Batteriet laddas ur
Batteriet laddas ur
Hej har en c4 1989,
Har köpt ett nytt batteri, och det brukar stå på underhållsladdning, med en ctek laddare, men nu i helgen så glömde jag att koppla in laddaren på batteriet. 3 dagar stod bilen, sen så orkade den inte att starta, det bara rasslade, dåligt batteri alltså, har kollat laddspänningen på generatorn den är mellan 13,6- 13,7.
Vart kan den tjuva el? , hur kollar jag detta?
mvh
Johan
Har köpt ett nytt batteri, och det brukar stå på underhållsladdning, med en ctek laddare, men nu i helgen så glömde jag att koppla in laddaren på batteriet. 3 dagar stod bilen, sen så orkade den inte att starta, det bara rasslade, dåligt batteri alltså, har kollat laddspänningen på generatorn den är mellan 13,6- 13,7.
Vart kan den tjuva el? , hur kollar jag detta?
mvh
Johan
Re: Batteriet laddas ur
Corvetten drar lite ström ,helt klart.
Har du ett yttre larm drar den desto mer.
Men batterier har begränsad livslängd,och jag varken litar på eller använder ctek laddare,trots att många påstår att det är guds gåva till mänskligheten.
jag misstänker att batteriet lagt av,kanske för att det laddats ihjäl eller att det fått sugas ur helt några gånger,men dom har ju även begränsad livslängd.
Att ladda upp det helt och ha minuspolen bortkopplad några dagar för att sedan koppla in och prova starta då ser man ju om det är batteriet det är fel på.(fivetvis kolla syravikt i cellerna om det går)
Men är det ett delcobatteri eller något annat som "passar"?,många batterier klarar inte av spänningen vettegeneratorn ger,så dom kokar snabbt bort vattnet i batteriet vilket inte är så lätt att se på moderna batterier.
jag kopplar ur batteriet på vintern,ser bara till att det är fulladdat,sedan laddar jag upp med konventionell laddare på våren INNAN jag kopplar in batteriet. efter det så gäller det att se till att köra corvetten någon gång i veckan för att ladda upp batteriet.
men åkte själv dit i vår på att jag dragit minuspolen för dåligt och att det antagligen bildats oxid under polen,så att smörja upp anslutningar med 5-56,WD40 el dyl och sedan dra åt lite extra skadar aldrig.
En vanlig sak som suger ström är ju innerbelysningen ,som slår på när huven är öppen tex.
Har du ett yttre larm drar den desto mer.
Men batterier har begränsad livslängd,och jag varken litar på eller använder ctek laddare,trots att många påstår att det är guds gåva till mänskligheten.
jag misstänker att batteriet lagt av,kanske för att det laddats ihjäl eller att det fått sugas ur helt några gånger,men dom har ju även begränsad livslängd.
Att ladda upp det helt och ha minuspolen bortkopplad några dagar för att sedan koppla in och prova starta då ser man ju om det är batteriet det är fel på.(fivetvis kolla syravikt i cellerna om det går)
Men är det ett delcobatteri eller något annat som "passar"?,många batterier klarar inte av spänningen vettegeneratorn ger,så dom kokar snabbt bort vattnet i batteriet vilket inte är så lätt att se på moderna batterier.
jag kopplar ur batteriet på vintern,ser bara till att det är fulladdat,sedan laddar jag upp med konventionell laddare på våren INNAN jag kopplar in batteriet. efter det så gäller det att se till att köra corvetten någon gång i veckan för att ladda upp batteriet.
men åkte själv dit i vår på att jag dragit minuspolen för dåligt och att det antagligen bildats oxid under polen,så att smörja upp anslutningar med 5-56,WD40 el dyl och sedan dra åt lite extra skadar aldrig.
En vanlig sak som suger ström är ju innerbelysningen ,som slår på när huven är öppen tex.
Re: Batteriet laddas ur
Ja ok Ingo, problemet är att förra ägaren köpte ett nytt batteri kanske 1-2 år gammalt innan jag köpte bilen, det gick sönder i vintras, nu har jag köpt ett nytt alltså typ 1 månad gammalt, det är ju ett speciellt batteri till corvetten det har jag ju köpt. Ett batteri ska i alla fall hålla i 3 år tycker jag, och enligt min erfarenhet så håller batterier betydligt längre, min bruks bil batteri 8år exempelvis aldrig bytt. Kan man generellt säga, att när corvetten ska stå mer än två dagar ska man bara koppla ur minuspolen, så är problemet löst.
Hursomhelst tack för svar.
Johan
Hursomhelst tack för svar.
Johan
-
- Rookie
- Inlägg: 49
- Blev medlem: fre feb 03, 2012 11:27
- Ort: Borlänge
- Kontakt:
Re: Batteriet laddas ur
Hej Johan !jas81 skrev:Ja ok Ingo, problemet är att förra ägaren köpte ett nytt batteri kanske 1-2 år gammalt innan jag köpte bilen, det gick sönder i vintras, nu har jag köpt ett nytt alltså typ 1 månad gammalt, det är ju ett speciellt batteri till corvetten det har jag ju köpt. Ett batteri ska i alla fall hålla i 3 år tycker jag, och enligt min erfarenhet så håller batterier betydligt längre, min bruks bil batteri 8år exempelvis aldrig bytt. Kan man generellt säga, att när corvetten ska stå mer än två dagar ska man bara koppla ur minuspolen, så är problemet löst.
Hursomhelst tack för svar.
Johan
Har själv en C4: -94 men har inte haft det problemet, sommarhalvåret använder jag inte C-tek, enligt instruktion skall man inte behöva göra något extra om inte bilen skall stå
i 3-4 Veckor, om jag kommer ihåg rätt kanske var det t.o.med längre tidsperiod. och då ex.vis lyfta utav minuspolen
Jag misstänker 1: du har något som tjuvdrar ström, slocknar lamporna uder huven när du stänger den ?
2: Nya batteriet kanske inte är helt friskt i alla fall?
Funkade det förra säsongen efter 2 dagar, om du ägde bilen då ?
Funderingar från Lasse
Lasse
Re: Batteriet laddas ur
Lasse, när jag ställda av bilen i höstas så hade jag det förra batteriet på underhållsladdning (ctek) inte hela tiden med till och från när man typ ska mecka med bilen och kolla elen. I typ februari i år så märker jag att batteriet är dåligt, det kan bara hålla 10,7 volt vilket tyder på att någon cell är trasig, köpte då ett nytt batteri, som jag har nu, och det dras ur snabbt tycker jag....sen menar vissa att gamla amerikanska bilar ska köras varje dag för att inte laddas ur, dessutom är generatorerna urdåliga och måste bytas vart 5e år, eller hur var det?
/johan
/johan
- Bertilsson
- Rookie
- Inlägg: 68
- Blev medlem: ons mar 23, 2011 11:22
- Ort: Degeberga
Re: Batteriet laddas ur
Hej!
Jag har en något äldre bil förstås, en -84:a, och där är kanske lite mindre elektronik i den än i din. Men iaf, batteriet var inte nytt när jag köpte bilen för 3 år sen, och det funkar fortfarande hyfsat bra. Bilen kan stå några veckor utan att ladda ur så det inte går att starta. Nu står min bil i mitt eget låsta garage förstås, och har inte alltid bilen låst (och larmet ligger alltså inte och drar ström), det kan göra en del skillnad.
Man kan väl mäta hur många ampere det försvinner ur batteriet? Och prova det, rycka ut en säkring och mäta igen osv, då hittar man var man ska leta åtminstone.
Annars får du helt enkelt köra lite varje dag så är problemet flyttat till vintern...
Jag har en något äldre bil förstås, en -84:a, och där är kanske lite mindre elektronik i den än i din. Men iaf, batteriet var inte nytt när jag köpte bilen för 3 år sen, och det funkar fortfarande hyfsat bra. Bilen kan stå några veckor utan att ladda ur så det inte går att starta. Nu står min bil i mitt eget låsta garage förstås, och har inte alltid bilen låst (och larmet ligger alltså inte och drar ström), det kan göra en del skillnad.
Man kan väl mäta hur många ampere det försvinner ur batteriet? Och prova det, rycka ut en säkring och mäta igen osv, då hittar man var man ska leta åtminstone.
Annars får du helt enkelt köra lite varje dag så är problemet flyttat till vintern...

/Johan
C4 1984
C4 1984
-
- Rookie
- Inlägg: 49
- Blev medlem: fre feb 03, 2012 11:27
- Ort: Borlänge
- Kontakt:
Re: Batteriet laddas ur
Nej att byta generator så ofta, det har jag inte hört, inte bytt på min min enligt min dokumentation, och jag har kvitton på allt från att bilen var ny.jas81 skrev:Lasse, när jag ställda av bilen i höstas så hade jag det förra batteriet på underhållsladdning (ctek) inte hela tiden med till och från när man typ ska mecka med bilen och kolla elen. I typ februari i år så märker jag att batteriet är dåligt, det kan bara hålla 10,7 volt vilket tyder på att någon cell är trasig, köpte då ett nytt batteri, som jag har nu, och det dras ur snabbt tycker jag....sen menar vissa att gamla amerikanska bilar ska köras varje dag för att inte laddas ur, dessutom är generatorerna urdåliga och måste bytas vart 5e år, eller hur var det?
/johan
Startade min bil igår efter 1,5 vecka,låst och Larmad, åkte och besiktigade, rent papper, skönt.
C-tek laddaren sitter på från slutet på september tills våren, ca April.
Har du hittat något misstänkt ang. "tjuvström" ?
Lasse
Lasse
Re: Batteriet laddas ur
Jag laddar ALDRIG under sommaren,mitt Delcobatteri jag har nu är minst 10 år gammalt.jas81 skrev:Ja ok Ingo, problemet är att förra ägaren köpte ett nytt batteri kanske 1-2 år gammalt innan jag köpte bilen, det gick sönder i vintras, nu har jag köpt ett nytt alltså typ 1 månad gammalt, det är ju ett speciellt batteri till corvetten det har jag ju köpt. Ett batteri ska i alla fall hålla i 3 år tycker jag, och enligt min erfarenhet så håller batterier betydligt längre, min bruks bil batteri 8år exempelvis aldrig bytt. Kan man generellt säga, att när corvetten ska stå mer än två dagar ska man bara koppla ur minuspolen, så är problemet löst.
Hursomhelst tack för svar.
Johan
Men det gäller att ha fräscht batteri i vetten,för måste man starta med starthjälp så är det stor risk att generatorn laddar ihjäl sig efter ett tag.
min bil brukar ibland stå 2 veckor utan att man kör med den ,fast då har jag ju inte yttre larmet aktiverat.
Kopplar du ur polen så tappar datorn minnet,och då drar bilen mer soppa och går lite sämre första milen.
Du har något som suger ström helt klart,kvicksilverbrytaren till huvbelysningen kan hänga sig,men då lyser ju även innerbelysningen i bilen.
är inget bondmeck med elsystemet då?
Tex bytt stereo?,konstigt med belysningen?
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Batteriet laddas ur
Hejsan Ingo !
Jag ser att du har "Jubileum" snart ! ( 2000 inlägg här på Forumet )
Jag ser att du har "Jubileum" snart ! ( 2000 inlägg här på Forumet )

Re: Batteriet laddas ur
Allt är orginal, men men. Ska kolla nästa helg, har haft för mycket annat och göra
/(Johan
/(Johan
Re: Batteriet laddas ur
kör du mycket i stan,med full ac igång och halvljus på så förbrukas ju en hel del ström också,då kylarfläktarna brukar få jobba rätt så hårt också.fast då borde du märka direkt att det är brist på kräm ,inte efter någon dag. ingen cdväxlare eller dyl som ligger direkt på batteriet och kan stjäla ström?jas81 skrev:Allt är orginal, men men. Ska kolla nästa helg, har haft för mycket annat och göra
/(Johan
Re: Batteriet laddas ur
Jepp!!Peter Anjou skrev:Hejsan Ingo !
Jag ser att du har "Jubileum" snart ! ( 2000 inlägg här på Forumet )
inlägg 2000
Re: Batteriet laddas ur
Generatorn måste ge 14.2 - 14.4 V för att du skall få riktig laddning på batteriet, som det är nujas81 skrev:Hej har en c4 1989,
Har köpt ett nytt batteri, och det brukar stå på underhållsladdning, med en ctek laddare, men nu i helgen så glömde jag att koppla in laddaren på batteriet. 3 dagar stod bilen, sen så orkade den inte att starta, det bara rasslade, dåligt batteri alltså, har kollat laddspänningen på generatorn den är mellan 13,6- 13,7.
Vart kan den tjuva el? , hur kollar jag detta?
mvh
Johan
så tömmer du batteriet under körning, med fläktar, AC, bränslepump m.m.
Flimmrar ljuset på tomgång ?
Kjelle C4/94
Re: Batteriet laddas ur
Kjelle, måste det ladda högre på corvetten? Ljuset flimrar inte
/Johan
/Johan
Re: Batteriet laddas ur
Jänkare och japs brukar ladda mer än europeiska bilar faktiskt.
Re: Batteriet laddas ur
Min C5'a laddar 13,2 till 13,8 V. Aldrig några problem med svagt batteri eller flimmrande lyse. Kan stå flera veckor och det är bara att vrida på nyckeln.
Re: Batteriet laddas ur
Min 94 är uppe på 14.5 V som mest när generatorn är kall och ligger på 14.0 - 14.0 V vid normal körning.jas81 skrev:Kjelle, måste det ladda högre på corvetten? Ljuset flimrar inte
/Johan
Generatorer ger lite mer spänning när dom är kalla bara för att batteriet skall få en bra laddning direkt
efter kallstart.
Vad har du för spänning direkt på generatorn respektive batteriet, det får inte skilja mer än några tiondelar ?
Kolla om bilen drar tjuvström kan du göra med en multimeter i mA läge och då för likström (DC).
Du tar loss + polen och kopplar multimetern i serie mellan batteri och batterikabel, nu får du inte försöka starta bilen
eller slå på någon strömförbrukare, bara läs av strömvärdet med allt avstängt i bilen.
Acceptabla värden kan vara under 100 mA.
Har du högre värden så prova dra ut säkringar en efter en och kolla multimeterns värde.
Kjelle C4/94
Re: Batteriet laddas ur
Tack kjelle, ska testa i helgen
/Johan
/Johan
Re: Batteriet laddas ur
Lite nyfiken på hur generatorn vet att det är kallt (och hur kallt det är).Kjelle skrev:jas81 skrev:Generatorer ger lite mer spänning när dom är kalla bara för att batteriet skall få en bra laddning direkt
efter kallstart.

Mvh
Thomas
Thomas
Re: Batteriet laddas ur
> Lite nyfiken på hur generatorn vet att det är kallt (och hur kallt det är. <
Alla halvledare typ dioder, transistorer är temperaturkänsliga, dom leder bättre ju högre temperaturen är.
Genom och placera t.e.x. en diod strategiskt rätt i laddningsregulatorn kan generatorn fås och ge
högre spänning när den är kall.
Nackdelen är att generatorn ger låg spänning varma sommardagar när AC behövs och båda kylfläktarna går,
blir lite hjärtat i halsgropen om man står länge i köer och generatorn inte orkar mer än kanske 11 - 13.0 V
Kollade i verkstadshandboken och generatorn ger faktiskt 124 A, men inte ens det räcker alltid.
Nyare bilar (2000 tal) reglerar spänningen bättre med hänsyn till förarens körsätt, varma som kalla dagar o.s.v.
Kjelle C4/94
Alla halvledare typ dioder, transistorer är temperaturkänsliga, dom leder bättre ju högre temperaturen är.
Genom och placera t.e.x. en diod strategiskt rätt i laddningsregulatorn kan generatorn fås och ge
högre spänning när den är kall.
Nackdelen är att generatorn ger låg spänning varma sommardagar när AC behövs och båda kylfläktarna går,
blir lite hjärtat i halsgropen om man står länge i köer och generatorn inte orkar mer än kanske 11 - 13.0 V

Kollade i verkstadshandboken och generatorn ger faktiskt 124 A, men inte ens det räcker alltid.
Nyare bilar (2000 tal) reglerar spänningen bättre med hänsyn till förarens körsätt, varma som kalla dagar o.s.v.
Kjelle C4/94
Re: Batteriet laddas ur
Jag som trodde motståndet minskade med temperaturen (supraledare).
Nä, bara skojade lite med dig.

Nä, bara skojade lite med dig.

Mvh
Thomas
Thomas
Re: Batteriet laddas ur
Men allvarligt,ta inte inte spänningen som står på bilens voltmätare på alltför blodigt allvar,utan koppla in en riktig voltmätare för att jämföra och kontrollera.
Re: Batteriet laddas ur
Batteriet laddas inte ur längre den kan stå en vecka nu, minst, måste varit någon lampa i kupen som varit på av misstag.
Sen kollade jag vad generatorn laddade igen runt 14- 14,3 volt, ger han.
/johan
Sen kollade jag vad generatorn laddade igen runt 14- 14,3 volt, ger han.
/johan
Re: Batteriet laddas ur
Handskfacket är lömskt,det kan ju suga ur utan att något annat är på..