Svartryker
Svartryker
Hej strular forft med insprutningen. har bytt databox och byggt om till MAF system. Köpte av Olle Wilson som oxo installerade detta. Ny Lamba och temgivare för datan. Gick bra ett tag men började svartryka rejält. Stiften rejält sotiga. Ställt trycket på 35 psi. Trycksatt spridarna och trycket håller sig då tändningen slås av. Ny bensinpump. Började svartryka efter ca 10 min körning. Inga felkoder vilket känns märkligt. Kanske tändspolen inte ger tillräcklig kraft för riktig förbränning? Nån som har nått tips?
MVH Kjelle
C4 -88
MVH Kjelle
C4 -88
Re: Svartryker
har du bytt spridare? går den som den skall på fullgas med lite varv i motorn?
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Svartryker
Hej har varit inne på spridarna. Hade liknande problem innan jag bytte boxen. Provade spridarna, efter tips, att med mätare sätta på trycket och sedan stänga av tändningen och då ska trycket inte sjunka inom 1 min. Detta funkade men...allt annat är bytt. Spridarna köpte jag begagnade 24 lbs (?) från en LT1 så jag vet inte mer är att de håller mellan 12,3 - 12,4 ohm allihopa. Finns annat sätt att kolla spridarna? Varför skulle motorn funka bra i ca 10-15 min då jag bl a kollade att fläkten funkade för att sedan börja krångla? Misstänker att jag inte kommer runt inköp av nya spridare. Creativ fuel injektion (Olle Wilson) har 25 lbs för ca 3800.
Kjelle
Kjelle
Re: Svartryker
MAF system hade du väl från början? men är kanske MAP?
Rätt memcal?
rätt tuning?
Tändningen rätt?
logga bilen och se vad den gör! jag kan kolla loggen om du vill?
kabel kostar 900kr och dator har du ju
prg är gratis
Inga felkoder?
Rätt memcal?
rätt tuning?
Tändningen rätt?
logga bilen och se vad den gör! jag kan kolla loggen om du vill?
kabel kostar 900kr och dator har du ju

Inga felkoder?
Re: Svartryker
Du kan oxo lämna in spridarna för proffsrengöring vilket jag gjorde. De kan vara elektriskt OK men filtret i spridaren kan vara fullt med småpartiklar. Billigare än att köpa nya.
Roland
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
Våld löser inte allt - ibland behövs det en större hammare
Re: Svartryker
1. För att motorn behöver mer soppa när den är kall.Kjelleman skrev: Varför skulle motorn funka bra i ca 10-15 min då jag bl a kollade att fläkten funkade för att sedan börja krångla?
2. För att spridarna kan fungera sämre/inte alls när de blir varma.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Svartryker
Hej kjelleman,
Det kan vara en tempgivare som är kass. Kommer inte ihåg längre hur det va på C4, men normalt finns det 2 st tempgivare. 1st för instrument och fläkt och 1 st för insprutningen.
Insprutningen måste veta när motorn är varm och gå över i open loop.
Som det är nu så kanske insprutningen tror att motorn är kall hela tiden och skickar på massor med onödig soppa.
Lycka till
Christer
Det kan vara en tempgivare som är kass. Kommer inte ihåg längre hur det va på C4, men normalt finns det 2 st tempgivare. 1st för instrument och fläkt och 1 st för insprutningen.
Insprutningen måste veta när motorn är varm och gå över i open loop.
Som det är nu så kanske insprutningen tror att motorn är kall hela tiden och skickar på massor med onödig soppa.
Lycka till
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
Re: Svartryker
Hej Kjelleman,
Jag hade detta problemet på min C4 1990 med en 406 smallblock.Den gick alldeles
för fett o surade igen rök svart!,gick som en potta skit o tillslut gick den inte alls.
Det var tempgivaren(kallstartsgivare) till motorstyrning(insprutning) som var kass,När motor var varm sa givare
att motor forttfarande var kall och som Christer skrev innan insprutning skickade på alldeles för
mycket soppa!.
MVH
Micke
Jag hade detta problemet på min C4 1990 med en 406 smallblock.Den gick alldeles
för fett o surade igen rök svart!,gick som en potta skit o tillslut gick den inte alls.
Det var tempgivaren(kallstartsgivare) till motorstyrning(insprutning) som var kass,När motor var varm sa givare
att motor forttfarande var kall och som Christer skrev innan insprutning skickade på alldeles för
mycket soppa!.
MVH
Micke
C4 1990 cupé L98
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
C4 ZR-1 1990
C6 Z51 cupé 2005
C4 ZR-1 1991
C5 2000 F-45 manuell
C4 1990 406ci
504hk 700nm
(Sålda)
Nuvarande
C5 Z06 2003
410/550nm
Re: Svartryker
Tack för alla tips. Kjelle
Re: Svartryker
Min givare gick också sånder med samma resultat, billigt fel.