Sida 1 av 1
C6 Victory Edition manuell VS 6 vxl automat
Postat: tis apr 15, 2008 11:25
av Ashish Patel
Ska snart byta min Porsche 997:a mot en Corvette!
Har en massa frågor innan som jag hoppas ni här på forumet kan besvara. Snälla hjälp mig, är så himla sugen på en C6:a men vill gärna ha svar på mina frågor innan.
Jag väljer mellan dessa två bilar:
http://www.blocket.se/vi/14764232.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/11270434.htm?ca=11_s
Den första med automat och 6 speed paddelshift och den sista manuell.
Vilken är att föredra. Är det "raceigt" att köra med paddlarna eller är de lika sega som på ex Porsche 996 tiptronic? Hur är skillnaden i acceleration mellan dessa två, och toppfart? Stor skillnad i prestanda?
Ska testa en av dem idag men undrar hur den står sig prestanda mot min nuvarande 997 Carrera, jag vill ju inte ha sämre tryck i farter upp till 250 km/h
Bör den manuella bilen vara billigare än automaten?
Har dessa bilar det sk Z51 paketet som det talats om, som jag inte riktigt har koll på?
Har någon testat victory editon vs "vanlig" C6, är det ngn skillnad?
Sist undrar jag hur det är med servicar och reservdelskostander. Vad kostar ex nya broms-skivor & ny koppling som är slitdelar vid bankörning?
Vad kostar servicarna på C6:an?
Tacksam för alla svar

)
/snart ägare till en svart C6 Victory Edition!!
Postat: tis apr 15, 2008 13:35
av frisk
Utan att tveka en sekund skulle jag köpt denna bil
http://www.blocket.se/vi/15913018.htm?ca=11_s
Postat: tis apr 15, 2008 13:38
av Ashish Patel
Tack för info men nu är jag ute efter en nästan ny bil, svensksåld med fulla garantier. Tycker dock att Z06:an om jag ska ha en svensksåld med några hundra mil på mätaren är lite för dyr än. Vad jag tror enl den länk du skickade så är det definitivt en US import och det är jag inte intresserad av.
Postat: tis apr 15, 2008 13:48
av frisk
Postat: tis apr 15, 2008 14:58
av Lars J
Andersin brukar också vara Usa importer!
/Lars/
Postat: tis apr 15, 2008 15:54
av Ashish Patel
exakt, därför går de också bort
Postat: tis apr 15, 2008 19:53
av TwiZteD
Hade jag varit dig så hade jag hämtat hem en C6 Z06 ifrån usa istället..
Sälj 997an och åk till usa själv o fixa hem en.
// André
Postat: ons apr 16, 2008 8:56
av Lars Jakobsson
Angående prestandan så rastades både en 996 GT3 och en 996 turbo förra helgen, så du bör inte behöva oroa dig för det..
Automat vs manuell?
Har fortfarande inte bestämt mig, och vi har haft bilen i snart ett år..
Det är en 06:a med paddlar, växlar inte i närheten av tex M3 E46 SMG..
Känns som den är ungefär likvärdig med porsches..
Därimot finns en uppdatering 2008 som gör att det blir lite snabbare, inte hunnit prova det än.
Ska du köra på strippen så finns bara ett val= Automat.
Sen finns det en uppsjö av eftermarknads produkter till riktigt bra priser, så det går alltid att komplettera senare..
Servicen är snor billig jämfört med andra märken, pröjsade runt 4000:- för byte av alla oljor, bromsvätska osv. + montering av sänknings sats mm. Osäker på vad bromsskivor kostar, men byt till ett par saftiga brembo istället, finns på ebay för en billig peng

Postat: ons apr 16, 2008 12:27
av SamiC6
Tycker C6:an i Akalla är för dyr+ att den inte är helt fabriks såg att den hadde massa tvättrepor ¨tror att det kanske ligga en hel del låna hem firma bilen bakom´ mvh..
Postat: ons apr 16, 2008 22:14
av Ashish Patel
SamiC6 skrev:Tycker C6:an i Akalla är för dyr+ att den inte är helt fabriks såg att den hadde massa tvättrepor ¨tror att det kanske ligga en hel del låna hem firma bilen bakom´ mvh..
Håller med om tvättreporna + att de inte ger mig så mkt för 997;an i inbyte. Det lutar åt den hos Fribrocks bil i Ängelholm som gått mindre, bara 115 mil, automat och Mr Cap behandlad.
Det jag fortfarande oroar mig för är ifall jag byter ner mig i prestanda från min 997 som har sportavgassystem...
Postat: ons apr 16, 2008 22:15
av Ashish Patel
Lars Jakobsson skrev:Angående prestandan så rastades både en 996 GT3 och en 996 turbo förra helgen, så du bör inte behöva oroa dig för det..
Har fortfarande inte bestämt mig, och vi har haft bilen i snart ett år..
Det är en 06:a med paddlar, växlar inte i närheten av tex M3 E46 SMG..
Känns som den är ungefär likvärdig med porsches..
Därimot finns en uppdatering 2008 som gör att det blir lite snabbare, inte hunnit prova det än.

Du drog alltså GT3:an och Turbon med en standard C6 Vette med automat?
Berätta lite mer
I sådana fall ligger inte min 997:a i närheten av den prestandan som C6:an erbjuder...
Postat: tor apr 17, 2008 9:03
av Lars Jakobsson
Det enda som är bytt i nuläget är avgassystemet..
Men stämmer bra, ägaren av turbon känner jag väldigt bra.. vi har provat ett antal ggr. Han har sagt varenda gång att han släpper av för att hans bil blir blästrad av att ligga bakom, men på frågan.. varför hamnar du bakom då? så brukar han bara flin

. Han tillägga att han letar efter en C6:a med nu... Han har haft allt från M3, Ferrari 430, Viper SRT 10, AMG Sl55 så inte helt ovan bakom ratten...
Gt3:an har jag bara kört mot 2 ggr, men med samma resultat.
Den föraren känner jag inte så jag vågar inte utala mig om det beror på bilarnas prestanda eller nånting annat. Men turbon drog ifrån den med.
Kan tilläggas att det var jag och tjejen i bilen plus ca 70kg hund och full tank
Corvetten går faktist rätt bra, tycker inte man känner av det så mkt för den har så bra väghållning så det blir ganska odramatiskt. Men man märker det bra när man jämför med andra.
Postat: tor apr 17, 2008 9:07
av Ashish Patel
Lars Jakobsson skrev:Det enda som är bytt i nuläget är avgassystemet..
Men stämmer bra, ägaren av turbon känner jag väldigt bra.. vi har provat ett antal ggr. Han har sagt varenda gång att han släpper av för att hans bil blir blästrad av att ligga bakom, men på frågan.. varför hamnar du bakom då? så brukar han bara flin

. Han tillägga att han letar efter en C6:a med nu... Han har haft allt från M3, Ferrari 430, Viper SRT 10, AMG Sl55 så inte helt ovan bakom ratten...
Gt3:an har jag bara kört mot 2 ggr, men med samma resultat.
Den föraren känner jag inte så jag vågar inte utala mig om det beror på bilarnas prestanda eller nånting annat. Men turbon drog ifrån den med.
Kan tilläggas att det var jag och tjejen i bilen plus ca 70kg hund och full tank
Corvetten går faktist rätt bra, tycker inte man känner av det så mkt för den har så bra väghållning så det blir ganska odramatiskt. Men man märker det bra när man jämför med andra.
Tack för ditt svar!
Vad kostade byte av avgassystemet? (är bland det första jag också kommer göra) Hur blir det med nybilsgarantier när man byter avgassystem? Antar att lämna in hos Chevrolet för ett byte kostar skjortan jämfört med att hitta ett annat system och sedan få det monterat av en polare eller liknande...
Postat: tor apr 17, 2008 9:09
av Ashish Patel
ska göra följande. Åker ner till Ängelholm till bilhandlaren på lördag morgon och kommer testa objektet ordentligt. Synd bara att den gått 115 mil och måste köras in = kan nog inte gasa fullt...
Kommer köra den ute på landsväg och även inne i staden för att kolla hur allt känns.
Känns det som ett byte är befogat, kommer jag göra det. I annat fall tacka för mig pch åka därifrån med min Porsche.
Är jag tveksam kommer jag ta ytterligare en vecka på mig att bestämma mig och sedan ta ett beslut.