mobil 1 olja

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

mobil 1 olja

Inlägg av puramuk »

hej alla kunniga ang oljor.

köpte en 20 lit dunk med mobil1 0 40w olja som jag tänkte spilla i vetten,men efter lite kikande på forumet ang oljor så verkar det som att 0 30w är att föredra ist för den jag köpt.

fråga.

ska jag byta dunk eller kan jag köra med 0 40w oljan :roll:
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

det där med oljor e kinkigt :shock: jag hade bytt :roll:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Lord Melbury
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: tis jan 09, 2007 0:13
Ort: Malmö

Re: mobil 1 olja

Inlägg av Lord Melbury »

puramuk skrev:hej alla kunniga ang oljor.

köpte en 20 lit dunk med mobil1 0 40w olja som jag tänkte spilla i vetten,men efter lite kikande på forumet ang oljor så verkar det som att 0 30w är att föredra ist för den jag köpt.

fråga.

ska jag byta dunk eller kan jag köra med 0 40w oljan :roll:
Hej,
var köper du Mobil1 på dunk?

Håkan
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46

ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers

ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

hej

jag köper mina dunkar hos MECA
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: sön mar 12, 2006 17:49
Ort: Kristianstad, Skåne

Inlägg av MackeC5 »

0w-30 eller 0w-40 spelar nog mindre roll egentligen, bara det är helsyntet och uppfyller API specifikationer (eller ACEA som vi kör i EU)
0w-40 skulle i så fall vara något bättre pga bibehållen smörjning (ej sönderfall) vid högre temperatur än 0w-30.
Jag var senast idag hos Saab/GM och inhandlade 10 liter Mobil 1 0w-40.
Hade nog behållt dunken Paramuk.
Användarens profilbild
puramuk
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 310
Blev medlem: ons dec 05, 2007 13:45
Ort: sandviken

Inlägg av puramuk »

MackeC5 skrev:0w-30 eller 0w-40 spelar nog mindre roll egentligen, bara det är helsyntet och uppfyller API specifikationer (eller ACEA som vi kör i EU)
0w-40 skulle i så fall vara något bättre pga bibehållen smörjning (ej sönderfall) vid högre temperatur än 0w-30.
Jag var senast idag hos Saab/GM och inhandlade 10 liter Mobil 1 0w-40.
Hade nog behållt dunken Paramuk.
ok behåller dunken då isf. funkar den för dig funkar den väl för mig med. :D

(svar till lorden)
dunkarna köps på gävleborgs petrolium
Senast redigerad av puramuk den tis mar 04, 2008 12:24, redigerad totalt 1 gånger.
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes

tyvärr såld nu :(

Blev nyss med c6 z06 :D
PFADT
Akrapovic
OZ
Cammotion
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Inte fel att följa GM's rekommendationer. Fullsyntet Mobil 1 0w-30 och 5W-30 är godkända enligt GM's specar GM6094M(Factory Fill) och GM4718M(Service Fill). 0'an och 5'an anger viskositeten vid kall motor och 30 resp 40 vid 100 grader Celsius (varm motor).

Kör alltså på Mobil 1 oW-30 eller 5W-30 i C5'an!

Mobil 1 0W-40 är alltså tjockare vid arbetstemperatur - höjer oljetrycket, men kanske kan ge för högt oljetryck i en fin motor. Jag rekommenderar INTE att köra på 40 olja i en fin C5'a. Däremot körde jag på Mobil 1 0W-40 i min gamla LT1 92'a och fick högre oljetryck och ingen oljeförbrukning alls.

Osså lite reklam, jag säljer Mobil 1 0W-30 för 140:- litern - tillfälligt slut, men ny sändning kommer in under veckan.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: sön mar 12, 2006 17:49
Ort: Kristianstad, Skåne

Inlägg av MackeC5 »

Jag jobbar en hel del med oljor, i stort sett varje dag, det är inte det ävre talet i viskoklassen som anger tjockleken, det är snarare nollan. W står enbart för Winter, 0 är mer lättfluten vid kall väderlek än t ex 5 och når ut i de finaste oljekanaler direkt. Det övre talet t ex 40 el 50 är som sagt vid varm temperatur. finns ju en anledning till att racingåkarna kör på t ex 15w-50 el t o m 20w-60, eller varför inte en singelgrade, t ex en rak 50 olja som då inte har några winteregenskaper alls.
Det här med oljor kan man visst diskutera i all evighet. Det händer inget negativt med motorn för att man kör på en 0w-40.
Masterworks
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 540
Blev medlem: sön jul 01, 2007 18:35
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Masterworks »

MackeC5 skrev:Jag jobbar en hel del med oljor, i stort sett varje dag, det är inte det ävre talet i viskoklassen som anger tjockleken, det är snarare nollan. W står enbart för Winter, 0 är mer lättfluten vid kall väderlek än t ex 5 och når ut i de finaste oljekanaler direkt. Det övre talet t ex 40 el 50 är som sagt vid varm temperatur. finns ju en anledning till att racingåkarna kör på t ex 15w-50 el t o m 20w-60, eller varför inte en singelgrade, t ex en rak 50 olja som då inte har några winteregenskaper alls.
Det här med oljor kan man visst diskutera i all evighet. Det händer inget negativt med motorn för att man kör på en 0w-40.
Bobrob skrev:
Mobil 1 0W-40 är alltså tjockare vid arbetstemperatur - höjer oljetrycket, men kanske kan ge för högt oljetryck i en fin motor. Jag rekommenderar INTE att köra på 40 olja i en fin C5'a.

Osså lite reklam


Men Robert säger ju indirekt att C5an kan gå sönder med en 40 olja, kan det stämma?
Varför göra något idag som man kan göra imorgon?
Länk:
Garaget!
Film!
Burnis!
Drar iväg!
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Det bästa torde vara att använda den olja som fabriken rekommenderar alltså Mobil 1, 0W30. :wink:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: sön mar 12, 2006 17:49
Ort: Kristianstad, Skåne

Inlägg av MackeC5 »

Har man en bil som fortfarande omfattas av garanti så ska man inte frångå GM:s rekommendationer tycker jag.
Var och en gör som den vill. Jag väntar med spänning på att min 8 år gamla motor ska explofantamidera med den sämre 0w-40 oljan :)
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

MackeC5 skrev:Jag väntar med spänning på att min 8 år gamla motor ska explofantamidera med den sämre 0w-40 oljan :)
å va betyder "explofantamidera" :?: :roll: :shock: :lol:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: sön mar 12, 2006 17:49
Ort: Kristianstad, Skåne

Inlägg av MackeC5 »

forsberg skrev:
MackeC5 skrev:Jag väntar med spänning på att min 8 år gamla motor ska explofantamidera med den sämre 0w-40 oljan :)
å va betyder "explofantamidera" :?: :roll: :shock: :lol:
:D "Explodera ta mig fan" Explodera fan ta mig" fast på skånska :lol:
Bobrob
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 319
Blev medlem: tor jul 22, 2004 6:50
Ort: Kolsva (Köping)
Kontakt:

Inlägg av Bobrob »

Masterworks skrev:
Men Robert säger ju indirekt att C5an kan gå sönder med en 40 olja, kan det stämma?
Med tjockare olja, som då ger ökat oljetryck kan ju teoretiskt någon packning börja läcka/spricka.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare
www.VetteParts.se
Bild
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

jag kan bara konstatera att jag har kört sönder saker förr pga att jag haft fel olja. :twisted: :oops: vill inte göra det igen :shock: det blir så dyrt då :roll:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Lord Melbury
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: tis jan 09, 2007 0:13
Ort: Malmö

Inlägg av Lord Melbury »

MackeC5 skrev:Jag jobbar en hel del med oljor, i stort sett varje dag, det är inte det ävre talet i viskoklassen som anger tjockleken, det är snarare nollan. W står enbart för Winter, 0 är mer lättfluten vid kall väderlek än t ex 5 och når ut i de finaste oljekanaler direkt. Det övre talet t ex 40 el 50 är som sagt vid varm temperatur. finns ju en anledning till att racingåkarna kör på t ex 15w-50 el t o m 20w-60, eller varför inte en singelgrade, t ex en rak 50 olja som då inte har några winteregenskaper alls.
Det här med oljor kan man visst diskutera i all evighet. Det händer inget negativt med motorn för att man kör på en 0w-40.
Hej,
min bil är servad på GM (BilPartner) i Malmö och de använder Mobil 1 0W-40 :?

/Håkan
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46

ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers

ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
MackeC5
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 145
Blev medlem: sön mar 12, 2006 17:49
Ort: Kristianstad, Skåne

Inlägg av MackeC5 »

forsberg skrev:jag kan bara konstatera att jag har kört sönder saker förr pga att jag haft fel olja. :twisted: :oops: vill inte göra det igen :shock: det blir så dyrt då :roll:
Har svårt att tänka mig att man kan köra sönder en motor (vilket jag antar att det är eftersom det är det frågan gäller) bara genom att gå upp eller ner i viskositet ett hack. Det KAN däremot börja läcka om man kör en tunnare olja och att motorn då t ex skär pga att oljan runnit ut, kan man knappast klandra oljan för.
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

MackeC5 skrev: Har svårt att tänka mig att man kan köra sönder en motor (vilket jag antar att det är eftersom det är det frågan gäller) bara genom att gå upp eller ner i viskositet ett hack. Det KAN däremot börja läcka om man kör en tunnare olja och att motorn då t ex skär pga att oljan runnit ut, kan man knappast klandra oljan för.
du har rätt ..det kan ha varit blyfoten oxå fast oljan fick ta smällen :lol:
ps: det var flera hack i oljan... :shock: :roll: :oops:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Emilie
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön mar 30, 2008 0:02
Ort: Vallda

Inlägg av Emilie »

Nu har min bil kommit hem och jag tänkte serva den läser om oljor hit och dit.
Blir bara snurrig :?

har en c5 som har gått snart 15.000mil då undrar jag vilken olja skall jag hälla i den utan att riskera att motorn rasar.

har ingen aning vad dom har servat den med innan.

tacksam för svar

Mvh Emilie
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

mobil 1 5-w-30 om du lyssnar på GM :shock:
redline 10w 40 om du lyssnar på proffsen :roll:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Emilie
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön mar 30, 2008 0:02
Ort: Vallda

Inlägg av Emilie »

forsberg skrev:mobil 1 5-w-30 om du lyssnar på GM :shock:
redline 10w 40 om du lyssnar på proffsen :roll:
men helsyntet i en motor som har gått 15.000 är det bra då?
Användarens profilbild
targamannen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 159
Blev medlem: tor apr 03, 2008 18:56
Ort: eskilstuna

Inlägg av targamannen »

Emilie skrev:
forsberg skrev:mobil 1 5-w-30 om du lyssnar på GM :shock:
redline 15w 40 om du lyssnar på proffsen :roll:
men helsyntet i en motor som har gått 15.000 är det bra då?
jag bytta olia nyss och jag kör på mobil1 helsyntet 10w-40 som gm vill att man ska köra på men jag vet inte om det är rätt eller fel. samt jag kör på bana 1 gång i månaden och det håller:-)
Emilie
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön mar 30, 2008 0:02
Ort: Vallda

Inlägg av Emilie »

Emilie skrev:
forsberg skrev:mobil 1 5-w-30 om du lyssnar på GM :shock:
redline 10w 40 om du lyssnar på proffsen :roll:
helsyntet i en motor som har gått 15.000 är det bra då?
samma fråga igen någon som vet ?

Mvh Emilie
forsberg
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 610
Blev medlem: tis jul 24, 2007 15:48
Ort: Kalmar
Kontakt:

Inlägg av forsberg »

själklart ska du ha helsyntet i din motor. :idea:
om den sen drar gigantiskt mycket olja så kanske man kan börja laborera :roll:
fast då å andra sidan kanske det är bättre att renovera den :?:
C5:a, 01:a, 6 vxl tripple black = såld
Kolla på Bettan här!
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Inlägg av Conan999 »

Jag tycker oxå man skall ha helsyntet i en Corvette som gått 15000 mil. om en parallell så har min flickvän en V70 -97 som gått 24000 mil och Volvo rekomenderade fortfarande helsyntet i den motorn
MVH Conan999
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 282
Blev medlem: tis dec 22, 2009 13:41
Ort: Sandviken
Kontakt:

Re: mobil 1 olja

Inlägg av Larzzon »

Går man in på Mobil1's hemsida www.Mobil1.se och väljer produktväljaren så rekomenderar dom.


Chevrolet USA, Corvette, Corvette 5.7 V8, 1997 - 2004

Mobil 1 ESP Formula 5W-30

Mobil 1 New Life 0W-40

Mobil 1 Fuel Economy 0W-30
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 453
Blev medlem: tis mar 11, 2008 9:26
Ort: Göteborg

Re: mobil 1 olja

Inlägg av Conan999 »

Har just nu tappat ur den gamla olja i min bil. Har köpt Mobil 1 New Life 0W-40, en kanonolja. 40 i värmetal är absolut inget problem för oljetrycket
MVH Conan999
Användarens profilbild
Gearbox
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 128
Blev medlem: ons apr 29, 2009 12:24
Ort: Borås

Re: mobil 1 olja

Inlägg av Gearbox »

Byter ni fortfarande olja/filter varje år? Jag körde 200 mil (JA, JAG VET :oops: ) förra året. När jag tittar på oljan som rinner ut, a 1300:-, är den precis lika fin som den som skall hällas i. Datorn säger 85% livslängd kvar. Man börjar ju tveka lite. Kör på Mobil1 5W-30
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad

gearbox blogg:
http://www.sporthoj.com/blogg/?gearbox
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: mobil 1 olja

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan Gearbox !
Oljan borde tåla x antal hundra mil till ! Det mesta av skit eller
avlagringar borde ju sitta i filtret, jag hade nog bara bytt fitret !
Hälsningar / Peter A
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Re: mobil 1 olja

Inlägg av Jake »

Gearbox skrev:Byter ni fortfarande olja/filter varje år? Jag körde 200 mil (JA, JAG VET :oops: ) förra året. När jag tittar på oljan som rinner ut, a 1300:-, är den precis lika fin som den som skall hällas i. Datorn säger 85% livslängd kvar. Man börjar ju tveka lite. Kör på Mobil1 5W-30
har du inte bytt på hösten när du ställde av så var det tämligen meningslöst att göra det nu om du kört så lite. oljan får nämligen en viss svavelsyrahalt när du kör med bilen. kör du "ofta" så kokar den ur osv, men när bilen står så fräter oljan på tex alu detaljer. livslängden har att göra med hur sjuvad den är.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Skriv svar