Sida 1 av 1
Varvräknaren Går Inte?
Postat: ons mar 31, 2004 22:54
av Mattias
Stingray 74
Varvräknaren går ej!? Tror att det är vajern som är av!?
Men kan inte hitta någon sådan, finns inte ens i eclers verkstads handbok?
Någon som vet vart man kan köpa en (Nr på den)? + Vet någon hur man byter den?
Eller för övrigt någon som vet hur man kollar så att det är vajern som verkligen är av!
Tackar ödmjukast för alla svar!
Matte
(Nybörjare bland corvett jungeln)
Postat: ons mar 31, 2004 23:00
av Janne
Jag köpte en ny varvräknarwire hos Olle på EAT i fjol.
Kolla wiren genom att montera av den och snurra på den i ena ände snurrar det inte i andra ändan är den av. Har du otur så kan det också vara dreven i fördelaren som är kass, även dom finns hos EAT.
Mvh "Janne 289"
Postat: ons mar 31, 2004 23:06
av Corv1-Micke
Kolla så att du har uttag för vajern i fördelaren, så att inte fördelaren är bytt till annan modell.
(För HEI-fördelaren kom väl 75 eller 76?)
/ Micke
Postat: ons mar 31, 2004 23:11
av ornet
Jo. HEI kom -75
Ornet
Postat: tor apr 01, 2004 1:31
av Stingray
Och om vajern funkar OCH om du har en fördelare med mekaniskt uttag så ta bort vajern, stoppa en tändsticka i hålet, den har samma storlek som vajern, rulla sedan bilen med växel i, om du har manuell, och kolla om tändstickan snurrar... annars kan du dra runt motorn med en hylsa på svängningsdämparen... Glöm inte att märka ena sidan av tändstickan först

Postat: tor apr 01, 2004 11:52
av Björn Leidelöf
Känns som om det är enklast att helt enkelt starta motorn för att göra "tändstickskollen"....lite knöligt att knuffa bilen alternativt att dra runt motorn för hand.
Björn
Postat: tor apr 01, 2004 18:11
av Stingray
Björn Leidelöf skrev:Känns som om det är enklast att helt enkelt starta motorn för att göra "tändstickskollen"....lite knöligt att knuffa bilen alternativt att dra runt motorn för hand.
Björn
Ja det är enklast fast jag gjorde det en gång med resultat att tändstickan gick av inuti hålet... därför ville jag inte rekommendera det
/Tommy
Postat: tor apr 01, 2004 18:58
av Peter
Man borde väll kunna se om axeln snurrar om man tittar lite ordentligt?På min bil hade utgående axel till varvräknaren skurit och mosat sönder drevet.

Postat: ons apr 07, 2004 18:06
av Johan Fräjdin
Drevet på fördelaren ("Tach cross gear") är ett standardfel.
Det finns "eftermarknads"-drev att köpa med nållager i stället för bronslagret som är original, och de skall tydligen hålla lite längre.
Tänk på att (om det nu är drevet) så måste du säkerligen även köpa en ny axel till fördelaren, eftersom kuggen tar slut både på axeln och det utgående drevet. Detta kan du ju inte se utan att plocka ur- och isär fördelaren, men byte av bara drevet kan ju annars göras med fördelaren kvar i bilen.
/Johan