Sida 1 av 1
Tomt batteri....
Postat: tis jan 06, 2009 11:02
av Snoopy
Gick ut igår morse för jag hade en en känsla av att nåt inte var riktigt rätt. 20 minus och tänkte att det är nog bäst att titta lite på bilen. Den reagerade inte på knappen så jag fick öppna den med nyckeln. Inte en lampalyste på laddaren (ctek) Mätte på batteriet.... 1,8 volt-inge bra..... Var nere på verkstan och beställde ett nytt batteri, får det på onsdag morgon. Nu till min fråga.... Är det en massa saker att tänka på när man sätter in ett nytt batteri? tänkte mest på indexering av rutor och sånt?
Re: Tomt batteri....
Postat: tis jan 06, 2009 14:45
av Lars Jakobsson
Det är ju mest rutorna du bör tänka på, alla andra inställningar kommer naturligtvis att påverkas med men det kan du ju ta efter hand..
Re: Tomt batteri....
Postat: ons jan 07, 2009 11:39
av Snoopy
Fick hem ett batteri idag men till min besvikelse så passade det inte. Gick inte att fästa det innerkant.Nån som vet vilket batteri man ska försöka få tag i. Fanns inget batteri som reservdel enligt verkstans lista.....
Re: Tomt batteri....
Postat: ons jan 07, 2009 18:34
av forsberg
Re: Tomt batteri....
Postat: tor jan 08, 2009 12:27
av Snoopy
Japp! Men det händer inte mycket, Lika bra att försöka få tag på ett nytt så man vet att det är fräsht. Lärpengar...... Man får kolla till bilen oftare!
Re: Tomt batteri....
Postat: lör jan 10, 2009 16:17
av Ingo
Jepp!!
Jag litar inte på sådana där laddare som ska sitta på hela tiden.
jag föredrar att koppla lös batteriet ,ladda upp det rejält,och sedan ladda det igen fullt innan det kopplas in och man ska köra bilen.
Visserligen måste man ladda in minnes prylar igen,men det är ju som en vårrutin man kan ta.
Förresten går inte ha ett 9 volts batteri inkopplat i cigtändaren på nyare bilar för att behålla minnet?
Re: Tomt batteri....
Postat: sön jan 11, 2009 15:14
av fulingbusen
Hmm, jag hade exakt samma voltstyrka i mitt. Hade du "sändarnyckeln" eller vad den heter liggande i närhetren av bilen? Jag funderar på om det är därför mitt batteri tog tvärslut
Re: Tomt batteri....
Postat: sön jan 11, 2009 21:20
av forsberg
har läst att ett bilbatteri som inte används ska laddas minst en gång var annan månad för att inte gå sönder.

Re: Tomt batteri....
Postat: sön jan 11, 2009 21:31
av Ingo
Ett batteri som tappar spänning blir passiviserat och tappar effekt.
Men ett fulladdat batteri håller ganska bra när det står utan belastning.
Ser man bara till att ladda fullt innan man börjar köra så har jag då aldrig haft några problem.
Mycket av det här snacket kommer från reklam till ctek laddare o dyl,samt att man vill hålla kvar minnet i alla datorer,och det tar ström.
Det är inte heller bra att batteriet står för vamt(då avdunstar vatten)eller för kallt ,då sjunker effekten?.
Men vad det ska spela för roll om det inte belastas kan man undra...
Om inte snöhelvetet varje år tvingade mig,skulle jag aldrig ställa av.
Re: Tomt batteri....
Postat: sön jan 11, 2009 21:39
av Snoopy
Jag har inte haft nyckeln i närheten av bilen. Tror helt enkelt att batteriet var dåligt, Hade lite problemisomras då generatorn rök. Det + 20 minus får mig att tro att det kan ha vart dåligt. Men men...... Nån som vet vilket batteri som passar?
Re: Tomt batteri....
Postat: mån jan 19, 2009 17:02
av Snoopy
Lyfter upp tråden igen då jag har fått tre olika batterier hemlevererade och inget av dom har passat! Alla ska dock enligt affären passa till en c6a 2005.....
Nån som har bytt batteri och kan hjälpa mig att få tag i ett som passar?
Re: Tomt batteri....
Postat: ons jan 21, 2009 22:44
av Micke-c5
Behöver nog också nytt batteri!
Har haft min C-tech laddare på i omgångar, de visar fullt, provar starta, men då bara klickar bilen. Sätter tillbaka laddaren och då visar de tomt.
Trodde laddaren börja bli kass så jag köpte en ny, men precis samma problem.
Re: Tomt batteri....
Postat: mån mar 09, 2009 0:45
av andrec
1.
Det finns bara 2 st saker på C6:an som försvinner när strömmen bryts. Fönsterindexing och inställningen om du har km/h eller mph. ALLT annat finns kvar. Alla inställningar i färddatorn, elsätesinställningar, t.o.m. alla radiostationer du ställt in (om du har originalradio).
2.
Jag bytte ut mitt batteri förra säsongen. Jag köpte det som är det bästa enligt alla rekommendationer från amerikanska Corvette-forum, dvs ett Optima.
Efter långa efterforskningar lyckades jag hitta samma batteri i Sverige (annat artikel-nummer här). Batteriet passar perfekt, även fästet. Det passar t.o.m. lite bättre än original-batteriet eftersom detta är lika stort som plattan det ska stå på. Originalet är några cm för kort och kan därför glida fram o tillbaka.
Tillverkare: Optima
Art.nr.: 8004-250
Model: RedTop
Pris: ca 2000:-
Re: Tomt batteri....
Postat: ons mar 11, 2009 16:26
av Henrik N
andrec skrev:1.
Det finns bara 2 st saker på C6:an som försvinner när strömmen bryts. Fönsterindexing och inställningen om du har km/h eller mph. ALLT annat finns kvar. Alla inställningar i färddatorn, elsätesinställningar, t.o.m. alla radiostationer du ställt in (om du har originalradio).
2.
Jag bytte ut mitt batteri förra säsongen. Jag köpte det som är det bästa enligt alla rekommendationer från amerikanska Corvette-forum, dvs ett Optima.
Efter långa efterforskningar lyckades jag hitta samma batteri i Sverige (annat artikel-nummer här). Batteriet passar perfekt, även fästet. Det passar t.o.m. lite bättre än original-batteriet eftersom detta är lika stort som plattan det ska stå på. Originalet är några cm för kort och kan därför glida fram o tillbaka.
Tillverkare: Optima
Art.nr.: 8004-250
Model: RedTop
Pris: ca 2000:-
Hur ska man göra för att få tillbaka Fönsterindexing och inställning för Km/h eller mph då?. Har själv fått slut på ström och märkte sedan att man inte kunde ändra till km/h när jag rullade ut den från garaget
Mvh Henrik
Re: Tomt batteri....
Postat: ons mar 11, 2009 16:41
av andrec
Henrik N skrev:
Hur ska man göra för att få tillbaka Fönsterindexing och inställning för Km/h eller mph då?. Har själv fått slut på ström och märkte sedan att man inte kunde ändra till km/h när jag rullade ut den från garaget
Mvh Henrik
Står i manualen men här är en kort beskrivning:
1. Proceduren tar 6 sek.
Det är inte alltid fönsterna behöver indexeras. Du märker att det behövs om de åker ner en bit och inte går upp igen när du stänger dörren.
Sätt dig i bilen med båda dörrarna stängda. Hissa upp ett fönster så långt det går. Släpp knappen. Håll sedan in knappen igen i 3 sek. Sen samma för det andra. Klart!
2. Proceduren tar 4 sek.
Om du har en europeisk bil märker du inte av detta eftersom km/h är standard och det är det den återgår till.
Jag har inte tillgång till bilen just nu men man trycker typ på Option-knappen i färddatorn så att Personal Options kommer fram, vänta en sekund, sen tryck Option till Display Units kommer fram, välj med Reset-knappen. Där kan du välja mellan English (mph och Fahrenheit) och Metric (km/h och Celsius). Tryck på knappen Reset för att ändra. Klart!
Re: Tomt batteri....
Postat: ons mar 11, 2009 17:12
av Henrik N
Tack för ett snabbt och bra svar!...
Inga problem med andra ord:)
Mvh Henrik
Re: Tomt batteri....
Postat: ons apr 08, 2009 9:58
av pgstoy
Hej !
Jag har ett nytt batteri i garaget om det hjälper
MVH
PG
CCSR