Sida 1 av 2

Oljeläckage

Postat: ons jul 30, 2008 22:46
av NOsilence
Hej hopp.
Jag tänkte bli av med mina oljefäckar som alltid kommer när bilen är varm. Troligen så kommer det mer när den står på tomgång. Det värsta är att det ser ut att komma från flera ställen.

Motorn är i bra skick, går som en klocka... Den är nyligen renoverad med ny kam, uppborrad, nya kolvar, ballanserad motor, holleyförgasare, hockers grenrör, alutoppar osv osv osv osv osv.........

Jag tog några bilder för att se om ni kan hjälpa mig. Tyvärr så är jag skitkass på meka men det ska ändras på... :D

Det ena stiftet ser skitigt ut. Tyvärr så hade jag inte rätt verktyg för att låssa stiftet men det ser iaf skitigt ut, + tändhatten... Hur är det möjligt? Kan iofs komma olja på stiftet från ovan? Måste undersöka mera.....

Bild

Sedan så kommer det en liten oljefläck som ni ser på den här bilden

Bild

Är det möjligt att få ett läckage vid oljestickan, så ser det iaf ut på min bil. Finns det någon packning mellan oljestickröret och blocket?

Bild

Sedan så tar jag med lite andra bilder på motorn som kanske är till hjälp.... Vad vet jag? :D

Bild

Bild

Bild

Troligen så är det ett läckage med olja vid kromkåpan som skyddar kamkedjan. Ska jag byta ut kromkåpan till någon bättre? :)

All hjälp jag kan få är guld värt! :)

Postat: ons jul 30, 2008 23:27
av joasol
Översta pölen skulle kunna komma från slangen/kopplingen till oljetrycksmätaren.

Oljestickan har ingen packning, den är kilad i blocket. Röret till stickan sitter över oljenivån, så det bör inte kunna läcka därifrån.

Postat: ons jul 30, 2008 23:32
av vett74
Jadu det sitter packningar lite överallt,om du har olja på stiften kan det vara så att det runnit ner från ventilkåpspackningen,
den är enkel att byta sitter i 4 skruvar på varje kåpa,kamkedjekåpan är väl bara att ta lös och byta packning på också.
Överst på oljestickan kommer det nog inte mycket olja så det är nog bara från när nån kollat oljan
Ser ut som du har lite läckage mot insuget också men det kan vara från ventilkåporna iofs

Postat: tor jul 31, 2008 9:21
av Janne Malmgren
Har Du kollat att vevhusventilationen fungerar korrekt, att PCV ventilen inte är igensatt eller att kulan i ventilen inte fastnat. Det kan i så fall bygga upp ett tryck i motorn som gör att olja tränger ut både här och där.
Själv råkade jag ut för detta fel, med påföljd att olja trängde upp i oljesticksröret,och i hög fart och högt motorvarv på motorvägen läckte ner på "Thermo Tec" bandaget på heddersen och slog eld,lyckligtvis kunde jag släcka snabbt ,så det blev inga skador förutom allt släckpulver i motorrummet,som kan vara besvärligt att sanera.

Postat: tor aug 07, 2008 20:38
av NOsilence
Janne Malmgren skrev:Har Du kollat att vevhusventilationen fungerar korrekt, att PCV ventilen inte är igensatt eller att kulan i ventilen inte fastnat. Det kan i så fall bygga upp ett tryck i motorn som gör att olja tränger ut både här och där.
Själv råkade jag ut för detta fel, med påföljd att olja trängde upp i oljesticksröret,och i hög fart och högt motorvarv på motorvägen läckte ner på "Thermo Tec" bandaget på heddersen och slog eld,lyckligtvis kunde jag släcka snabbt ,så det blev inga skador förutom allt släckpulver i motorrummet,som kan vara besvärligt att sanera.
Ojj då. Det måste jag försöka kolla upp! :shock: Var sitter PVC ventilen då??

läckage?

Postat: tor aug 07, 2008 21:23
av Turbojet
Jag tror inte att vi riktigt är på samma nivå? När jag har problem med oljeläckage droppar det stora pölar under bilen. Är det fallet? eller ser du bara några droppar olja på motorn?

Postat: tor aug 07, 2008 22:33
av Corv1-Micke
NOsilence skrev:
Janne Malmgren skrev:Har Du kollat att vevhusventilationen fungerar korrekt, att PCV ventilen inte är igensatt eller att kulan i ventilen inte fastnat. Det kan i så fall bygga upp ett tryck i motorn som gör att olja tränger ut både här och där.
Själv råkade jag ut för detta fel, med påföljd att olja trängde upp i oljesticksröret,och i hög fart och högt motorvarv på motorvägen läckte ner på "Thermo Tec" bandaget på heddersen och slog eld,lyckligtvis kunde jag släcka snabbt ,så det blev inga skador förutom allt släckpulver i motorrummet,som kan vara besvärligt att sanera.
Ojj då. Det måste jag försöka kolla upp! :shock: Var sitter PVC ventilen då??
Det är "pluggen" som sitter i ventilkåpan.
Ventilen fungerar som en backventil. Luften ska åka ut ur motorn genom ventilen, men inte in igen. Ideala är att skapa ett vacum i motorn...
Men har du en ventil på varje ventilkåpa? (ser inte riktigt på bilderna)
Tror att original sitter det en ventil på vänstra kåpan, och tilluft på den högra. Ni får rätta mig om jag har fel... :wink:

Postat: fre aug 08, 2008 14:57
av NOsilence
Corv1-Micke skrev:
NOsilence skrev: Ojj då. Det måste jag försöka kolla upp! :shock: Var sitter PVC ventilen då??
Det är "pluggen" som sitter i ventilkåpan.
Ventilen fungerar som en backventil. Luften ska åka ut ur motorn genom ventilen, men inte in igen. Ideala är att skapa ett vacum i motorn...
Men har du en ventil på varje ventilkåpa? (ser inte riktigt på bilderna)
Tror att original sitter det en ventil på vänstra kåpan, och tilluft på den högra. Ni får rätta mig om jag har fel... :wink:
Har ju förstått att något är knas eftersom jag inte har ett lock för påfyllning av olja, får helt enkelt använda ventilhålet istället.
Tog ett par bilder:

Bild 1
Bild

Det sitter en insats i munstycket som skramlar när man skakar den, sedan går den slangen till förgasaren

Bild 2

Bild

Den här ventilen har ingen insats och slangen går rakt ut i hjulhuset. Ska det verkligen vara så? Får verkligen motorn vakum då?

:)

Postat: fre aug 08, 2008 15:16
av CoolvetteC3
Du skall ha en tät plugg på ena ventilkåpan och en fungerande PCV-ventil på den andra, denna skall då vara ansluten till uttaget på insuget eller foten på förgasaren.

När jag köpte min 73´a förra året hade någon tidigare ägare klabbat till det lite.

PCV´n var ansluten till förgasarfoten men det satt en ventilerad oljepåfyllningsplugg på den andra ventilkåpan.
Följden var att en del av insugsluften kom hela vägen genom den vänstra ventilkåpan, sögs genom motorn upp i den högra venilkåpan och in med förbränningsluften.
Säkert följde en del oljedimma med eftersom en viss blårök syntes ibland men det sitter enbasrt ett stålullsfilter i oljepåfyllaren och det är inget vidare bra luftfilter...

Det som fick mig att tänka på hur det var uppsatt var när jag gick igenom förgasaren och fann att munstycke och nålar var långt större (fetare) än vad som borde vara fallet med min enkla 350-motor.
Enkel logik gjorde att jag fattade att det inte kan vara rätt att både suga luft med fullt undertryck från ena ventilkåpan och samtidigt släppa in luft från den andra ventilkåpan.

När jag återställde den slutna vevhusventilationen provade jag först att koppla PCV´n på undersidan av luftburken men det bildades övertryck i motorns som resulterade i att olja sipprade runt bultarna till ventilkåporna bland annal.
Jag fick koppla PCV´n till förgasarfoten och det har fungerat utmärkt sedan dess.
Mycket lite oljefukt, ingen blårök eller oljeförbrukning och motorn verkar gå som den skall.

Postat: fre aug 08, 2008 15:42
av NOsilence
CoolvetteC3 skrev:Du skall ha en tät plugg på ena ventilkåpan och en fungerande PCV-ventil på den andra, denna skall då vara ansluten till uttaget på insuget eller foten på förgasaren.

När jag köpte min 73´a förra året hade någon tidigare ägare klabbat till det lite.

PCV´n var ansluten till förgasarfoten men det satt en ventilerad oljepåfyllningsplugg på den andra ventilkåpan.
Följden var att en del av insugsluften kom hela vägen genom den vänstra ventilkåpan, sögs genom motorn upp i den högra venilkåpan och in med förbränningsluften.
Säkert följde en del oljedimma med eftersom en viss blårök syntes ibland men det sitter enbasrt ett stålullsfilter i oljepåfyllaren och det är inget vidare bra luftfilter...

Det som fick mig att tänka på hur det var uppsatt var när jag gick igenom förgasaren och fann att munstycke och nålar var långt större (fetare) än vad som borde vara fallet med min enkla 350-motor.
Enkel logik gjorde att jag fattade att det inte kan vara rätt att både suga luft med fullt undertryck från ena ventilkåpan och samtidigt släppa in luft från den andra ventilkåpan.

När jag återställde den slutna vevhusventilationen provade jag först att koppla PCV´n på undersidan av luftburken men det bildades övertryck i motorns som resulterade i att olja sipprade runt bultarna till ventilkåporna bland annal.
Jag fick koppla PCV´n till förgasarfoten och det har fungerat utmärkt sedan dess.
Mycket lite oljefukt, ingen blårök eller oljeförbrukning och motorn verkar gå som den skall.
Men hur vet jag om min PVC ventil fungerar (och vakumet tillräckligt?), det är väl den som är på bild 1. den lilla insatsen i ventilen. Och sedan ska jag alltså plugga igen den andra ventilkåpan... :D

Postat: fre aug 08, 2008 16:49
av Peter
Corv1-Micke skrev:Tror att original sitter det en ventil på vänstra kåpan, och tilluft på den högra. Ni får rätta mig om jag har fel... :wink:
Det låter korrekt.
Man måste ha tilluft någonstans,inte bara frånluft.
Ang slangen som bara går ut i hjulhuset så e det inte så rackarns bra kanske. Kolla om du inte kan flytta på slangen och kanske montera dit någon typ av filter. Annars kan du ju montera den så att änden på slangen kommer innanför luftfiltret fast ovanför förgasaren. Då blir det bra.
Hitta lite läsbart:

http://forum.lazzat.se/showthread.php?t ... hlight=pcv

Postat: fre aug 08, 2008 17:01
av NOsilence
Peter skrev:
Corv1-Micke skrev:Tror att original sitter det en ventil på vänstra kåpan, och tilluft på den högra. Ni får rätta mig om jag har fel... :wink:
Det låter korrekt.
Man måste ha tilluft någonstans,inte bara frånluft.
Ang slangen som bara går ut i hjulhuset så e det inte så rackarns bra kanske. Kolla om du inte kan flytta på slangen och kanske montera dit någon typ av filter. Annars kan du ju montera den så att änden på slangen kommer innanför luftfiltret fast ovanför förgasaren. Då blir det bra.
Jag hajjar inget hehe, trodde jag skulle plugga igen den slangen? :oops:
Då flyttar jag bara på slangen då.....

Postat: fre aug 08, 2008 17:19
av CoolvetteC3
Peter skrev:
Corv1-Micke skrev:Tror att original sitter det en ventil på vänstra kåpan, och tilluft på den högra. Ni får rätta mig om jag har fel... :wink:
Det låter korrekt.
Man måste ha tilluft någonstans,inte bara frånluft.
Ang slangen som bara går ut i hjulhuset så e det inte så rackarns bra kanske. Kolla om du inte kan flytta på slangen och kanske montera dit någon typ av filter. Annars kan du ju montera den så att änden på slangen kommer innanför luftfiltret fast ovanför förgasaren. Då blir det bra.
Hitta lite läsbart:

http://forum.lazzat.se/showthread.php?t ... hlight=pcv

Man eftersträvar undertryck i vevhuset, tilluft finns i form av läckage mellan kolvringarna.
Om du släpper in tilluft via den andra ventilkåpan kommer du att få en spädd bränsleblandning som du måste kompensera genom att bestycka upp förgasaren, helt meningslöst eftersom du även kommer att få med dig oljedimma i förbränningen, denna hade till största delen stannat i vevhuset med sluten vevhusventilation.
PCV´n skall ge det läckaget ett utlopp som skall förbrännas, detta sker bäst genom att man tätar till den andra ventilkåpan och låter vacuumet i insuget ge ett undertryck som då tar hand om leakdown från cylinderloppen.

Att göra som många i den länk du hänvisar till, en Cola-flaskor med en slang ner ger bara bekymmer, även den oljedimman som kommer in måste ta sig ut och söla ner, det är bara en tidsfråga.

Jag hade tidigare en Cadillac 58´a och där fanns en oljepåfyllning/ vevhusventilation i framkant av insuget.
Övertrycket i vevhuset (det läcker alltid från kolvringarna, mer när ringarna är slitna) gjorde att en fin dimma trycktes ut från röret.

Leta upp information hur vevhusventilationen verkligen var arrangerad på din bil så kommer du att få minst problem, under förutsättning att det inte klabbats och ändrats mer runt omkring.

Postat: fre aug 08, 2008 17:37
av Peter
Nu la jag ju in länken där om man vill fördjupa sig i funktionen på PCV ventilen.
Colaflaskor osv hör som sagt hemma på rejsmotorer med stor Blow-By.
Hävdar fortfarande att PCV ska sitta på ena kåpan och på den andra ska det finnas en slang för luft via filtret.
Mängden luft som passerar via ventilen är inte så våldsam så du måste bestycka om förgasaren. Då ere något annat som spökar.

Postat: fre aug 08, 2008 18:04
av CoolvetteC3
Peter skrev:Nu la jag ju in länken där om man vill fördjupa sig i funktionen på PCV ventilen.
Colaflaskor osv hör som sagt hemma på rejsmotorer med stor Blow-By.
Hävdar fortfarande att PCV ska sitta på ena kåpan och på den andra ska det finnas en slang för luft via filtret.
Mängden luft som passerar via ventilen är inte så våldsam så du måste bestycka om förgasaren. Då ere något annat som spökar.
Min bil gick bra när jag köpte den men jag ville gå igenom förgasaren för att se att nålventiler och sådant var OK och fann då att den var alldeles för fett bestyckad vilket var orsakat av att man lät den suga lufttillskott via PCV´n genom den öppna oljepåfyllningen.

Om jag låter anslutningen på den ena ventilkåpan gå upp till undersidan av luftburken och PCV´slangen på den andra ventilkåpan gå till förgasarfoten så kommer jag att få bestycka upp förgasaren på nytt vilket inte känns som ett steg framåt.

Den öppna anslutningen till ventilkåpan är sluten och motorn går bättre, ryker mindre, läcker mindre olja och förbrukar dessutom mindre soppa så jag tar det som ett tecken på att "sluten vevhusventilation" fungerar på en bruksmotor utan några extrema prestandakrav.

Postat: fre aug 08, 2008 21:12
av Nexxus
Det finns en del gamla trådar om PCV om man söker lite här ...
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... hlight=pcv

Postat: mån aug 11, 2008 23:10
av NOsilence
CoolvetteC3 skrev:
Peter skrev:Nu la jag ju in länken där om man vill fördjupa sig i funktionen på PCV ventilen.
Colaflaskor osv hör som sagt hemma på rejsmotorer med stor Blow-By.
Hävdar fortfarande att PCV ska sitta på ena kåpan och på den andra ska det finnas en slang för luft via filtret.
Mängden luft som passerar via ventilen är inte så våldsam så du måste bestycka om förgasaren. Då ere något annat som spökar.
Min bil gick bra när jag köpte den men jag ville gå igenom förgasaren för att se att nålventiler och sådant var OK och fann då att den var alldeles för fett bestyckad vilket var orsakat av att man lät den suga lufttillskott via PCV´n genom den öppna oljepåfyllningen.

Om jag låter anslutningen på den ena ventilkåpan gå upp till undersidan av luftburken och PCV´slangen på den andra ventilkåpan gå till förgasarfoten så kommer jag att få bestycka upp förgasaren på nytt vilket inte känns som ett steg framåt.

Den öppna anslutningen till ventilkåpan är sluten och motorn går bättre, ryker mindre, läcker mindre olja och förbrukar dessutom mindre soppa så jag tar det som ett tecken på att "sluten vevhusventilation" fungerar på en bruksmotor utan några extrema prestandakrav.
Idag har jag grejjat lite! Lösningen på mitt problem heter CoolvetteC3!! :D :wink:

Jag har låtit ventilkåpan som har PVC gå till förgasaren (som tidigare) Men jag lät den andra ventilkåpan gå upp i undersidan av luftburken. Jag borrade upp luftburken med en skruvdragare, blev skitbra faktiskt! :)
Jag har inte ens behövt ställa om förgasaren. Den gick helt rent (som tidigare).

MEN nu har jag inte oljepölar under motorn, utan nu kom det bara 3 st små droppar! :D 8)

Postat: tis aug 12, 2008 6:58
av frisk
När du sa förgasaren trodde jag du menade luftfiltret/burken. Vart i förgasaren går den andra slangen in?

Postat: tis aug 12, 2008 7:17
av NOsilence
frisk skrev:När du sa förgasaren trodde jag du menade luftfiltret/burken. Vart i förgasaren går den andra slangen in?
Typ efter burken, finns ett anslutningsrör på förgasarfoten. Jag är inget vidare på rätt termer så jag får väl ta en bild för att visa framöver :)

Postat: tis aug 12, 2008 9:37
av Nexxus
För en vanlig standard 350 eller måttligt trimmad maskin så är det hela ganska enkelt:

Från PCV ventilen ska en slang gå till portat vaccum (tex den stora anslutningen på förgasarfoten)
Från den andra sidan ska en anslutning med slang sättas i en anslutning på luftfiltret (går att köpa i välsorterad butik)

Inget konstigt alls.

Att plugga ena sidan är inget jag skulle rekommendera lika lite som att ha en öppen ventilerad plugg.

Postat: tis aug 12, 2008 9:40
av NOsilence
Nexxus skrev:För en vanlig standard 350 eller måttligt trimmad maskin så är det hela ganska enkelt:

Från PCV ventilen ska en slang gå till portat vaccum (tex den stora anslutningen på förgasarfoten)
Från den andra sidan ska en anslutning med slang sättas i en anslutning på luftfiltret (går att köpa i välsorterad butik)

Inget konstigt alls.

Att plugga ena sidan är inget jag skulle rekommendera lika lite som att ha en öppen ventilerad plugg.
Japp och kul också när man gör något och det blir rätt! Känns ju riktigt bra att den inte sölar en massa olja när man parkerar :)

Postat: tis aug 12, 2008 17:23
av Bred
Hej, såg att du beskriver ungefär samma symptom som jag själv har. Har 2 st ventilerade oljelock men har ändå problem med oljeläckage lite varstans.
Har varit och köpt allt som behövs för att montera dit pvc:n. Det ända jag funderar över är anslutningen från pvc:n till förgasarfoten. Har ingen ledig anslutning, då bromsservons slang är inkopplad där. Hur har ni gjort? Har ni två anslutningar eller vad?
Skall dock tillägga att det är en Holley 650 som sitter monterad.
Hittar bara ytterligare en anslutning, men den är väldigt liten (ca 4-5 mm) och sitter på andra sidan förgasaren (sitter brevid slangen som går till vakumklockan vid fördelaren). Har köpt ett t-stycke som jag funderar på att montera in på slangen mellan förgasarfoten och bromsservon, men är orolig över att få en försämrad effekt på bromsservon.
Tips?
Behövs bilder?

MvH Martin

Postat: tis aug 12, 2008 20:02
av NOsilence
Bred skrev:Hej, såg att du beskriver ungefär samma symptom som jag själv har. Har 2 st ventilerade oljelock men har ändå problem med oljeläckage lite varstans.
Har varit och köpt allt som behövs för att montera dit pvc:n. Det ända jag funderar över är anslutningen från pvc:n till förgasarfoten. Har ingen ledig anslutning, då bromsservons slang är inkopplad där. Hur har ni gjort? Har ni två anslutningar eller vad?
Skall dock tillägga att det är en Holley 650 som sitter monterad.
Hittar bara ytterligare en anslutning, men den är väldigt liten (ca 4-5 mm) och sitter på andra sidan förgasaren (sitter brevid slangen som går till vakumklockan vid fördelaren). Har köpt ett t-stycke som jag funderar på att montera in på slangen mellan förgasarfoten och bromsservon, men är orolig över att få en försämrad effekt på bromsservon.
Tips?
Behövs bilder?

MvH Martin
Kanske mina bilder kan hjälpa??? Den vänstra slangen går till PVC:n

Bild
Bild

Den andra slangen från den andra ventilkåpan går som sagt in under luftburken.
:)

Postat: tis aug 12, 2008 20:46
av Bred
Tyvärr inte, men tack ändå.
Har ingen möjlighet att få in bilder just nu, men om ja jämför dina anslutningar på sidan med mina så har jag inga anslutningar alls där du har dina, vare sig på förgasaren eller insuget. Det enda som möjligtvis stämmer och som är helt oväsentligt är att även jag har ett proppat uttag som du, i ovankant.
Har alltså bara ett större vakumintag, som är taget av servon.
Kan man koppla sig in på det utan att få en försämrad effekt på bromsservon?

Tror jag testar att starta en ny tråd, då de flesta redan sett att du löst ditt problem samt att min fråga egentligen inte gäller oljefukt utan inkopplingen av PVC:n.

MvH Martin

Postat: tor aug 14, 2008 12:11
av Nexxus
Du ska undvika att blanda bromsservon med annat har jag hört...
Jag har visserligen kört med pcv samt bromservo kopplat till samma in i förgasarfoten fram till förra veckan, inga problem som jag har märkt, men jag ville ändra det och kör pcv till samma slang som vaccumklockorna för strålkastarna använder, och som istället sitter på insuget. bromservonlåter jag gå till förgasarfoten. Vet inte om det är bättre eller sämre, men båda lösningarna verkar fungera.
Bred skrev:Hej, såg att du beskriver ungefär samma symptom som jag själv har. Har 2 st ventilerade oljelock men har ändå problem med oljeläckage lite varstans.
Har varit och köpt allt som behövs för att montera dit pvc:n. Det ända jag funderar över är anslutningen från pvc:n till förgasarfoten. Har ingen ledig anslutning, då bromsservons slang är inkopplad där. Hur har ni gjort? Har ni två anslutningar eller vad?
Skall dock tillägga att det är en Holley 650 som sitter monterad.
Hittar bara ytterligare en anslutning, men den är väldigt liten (ca 4-5 mm) och sitter på andra sidan förgasaren (sitter brevid slangen som går till vakumklockan vid fördelaren). Har köpt ett t-stycke som jag funderar på att montera in på slangen mellan förgasarfoten och bromsservon, men är orolig över att få en försämrad effekt på bromsservon.
Tips?
Behövs bilder?

MvH Martin

Postat: fre aug 15, 2008 6:28
av Bred
Har som sagt startat en ny tråd beträffande detta, "inkoppling av pvc:n" (felstavat).

Men, funderade lite på vad som händer i samma ögonblick man kopplar in pcv:n någonstans. Tankarna vandrade åt att man borde få samma resultat som om det vore ett läckage.
Mycket riktigt, efter att ha kopplat in den på slangen till lamporna orkar inte lamporna resa sig när man aktiverar dem. Sätter jag igång dem och blockerar pcv:n reser de sig däremot utan problem.

Så, där gick inte, bromsservon borde ju inte heller gå då eftersom det blir som ett läckage där med ifall man kopplar in den.
Så, nu undrar jag, den andra slangen (brevid slangen till lamporna) går ner till någon klocka nere på automaten. Vad gör den? Kan man koppla på där?

MvH Martin

Postat: fre aug 15, 2008 13:59
av Nexxus
Det verkar vara lite si och så det där med vaccumet ... tidigare hade jag min inkopplad på bromsen, och mina bromsar var det inget fel på, kunde stanna på en femöring.
Nu har jag istället satt det på lamporna, och samma sak där, dom går upp och ned utan krusiduller... så för mig funkar det kanon vilket som ...

Postat: fre aug 15, 2008 15:50
av Bred
Men, hur ser det ut på andra ventilkåpan. Har du en slang in till luftfiltret eller har du en pluggad kåpa? Är den pluggad i andra ändan får du ju ett bättre vakum, än om den är inkopplad till luftfiltret.

MvH Martin

Postat: fre aug 15, 2008 19:35
av Nexxus
Andra sidan leder in i luftburken som det ska när man kör med PCV...

Bred skrev:Men, hur ser det ut på andra ventilkåpan. Har du en slang in till luftfiltret eller har du en pluggad kåpa? Är den pluggad i andra ändan får du ju ett bättre vakum, än om den är inkopplad till luftfiltret.

MvH Martin

Postat: fre aug 15, 2008 20:38
av Bred
Hmm, va har du för diameter på den anslutningen (slangen) då?
Har du för stort flöde genom motorn så blir det ju som ett kraftigt läckage på vakumsidan.

MvH Martin