Knack i motorn?
Knack i motorn?
Hej på er!
Jag har nyss luftat vetten för första gången i år men blev lite orolig eftersom jag har upptäckt ett knackande ljud i motorn.
Står jag still och på tomgång hörs inget men gasar jag upp bara lite så hör man ett rytmiskt knackande som sen ökar lite mer då man ökar gasen något. Ger jag fullgas och så att säga pumpar gasen så hör man inget ljud. Vid statskörning hörs heller inget ljud men om jag däremot ligger på landsväg i låt säga 80-90 och gasar lite för att bara hålla den farten hör man knacket.
Jag har ingen varvräknare så jag kan inte säga vilket varv det är när knacket kommer.
Vore tacksam om någon har någon teori eller förslag på vad detta kan vara.
Bilen är en 74:a med original 350sb motor.
Ha det gott!
Jag har nyss luftat vetten för första gången i år men blev lite orolig eftersom jag har upptäckt ett knackande ljud i motorn.
Står jag still och på tomgång hörs inget men gasar jag upp bara lite så hör man ett rytmiskt knackande som sen ökar lite mer då man ökar gasen något. Ger jag fullgas och så att säga pumpar gasen så hör man inget ljud. Vid statskörning hörs heller inget ljud men om jag däremot ligger på landsväg i låt säga 80-90 och gasar lite för att bara hålla den farten hör man knacket.
Jag har ingen varvräknare så jag kan inte säga vilket varv det är när knacket kommer.
Vore tacksam om någon har någon teori eller förslag på vad detta kan vara.
Bilen är en 74:a med original 350sb motor.
Ha det gott!
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 643
- Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
- Ort: Strängnäs
Re: Knack i motorn?
Avgasläckage?
Peter
Peter
Re: Knack i motorn?
Kan ju vara en grenrörspackning som är kass eller packningen mellan grenrör och främre rör.
Är det ett tickande kan det ju vara en lyftare eller en vipparm.
Svårt att säga exakt men det finns lite olika teorier. Du har väl kollat oljenivån?
Det sämsta är väl om det är en kolvbult eller ett vevstakslager. Denna typ av fel händer väl inte bara över vintern så jag tror mera på en lyftare som "beckat" igen.
Är det ett tickande kan det ju vara en lyftare eller en vipparm.
Svårt att säga exakt men det finns lite olika teorier. Du har väl kollat oljenivån?
Det sämsta är väl om det är en kolvbult eller ett vevstakslager. Denna typ av fel händer väl inte bara över vintern så jag tror mera på en lyftare som "beckat" igen.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
-68 cab 454LS6 L71/M21
Re: Knack i motorn?
Du har inte haft loss tändstift under vintern?
Har själv varit med om löst dragna tändstift som gänga ut sig och började ge ett märkligt knackande ljud.
MvH Martin
Har själv varit med om löst dragna tändstift som gänga ut sig och började ge ett märkligt knackande ljud.
MvH Martin
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Re: Knack i motorn?
Om det vore ett lager eller en vipparm borde inte det ljudet följa med i alla varvtalsområden då?
Har kollat på oljan och den ser fin ut, inga metallspån eller så.
Det verkar som ticket eller knacket kommer då motorn inte är belastad.
Åker jag tex på landsväg uppför en backe hörs inget onormalt, planar det sen ut och jag håller jämn fart hörs ticket.
Skumt tycker jag.
Har kollat på oljan och den ser fin ut, inga metallspån eller så.
Det verkar som ticket eller knacket kommer då motorn inte är belastad.
Åker jag tex på landsväg uppför en backe hörs inget onormalt, planar det sen ut och jag håller jämn fart hörs ticket.
Skumt tycker jag.
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: Knack i motorn?
Nu spånar jag bara.. men skulle det kunna vara tändningen? Att du får för mycket förtändning "utan" last och att förtändningen går i helt vid några tusen rpm (runt 90-100 km/h) spikar den? Kanske en av de två fjädrarna i fördelaren som gett sig?
//Lasse
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: Knack i motorn?
Kolla så att det inte är ventilen till vevhusventilationen.
Det är en vaccumslang från insug eller förgasare ansluten till en ventilkåpa. Normalt en svart plastbit som slangen är ansluten i och nedstucken i kåpan.
När du säger att det inte följer med varvtalet - är det inte alls?? oavsett vad motorn varvar och ticket kommer tillbaka är det samma frekvens på det?
Övriga uppslag:
Den erfarenhet jag har av just denna beskrivning är att du har en felaktig kolvbult eller ett vevlager som är på g att ge sig. När motorn är obelastad så kan kolven/staken eller staken/vevtappen röra sig i relation till varandra. Hur som helst är något fel och det är aldrig en dålig ide att tidigt riva motorn för att eliminera andra fel.
Då kan man komma undan med en packningssats och lite arbete medans alternativet är att ett vevlager snurrar runt och man kör ner veven.
Jag tror det är bara att spotta i händerna och börja.
Innan du börja kolla detta:
Att det inte är grejor som vattenpump, generator e.d. Häng av remmarna och prova en gång utan dem igång.
Kolla att svängningsdämparen är åtdragen.
Ett fel som kan hända och ge denna typ av ljud är att kamdrevet är löst för att skruven är lös. Då kan kammen åka fram och tillbaka lite. Lyft ur fördelaren och kolla att drevet inte ser onormalt slitet ut.
Det sista är inte erfaret på en cheva motor men jag kan tänka mig att det kan bete sig likadant.
Det är en vaccumslang från insug eller förgasare ansluten till en ventilkåpa. Normalt en svart plastbit som slangen är ansluten i och nedstucken i kåpan.
När du säger att det inte följer med varvtalet - är det inte alls?? oavsett vad motorn varvar och ticket kommer tillbaka är det samma frekvens på det?
Övriga uppslag:
Den erfarenhet jag har av just denna beskrivning är att du har en felaktig kolvbult eller ett vevlager som är på g att ge sig. När motorn är obelastad så kan kolven/staken eller staken/vevtappen röra sig i relation till varandra. Hur som helst är något fel och det är aldrig en dålig ide att tidigt riva motorn för att eliminera andra fel.
Då kan man komma undan med en packningssats och lite arbete medans alternativet är att ett vevlager snurrar runt och man kör ner veven.
Jag tror det är bara att spotta i händerna och börja.
Innan du börja kolla detta:
Att det inte är grejor som vattenpump, generator e.d. Häng av remmarna och prova en gång utan dem igång.
Kolla att svängningsdämparen är åtdragen.
Ett fel som kan hända och ge denna typ av ljud är att kamdrevet är löst för att skruven är lös. Då kan kammen åka fram och tillbaka lite. Lyft ur fördelaren och kolla att drevet inte ser onormalt slitet ut.
Det sista är inte erfaret på en cheva motor men jag kan tänka mig att det kan bete sig likadant.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
-68 cab 454LS6 L71/M21
Re: Knack i motorn?
Hej igen,
Har varit till en kille som hållit på med dessa motorer länge så han fick lyssna på ljudet.
Han frågade ganska omgående vad jag hade för viskositet på oljan, 20-50 sa jag, byt till 10-30 så försvinner ljudet snart, det är
en lyftare som kläggat igen, dessa motorer ska inte gå på sån tjock olja.
Ska testa att byta oljan, man kan ju hoppas han har rätt
Ha det gott!
Har varit till en kille som hållit på med dessa motorer länge så han fick lyssna på ljudet.
Han frågade ganska omgående vad jag hade för viskositet på oljan, 20-50 sa jag, byt till 10-30 så försvinner ljudet snart, det är
en lyftare som kläggat igen, dessa motorer ska inte gå på sån tjock olja.
Ska testa att byta oljan, man kan ju hoppas han har rätt

Ha det gott!
Re: Knack i motorn?
Wow, man lär sig alltid något.
Håll oss uppdaterade.
Konstigt att en lyftare tystnar vid belatning. Hoppas att han har rätt.
Håll oss uppdaterade.
Konstigt att en lyftare tystnar vid belatning. Hoppas att han har rätt.
Emanuel
-68 cab 454LS6 L71/M21
-68 cab 454LS6 L71/M21