Sida 1 av 2
Nya Fälgar till C6an Våren 2009:)
Postat: tor nov 27, 2008 20:15
av Henrik N
http://www.statuswheels.com/STATUS2009CATALOG_FINAL.pdf
Vad tror ni om dessa?. Är intresserad av R994 i Crom
20"bak och 19"fram
Skulle vilja ha 20" runt om men han sa att de inte fanns
Skrolla ner lite längre ner på sidan
Mvh Henrik
Postat: tor dec 11, 2008 1:14
av corvettec5
henke du ska inte ha 20" fram bilen blir nog hög som en jeep fast än du sänker!! så 19" fram 20" bak så kommer det bli kalas bra
Postat: tor dec 11, 2008 14:26
av Klas80
här kommer bilder, dom är nu upplagda på hemsidan,

Postat: tor dec 11, 2008 17:18
av Henrik N
corvettec5 skrev:henke du ska inte ha 20" fram bilen blir nog hög som en jeep fast än du sänker!! så 19" fram 20" bak så kommer det bli kalas bra
De är precis vad dessa finns i... Tror du den blir hög med 19" och 20"bak om
man inte sänker också?
Postat: tor dec 11, 2008 17:19
av Henrik N
Den cromade är riktigt nica!

Postat: fre dec 12, 2008 14:39
av Lars Jakobsson
Problemet är bara att dom är smala som cykel hjul, verkar inte ha något till Z06

Postat: fre dec 12, 2008 15:27
av Klas80
Lars Jakobsson skrev:Problemet är bara att dom är smala som cykel hjul, verkar inte ha något till Z06

Fungerar fint med
275/30-19 fram &
315/25-20 bak.
då får man även lite gummi som skyddar fälgen.
Postat: fre dec 12, 2008 16:17
av Lars Jakobsson
Vill ha bredare bak, minst 13" breda fälgar.. Så minst 345 nånstans.
Postat: fre dec 12, 2008 16:54
av Klas80
Lars Jakobsson skrev:Vill ha bredare bak, minst 13" breda fälgar.. Så minst 345 nånstans.
Ok, ja då är utbudet mycke begränsat.
Postat: fre dec 12, 2008 18:41
av GP
Precis det är hopplöst att hitta fälgar som är breda nog.
Färgvalet på fälgen beror ju lite på vad det är för färg på bilen men jag tycker nog att crome-fälgarna är snyggast.
Postat: lör dec 13, 2008 18:24
av vette.se
GP skrev:Precis det är hopplöst att hitta fälgar som är breda nog.
Färgvalet på fälgen beror ju lite på vad det är för färg på bilen men jag tycker nog att crome-fälgarna är snyggast.
Det finns mycket fälgar dock inte i de billigare prisklasserna helt enkelt för att redan vid 12" så är de billiga gjutna fälgarna så tjocka i godset och tunga att de inte har på en prestandabil att göra.
Om man går upp på 13" skulle de bli helt ohanterligt tunga och klumpiga pga av den tjocklek som skulle behöva vara för att klara den oerhörda belastning som är på fälgbanan längst bort från centrumet.
Det som finns och är användbart är forged och spin-cast fälgar som har en helt annan styrka och vikt. Ställer jag en av mina forged split fälgar i 18*12" på vågen så visar den 11kg, ställer jag en gjuten fälg i samma storlek så visar vågen 24kg, det är sedan dessutom roterande vikt så du har 4 fälgar * 13kg extra * 4(för roterande vikt) --- du har allstå
208kg extra, gissa vad det gör på acceleration och inbromsning !
Dessa fälgar finns i upp till 13" bredd till både C5, C6 och Z06

Det är riktiga forged 3-delade lättvikts splitfälgar, inga tunga gjutna kinafälgar alltså. Det här visar bara ett urval av modeller och färger, finns självklart i kromat också.
Ett billigare alternativ är denna fälg som finns till C6 och Z06, det som är speciellt med denna modell är att de klarar Z06 bromsar på en vanlig C6 utan spacers eller att det sticker utanför skärmkanten. Z06 modellen klarar även de stora 15" bromskiten utan problem ! Dessa är tillverkade i USA med en Spin-cast metod som är ca 1.5 gånger starkare i det spunna området vilket är 75% av fälgen. Spin cast ligger mellan Forged och gjuten fälg i styrka och vikt.
Denna finns i Svart, Competition grey och kromat.
Så visst finns det fälgar

Postat: lör dec 13, 2008 19:13
av Henrik N
Vars beställer man alla dessa?
Postat: lör dec 13, 2008 19:23
av vette.se
Henrik N skrev:Vars beställer man alla dessa?
vette.se
eller direkt från staterna såklart men då tar man alla risker själv, inga garantier etc
Postat: lör dec 13, 2008 21:02
av Henrik N
Snygga fälgar men tycker många av dessa fälgar verka vara ganska dyr
Postat: lör dec 13, 2008 21:45
av vette.se
Henrik N skrev:Snygga fälgar men tycker många av dessa fälgar verka vara ganska dyr
Det är som det brukar vara, man får vad man betalar för. Dessa fälgar ligger på omkring 55-65000kr + US flygfrakt, Spin-cast fälgen längst ned ligger på 32000kr + US flygfrakt.
Du kan hitta fyra väldigt tjusiga fälgar för $900 men då får du 200++kg extra att släpa omkring på och kvaliten är sådär.
Dessa fälgar är som metallskulpturer - perfekta insida som utsida och en finish som de billiga fälgarna inte kommer i närheten av och dessutom väger de väldigt lite. Skulle du köra sönder en fälg mot en trottoarkant så byter du bara den trasiga delen, inte hela fälgen.
De stora när det gäller forged fälgar i USA är HRE, Fikse och iForged och vi är återförsäljare för dessa. Mellanklass, dvs spin-cast fälgar har vi CCW som är den stora i USA.
Du kan se deras kompletta sortiment på:
www.hrewheels.com (prisklass från $1200/fälg)
www.fikse.com (prisklass från $1200/fälg)
www.iforged.com (prisklass från $1200/fälg)
www.ccwheel.com (prisklass från $700/fälg)
Själv kör jag med FIKSE till mina gatdäck och CCW till mina r-däck/bandäck.
Postat: lör dec 13, 2008 23:04
av Henrik N
De är väl som du säger!!.. Får lite vad man betalar för. Den regel brukar gälla överallt..
Skulle få den Cromade varianten som Klas80 visade för 21000 med däck
Då var det 20" på 285 bak
och 19" på 245 fram
De skiljer en del
Postat: sön dec 14, 2008 1:18
av Lars Jakobsson
Vi hade 20" på våran förra bil, det blir så lite gummi så man kör väldigt enkelt sönder fälgen. Vi hade bara problem med dom tyvärr.
Postat: sön dec 14, 2008 11:26
av Henrik N
Hade 20" på m3an också men hade inga problem med dom.. Fälg Rial daytona fälgar
Postat: mån dec 15, 2008 8:57
av Klas80
detta resonomanget är alltid lika kul, är man ute efter lätta fälgar för prestandans skull så är det ju bra dumt att gå upp i storlekar.
Kvaliten? Ja visst är det ballt å kasta ut 60- 70 000 på fälgar om man känner för det, dock så är den groteska prisskillnaden inte befogad.
Jag har stor erfarenhet av Ruff Racing och jag vet att finishen och kvaliten är betydligt bättre än vad folk tror när dom ser priset. Och till skillnad mot vette så lagerhåller vi våra fälgar, så dom som är intresserade kan alltid komma och kika på dom live innan man bestämmer sej.
Postat: mån dec 15, 2008 10:22
av vette.se
Med 200kg extra i roterande vikt så får du omkring 2-3m längre bromssträcka vid 100km/h - det kan vara skillnaden mellan liv och död men det är kanske inte så viktigt
PS: Jag har hela tiden pratat generellt om tunga fälgar kontra lättviktsfälgar, sen finns det tydligen de som trots det känner sig trängda och måste gå till anfall

Postat: mån dec 15, 2008 11:00
av Klas80
Nejdå vette har inte gått till anfall

bara diskuterar lätta eller tunga fälgar.
Nu har jag inte nån exakt vikt på dessa än så länge iom att dom inte finns att köpa än.
Det jag mer är ute efter är att för dom allra flesta så spelar några kg extra per fälg ingen roll & det är inget man märker vid normal körning. Då är däckvalet viktigare i så fall.
Sen kan man ju diskutera om vad som blir tyngst en 20x13 med 345or eller en 20x10,5 med 315...

Postat: mån dec 15, 2008 12:46
av Henrik N
Håller med Klas80 i detta. Själv så tycker ja det inte är värt att
lägga 60000-70000 tusen på lite lättare fälgar. Kör ingen bankörning, är
mest ute och åker lite och ibland trycker man efter lite:). 2-3m tycker jag
inte låter värst mycket heller
Postat: mån dec 15, 2008 17:42
av Mange_C5
20" är mest bling bling som passar bäst utanför korvkiosken.
Den vanligaste anledningen vid bankörning för att gå upp i storlek är väl främst därför att bromsarna skall få plats samt en något större anliggningsyta, ju lättare fälg desto mindre roterande vikt vilket är bra på banan (däcket oräknat).
Större hjul ger generellt också högre rollcenter, sämre acceleration (utväxlingsförhållande)

men något bättre kylning av däcket pga mer gummi.
Hellre brett än högt!
21000 med däck
Då var det 20" på 285 bak
och 19" på 245 fram
21000?!

hur var det beloppet fördelat då?
Postat: mån dec 15, 2008 18:11
av Henrik N
Fick de priset av killen jag pratade me
Postat: mån dec 15, 2008 18:13
av Henrik N
Men om man är en kille som aldrig väljer bana framför korvkiosk så väljer
jag 20" framför 18 tums micrafälg
Lägger gärna lite mer tid på puts!

Postat: mån dec 15, 2008 18:31
av Mange_C5
Henrik N skrev:Men om man är en kille som aldrig väljer bana framför korvkiosk så väljer jag 20" framför 18 tums micrafälg
Det säjer du bara tills den dag tar ut svängen, lämnar neonljuset bakom dej och provar vetten på bana..

Postat: mån dec 15, 2008 19:28
av GP
Riktigt snygga fälgar alltså.
Intressant det där med viktskillnaderna.
Postat: mån dec 15, 2008 23:48
av vette.se
Henrik N skrev:Håller med Klas80 i detta. Själv så tycker ja det inte är värt att
lägga 60000-70000 tusen på lite lättare fälgar. Kör ingen bankörning, är
mest ute och åker lite och ibland trycker man efter lite:). 2-3m tycker jag
inte låter värst mycket heller
Som jag nämde så finns det även en mellanvariant för ungefär halva det priset som inte är fullt så lyxig men fortfarande väger betydligt mindre än de gjutna billiga fälgarna.
2-3m är mycket om du håller hundra runt korvkiosken och det helt plötsligt står en lastbil ivägen - nästan en billängd

Postat: tis dec 16, 2008 1:04
av corvettec5
hade jag bestämt o behålla bilen till nästa säsong så hade ja inte tvekat o köpa status fälgarna i chrome... 19 o 20" blir bra henrik men du blir tvungen o sänka tror ja så d blir snyggt
Postat: tis dec 16, 2008 11:22
av Henrik N
corvettec5 skrev:hade jag bestämt o behålla bilen till nästa säsong så hade ja inte tvekat o köpa status fälgarna i chrome... 19 o 20" blir bra henrik men du blir tvungen o sänka tror ja så d blir snyggt
Tackar Corvette c5 precis de jag ville höra!... Ska fundera lite mer innan
våren:)
Mvh