Sida 1 av 2

Air / Fuel - Mätare

Postat: sön aug 10, 2008 15:31
av NOsilence
Hejsan
Täntkte inköpa en A/F - mätare (för att se om förgasaren gör sitt jobb rätt).

Jag har läst att några av er på forumet har varit duktiga och byggt sin egen mätare (jag har också sett Gbaks egentillverkade).

MEN jag tycker det vekar för krångligt och svårt så jag tänkte köpa en mätare istället. :D

Jag såg denna mätare på summit och tyckte den verkar nice... :)

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Visst skulle den passa en gammal c3?

Det är väl bara en lamdasond som behövs sedan för att få det lira?
TYP den här
http://store.summitracing.com/partdetai ... =SUM-G2989
+
http://store.summitracing.com/partdetai ... =SUM-G2990

Postat: sön aug 10, 2008 16:23
av Mr. Beam
Hej,
Ja - du kan montera denna O2 sensor och få lite vetskap om hur din motor är bestyckad men du behöver nog egentligen en bredbandslamda för det du vill göra. Den där sensorn ger egentligen bara information om på vilken sida A/F 14.7 du befinner dig och du kommer att vilja veta HUR fett eller magert du kör för att hitta optimal inställning på din förgasare. Sedan kan det ju vara kul att kunna analysera i efterhand...blir lite svårt att samtidigt hålla koll på vägen, bilen och mätaren när du trycker gasen i botten för att kolla bränsleblandningen vid fullgas... :lol:

Jag kör med Innovate Motorsports LC-1 bredbandslamba med G2 mätare. Funkar bra men är lite känslig och måste kalibreras om då och då med sonden urskruvad och i fri luft...

http://www.innovatemotorsports.com/

Mr. Beam

Postat: sön aug 10, 2008 16:24
av gbak
Ja det funkar nog, men den där mätaren som Summit säljer har rel få led's och är inte så precis misstänker jag.
Den jag byggde ihop är bättre och mer exakt speciellt i den zon du är intresserad av iom att den har 10 led's.

Nu kommer jag att få mothugg eftersom många på forumet anser att en bredbandslamda är bättre (och också betydligt dyrare).

Jag är dock nöjd med min lågbudgetvariant och den funkar och går enkelt att kalibrera med en multimeter.

Det var den här jag byggde:
http://www.nwerdt.com/how-to/electrical ... auge_2.htm

Grejer du behöver för att bygga:
(Istället fär diod arrayen använde jag lösa dioder)

Display (bar graph array)
Pin IC Socket 20-pin
Lab printboard
Capacitor 0.047 uF
Display Driver LM3914
Resistor 2.2 K Ohm
Resistor 5,6 K Ohm

Bild

Färdig:
Bild

Postat: sön aug 10, 2008 16:28
av NOsilence
Bygga egen är inget alternativ eftersom jag inte kan löda :oops:
Så jag ska satsa på en dyrare mätare med flera dioder alltså? (den jag länkade hade 10 dioder, hade inte din också det? :) )

Ska leta efter någon bättre på summit. Är det någon som har ett förslag så skriv ett inlägg är ni snälla :)

Postat: sön aug 10, 2008 16:38
av Don Tomaso
Edelbrock har en med några fler dioder som jag köpte i vintras från Summit.
http://store.summitracing.com/egnsearch ... &N=700+115

Postat: sön aug 10, 2008 16:39
av NOsilence
Mr. Beam skrev:Hej,
Ja - du kan montera denna O2 sensor och få lite vetskap om hur din motor är bestyckad men du behöver nog egentligen en bredbandslamda för det du vill göra. Den där sensorn ger egentligen bara information om på vilken sida A/F 14.7 du befinner dig och du kommer att vilja veta HUR fett eller magert du kör för att hitta optimal inställning på din förgasare. Sedan kan det ju vara kul att kunna analysera i efterhand...blir lite svårt att samtidigt hålla koll på vägen, bilen och mätaren när du trycker gasen i botten för att kolla bränsleblandningen vid fullgas... :lol:

Jag kör med Innovate Motorsports LC-1 bredbandslamba med G2 mätare. Funkar bra men är lite känslig och måste kalibreras om då och då med sonden urskruvad och i fri luft...

http://www.innovatemotorsports.com/

Mr. Beam
Ahopp det låter ju också bra! :) Vad kostar ett sådant kitt då? Vad innebär bredbandslamda? :shock:

Postat: sön aug 10, 2008 16:41
av NOsilence
Don Tomaso skrev:Edelbrock har en med några fler dioder som jag köpte i vintras från Summit.
http://store.summitracing.com/egnsearch ... &N=700+115
Ser ju jäkligt smutt ut! Är du nöjd med ditt köp? Har du bilder på när det är monterat? Dock lite dyrt, men det är ju bättre att köpa lite dyrare och få bra grejjer! Var det en bredbandslamda? :D

Postat: sön aug 10, 2008 16:53
av gbak
Du kan få låna min PCB om du vill.
Då behöver du bara en sond + ditsvetsad anslutnings ring.

Postat: sön aug 10, 2008 16:55
av NOsilence
gbak skrev:Du kan få låna min PCB om du vill.
Då behöver du bara en sond + ditsvetsad anslutnings ring.
Fan det vore ju bra! Men kanske man behöver en egen i framtiden? 8) Eller är det så att det kanske räcker med att jag ställer förgasaren så förblir inställningen bra sedan?... :)

Postat: sön aug 10, 2008 16:56
av 427cobra
Köper du ett 52mm instrument kan du köpa ett enkelt mätarhus på Biltema med fot och ett anteckningsblock för bil med sugfot och skruva ihop så får du enkelt upp instrumentet i rutan när du ska provköra och testa.

Postat: sön aug 10, 2008 16:57
av NOsilence
427cobra skrev:Köper du ett 52mm instrument kan du köpa ett enkelt mätarhus på Biltema med fot och ett anteckningsblock för bil med sugfot och skruva ihop så får du enkelt upp instrumentet i rutan när du ska provköra och testa.
bra tips!
Men min tanke vore att ha mätaren här:

Bild

Postat: sön aug 10, 2008 18:04
av Mr. Beam
Går ju även alldeles utmärkt att fimpa den där löjliga amperemätaren eller klockan och fälla in mätaren i originaluttagen....

Bild
Ahopp det låter ju också bra! Vad kostar ett sådant kitt då? Vad innebär bredbandslamda?
Att O2-sensorn ger en linjär styrspänning 0-5 V och täcker in ett större A/F område från ca 7 till 20 istället för att mer eller mindre fungera som en switch mellan 0.1 och 1.1 V vid A/F 14.7.

I praktiken handlar det om mätnoggrannhet och stabilitet med fördel till bredbandslambda.


Köpte min på JEG's förra året, gick väl lös på en $260 då. Nu har den gått upp lite ser jag. http://www.jegs.com/p/Innovate+Motorspo ... 2/-1/10625

/Mr. Beam

Postat: ons aug 13, 2008 21:51
av NOsilence
Don Tomaso skrev:Edelbrock har en med några fler dioder som jag köpte i vintras från Summit.
http://store.summitracing.com/egnsearch ... &N=700+115
Jahopp nu har jag lagt ordern, dollarn är ju påväg upp! Så skynda shoppa :lol:

Köpte en Fel-Pro Performance packning till oljetråget också när jag ändå var igång ååå en oljeplugg med magnet :)

Bilder kommer upp när det är monterat och klart 8)

Postat: lör aug 16, 2008 1:06
av Chrippe
Det finns en Firma som heter Hq Tec i Mölndal som säljer färdiga Kit
Tel. 031-273360 gå in på deras hemsida. www.hqtec.se

Postat: fre aug 22, 2008 22:47
av NOsilence
Alright nu har min Kit kommit
http://store.summitracing.com/egnsearch ... &N=700+115

Nu två snabba frågor!

1: Vilken ledning tar ni för att få + så att mätaren aktiveras när tändningen är på. TYP en remotekabel som på stereo antar jag.

2: Hur leder ni kabeln mellan mätaren och lamdan? Finns det något bra ställe man kan trä genom tråden från interiört till exteriört.

:)

Postat: lör aug 23, 2008 9:25
av gbak
1. Ta fram multimetern och hitta en ledare som ger ström när tändningen är på, tändspolen borde väl vara ett alternativ.

2. Det finns massor med hål i torpedväggen (iallfall på min kärra)
Du kan väl peta igenom ledaren vid någon gemomföring, varvräknaren t.ex.

Postat: lör aug 23, 2008 11:06
av NOsilence
gbak skrev:1. Ta fram multimetern och hitta en ledare som ger ström när tändningen är på, tändspolen borde väl vara ett alternativ.

2. Det finns massor med hål i torpedväggen (iallfall på min kärra)
Du kan väl peta igenom ledaren vid någon gemomföring, varvräknaren t.ex.
Nu har du fått en uppgift Gbak! Visa mig hur en multimeter funkar :lol: Har aldrig hajjat det, vill ju lära mig de enklaste funktionerna! :D

Kan man inte göra det enkelt för sig själv? Använda någon av kablarna som går till de befintliga instrumenten. Det måste ju finnas någon kabel som ger belysning till exempel? Eller får inte instrumenten tillräckligt med ström då?

Borde man inte annars kunna använda någon kabel som går till tändningslåset?

Postat: lör aug 23, 2008 15:36
av gbak
NOsilence skrev:


Kan man inte göra det enkelt för sig själv? Använda någon av kablarna som går till de befintliga instrumenten. Det måste ju finnas någon kabel som ger belysning till exempel? Eller får inte instrumenten tillräckligt med ström då?

Går säkert utmärkt att ta en av de ledarna!
Eller kopplar du in dig i närheten av säkringshållaren (efter säkringen då lämpligtvis)




Borde man inte annars kunna använda någon kabel som går till tändningslåset?

Finns några ledare att välja på men du måste ha en multimeter för att se vilka som är strömförande

Postat: lör aug 23, 2008 20:51
av Turbojet
GBAK ser ju så grymt arg ut i avataren att man blir riktigt rädd? :shock:

Postat: lör aug 23, 2008 21:31
av gbak
Ja, jag har alltid gillat kapten och hans svordommar!
Passar bra när man drar en bultskalle rund!

Postat: sön aug 24, 2008 8:19
av Bred
NOsilence skrev: Nu har du fått en uppgift Gbak! Visa mig hur en multimeter funkar :lol: Har aldrig hajjat det, vill ju lära mig de enklaste funktionerna! :D

Kan man inte göra det enkelt för sig själv? Använda någon av kablarna som går till de befintliga instrumenten. Det måste ju finnas någon kabel som ger belysning till exempel? Eller får inte instrumenten tillräckligt med ström då?

Borde man inte annars kunna använda någon kabel som går till tändningslåset?
Har du en multimeter så ta kort på den så kan vi/jag försöka förklara för dig hur du ska göra.
Du borde ha en inställning som är "20 Vdc", vilket innebär attt den kan mäta upp till 20 volt likström (bilens system).
Sedan vet jag inte om du har uttag för kablarna, eller om de är fast monterade i multimetern. Har du uttag måste kablarna kopplas rätt, därav önskemålet om bild. Har du inget uttag i multimetern, utan kablarna kommer rätt ur, brukar det bara vara å köra.
Ställ multimeter som jag sa, 20 Vdc. Sätt den röda kablen på batteriets pluspol, den svarta på batteriets minuspol. Du borde nu få ett värde över 12 V. Vill du nu hitta en pluskabel någonstans i bilen så är det bara att låta den svarta kabeln sitta kvar på batteriets minuspol och använda den röda kabeln i bilen.
Testa att sätta den röda kabeln mot andra kablar i bilen (obs, en i taget och mot kopparn i kabeln, inte själva höljet :wink: ) och se om du ännu en gång får ett värde över 12 V. Då har du hittat en plus kabel (tänk på att ha tändningen igång eftersom det är då du vill att mätaren ska fungera). Hittar du en kabel som ger dig 12 V när nyckeln är vriden, men inte när nyckeln är av så har du hittat en utmärkt kabel att använda (kolla gärna den som går till ciggarettuttaget).

Det är en början i alla fall.

MvH Martin

PS: Vad fick du förresten betala för frakt. Blev det tull och moms på med, eller hur fungera det?

Postat: sön aug 24, 2008 8:57
av gbak
NOsilence:
Jag är inte uppbokad idag.
Om du har tid idag så kan du få en snabbkurs i multimeter användning.
Jag köpte min multimeter på Biltema och den har funkat oklanderligt i 4 år nu (har inte ens behövt byta batteriet på den)

Bild

Digital multimeter
För mätning i bil. För 2-, 3-, 4-, 5-, 6- och 8-cylindriga motorer. Stor, tydlig bildskärm med 3 1/2"-siffror. 1 st. 9 V-batteri (6LF22).
Mätområden:
Varvtal: 600–12000 rpm (tvåtaktare), 300–6000 rpm (fyrtaktare)
Kamvinkel: 0–180° (2-cylindrig), 0–120° (3-cylindrig), 0–90° (4-cylindrig), 0–72° (5-cylindrig), 0–60° (6-cylindrig), 0–45° (8-cylindrig)
Likspänning, DCV: 0–32 mV/0–3,2–32–320–1000 V
Likström, DCA: 0–320–3200 µA/0–32–320 mA/0–10 A
Resistans, OHM: 0–320 W/0–3,2–32 kW/0–3,2–32 mW
Frekvens: 0–320–3200 Hz/0-32 kHz
Temperatur: -20 till 750 °C
Kontinuitet: ljudsignalens tröskelvärde lägre än 20 W
Pris 500:-

Postat: sön aug 24, 2008 11:16
av frisk
gbak skrev:NOsilence:
Jag är inte uppbokad idag.
Om du har tid idag så kan du få en snabbkurs i multimeter användning.
Jag köpte min multimeter på Biltema och den har funkat oklanderligt i 4 år nu (har inte ens behövt byta batteriet på den)

Bild

Digital multimeter
För mätning i bil. För 2-, 3-, 4-, 5-, 6- och 8-cylindriga motorer. Stor, tydlig bildskärm med 3 1/2"-siffror. 1 st. 9 V-batteri (6LF22).
Mätområden:
Varvtal: 600–12000 rpm (tvåtaktare), 300–6000 rpm (fyrtaktare)
Kamvinkel: 0–180° (2-cylindrig), 0–120° (3-cylindrig), 0–90° (4-cylindrig), 0–72° (5-cylindrig), 0–60° (6-cylindrig), 0–45° (8-cylindrig)
Likspänning, DCV: 0–32 mV/0–3,2–32–320–1000 V
Likström, DCA: 0–320–3200 µA/0–32–320 mA/0–10 A
Resistans, OHM: 0–320 W/0–3,2–32 kW/0–3,2–32 mW
Frekvens: 0–320–3200 Hz/0-32 kHz
Temperatur: -20 till 750 °C
Kontinuitet: ljudsignalens tröskelvärde lägre än 20 W
Pris 500:-
hehehe och felmarginal på100%???

Postat: sön aug 24, 2008 19:03
av NOsilence
gbak skrev:NOsilence:
Jag är inte uppbokad idag.
Om du har tid idag så kan du få en snabbkurs i multimeter användning.
Jag köpte min multimeter på Biltema och den har funkat oklanderligt i 4 år nu (har inte ens behövt byta batteriet på den)

Bild

Digital multimeter
För mätning i bil. För 2-, 3-, 4-, 5-, 6- och 8-cylindriga motorer. Stor, tydlig bildskärm med 3 1/2"-siffror. 1 st. 9 V-batteri (6LF22).
Mätområden:
Varvtal: 600–12000 rpm (tvåtaktare), 300–6000 rpm (fyrtaktare)
Kamvinkel: 0–180° (2-cylindrig), 0–120° (3-cylindrig), 0–90° (4-cylindrig), 0–72° (5-cylindrig), 0–60° (6-cylindrig), 0–45° (8-cylindrig)
Likspänning, DCV: 0–32 mV/0–3,2–32–320–1000 V
Likström, DCA: 0–320–3200 µA/0–32–320 mA/0–10 A
Resistans, OHM: 0–320 W/0–3,2–32 kW/0–3,2–32 mW
Frekvens: 0–320–3200 Hz/0-32 kHz
Temperatur: -20 till 750 °C
Kontinuitet: ljudsignalens tröskelvärde lägre än 20 W
Pris 500:-
Shit att jag missade det! Jag har varit ute i skärgården och har precis kommit hem nu. Min jävla tjänstebil pajja så det blev bärgning och taxi hem. Kul :twisted:

Ska köpa en sådan mulitmeter i veckan så får vi ta en fika/kurs framöver! :D

Postat: mån aug 25, 2008 8:27
av Bred
Hur mycket fick du betala till slut för frakt tullavgift mm?
Vad gick mätaren på inklusive det?

Postat: mån aug 25, 2008 8:46
av NOsilence
Bred skrev:Hur mycket fick du betala till slut för frakt tullavgift mm?
Vad gick mätaren på inklusive det?
Sitter på jobbet och har inte kvittot framför mig. Men jag beställde även en ny oljetrågspackning och oljeplugg som gjorde det hela lite dyrare.

Totalt så kostade det hela runt 1500kr har jag för mig och då kostade feelpro packningen typ 36 dollar. TYP 400-500kr var tull om jag inte minns helt fel. Frakten kostade inte många öre eftersom ordern översteg någon gräns som gjorde att blev extra gynsamt.

Summit hade snabb leverans. Det är ju det fördömda tullverket som är sega.

Postat: tis aug 26, 2008 8:55
av NOsilence
Igår monterade jag min mätare (dock så ska lamdan svetsas dit nästa vecka)

Jag gjorde plats för mätaren i mittkonsolen där den gamla stereon satt.
Jag klarade mig utan multimeter för min gamla testpenna funkade ypperligt :D

Det fick bli den gamla gula + kabeln som har används till den gamla stereon. Funkade fint när tändningen slogs på.

Kabelhärvan tog jag och förde genom i torpedväggen (i samma hål som varvräknaren har). Minuskabeln anslöt jag till en jord på avgassystemet.

De porriga lamporna på mätaren lös så fint när jag vred på nyckeln :lol:

Bilder kommer up när lamdan är ansluten!
:)

Postat: ons aug 27, 2008 7:06
av Bred
låter skoj...
har själv beställt en likadan, ska bli spännande.
Förresten, när du beställde från Summit, vlken typ av frakt valde du?
Fanns ju lite olika med varierande leveranstid, bl a UPS eller air freight.
Vet att du fick din väldigt fort (av dina inägg att döma, så fick du den på 3 dagar).
Själv beställde jag i måndags och statusen på paketet är fortfarande "ready to ship".

Postat: ons aug 27, 2008 7:46
av NOsilence
Bred skrev:låter skoj...
har själv beställt en likadan, ska bli spännande.
Förresten, när du beställde från Summit, vlken typ av frakt valde du?
Fanns ju lite olika med varierande leveranstid, bl a UPS eller air freight.
Vet att du fick din väldigt fort (av dina inägg att döma, så fick du den på 3 dagar).
Själv beställde jag i måndags och statusen på paketet är fortfarande "ready to ship".
Nej det tog ca 10 dagar innan jag hade paketet hemma. Men då är ju tullen ganska seg också.

Jag har inget minne av att UPS användes? Kanske det var så? Jag valde det billigaste alternativet. Det brukar vara USPS som är motsvarigheten till Posten i Swe. Det finns en sökfunktion på USPS så man lätt kan se var paketet befinner sig. Jag har beställt ganska mycket prylar från USA och USPS har alltid fraktat snabbt och paketen är alltid intakta. :)

Postat: fre aug 29, 2008 7:17
av Bred
Ok. Vet du hur mycket du fick betala i själva frakten då (alltså inte hanteringskostnaden, utan enbart frakten)?

Hur går det med installationen?