Sida 1 av 1

Spårig / vinglig i högre farter

Postat: fre apr 25, 2008 8:45
av Ashish Patel
Har ni känt av det i era C6:or?

Jag känd det igår när jag var uppe i 230km/h ca på motorväg. Det känns som att den spårar hela tiden och är lite vinglig, inte stabil. Fjädringen känns väldigt mjuk trotts Z51 paketet, jämfört med Porsche 997:an.

Postat: fre apr 25, 2008 11:01
av COOLMACHINE
Du kanske ska kolla däckstrycket och eventuellt hjulinställningen den kan vara felinställd även om bilen är ny :wink:

8)

Re: Spårig / vinglig i högre farter

Postat: lör apr 26, 2008 20:41
av vette.se
Ashish Patel skrev:Har ni känt av det i era C6:or?

Jag känd det igår när jag var uppe i 230km/h ca på motorväg. Det känns som att den spårar hela tiden och är lite vinglig, inte stabil. Fjädringen känns väldigt mjuk trotts Z51 paketet, jämfört med Porsche 997:an.
Har haft flera kunder som sagt samma sak, lösningen har varje gång varit att ta bort bladfjädrarna och byta till coilovers - de kommer tillbaks med ett stort leende efter provtur :)

Sen ska hjulinställningarna alltid kontrolleras men känslan av instabilitet eller som nån kund sa, 'bilen flyter' på vägen finns det bara en lösning på.

Postat: mån apr 28, 2008 15:35
av Ashish Patel
Ska lämna in den till Euromaster för hjulinställning som bilfirman beskostar.

Är det ngt särskillt jag ska be dem göra i inställningsväg, för att minimera spårandet och flytandet på vägen vid hög hastighet och kraftig acceleration?

Är det så att om man stller in hjulen på minimering av spårning så kanske andra nackdelar uppenbarar sig?

Postat: mån apr 28, 2008 16:21
av SamiC6
Har haft min på 4 hjulsinställning oxå förra året, men tycker den spårar ändå.. käns inte så trygg i höga farter men men..

Postat: mån apr 28, 2008 16:29
av Ashish Patel
SamiC6 skrev:Har haft min på 4 hjulsinställning oxå förra året, men tycker den spårar ändå.. käns inte så trygg i höga farter men men..
ok, kanke blir att byta till Coilovers... vad det ngt särskillt du påpekade när hjulinställningen gjordes eller är det någon sorts standard som de som utför jobbet går efter?

Postat: mån apr 28, 2008 19:30
av Lars Jakobsson
Ja, det finns en std som dom går efter...
Orginal så brukar hjulen stå åt alla möjliga håll ;)

Har inte det problemet på min, men har sänkt den rätt mkt...

Postat: mån apr 28, 2008 19:40
av Ashish Patel
ok, ska in med bilen till Euromaster nu på onsdag så vi får se om det blir ngn skillnad :)

Postat: mån apr 28, 2008 20:25
av Corvgubben
Haj Ashish!
Jag provkörde min C6a (också Z51 chassi) på Norrtäljevägen i veckan och upplevde samma sak som du. Mycket obehagligt. Senare i veckan körde jag på den nya motorvägen norr om Uppsala och då gick den mycket stadigare. Jag tror att en del av förklaringen till att bilen blir känslig och ostadig i höga farter kan vara dubbspåren som finns i en del äldre vägar. Har hört att breda däck blir spårkänsliga när de blir lite slitna dessutom. Mitt tips är att du provar bilen på en väg utan spår innan du börjar fixa med den. Ha re bra / Carle

Postat: mån apr 28, 2008 21:23
av Ashish Patel
Corvgubben skrev:Haj Ashish!
Jag provkörde min C6a (också Z51 chassi) på Norrtäljevägen i veckan och upplevde samma sak som du. Mycket obehagligt. Senare i veckan körde jag på den nya motorvägen norr om Uppsala och då gick den mycket stadigare. Jag tror att en del av förklaringen till att bilen blir känslig och ostadig i höga farter kan vara dubbspåren som finns i en del äldre vägar. Har hört att breda däck blir spårkänsliga när de blir lite slitna dessutom. Mitt tips är att du provar bilen på en väg utan spår innan du börjar fixa med den. Ha re bra / Carle
Det är exakt samma sak för mig. Men eftersom det blir gratis hjulinställning för mig så tänkte jag att jag passar på att få det, även fast det kanske inte gör ngn skillnad på spårig väg, så kanske det bli en viss skillnad i övrigt...

Men det verkar precis som du säger, att det är ngt man får leva med och tänka sig för helt enkelt var man gasar ;)