Torkarlucka

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Åkerman
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 112
Blev medlem: lör dec 24, 2011 11:10
Ort: Tollarp

Torkarlucka

Inlägg av Åkerman »

Hej!
har en 72 där torkarluckan öppnar sig ca 15 sek efter jag har stängt av motorn. Någon som vet var man ska börja felsöka.
Ratten mellan dragpinnarna vad har den för funktion.
Bild

Bild

Tacksam för svar.
Tino C3 cab -72
Z06 -04
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: Torkarlucka

Inlägg av peter.holm »

Finns en del guider på nätet, bla denna:
http://www.corvette-101.com/vacuum.htm

Tror också att http://www.willcoxcorvette.com/ har en del matnyttigt om detta.

Du har ett vakuum-relä sitter under högra skärmen och kolven i dessa brukar torka och krympa vilket gör att de läcker.

Rekommenderar starkt att du åker till Biltema och köper en vakuumklocka för en knapp hundring samt ett par tänger att klämma slangar med. Då kan man ganska enkelt felsöka var någonstans läckorna finns.

Peter
Användarens profilbild
Åkerman
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 112
Blev medlem: lör dec 24, 2011 11:10
Ort: Tollarp

Re: Torkarlucka

Inlägg av Åkerman »

Tack för tipset Peter.
Har hittat felet det är Whindshield wiper door vacuum switch-on firewall valve.
läckte ordentligt i den.
Corvettecentralen part 593127
Tino C3 cab -72
Z06 -04
peter.holm
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 643
Blev medlem: tor apr 27, 2006 16:33
Ort: Strängnäs

Re: Torkarlucka

Inlägg av peter.holm »

Bytte denna på min med men pga lite feljustering gick den av på en gång. Svarvade en ny insats/tryckare i aluminium istället och nu funkar det. Mao, var försiktig när du sätter dit den.

Peter
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: Torkarlucka

Inlägg av StingrayRacing »

Hade samma fel för ett antal år sen och böt den du hade P/N till. Fixade felet :-).

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Skriv svar