Sida 1 av 1
Samma bil på sex olika dynos - resultat :)
Postat: tor feb 26, 2009 18:38
av vette.se
Man ser ju en o annan fantasisiffra på hur mycket effekt en viss bil ger eller hur mycket det ger med ett nytt avgassystem eller luftfilter eller headers eller .....
Här är en som har mätt samma bil(Helt original Corvette C6, manuell -06) på sex olika dynos.
Sun Mahahaha: 400 HP
Dyno Dynamics: 335 HP
Rototest: 335 HP
Dynojet: 365 HP
Mustang: 345 HP
Dynapac: 400 HP
I USA är det Dynojet som är vanligast, i Europa är SUN vanligast. Av dessa dynos är det bara Rototest som kan kalibreras och man vet att 1Nm är 1Nm inom 1%, de övriga har inga kalibreringsmöjligheter. Av dynos med rullar är det bara Dyno Dynamics som verkar mäta rätt, de andra .....
En viss känd gul C5 cabbe här i sverige som ska ha över 1000hp är körd på Dynapac ... Dynapac mäter uppenbarligen ca 20% för mycket så den har väl egentligen 'bara' 800hk
Men det är väl så att den dyno som mäter mest är den som måste visa rätt ... 
Re: Samma bil på sex olika dynos - resultat :)
Postat: tor feb 26, 2009 19:12
av badass

Så är det såklart!!
...själv är jag glad om jag hittar orginalhästarna nånstans....

Re: Samma bil på sex olika dynos - resultat :)
Postat: fre feb 27, 2009 8:49
av Jake
Om jag vänder på frågan... Alla dynos mäter ju rätt, det är ju liksom mot fysikens lagaratt den mäter fel. Men när det skiljer så pass mycket. Vad mäter de egentligen? vilket klappträ har kalibrerat?
Sedan är det ju allmänt kännt att vissa dynos inte bara mäter momentet utan moment+acceleration = högre värde

Re: Samma bil på sex olika dynos - resultat :)
Postat: fre feb 27, 2009 9:52
av Jonathan
Är det någon som vet hur en Super Flow SF-902 mäter?
Glädjesiffror eller "rikiga"?
Går den att kalibrera? Där bromsar man bara motorn alltså inga rullar..
Re: Samma bil på sex olika dynos - resultat :)
Postat: fre feb 27, 2009 10:29
av Ingo
Jake skrev:Om jag vänder på frågan... Alla dynos mäter ju rätt, det är ju liksom mot fysikens lagaratt den mäter fel. Men när det skiljer så pass mycket. Vad mäter de egentligen? vilket klappträ har kalibrerat?
Sedan är det ju allmänt kännt att vissa dynos inte bara mäter momentet utan moment+acceleration = högre värde

Prexis!!
Vad man undrar är:
Hur är frågan ställd?
Är det bakhjulshästar eller beräknad effekt från motor?
Iså fall kan ju alla visa någorlunda......
Re: Samma bil på sex olika dynos - resultat :)
Postat: fre feb 27, 2009 10:47
av vette.se
Ingo skrev:Prexis!!
Vad man undrar är:
Hur är frågan ställd?
Är det bakhjulshästar eller beräknad effekt från motor?
Iså fall kan ju alla visa någorlunda......
Alla mätningar avser bakhjulshästar, allt annat är ointressant även om en del påstår sig kunna mäta förlust i drivlinan och på så sätt tala om vad effekten i motorn är, de mätningarna har dock en extremt hög felmarginal med tanke på att de inte tar hänsyn till bla temperatur och belastning.
Re: Samma bil på sex olika dynos - resultat :)
Postat: fre feb 27, 2009 12:32
av Jake
vette.se skrev:
Alla mätningar avser bakhjulshästar, allt annat är ointressant även om en del påstår sig kunna mäta förlust i drivlinan och på så sätt tala om vad effekten i motorn är, de mätningarna har dock en extremt hög felmarginal med tanke på att de inte tar hänsyn till bla temperatur och belastning.
Bra poäng! att hålla på och konvertera något uppmätt på bakhjulen till nåtannat är ungefär lika exakt som att räkna ut det teoretiskt spå i kaffesump eller låta morsan gissa.
Men jag kan ju förstå att de som säljer bromsbänkar och bromsar i sådana har ett egenintresse av att de visar i överkant.. Kunden kan ju skryta för polarna att han har bromsat 600 pållar men sedan går det inte så fort iallafall
Vem har inte hört talas om appelqvists bänk som många har bromsat oförskämt "låga" siffror i, men sedan är det ett sju helvetes ryt i bitarna.
Re: Samma bil på sex olika dynos - resultat :)
Postat: fre feb 27, 2009 13:45
av goa2head
vette.se skrev:Man ser ju en o annan fantasisiffra på hur mycket effekt en viss bil ger eller hur mycket det ger med ett nytt avgassystem eller luftfilter eller headers eller .....
Här är en som har mätt samma bil(Helt original Corvette C6, manuell -06) på sex olika dynos.
Sun Mahahaha: 400 HP
Dyno Dynamics: 335 HP
Rototest: 335 HP
Dynojet: 365 HP
Mustang: 345 HP
Dynapac: 400 HP
I USA är det Dynojet som är vanligast, i Europa är SUN vanligast. Av dessa dynos är det bara Rototest som kan kalibreras och man vet att 1Nm är 1Nm inom 1%, de övriga har inga kalibreringsmöjligheter. Av dynos med rullar är det bara Dyno Dynamics som verkar mäta rätt, de andra .....
En viss känd gul C5 cabbe här i sverige som ska ha över 1000hp är körd på Dynapac ... Dynapac mäter uppenbarligen ca 20% för mycket så den har väl egentligen 'bara' 800hk

Det är ju bra nyheter för min del då i Effekt ligan i sverige gällande Corvetter:)