Sida 1 av 1
Tomgångsjustering på en Holley 4160
Postat: mån apr 05, 2004 10:52
av 69
Har precis installerat en elektrisk choke. Innan fanns det ingen choke alls så tomgången var uppställd till ca 1500 rpm. Nu när jag har choke så vill jag ställa ner tomgången (när choken inte är aktiv).
Jag fattar dock inte hur man gör, är det en skruv för det eller ska man ställa gasvajern eller ska man ställa ner luft/bränslemixen?
Postat: mån apr 05, 2004 11:54
av Christian Larsson
Jag är knappast någon vettig kunskapskälla när det gäller sånt här men som jag förstått det så ska man justera på stoppskruven för gaslinkaget?
Om du följer det linkaget borde det någonstans sitta en skruv som tar emot när gasen släpps upp helt, om du skruvar ut den litegrann så borde tomgången sänkas.
Så är det iallafall på min Quadrajet och jag antar att det är samma princip för tomgångsskruven på nästan alla.
Kan dock inget om Holley så någon annan får komma med mer tillförlitlig information.
Postat: mån apr 05, 2004 12:46
av Erik
Mnja, jag är rätt säker på att det skall sitta en liten skruv i nederkant på den s.k. "main metering body" som sitter mellan kroppen på förgasaren och bränsleskålen.
Main metering body:n sitter på primärsidan på förgasaren och primärsidan är den som har lufthorn och chokespjäll över luftintaget på 4160. Mellan kroppen och bränsleskålen finns det en platta som är ungefär en centimeter tjock. På den har du troligtvis en skruv i nederkant på endera sidan. Den skruven skall strypa åt tomgångskretsen så det borde räcka med att justera på den.
Jag skall se om jag kan hitta några bilder av det på nätet.
Postat: mån apr 05, 2004 12:52
av Erik
Manual:
http://www.tocmp.com/manuals/Carbs/Holl ... index.html
Justering av idle:
http://www.tocmp.com/manuals/Carbs/Holl ... tm#6553601
Märk väl att den här manualen är från 1959, men den borde gälla för alla modulära varianter av Holley, eftersom grundkonstruktionen borde vara rätt konstant.
Jag har heller själv faktiskt inte ställt tomgången på min ännu, så jag kan inte svära på att jag har rätt.
Tomgångjustering
Postat: mån apr 05, 2004 13:11
av ABEJ
För att ställa ned tomgångsvarvtalet så det skruven på förgasaren vid gaswirens infästning (länkaget). När du ställt ned varvatel till 6-700varv, kan du justera blandskruvarna för maximalt vacuum. Det kollar du med en vacummklocka (köps billigt på biltema) och justerar på bägge sidorna lika mycket tills du uppnår max vacuum. Förhoppningsvis har även varvtalet ökat lite då också, så då får du avsluta med att justera ner tomgångsvarvtalet igen.
Lycka till
Anders
Postat: mån apr 05, 2004 13:25
av Erik
ABEJ, om man skall justera gasen enbart genom att ställa gaswiren, vad är då det för skruv som sitter i lufthornet, "Idle air adjusting screw"?
http://www.tocmp.com/manuals/Carbs/Holl ... tm#4390913
Är inte den till för att öka på luftflödet genom tomgångskretsen och därmed varvet för att man inte skall behöva öppna spjällen?
Som ABEJ i övrigt helt korrekt konstaterade så var det blandningsskruven för bränsle/luft-mixningen som jag syftade på innan.
Postat: mån apr 05, 2004 14:12
av 69
Erik, din länk till "Justering av idle:" har med "Idle Fuel Mixture" att göra, inte tomgångsvarvtalet.
"Idle air adjusting screw" styr nog luftmängden, dvs blandningen mellan luft/bränsle. Jag läste igenom den där manualen igår kväll men blev inte klok på hur det funkar.
Jag ska testa att ställa om gaswiren. Återkommer när jag vet mer (ikväll hoppas jag).
Postat: tis apr 06, 2004 9:54
av Björn Leidelöf
För det första så ska du inte spänna vajern för att justera tomgången. Vanligvis är det en liten stoppskruv precis vid armen på förgasaren som du ställer tomgången med på Holley förgasare. Luftblandningsskruvarna används för att justera CO halten.
Nu kan det dock vara lite lurigt därför att på vissa originalförgasare av 4160 (4160 togs fram för att vara en "budgetvariant" av 4150 modellen för att kunna monteras som en originalförgasare....prispressning redan på den tiden!) modellen så mer eller mindre blockerades tomgångsjusteringen då det påverkar avgasreningen. En för låg tomgång ger för höga CO utsläpp.
Jag har dock ingen praktisk erfarenhet av just denna förgasare, men maila mig gärna på
bjorn.leidelof@saab.se eller ring mig på 013 - 621 01 så kan vi försöka lösa det hela. Jag har en Holley bok som beskriver lite om detta.
Mvh, Björn