Handbroms

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
sunkan
Nykomling
Nykomling

Handbroms

Inlägg av sunkan »

Hej, har problem med handbromsen på min C4, 1992, håller inte bilen i en nedförsbacke.
Handbromsspaken går i botten = wiren för lång.
Har överhalat bromsoken, wirar är OK, bromsbelägg OK. Finns inga justeringar på bromsoken,
eller på wiren. Hur ska man justera bort slacket i wiren?

Alla tips är välkomna.

sunkan
Gunslinger
Rookie
Rookie
Kontakt:

Re: Handbroms

Inlägg av Gunslinger »

Hej du !

Det är självjustering, mekaniken för detta sitter i Handbromspaken,
kan behöva göras rent och få ny smörja för det kan ha kladdat ihop det gamla fettet.
När man dragit upp och släppt ner Handbromsspaken 4-5 ggr max skall den ha justerat
så att P-bromsen är ok.
Enklast att komma åt om man lyfter ur stol och underrede.
Finns ett hål man kan peta i för att släppa på justeringen och peta tillbaks denna, du
räknar nog ut det när du ser det, annars kan jag nog plocka fram någon instruktion på detta.

Wires ok skriver du, mina såg också ok ut tills man drog i spaken, då blev det en att se
ut som en boaorm som nyss hade ätit, det gällde för vajrarna ut till oken.
Lasse
sunkan
Nykomling
Nykomling

Inlägg av sunkan »

Hej Lasse, tack för tipset, hittade även en bra instruktion i Haynes rep manual ang den automatjusterande handbromsen,

följde instruktionen till punkt o pricka men tyvärr blev det ingen förbättring. Måste fundera ett varv till.

sunkan
Gurra-K
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Gurra-K »

Hade samma problem som du, det folk kan göra för misstag som jag fick det är tyvärr att dom beställer fel längd på vajrarna vilket resulterar att de tar för lite, min tog också längst upp och för dåligt, Jag bytte mina och vips så funkade det, vetteparts säljer vajrar i rätt längd och vet allt om vad du skall ha. så ring och köp en ny så kan jag garantera att de kmr funka för dig, min handbroms tar ända ner ifrån nu.
sunkan
Nykomling
Nykomling

Inlägg av sunkan »

Tack för tips, fick bita i det sura äpplet och lämna bilen på verkstad,

det blev nya bromsok bak så nu funkar allt som det ska.

sunkan
Skriv svar