Bytt styrsnäcka
Postat: sön maj 09, 2004 21:13
Jahapp, då var den nya styrsnäckan på plats!
Inga problem med arbetet i sig, d.v.s. att lossa bultarna som höll fast dem gamla. Men när jag skulle plocka bort "pitman arm":en från "pitman shaft":et (vet ej de svenska namnen på dem) så tog det fullständigt tvärstopp. Det gick ungefär inte att rubba den en millimeter. Det slutade med att jag fick ta loss hela paketet, arm och styrsnäcka tillsammans. Vilket i sin tur innebar att vänster header + kopplingslänk + lite tändstift och annat krafs åkte väck i samma veva. Tyvärr satt hela skiten ihop så hårt så att det slutade med att jag åkte iväg till en bonde i närheten som körde av axeln med vinkelslip och sen tog till storsläggan för att få ut stumpen från armen. Sen gick monteringen bra.
Men vilken förbättring! Nu är ju styrningen riktigt tajt! Helt plötsligt så kan man ju pressa på lite på vägarna. Jag kan absolut rekommendera ett byte av styrsnäckan för de som upplever att styrningen är fladdrig och misstänker att felet sitter i snäckan. Ocj jobbet var ju inte särskilt svårt att göra heller, förutsatt att man hade lite tålamod, en vinkelslip och en slägga.
Inga problem med arbetet i sig, d.v.s. att lossa bultarna som höll fast dem gamla. Men när jag skulle plocka bort "pitman arm":en från "pitman shaft":et (vet ej de svenska namnen på dem) så tog det fullständigt tvärstopp. Det gick ungefär inte att rubba den en millimeter. Det slutade med att jag fick ta loss hela paketet, arm och styrsnäcka tillsammans. Vilket i sin tur innebar att vänster header + kopplingslänk + lite tändstift och annat krafs åkte väck i samma veva. Tyvärr satt hela skiten ihop så hårt så att det slutade med att jag åkte iväg till en bonde i närheten som körde av axeln med vinkelslip och sen tog till storsläggan för att få ut stumpen från armen. Sen gick monteringen bra.
Men vilken förbättring! Nu är ju styrningen riktigt tajt! Helt plötsligt så kan man ju pressa på lite på vägarna. Jag kan absolut rekommendera ett byte av styrsnäckan för de som upplever att styrningen är fladdrig och misstänker att felet sitter i snäckan. Ocj jobbet var ju inte särskilt svårt att göra heller, förutsatt att man hade lite tålamod, en vinkelslip och en slägga.