TH200-4R i C3
TH200-4R i C3
Hej,
Någon som kör med TH200-4R låda i sin Corvette C3? Något oväntat problem du stötte på vid montering?
Jag är medveten om att växellådsbalken behöver moddas + växelspakslänkaget. Något annat?
Nästa helg ska jag dra igång bytet till en renoverad/preppad 200-4R låda med 9.5" lock-up turbin (3000rpm stall), istället för TH350.
Någon som kör med TH200-4R låda i sin Corvette C3? Något oväntat problem du stötte på vid montering?
Jag är medveten om att växellådsbalken behöver moddas + växelspakslänkaget. Något annat?
Nästa helg ska jag dra igång bytet till en renoverad/preppad 200-4R låda med 9.5" lock-up turbin (3000rpm stall), istället för TH350.
Re: TH200-4R i C3
Ingen med en TH200-4R i C3?
Hur som helst, jag återkommer med lite info när den sitter i bilen + lite bilder om jag kommer ihåg.
Tror det kommer att bli bra körbarhet!
Hur som helst, jag återkommer med lite info när den sitter i bilen + lite bilder om jag kommer ihåg.
Tror det kommer att bli bra körbarhet!
-
axelg89
- Corvetteälskare

- Inlägg: 234
- Blev medlem: lör jan 30, 2010 18:50
- Ort: Stockholm & Tranås
- Kontakt:
Re: TH200-4R i C3
Vet att jag sett ett antal c3or med 200-4R i på http://corvetteforum.com.
Ska tydligen vara en väldigt tillfredsställande konvertering
Lycka till
Ska tydligen vara en väldigt tillfredsställande konvertering
Lycka till
Re: TH200-4R i C3
Lådan monterad och bilen provkörd. Lådan vägrar dock lägga i 4:an, misstänker att tv-kabeln är för spänd. Någon som har haft liknande problem på tex th700?
Saker som behövde moddas/ersättas:
Växellådsbalk
Växellänkage, växelförare
Bracket för trottel-och tv-kabel
kopplingar till oljekyl
Saker som behövde moddas/ersättas:
Växellådsbalk
Växellänkage, växelförare
Bracket för trottel-och tv-kabel
kopplingar till oljekyl
Re: TH200-4R i C3
Uppdatering.
Lådan fungerar bra på alla växlar. Äntligen rimligt varv i motorvägsfart med 3.73 i bakaxeln.
9.5" turbinen med 3000 rpm stallvarv känns betydligt mindre slirig under stallvarv jämfört med 12" hughes turbinen med 2500 rpm, positivt och oväntat.
Prestanda vid take-off är också ok då denna låda har något lägre 1:a än TH350.
En vettig uppgradering anser jag ifall någon funderar på en liknande uppgradering.
Lådan fungerar bra på alla växlar. Äntligen rimligt varv i motorvägsfart med 3.73 i bakaxeln.
9.5" turbinen med 3000 rpm stallvarv känns betydligt mindre slirig under stallvarv jämfört med 12" hughes turbinen med 2500 rpm, positivt och oväntat.
Prestanda vid take-off är också ok då denna låda har något lägre 1:a än TH350.
En vettig uppgradering anser jag ifall någon funderar på en liknande uppgradering.
Re: TH200-4R i C3
Om man har Th700r4 så ska man köpa kompletterings armen
som man monterar på förgasarspjäll armen.
Finns både till Holley och edelbrock så man får rätt geometri samt
att Tv-kabeln skall vara Max sträckt när man trampar fullt ( med gaspedalen)
/Christer
som man monterar på förgasarspjäll armen.
Finns både till Holley och edelbrock så man får rätt geometri samt
att Tv-kabeln skall vara Max sträckt när man trampar fullt ( med gaspedalen)
/Christer
/Christer 
Re: TH200-4R i C3
Japp, det är samma geometriarm även för TH200-4R, vilken jag använder.Chrippe skrev:Om man har Th700r4 så ska man köpa kompletterings armen
som man monterar på förgasarspjäll armen.
Finns både till Holley och edelbrock så man får rätt geometri samt
att Tv-kabeln skall vara Max sträckt när man trampar fullt ( med gaspedalen)
/Christer
Jag verifierade även lådans linjetryck med släppt TV-kabel, fullt spänd och injusterad för att vara 100:a på att allt stämde.
Re: TH200-4R i C3
Räckte det med att du släppte lite på TV-kabeln så fyrar hoppade i ?
Jag provkörde min Th-700r4 idag och min fyra hoppade inte i !
Vajern är max spänd.
Mvh. Christer
Jag provkörde min Th-700r4 idag och min fyra hoppade inte i !
Vajern är max spänd.
Mvh. Christer
/Christer 
Re: TH200-4R i C3
Min 4:a hoppade i utan att släppa TV-kabeln.
Att den inte ville gå i innan måste ha berott på att det saknades olja på någon del i ventilpaketet. Det tog längre tid än väntat att få ur luften överallt tror jag.
Dock har jag hört fler som måste släppa TV-kabeln för att få i 4:an (tydligen vägrar vissa lådor att lägga i 4:an om styrtrycket är för högt).
Släpp lite på den du och prova, vill du vara seriösare mät upp styrtrycket.
Att den inte ville gå i innan måste ha berott på att det saknades olja på någon del i ventilpaketet. Det tog längre tid än väntat att få ur luften överallt tror jag.
Dock har jag hört fler som måste släppa TV-kabeln för att få i 4:an (tydligen vägrar vissa lådor att lägga i 4:an om styrtrycket är för högt).
Släpp lite på den du och prova, vill du vara seriösare mät upp styrtrycket.
Re: TH200-4R i C3
Det var samma med min , jag åkte upp på motor vägen för Jerka ville veta hur mycket den varvade i 200.
Skämtåsido , fyran hoppade i runt 87-90 km/h på motorvägen .
Allt lirar som det ska , kanske man skulle villja att den hoppade i vid 75-80.
Mvh. Christer
Skämtåsido , fyran hoppade i runt 87-90 km/h på motorvägen .
Allt lirar som det ska , kanske man skulle villja att den hoppade i vid 75-80.
Mvh. Christer
/Christer 
Re: TH200-4R i C3
Bra att den fungerar.
Min låda vill inte heller växla upp så tidigt, kanske ca 75 km/h.
Nästa låda blir nog med manuellt ventilhus ändå, jag sitter ändå 90% av tiden med lådan låst i 1,2 eller 3. Är inte helt nöjd med växlingspunkterna varken på fullast eller dellast.
Min låda vill inte heller växla upp så tidigt, kanske ca 75 km/h.
Nästa låda blir nog med manuellt ventilhus ändå, jag sitter ändå 90% av tiden med lådan låst i 1,2 eller 3. Är inte helt nöjd med växlingspunkterna varken på fullast eller dellast.
Re: TH200-4R i C3
Chrippe,
Vad har du för lock-up styrning? Nöjd med den?
Vad har du för lock-up styrning? Nöjd med den?
Re: TH200-4R i C3
Jag har en plus som jag har serie kopplat över bromsljuskontaken , då jag använde cruisingkontakt på min bromsljuskontakt.
Samt att jag har en vippbrytare innan bromskontakten , om jag vill köra utan lockup på fyran.
Endast en plus till kontakten på lådan.
När brytaren är på , åker lockupen i automatiskt när fyran går i , är mycket nöjd med det.
Christer
Samt att jag har en vippbrytare innan bromskontakten , om jag vill köra utan lockup på fyran.
Endast en plus till kontakten på lådan.
När brytaren är på , åker lockupen i automatiskt när fyran går i , är mycket nöjd med det.
Christer
/Christer 

