köpte en 20 lit dunk med mobil1 0 40w olja som jag tänkte spilla i vetten,men efter lite kikande på forumet ang oljor så verkar det som att 0 30w är att föredra ist för den jag köpt.
fråga.
ska jag byta dunk eller kan jag köra med 0 40w oljan
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
köpte en 20 lit dunk med mobil1 0 40w olja som jag tänkte spilla i vetten,men efter lite kikande på forumet ang oljor så verkar det som att 0 30w är att föredra ist för den jag köpt.
fråga.
ska jag byta dunk eller kan jag köra med 0 40w oljan
Hej,
var köper du Mobil1 på dunk?
Håkan
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46
ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers
ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
0w-30 eller 0w-40 spelar nog mindre roll egentligen, bara det är helsyntet och uppfyller API specifikationer (eller ACEA som vi kör i EU)
0w-40 skulle i så fall vara något bättre pga bibehållen smörjning (ej sönderfall) vid högre temperatur än 0w-30.
Jag var senast idag hos Saab/GM och inhandlade 10 liter Mobil 1 0w-40.
Hade nog behållt dunken Paramuk.
MackeC5 skrev:0w-30 eller 0w-40 spelar nog mindre roll egentligen, bara det är helsyntet och uppfyller API specifikationer (eller ACEA som vi kör i EU)
0w-40 skulle i så fall vara något bättre pga bibehållen smörjning (ej sönderfall) vid högre temperatur än 0w-30.
Jag var senast idag hos Saab/GM och inhandlade 10 liter Mobil 1 0w-40.
Hade nog behållt dunken Paramuk.
ok behåller dunken då isf. funkar den för dig funkar den väl för mig med.
(svar till lorden)
dunkarna köps på gävleborgs petrolium
Senast redigerad av puramuk den tis mar 04, 2008 12:24, redigerad totalt 1 gånger.
c5 z06 2002
A&A kompressor
pfadt co
B&M ss
cartec xtreme koppling
alu sh
Lg longtubes
Inte fel att följa GM's rekommendationer. Fullsyntet Mobil 1 0w-30 och 5W-30 är godkända enligt GM's specar GM6094M(Factory Fill) och GM4718M(Service Fill). 0'an och 5'an anger viskositeten vid kall motor och 30 resp 40 vid 100 grader Celsius (varm motor).
Kör alltså på Mobil 1 oW-30 eller 5W-30 i C5'an!
Mobil 1 0W-40 är alltså tjockare vid arbetstemperatur - höjer oljetrycket, men kanske kan ge för högt oljetryck i en fin motor. Jag rekommenderar INTE att köra på 40 olja i en fin C5'a. Däremot körde jag på Mobil 1 0W-40 i min gamla LT1 92'a och fick högre oljetryck och ingen oljeförbrukning alls.
Osså lite reklam, jag säljer Mobil 1 0W-30 för 140:- litern - tillfälligt slut, men ny sändning kommer in under veckan.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare www.VetteParts.se
Jag jobbar en hel del med oljor, i stort sett varje dag, det är inte det ävre talet i viskoklassen som anger tjockleken, det är snarare nollan. W står enbart för Winter, 0 är mer lättfluten vid kall väderlek än t ex 5 och når ut i de finaste oljekanaler direkt. Det övre talet t ex 40 el 50 är som sagt vid varm temperatur. finns ju en anledning till att racingåkarna kör på t ex 15w-50 el t o m 20w-60, eller varför inte en singelgrade, t ex en rak 50 olja som då inte har några winteregenskaper alls.
Det här med oljor kan man visst diskutera i all evighet. Det händer inget negativt med motorn för att man kör på en 0w-40.
MackeC5 skrev:Jag jobbar en hel del med oljor, i stort sett varje dag, det är inte det ävre talet i viskoklassen som anger tjockleken, det är snarare nollan. W står enbart för Winter, 0 är mer lättfluten vid kall väderlek än t ex 5 och når ut i de finaste oljekanaler direkt. Det övre talet t ex 40 el 50 är som sagt vid varm temperatur. finns ju en anledning till att racingåkarna kör på t ex 15w-50 el t o m 20w-60, eller varför inte en singelgrade, t ex en rak 50 olja som då inte har några winteregenskaper alls.
Det här med oljor kan man visst diskutera i all evighet. Det händer inget negativt med motorn för att man kör på en 0w-40.
Bobrob skrev:
Mobil 1 0W-40 är alltså tjockare vid arbetstemperatur - höjer oljetrycket, men kanske kan ge för högt oljetryck i en fin motor. Jag rekommenderar INTE att köra på 40 olja i en fin C5'a.
Osså lite reklam
Men Robert säger ju indirekt att C5an kan gå sönder med en 40 olja, kan det stämma?
Har man en bil som fortfarande omfattas av garanti så ska man inte frångå GM:s rekommendationer tycker jag.
Var och en gör som den vill. Jag väntar med spänning på att min 8 år gamla motor ska explofantamidera med den sämre 0w-40 oljan
Masterworks skrev:
Men Robert säger ju indirekt att C5an kan gå sönder med en 40 olja, kan det stämma?
Med tjockare olja, som då ger ökat oljetryck kan ju teoretiskt någon packning börja läcka/spricka.
Robert Palmqvist
Civilingenjör M.Sc.ME KTH -81
Corvette Z06 2001
Corvette Coupé -92, LT1 aut (brorsan tar över)
Corvette Cab -69, 427 aut (ägd 1974-75)
En av CCS grundare www.VetteParts.se
MackeC5 skrev:Jag jobbar en hel del med oljor, i stort sett varje dag, det är inte det ävre talet i viskoklassen som anger tjockleken, det är snarare nollan. W står enbart för Winter, 0 är mer lättfluten vid kall väderlek än t ex 5 och når ut i de finaste oljekanaler direkt. Det övre talet t ex 40 el 50 är som sagt vid varm temperatur. finns ju en anledning till att racingåkarna kör på t ex 15w-50 el t o m 20w-60, eller varför inte en singelgrade, t ex en rak 50 olja som då inte har några winteregenskaper alls.
Det här med oljor kan man visst diskutera i all evighet. Det händer inget negativt med motorn för att man kör på en 0w-40.
Hej,
min bil är servad på GM (BilPartner) i Malmö och de använder Mobil 1 0W-40
/Håkan
C3 -69 Daytona yellow
T-top L46
ex: C6 -08 velocity yellow
EU Z51 6-sp man
American Racing headers
ex: C5 -02 millenium yellow
LG Longtubes
Corsa Indy Pace
forsberg skrev:jag kan bara konstatera att jag har kört sönder saker förr pga att jag haft fel olja. vill inte göra det igen det blir så dyrt då
Har svårt att tänka mig att man kan köra sönder en motor (vilket jag antar att det är eftersom det är det frågan gäller) bara genom att gå upp eller ner i viskositet ett hack. Det KAN däremot börja läcka om man kör en tunnare olja och att motorn då t ex skär pga att oljan runnit ut, kan man knappast klandra oljan för.
MackeC5 skrev:
Har svårt att tänka mig att man kan köra sönder en motor (vilket jag antar att det är eftersom det är det frågan gäller) bara genom att gå upp eller ner i viskositet ett hack. Det KAN däremot börja läcka om man kör en tunnare olja och att motorn då t ex skär pga att oljan runnit ut, kan man knappast klandra oljan för.
du har rätt ..det kan ha varit blyfoten oxå fast oljan fick ta smällen
ps: det var flera hack i oljan...
forsberg skrev:mobil 1 5-w-30 om du lyssnar på GM
redline 15w 40 om du lyssnar på proffsen
men helsyntet i en motor som har gått 15.000 är det bra då?
jag bytta olia nyss och jag kör på mobil1 helsyntet 10w-40 som gm vill att man ska köra på men jag vet inte om det är rätt eller fel. samt jag kör på bana 1 gång i månaden och det håller:-)
själklart ska du ha helsyntet i din motor.
om den sen drar gigantiskt mycket olja så kanske man kan börja laborera
fast då å andra sidan kanske det är bättre att renovera den
Jag tycker oxå man skall ha helsyntet i en Corvette som gått 15000 mil. om en parallell så har min flickvän en V70 -97 som gått 24000 mil och Volvo rekomenderade fortfarande helsyntet i den motorn
Byter ni fortfarande olja/filter varje år? Jag körde 200 mil (JA, JAG VET ) förra året. När jag tittar på oljan som rinner ut, a 1300:-, är den precis lika fin som den som skall hällas i. Datorn säger 85% livslängd kvar. Man börjar ju tveka lite. Kör på Mobil1 5W-30
Med en schysst C5:a slår du hela trafikpolisen med häpnad
Hejsan Gearbox !
Oljan borde tåla x antal hundra mil till ! Det mesta av skit eller
avlagringar borde ju sitta i filtret, jag hade nog bara bytt fitret !
Hälsningar / Peter A
Gearbox skrev:Byter ni fortfarande olja/filter varje år? Jag körde 200 mil (JA, JAG VET ) förra året. När jag tittar på oljan som rinner ut, a 1300:-, är den precis lika fin som den som skall hällas i. Datorn säger 85% livslängd kvar. Man börjar ju tveka lite. Kör på Mobil1 5W-30
har du inte bytt på hösten när du ställde av så var det tämligen meningslöst att göra det nu om du kört så lite. oljan får nämligen en viss svavelsyrahalt när du kör med bilen. kör du "ofta" så kokar den ur osv, men när bilen står så fräter oljan på tex alu detaljer. livslängden har att göra med hur sjuvad den är.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85