Jag har precis fått hem en Vette 1972 från USA och skall fräscha upp och registrera den och gå med i klubben. Nu undrar jag vilka reservdelsfirmor medlemmar i corvetteklubben har rabatt hos och hur mycket rabatten är. Är rabatten så stor att det är värt att välja en annan leverantör än man tänkt sig från början och att det är värt att vänta på att medlemskapet skall bli klart?
Jag fick 15% av Eckler's när jag beställde där. Priserna är väl bland de lägre redan utan rabatten, jag angav mitt medlemsnr men frågade specifikt om rabatten.
Vet inte riktigt än. Jag har inte fått hem paketet ännu. Finns väl en viss risk att man får betala tull och moms. Jag återkommer när jag vet vad det hela slutar på.
Hur fick du rabatten, beställdu på webben eller ringdu in beställningen, hur fick du kontakrt med någon som gav dig rabbatt, Går det på internetorder.
Viktiga frågor för mig
Har handlat en del hos Ecklers och det har fungerat klanderfritt. Dock åker du på tull och moms om du inte har en rejäl portion tur så de missar det, samt frakt.
Är det inte något smått utan lite större så brukar de använda Fedex som levererar till din dörr. Vill du kapa tid när grejerna ligger i tullfiltert och den tid det tar att avisera dig från Fedex kan du be Ecklers om "ditt" trackingnummer vilket gör att du kan gå in på internet (fedex.com) och följa ditt paket från Ecklers till din bostad.
När du ser att det ligger på Arlanda för införtullning så kan du ringa Fedex och slanta in kostnaderna direkt så kommer grejerna fortare. Du kan dock inte få något trackningnummer föränn Ecklers har skickat iväg dina grejer.
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Generellt så har jag fått lära mig att Fedex, UPS med flera har egen förtullning av varorna så om man skickar via dem så åker man oftast på tull.
USPS (United States Postal Service) varierar. Deras USPS Global Express sägs det att man oftast åker på tull på, medan om man skickar den med USPS Global Air Mail (tror jag det heter) så skall den klara sig.
Detta skall bero på att med deras Global Express så är det specialpakethantering och de sköter då alltså troligtvis själva förtullningen, medan det andra alternativet är reguljär post. Och hanteras då av vårt postverk. Och postverk till postverk är det tydligen ganska slapp koll på.
Detta är i alla fall vad jag har fått lära mig och det verkar ju stämma med att exempelvis både frakt- och tullinbetalningsavier kommer från UPS om man exempelvis skickar med dem.
Senast redigerad av Erik den ons feb 23, 2005 15:46, redigerad totalt 1 gånger.
Sedan 1juli så är det speditörerna själva som förtullar alla varor.. Tullen har varken tid eller resurser att göra det ==> du åker alltid på tull om det inte står GIFT eller varuprov på paketet.. tex SUMMIT skickar med UPSP, vilka förtullas av shenker, MEN är paketet lättare än 6kg så går det som vanlig post och post förtullas inte om det inte är postförskottskrav..
Ecklers skickar (när jag beställde före jul) större paket med BAX-global, och mindre saker med FEDEX.. Tyvärr så fattar inte nötterna på ecklers att packa internationella försändelser tajt och som ett kolli.. de skickade mia grejjer jag beställde som tre kollin som var både skrymmande och lätta.. fick ge totalt $160 för 8kg (beställde i samma veva från summit och fick ge $160 gör 32kg (vilket är ok) .. samt att heater gustavsom inte vet skillnade på två fram och två bakdämpare.. så hon skickade en av varje (jävla NÖT).. Sedan så kan man bara ringa och beställa grejjer hos dem på dagtid vilket kan vara lite bökigt att passa in ibland(mindre problem).
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
Att en vara är en gåva ska enligt svensk förtullning inte spela någon roll, så om man lyckas få igenom paketet med det så beror det bara på att de som förtullar paketet struntar i de svenska tullreglerna i sådana fall.
Erik Beijnoff skrev:Att en vara är en gåva ska enligt svensk förtullning inte spela någon roll, så om man lyckas få igenom paketet med det så beror det bara på att de som förtullar paketet struntar i de svenska tullreglerna i sådana fall.
Jag känner en som i flera år tagit hem mindre grejer och fått skrivit det som gåva eller ett lågt värde. Vederbörande har ALDRIG betalt en enda krona i vare sig tull eller moms!!!! Så tydligen kan det funka med smådelar om säljaren är medgörlig!
/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Jodå, det kan säkert fungera. Men lagen säger att allt som har ett värde över 400:- skall förtullas, och då skall det inte spela någon roll om det är en gåva eller annat. Och då gör man i osäkra fall en listvärdering av innehållet. Såvitt jag vet i alla fall.
Beställde från Summit 050201 och tog det via USPS Global air mail (tog ca 14 dagar att få hem) och svenska posten var definitivt vakna, fick betala tull och moms. De enda som missar ibland vad jag har hört är Fedex ( slapp tull och moms i december för ett lite mindre paket)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Ska du ha mycket grejjer så är det billigaste sättet att köpa flygstol till och från jänkeland.. beställa grejjerna till hotellet, och sedan ta med det som övervikt på flygplanet.. Alternativt, tar man en resa till florida med sambon, under förvändning att det ska bli skönt med lite SOL ... Sedan shoppar man lös och får till på köpet BÄRHJÄLP:D:D
Detta tänker jag göra nästa jul men då under förevändning att hälsa på syrran och några släktingar .. vadå baktanke
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
Hmmm min USA tripp blev med råge betald med momsen jag snuvade Tjock-Persson på. Checkade in en "Hockeybag" + en kartong med en ny kuggstång = 50 kg (60 är OK) och tog de dyra/känsliga grejorna i handbagaget som säkert vägde 25 men ingen vägde det... Dock många frågor i säkerhetskontrollerna om det som dök upp på röntgenskärmen...
Har tagit hem grejer för några tusen via USPS och det har varit både kuvert och paket på posten....inga avgifter eller tull har drabbat mig. Däremot när jag fick grejor via UPS hanterade de tull o moms själva som sagts tidigare. Hur det hanteras på posten beror nog på dagsformen på den som hanterar försändelsen...
M Nordin skrev:Dock många frågor i säkerhetskontrollerna om det som dök upp på röntgenskärmen...
MN
Gjorde samma grej nu i Januari..Gissa om jag blev utfrågad i säkerhetskontrollen om cab-lister, spoilers och annat roligt som stack ut ur handbagaget..
Har just öppnat paketet från Eckler's.
Krökta/tvistade tätlister till fönstren/dörrarna som är oanvändbara , och inte heller hade jag fått min utlovade 15% rabatt .
Fraktkostnaden var ca 800:- för ett 9 kg paket.
Fick också betala tull och moms.
gbak skrev:Har just öppnat paketet från Eckler's.
Krökta/tvistade tätlister till fönstren/dörrarna som är oanvändbara , och inte heller hade jag fått min utlovade 15% rabatt .
Fraktkostnaden var ca 800:- för ett 9 kg paket.
Fick också betala tull och moms.
Fy fan va trist
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor