Sida 1 av 1
Bilbatteri
Postat: tis apr 15, 2008 11:06
av frisk
Har inhandlat ett nytt batteri nu till bettan men det blev inget Optima då dom inte sålde sånt där. Det blev ett Volta på 74Ah med hög startkapacitet... kommer inte ihåg på hur möe nu. Vad tror herrarna? Kan det va ett bra batteri?? Jag har aldrig kört med Volta men det e ju ett gammalt märke. Nån som har erfarenheter??
Volta??? Det e la en dammsugare hehe Varta ska det va så klart

Postat: tis apr 15, 2008 13:02
av frisk
Ni e ju sega hehe Hittade ett intressant test. Alla märken finns ju inte med men men...
http://www.gp.se/content/1/c6/30/18/26/ ... ier_ny.pdf
och enligt detta test va det ju ett bra köp av mig

Postat: tis apr 15, 2008 13:40
av Stingray73
Skulle varit kul om dom hade haft med OPTIMA i testet !

Postat: tis apr 15, 2008 13:51
av frisk
Jo det va ju ett sånt jag hade tänkt köpa men men... Det funkade ju med ett biltema-batteri i 3 år så man kanske inte ska dra för stora växlar på det här??
kvittar
Postat: tis apr 15, 2008 14:45
av Ingo
det kvittar nog istort vad man köper för batteri,för dagens batterier är allihop gjorda av skitbly,som innebär passiviseringar efter några år..
Optima är lite speciella,men inte alltid "bättre".
att ladda upp ett tomt optima är betydligt mer komplicerat och tidsödande än ett konventionellt.
Så många optima som byts ut för att dom är "slut" har man inte klarat av att ladda upp på rätt sätt....
Å andra sidan håller dom nog inte så hiskeligt mycket längre än vanliga.
Största finessen är ju att dom tål beskjutning utan att paja totalt,men det är ju inte så ofta man behöver den funktionen...

Batterier
Postat: tor apr 17, 2008 17:52
av Janne Malmgren
Åkte i 5 år med ett Optima "bluetop"utan problem,trots mycket förbrukare
2x2 55 watts varselljus, el-fläkt, Holleypump.mm. Corvetten lämnades in på lackfirma,där man glömde att slå av huvudströmbrytaren,trots påpekande,dessutom hade man av misstag kommit åt en vippbrytare till
värmefläkten(nä det är inte original) så den stod på i två veckor,sen var batteriet totaldött. Det blev ett Tudor Maxxima i stället och det har nu funkat lika bra som Optimat. Jag testade på kul om det skulle gå att få liv i Optimat, och faktiskt med en C-TEK laddare, så efter en vecka på laddläget för AGM batterier vaknade Optiman till liv igen,och har nu fått ersätta ett 12 år gammalt OK batteri i min gamla Cheva Blazer. Så ibland kan även ett gammalt blybatteri vara bra.
Postat: fre apr 18, 2008 11:06
av NoTiNg
Ska man titta på det där testet så borde biltema batteriet fungera utmärkt. Det står att det har dålig kapacitet i kyla. Men ärligt. hur många av er är ute och åker vette i minus 20 grader???

Postat: fre apr 18, 2008 11:31
av frisk
Jo som sagt så funka mitt biltema-batteri i 3 år hur bra som helst. Det är väl så kanske att vi med stora motorer borde titta mer på startströmskapaciteten mer än något annat. Detta har jag nu gjort så vi får la se om det funkar som jag vill!

Postat: fre apr 18, 2008 17:38
av vett74
senast köpte jag ett batteri från Rusta fungerade utmärkt hela förra sommarn
har haft optima men tycker inte det va nått märkvärdigt,alldeles för dyrt
för ett batteri
Postat: mån apr 21, 2008 7:52
av Don Tomaso
Köpte ett Bosch silver med 600 amp startström på skroten förra veckan för 150:-, skall bli intressant och se hur länge det håller. Startmotorn har aldrig varvat som nu.
