Byta stereo

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
maranello
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jun 15, 2013 16:27
Ort: Stockholm

Byta stereo

Inlägg av maranello »

Hello friends! Har precis köpt mig en 91ans convertible och har för avsikt att byta stereo då det bara knastrar i den gamla utrustningen. Har köpt en Pioneer + ett nytt harness (Metra) för ny kabeldragning. Någon som har lite goda råd innan man börjar att riva i inredningen? Mvh Peter :wink:
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Byta stereo

Inlägg av Ingo »

Läs gamla trådar ordentligt,är en hel del intressanta saker som kan hända.. :roll:
byter du rubbet är det ju lite enklare,än om du ska behålla orginalhögtalare med förförstärkare.
Min åsikt är att en bil där orginalstereon är utbytt bör vara ca 50000 billigare än en med orginalstereon kvar..
brukar kunna hända allt från fullständiga kabelbränder till att vissa lampor lyser ständigt eller aldrig..
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Byta stereo

Inlägg av Hot Rod »

Skrev detta för några år sedan när jag bytte i min -92: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=10393
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
maranello
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jun 15, 2013 16:27
Ort: Stockholm

Re: Byta stereo

Inlägg av maranello »

Oooops! Jo jag får nog läsa på lite mer, kunde aldrig tro det skulle vara så krångligt! Det är ju det där med att ta sig tid att plöja igenom folkets erfarenheter, man vill ju bara att det ska gå fort för lite musik vill man ju ha! Tack för råden! :D
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 263
Blev medlem: lör mar 07, 2009 21:51
Kontakt:

Re: Byta stereo

Inlägg av chevette »

Lättast och säkrast är väl att dra ur kontakterna på stereo och högtalare och inte klippa och koppla i dem på något vis. Låt dem ligga bakom de nya grejorna. Dra sedan allt kablage nytt. Nya högtalarkablar och ny matning till stereon direkt från batteriet. Och så måste du hitta "startström" till radion som går över tändningen. Om du inte vill slå på och av den själv varje gång förstås.

Går det att göra så är ju inget sabbat i bilen och det blir möjligt att återställa till orginal. Vet inte exakt hur det är på C4'an (???) men så gjorde jag på min C5'a och det var lätt, enkelt och bra. Köpte adapter till antennen och stereon (1,5 DIN till 1 DIN) på Mekonomen.

Kanske är lurigare på C4? Orkade inte läsa i länken ovan.
maranello
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 3
Blev medlem: lör jun 15, 2013 16:27
Ort: Stockholm

Re: Byta stereo

Inlägg av maranello »

Jo min tanke som sagt är att dra allt kablage nytt och behålla gamla kablar + spara stereo och högtalare för framtiden. Jag har inte för avsikt att bygga om utan använda samma hål för högtalare! Har köpt Metra 70-1857 kablage för smidig dragning! Spännande och tack för goda råd!
Användarens profilbild
Hot Rod
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 452
Blev medlem: ons jul 12, 2006 2:56
Ort: Bålsta

Re: Byta stereo

Inlägg av Hot Rod »

Ja, du slipper nog mycket problem och överraskningar genom att vara lite påläst innan du börjar :D Det är inte som att byta i en Amazon (eller C5?)...
Viktigt är att koppla ström via motstånd så du slipper felkoder senare enligt länken, de ska anslutas till RCH-kablaget har jag för mig. Den andra burken RRB kan ev sitta nånstans under utrymmet bakom stolarna i en cab? Där hittar du även kontakterna som passar på kablaget du köpt. "Startström" kan du ta därifrån, då behåller du originalfunktionen att stereon fortsätter att spela när du stänger av motorn och slocknar först när du öppnar dörren (om den funktionen fanns -91?).
Jag kanske har en del bilder från när jag bytte på min -92, gjorde även samma jobb på den -96 jag har nu.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
chevette
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 263
Blev medlem: lör mar 07, 2009 21:51
Kontakt:

Re: Byta stereo

Inlägg av chevette »

Herre Jösses! :shock:

Läste din beskrivning nu. Vilken tur att GM tog sitt förnuft till fånga och slutade med dylikt på C5 för där blev det inga felkoder trots avsaknad av specialkablage och motstånd.
Skriv svar