Kompositfjäder

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Kompositfjäder

Inlägg av Johan Fräjdin »

Funderar på att skaffa en kompositfjäder bak, då min gamla fjäder är lite väl gammal och trött, någon som har bytt till sådan?
Kompositfjädrarna finns ju i tre hårdhetsgrader:
315 lbs, motsvarar standard 9 bladig
340 lbs, motsvarar Heavy Duty 7 bladig?
355 lbs.
De som säljer dylika fjädrar säger ju i stort sett att "355 is NOT suitable for daily driving, only for racing and track", eller nåt i den stilen. Motsvarar det Europeisk standard på en lite styvare bil eller?
Vilken skall man välja? Jag vill ju ha lite hårdare fjädring, men ändå åkkomfort.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Det finns ännu fler varianter att välja på har själv en 360 på en bil, och den är helt OK för daily driving,,,MEN!!!! Om du bara ska byta fjäder och låta allt annat i chassiet vara som det är bör du nog välja nån av de mjukare varianterna då en riktigt spänstig fjäder kommer till sin rätt först då man preppat hela chassiet på rätt sätt och även har rätt hjulvinklar justerade
mvh R
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Jo jag håller på och renoverar hjulupphängningen men har bara hunnit med framänden än, så jag vill ju inte byta fjäder en gång till när jag är klar med det (och hjulvinklarna bör man väl ha rätt vare sig man kör med hård eller mjuk fjäder).
Frågan är hur hård den upplevs, men det är ju en subjektiv bedömning.
Lise-Lotte
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 13
Blev medlem: sön okt 19, 2003 16:19
Ort: Lidköping

"plastfjäder"

Inlägg av Lise-Lotte »

Har en 330 lbs "plastfjäder" på min 69a 350 sb. Tillsammans med nya Koni-dämpare runt om funkar den perfekt för "daglig" körning.
360 lbs rekomenderas till bb-motorer, då den är lite hårdare. Sen finns det ännu vatare..men då är det rena racefjädrarna.

Fjädern är köpt på Vette&Brakes. En MKT bra firma i Staterna att ha att göra med. www.vbandp.com Ganska humana i priser o 10% rabatt om man är CCS medlem.
Fick mina grejjer på 3 dagar.
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

LÅter som Liselott har en ganska bra kombination väl värd att kopiera då för "lagom" körning,,,För min smak är den FÖR slapp...,och du är inne på helt rätt väg genom att byta det mesta i framvagnen,,,speciellt nedre kulbultarna slit alltid...men har du allt nere är det lika bra att byta allt för det kostar nästan ingenting....Det är jobbet som är det knöliga,,,sen alltefter ekonomin tillåter fyller du på med de roliga tillbehör du önskar...
mvh R
Classe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 47
Blev medlem: sön okt 19, 2003 13:40
Ort: Åkersberga

Inlägg av Classe »

Jag har monterat 460 lbs. spiraler fram och 330 komposit bak, tillsammans med kr. hämmare 1" fram 5/8 bak och ställbara Koni,
helt ok till en smallblock.
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Ska du ändå byta allt i framvagnen vill jag rekommendera kompositfjäder fram också.... tycker det blev stor skillnad på bilen men då har jag också bytt snäckan...

/tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Framvagnen har jag redan renoverat, och spiralfjädrarna får duga där. Däremot är det ju det här med styrningen. En ny snäcka skulle ju inte sitta fel, men jag har heller inte prövat att dra åt bulten på den jag har.

Hur mycket "spel" skall man tillåta i ratten egentligen?
2QIK4U

Inlägg av 2QIK4U »

Tyvärr är en rep av orginalsnäckan både omständig och lite knölig,,,tycker iaf jag,,,att handla en ny Flamming river är rena drömmen till vettiga pengar/arbetsinsats,,,sen finns det ifs kuggstyrningskonverteringar,,,men det kostar mer och kräver mer arbete,,,och till slut är det ingen corvette nman har...
mvh R
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Hallå

Nu när ni är inne på Styrsnäckor har jag en fundering.

Min styrning känns väldigt bra utan glapp. men jag vill behålla den i det skicket så.

Jag tänkte smörja om styrsnäckan i förhopning att ny smörjning där inte är fel, men vad ska man smörja den med? Står något i service pappren om "manuel steering box lubicant use GM lubicant 1051052 or equivalent"

Vad är det fett, olja ? vad för sort? Är det något man bara kan få tag i hos GM ? Typ Klintberg & Way eller liknade affär?

Mvh
MrV8
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Det e fett. Hitta någon typ högtempsfett och tryck i. :wink:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Peter skrev:Det e fett. Hitta någon typ högtempsfett och tryck i. :wink:
Ahhha

Tack för svaret !

Du råkar inte veta hur många liter olja bakaxeln rumer ?
(håller på med fullständig service)

Mvh
MrV8
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

mrv8 skrev:
Peter skrev:Det e fett. Hitta någon typ högtempsfett och tryck i. :wink:
Ahhha

Tack för svaret !

Du råkar inte veta hur många liter olja bakaxeln rumer ?
(håller på med fullständig service)

Mvh
MrV8
Strax under 2 liter med knäppoljan..
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Perfekt

Tack så mycket

Det var en som ville pracka på mig 4 liter till den, tyckte det lätt lite mycket.

Mvh
MrV8
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

Kan väl aldrig skada att ha en skvätt i garaget :wink:
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Ja iförsig har du rätt i det :D

På tal om att spara olja.
som samlare har jag råkat komma över en oöppnad Castrol 20 liters hink med underliga olje betekningar på av en gammal farbror. Dena farbror hade även olje flaskor oöppnade med datum från 1972 som hade betekningen SE o.s.v.
Men den här 20 litersen har betekningar som ML MM och With Liquid Wolfram eller något sånt kan ta en titt i garaget igen för exakt betekning.

Du råkar inte vetta när man använde dessa betekning???
Kan den vara ännu äldre ? eller är det någon sorts lastbilsolja?
Själv kom han inte ihåg när han köpte den.
Tror du det är något värde i såna här klenoder?

mvh
MrV8
Stefan
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: sön okt 19, 2003 19:04
Ort: Blåögd 08

Inlägg av Stefan »

See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 386
Blev medlem: mån nov 15, 2004 2:27
Ort: Stockholm

Inlägg av mrv8 »

Ahhhaa

En fin Guide!

Ska titta om jag hittar något om dena gamla hink.

Tack för länken!

Mvh
MrV8
Skriv svar