kompisen köpte en och satte i sin camaro. Halon fungerar ganska bra i tex motorutrymmen , även med huven öppen så är det ju lite mer slutet än att dra en rätt ut i luften så att säga.