Sida 1 av 1

Reg-/Typbesiktning efter kompressor/turbo installation?

Postat: tis aug 05, 2008 22:05
av Corinthian
Jag har långtgående planer att installera kompressor eller turbo i min C5'a (2001). Den är europamodell och kommer från Tyskland 2002.

Är det någon som vet om man måste registreringsbesiktiga om bilen efter konvertering eller bara en typbesiktning? eller slipper man undan helt?

Postat: ons aug 06, 2008 8:29
av forsberg
man kan ju alltid chansa först :shock: :roll: 8)

Postat: ons aug 06, 2008 10:53
av Mr.T
på vetteforum.se har det diskuterats en del http://www.vetteforum.se/showthread.php?t=5063

Postat: ons aug 06, 2008 13:08
av nop
alla bilar nyare än -00 är helbilsgodkända och du får inte ändra en skruv egentligen. så de e nog chansa som gäller och inte bli sur om du får 2:a på återställande av motor till orginal...

Postat: ons aug 06, 2008 17:49
av Bobrob
nop skrev:alla bilar nyare än -00 är helbilsgodkända och du får inte ändra en skruv egentligen. så de e nog chansa som gäller och inte bli sur om du får 2:a på återställande av motor till orginal...
Jag har samma uppfattning. På äldre bilar kan man göra större ombyggnader t.ex. V8 i en Volvo och via SFRO få förbesiktning innan regbesiktning. För helbilsgodkända bilar får man ju inte ens byta fälgar, så chansen att få ett ok på kompressor etc. är nog minimala.

Postat: ons aug 06, 2008 19:34
av acko
Då jag jobba på SBP tror jag att jag kan svar på detta. Med lite osäkerhet dock. För att kunna sätta på kompressor o få "igenom" den i SBP skall den reggas om vilket föregånde talare påpekat då de är helfordons godkända. Enda chansen är att få den reggad som amatörbyggt fordon o då måste man i stort sett byta ut hela drivlinan, dock får inte förhållandet mellan vikt / KW var mer än 15 KW / kilo. Har du flytt fordon kan man komma undan med mkt men dock inte en kompressor, då det "sticker" i ögonen på oss men man kan ju alltid chansa :D . För att vara riktigt säker kan du ju ta kontakt med ingengörerna på din station så förklarar de säkert bättre an vad jag försökt med här.

Postat: ons aug 06, 2008 21:01
av puramuk
å sen när blev man ingengörer på sbp ? menade du inte att han skulle kolla med pajasarna på sin station ? :roll:

Postat: lör aug 09, 2008 16:02
av acko
puramuk skrev:å sen när blev man ingengörer på sbp ? menade du inte att han skulle kolla med pajasarna på sin station ? :roll:
Alla som har hand om reg o typ bes inom SBP är bes-ingenjörer. Vad det krävs för utbildning vete fan mer än 4 årig teknisk eller motsvarande. Vi andra dödliga är endast bes tekniker.

//Acko