Byta stereo
Byta stereo
Hello friends! Har precis köpt mig en 91ans convertible och har för avsikt att byta stereo då det bara knastrar i den gamla utrustningen. Har köpt en Pioneer + ett nytt harness (Metra) för ny kabeldragning. Någon som har lite goda råd innan man börjar att riva i inredningen? Mvh Peter
Re: Byta stereo
Läs gamla trådar ordentligt,är en hel del intressanta saker som kan hända..
byter du rubbet är det ju lite enklare,än om du ska behålla orginalhögtalare med förförstärkare.
Min åsikt är att en bil där orginalstereon är utbytt bör vara ca 50000 billigare än en med orginalstereon kvar..
brukar kunna hända allt från fullständiga kabelbränder till att vissa lampor lyser ständigt eller aldrig..
byter du rubbet är det ju lite enklare,än om du ska behålla orginalhögtalare med förförstärkare.
Min åsikt är att en bil där orginalstereon är utbytt bör vara ca 50000 billigare än en med orginalstereon kvar..
brukar kunna hända allt från fullständiga kabelbränder till att vissa lampor lyser ständigt eller aldrig..
Re: Byta stereo
Skrev detta för några år sedan när jag bytte i min -92: https://forum.clubcorvette.se/viewto ... =4&t=10393
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Byta stereo
Oooops! Jo jag får nog läsa på lite mer, kunde aldrig tro det skulle vara så krångligt! Det är ju det där med att ta sig tid att plöja igenom folkets erfarenheter, man vill ju bara att det ska gå fort för lite musik vill man ju ha! Tack för råden!
Re: Byta stereo
Lättast och säkrast är väl att dra ur kontakterna på stereo och högtalare och inte klippa och koppla i dem på något vis. Låt dem ligga bakom de nya grejorna. Dra sedan allt kablage nytt. Nya högtalarkablar och ny matning till stereon direkt från batteriet. Och så måste du hitta "startström" till radion som går över tändningen. Om du inte vill slå på och av den själv varje gång förstås.
Går det att göra så är ju inget sabbat i bilen och det blir möjligt att återställa till orginal. Vet inte exakt hur det är på C4'an (???) men så gjorde jag på min C5'a och det var lätt, enkelt och bra. Köpte adapter till antennen och stereon (1,5 DIN till 1 DIN) på Mekonomen.
Kanske är lurigare på C4? Orkade inte läsa i länken ovan.
Går det att göra så är ju inget sabbat i bilen och det blir möjligt att återställa till orginal. Vet inte exakt hur det är på C4'an (???) men så gjorde jag på min C5'a och det var lätt, enkelt och bra. Köpte adapter till antennen och stereon (1,5 DIN till 1 DIN) på Mekonomen.
Kanske är lurigare på C4? Orkade inte läsa i länken ovan.
Re: Byta stereo
Jo min tanke som sagt är att dra allt kablage nytt och behålla gamla kablar + spara stereo och högtalare för framtiden. Jag har inte för avsikt att bygga om utan använda samma hål för högtalare! Har köpt Metra 70-1857 kablage för smidig dragning! Spännande och tack för goda råd!
Re: Byta stereo
Ja, du slipper nog mycket problem och överraskningar genom att vara lite påläst innan du börjar Det är inte som att byta i en Amazon (eller C5?)...
Viktigt är att koppla ström via motstånd så du slipper felkoder senare enligt länken, de ska anslutas till RCH-kablaget har jag för mig. Den andra burken RRB kan ev sitta nånstans under utrymmet bakom stolarna i en cab? Där hittar du även kontakterna som passar på kablaget du köpt. "Startström" kan du ta därifrån, då behåller du originalfunktionen att stereon fortsätter att spela när du stänger av motorn och slocknar först när du öppnar dörren (om den funktionen fanns -91?).
Jag kanske har en del bilder från när jag bytte på min -92, gjorde även samma jobb på den -96 jag har nu.
Viktigt är att koppla ström via motstånd så du slipper felkoder senare enligt länken, de ska anslutas till RCH-kablaget har jag för mig. Den andra burken RRB kan ev sitta nånstans under utrymmet bakom stolarna i en cab? Där hittar du även kontakterna som passar på kablaget du köpt. "Startström" kan du ta därifrån, då behåller du originalfunktionen att stereon fortsätter att spela när du stänger av motorn och slocknar först när du öppnar dörren (om den funktionen fanns -91?).
Jag kanske har en del bilder från när jag bytte på min -92, gjorde även samma jobb på den -96 jag har nu.
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Byta stereo
Herre Jösses!
Läste din beskrivning nu. Vilken tur att GM tog sitt förnuft till fånga och slutade med dylikt på C5 för där blev det inga felkoder trots avsaknad av specialkablage och motstånd.
Läste din beskrivning nu. Vilken tur att GM tog sitt förnuft till fånga och slutade med dylikt på C5 för där blev det inga felkoder trots avsaknad av specialkablage och motstånd.