Val av växellåda
Val av växellåda
Hej!
Jag är på jakt efter en växellåda till min 69:a m. 427:a.
Jag har en 5-växlad Doug Nash i den nu men den varvar ca 3000 varv i 100 kmh & jag vill helst komma ner till ca 2000 varv på högsta växeln.
Vad jag kunnat mäta fram så har jag 3.36 i bakaxelutväxling.
Det får bli en låda med overdrive & det finns tydligen både 5 & 6-växlad låda med detta.
Tremec är förstås en klassiker & det har jag i min 65:a & den fungerar bra med varv just runt 2000 på 5: växeln.
Vad är er erfarenhet kring detta avseende hur det passar i bilen samt körbarheten sen m.m.
Och sist men inte minst, var har ni i så fall köpt era växellådor?
Mvh
Magnus
Jag är på jakt efter en växellåda till min 69:a m. 427:a.
Jag har en 5-växlad Doug Nash i den nu men den varvar ca 3000 varv i 100 kmh & jag vill helst komma ner till ca 2000 varv på högsta växeln.
Vad jag kunnat mäta fram så har jag 3.36 i bakaxelutväxling.
Det får bli en låda med overdrive & det finns tydligen både 5 & 6-växlad låda med detta.
Tremec är förstås en klassiker & det har jag i min 65:a & den fungerar bra med varv just runt 2000 på 5: växeln.
Vad är er erfarenhet kring detta avseende hur det passar i bilen samt körbarheten sen m.m.
Och sist men inte minst, var har ni i så fall köpt era växellådor?
Mvh
Magnus
Re: Val av växellåda
Din Doug Nash (Richmond) har vad jag förstår 1:1 på femman och då blir slututväxlingen densamma som de vanliga standardmonterade 4-växlade lådorna M-20, M21 och M-22.
De vanliga alternativen är Tremec TKO-600 lådorna som har 2 olika utväxlingar på 5:e växeln (0,64 eller 0,82) vilka verkar vara väldigt bra för highspeed cruising.
Jag har själv kikat på dessa lådor men tycker ettans växel (2,87) verkar väldigt låg men funkar säkert bra med stora däck.
Kanske Smuggler här på forumet kan ge input som har en TKO 600 i sin 69/427 Vette?
Jag tycker min M20 som har 2,52 på ettan är väldigt låg och undrar vad man egentligen ska med en ännu lägre 1:a till om man kör med "normala" däck..?
Det jag letat efter är en låda som har utväxling som en M22 men med en overdrive 5:a.
Tyvärr är den enda låda jag hittat som går att bygga till en sådan konfiguration just Richmonds Road Race lådor.. Dock blir priset för en sådan låda lite väl över budget för en gatbil..
6-växlat..? -Jag ser inte riktigt behovet av en 6-växlad till en bigblock.
//Ricky.
De vanliga alternativen är Tremec TKO-600 lådorna som har 2 olika utväxlingar på 5:e växeln (0,64 eller 0,82) vilka verkar vara väldigt bra för highspeed cruising.
Jag har själv kikat på dessa lådor men tycker ettans växel (2,87) verkar väldigt låg men funkar säkert bra med stora däck.
Kanske Smuggler här på forumet kan ge input som har en TKO 600 i sin 69/427 Vette?
Jag tycker min M20 som har 2,52 på ettan är väldigt låg och undrar vad man egentligen ska med en ännu lägre 1:a till om man kör med "normala" däck..?
Det jag letat efter är en låda som har utväxling som en M22 men med en overdrive 5:a.
Tyvärr är den enda låda jag hittat som går att bygga till en sådan konfiguration just Richmonds Road Race lådor.. Dock blir priset för en sådan låda lite väl över budget för en gatbil..
6-växlat..? -Jag ser inte riktigt behovet av en 6-växlad till en bigblock.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Val av växellåda
Hej,
Jag har ju som sagt samma bil som du med 427:a och har under sommaren samlat på mig lite erfarenheter av kombinationen 427/Tremec TKO 600. Min bakaxelutväxling är 3.70:1
Vad gäller 1-4:an så upplever jag lådan som tätstegad men på inga vis för tät, i allafall inte för normal gatkörning. Den låga 1:an har jag inte upplevt som "för låg" utan rätt trevlig vid tex cruising som ju kräver en del krypkörning...
Jag stämde av min nykalibrerade hastighetsmätare (Heikefelt) med GPS under sommaren och den diffar endast ca 1-2km/h genom större delen av registret vilket är fantastiskt bra resultat och därigenom kan jag känna mig säker på varvtal/hastighet. Då 4:an är 1.1 så är det mer intressant att titta på vilka varvtal som fås på 5:an med 0.64:1.
Vid 80km/h varvar det 1500rpm och vid 120kmh varvar det 2300rpm. Det stämmer väldigt bra mot en teoretisk beräkning med korrekta indata.
Jag upplever inga som helst problem att dra iväg på 5:an från 70-80km/h och uppåt. Det bara suger iväg utan tvekan med en jämn acceleration. Nu har ju det här mer att göra med karaktären på motorn än lådan men du åker ju också 427, vet dock ej specen på din motor.
Jag tycker dock att det inte känns riktigt bra att ligga på 80km/h med motorn varvandes 1500rpm. Det verkar som att den borde upp i varv lite till. Petar jag ned till 4:an känns det som det varvar för mycket.
Med denna erfarenhet skulle jag nog i dagsläget valt road racing varianten av lådan med 0.82:1 på 5:an
Alternativt skulle jag tro att 3.90:1 i bakaxeln skulle kunna funka bättre med min låda men 1-4 blir då kanske väldigt högvarvigt i förhållande till farten.
Att varva 2300 vid 120km/h känns perfekt men hur ofta åker man 120 här uppe i skogarna?
Med din 3.36:1 i bakaxeln skulle jag definitivt valt road racing varianten av TKO 600
Jag köpte min låda från Keisler Engineering och det har funkat bra med några undantag.
Det var bearbetningsspånor i lådan... Jag bytte första oljan direkt efter 3km körning och då kom det ut ca 10 små (5mm) aluminium chip från fräsningen
Bytte sen olja igen efter några mil till och då var det inga spånor men en del metallglitter. 3:e bytet skedde vid ca 30 mil och då var det i princip ren olja som kom ut.
Det andra problemet som jag fick var att yoken började läka olja. Problemet var att locket som sitter ipressat inte satt ipressat
Åtgärdades med att limma dit det med Loctite 638 samt täta utvändigt med Tec 7. Snortätt nu.
Då du ju redan har en TKO i din andra corvette vet du ju hur de känns. Jag upplever min låda som mycket tight i växlingslägena (alltså tydliga, exakta lägen med korta slag och en bra känsla). De är från början mycket trögväxlade och lite klumpiga men nu vid ca 80 mil på min låda börjar den att "gå till" sig
Har inte haft några problem med att växla upp från 2:an till 3:an vilket det har klagats en del på. Däremot var den från början trög att växla från 5:an till 3:an. Detta är numera borta.
Säkert några till här som åker TKO och det vore ju trevligt att få lite mer erfarenhet uttryckt i klartext här.
Mvh: Daniel
Jag har ju som sagt samma bil som du med 427:a och har under sommaren samlat på mig lite erfarenheter av kombinationen 427/Tremec TKO 600. Min bakaxelutväxling är 3.70:1
Vad gäller 1-4:an så upplever jag lådan som tätstegad men på inga vis för tät, i allafall inte för normal gatkörning. Den låga 1:an har jag inte upplevt som "för låg" utan rätt trevlig vid tex cruising som ju kräver en del krypkörning...
Jag stämde av min nykalibrerade hastighetsmätare (Heikefelt) med GPS under sommaren och den diffar endast ca 1-2km/h genom större delen av registret vilket är fantastiskt bra resultat och därigenom kan jag känna mig säker på varvtal/hastighet. Då 4:an är 1.1 så är det mer intressant att titta på vilka varvtal som fås på 5:an med 0.64:1.
Vid 80km/h varvar det 1500rpm och vid 120kmh varvar det 2300rpm. Det stämmer väldigt bra mot en teoretisk beräkning med korrekta indata.
Jag upplever inga som helst problem att dra iväg på 5:an från 70-80km/h och uppåt. Det bara suger iväg utan tvekan med en jämn acceleration. Nu har ju det här mer att göra med karaktären på motorn än lådan men du åker ju också 427, vet dock ej specen på din motor.
Jag tycker dock att det inte känns riktigt bra att ligga på 80km/h med motorn varvandes 1500rpm. Det verkar som att den borde upp i varv lite till. Petar jag ned till 4:an känns det som det varvar för mycket.
Med denna erfarenhet skulle jag nog i dagsläget valt road racing varianten av lådan med 0.82:1 på 5:an

Alternativt skulle jag tro att 3.90:1 i bakaxeln skulle kunna funka bättre med min låda men 1-4 blir då kanske väldigt högvarvigt i förhållande till farten.
Att varva 2300 vid 120km/h känns perfekt men hur ofta åker man 120 här uppe i skogarna?
Med din 3.36:1 i bakaxeln skulle jag definitivt valt road racing varianten av TKO 600
Jag köpte min låda från Keisler Engineering och det har funkat bra med några undantag.
Det var bearbetningsspånor i lådan... Jag bytte första oljan direkt efter 3km körning och då kom det ut ca 10 små (5mm) aluminium chip från fräsningen

Bytte sen olja igen efter några mil till och då var det inga spånor men en del metallglitter. 3:e bytet skedde vid ca 30 mil och då var det i princip ren olja som kom ut.
Det andra problemet som jag fick var att yoken började läka olja. Problemet var att locket som sitter ipressat inte satt ipressat

Då du ju redan har en TKO i din andra corvette vet du ju hur de känns. Jag upplever min låda som mycket tight i växlingslägena (alltså tydliga, exakta lägen med korta slag och en bra känsla). De är från början mycket trögväxlade och lite klumpiga men nu vid ca 80 mil på min låda börjar den att "gå till" sig

Säkert några till här som åker TKO och det vore ju trevligt att få lite mer erfarenhet uttryckt i klartext här.
Mvh: Daniel
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46
***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Re: Val av växellåda
Hej!
Jag har haft min TKO 600 i c:a 2 500 mil.
Köpte den hos Hurst beroende på att de hade en bra hemsida med utförliga instruktioner, samt ett mkt god service i de förekommande frågorna. Köpte ett helt paket så allt passade på en gång.
Här hittar du mer info.
http://www.hurst-drivelines.com/?page_id=120
Det är alldeles rätt som Ricky säger avseende den låga ettan, den enda fördelen med den är nog att det funkar bra att krypköra. Fördelen får väl då vara att man snart är "förbi" ettan och på en stark två, trean använder du mellan 60 och 160 km/t, där händer det grejer så att säga. (4:an och 5:an funkar förstås "där" oxå)
Korrigerad uppgift
Vad gäller varvtal vid 100 km/t på 5:an har jag 1700 varv, för att vid 120km/t hamna på 2000 varv.
2500 varv ger 150 km/t.
Det är ju beroende på vilken utväxling man har.
Jag hade oxå 3.36 inledningsvis och tyckte att den var för låg, fick ju ingen nytta av femman så att säga.
Har oxå haft 3.55 i utväxling, funkade mer behagligt, dock fortfarande lite för lågt, för att nyttja femman i normal hastighet/körning.
Detta enligt min uppfattning och "uppsättning".
Idag har jag 3.70 i utväxling och med standard "15" på fälgarna funkar det ypperligt, men som sagt ettan är låg.
Här är en länk som du kan använda för att räkna fram varvtal och hastighet, sen är det bara att bestämma sig för det som "passar".
http://www.markwilliams.com/calculators.aspx
I övrigt har du ju erfarenhet av lådan, och dess funktion.
Det enda jag skulle vilja vara bättre är att det skulle vara lättare att växla upp till 3:an och 5:an, går lite för "trögt" =långsamt.
Någon ytterligare växel finns inget behov av.
Nyss hemkommen efter 40 mil på 3,5 timme och en tank, kunde jag glädjas åt 1,17 l/mil, så visst funkar det fint med en femte växel, och billigt blir det
Jag har haft min TKO 600 i c:a 2 500 mil.
Köpte den hos Hurst beroende på att de hade en bra hemsida med utförliga instruktioner, samt ett mkt god service i de förekommande frågorna. Köpte ett helt paket så allt passade på en gång.
Här hittar du mer info.
http://www.hurst-drivelines.com/?page_id=120
Det är alldeles rätt som Ricky säger avseende den låga ettan, den enda fördelen med den är nog att det funkar bra att krypköra. Fördelen får väl då vara att man snart är "förbi" ettan och på en stark två, trean använder du mellan 60 och 160 km/t, där händer det grejer så att säga. (4:an och 5:an funkar förstås "där" oxå)

Korrigerad uppgift
Vad gäller varvtal vid 100 km/t på 5:an har jag 1700 varv, för att vid 120km/t hamna på 2000 varv.
2500 varv ger 150 km/t.
Det är ju beroende på vilken utväxling man har.
Jag hade oxå 3.36 inledningsvis och tyckte att den var för låg, fick ju ingen nytta av femman så att säga.
Har oxå haft 3.55 i utväxling, funkade mer behagligt, dock fortfarande lite för lågt, för att nyttja femman i normal hastighet/körning.
Detta enligt min uppfattning och "uppsättning".
Idag har jag 3.70 i utväxling och med standard "15" på fälgarna funkar det ypperligt, men som sagt ettan är låg.
Här är en länk som du kan använda för att räkna fram varvtal och hastighet, sen är det bara att bestämma sig för det som "passar".
http://www.markwilliams.com/calculators.aspx
I övrigt har du ju erfarenhet av lådan, och dess funktion.
Det enda jag skulle vilja vara bättre är att det skulle vara lättare att växla upp till 3:an och 5:an, går lite för "trögt" =långsamt.
Någon ytterligare växel finns inget behov av.
Nyss hemkommen efter 40 mil på 3,5 timme och en tank, kunde jag glädjas åt 1,17 l/mil, så visst funkar det fint med en femte växel, och billigt blir det

70 Sting Ray Cupe
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Dart SB 427
AFR 1054 Heads
Quickfuel 850 Mek
575 HP 770 NM
TKO 600
Magnaflow X-pipe
https://www.youtube.com/watch?v=5wfibCgR_QM
Re: Val av växellåda
Hejsan
Jag har åkt med 6växlad Richmond Rod låda vilket jag är VÄLDIGT nöjd med,klart bästa investeringen på bilen,förutom själva motorn då
.
Kan starkt rekomendera denna låda.
Mvh
Hånta
Jag har åkt med 6växlad Richmond Rod låda vilket jag är VÄLDIGT nöjd med,klart bästa investeringen på bilen,förutom själva motorn då

Kan starkt rekomendera denna låda.
Mvh
Hånta
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Val av växellåda
Hur är utväxlingarna på den lådan Hånta?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Val av växellåda
Oj,det kommer jag inte ihåg. Måste kolla upp det. Jag återkommer med svar lite senare.
Mvh
Hånta
Mvh
Hånta
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Re: Val av växellåda
Re: Val av växellåda
Ser ju otroligt fint ut det där! Vilken puts! 
Ettan blir nog gaaanska kort med din bakaxelutväxling.
//Ricky.

Ettan blir nog gaaanska kort med din bakaxelutväxling.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: Val av växellåda

Stefan