Sänka bilen, byta till Sänkningsbultar.

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Sänka bilen, byta till Sänkningsbultar.

Inlägg av Ubbe »

Hej!Ska sänka bilen fram (1cm) med Sänkningsbultar.
Är det någon som har en montering beskrivning eller vet hur man gör.Vilken ordning man demonterar sakerna i mm :roll:
Hur får man bort bultarna :?:

Tänkte först byta till coilovers men jag väntar nog med det, måste byta till nya bussningar i samma veva annars gör det nog ingen nytta.Fick reda på att det behövs en press för att byta dom och att skruvstycke räcker inte till :cry:

Är det någon som har testat att ha kvar bladfjädrarna+ coilovers :?:

Kan bilen få fel väghållning med coilovers :?: Det gäller att få bilens däck att ligga mot marken hela tiden och inte göra väghållningen för hård så att dämparna inte klarar av det(Är jag inne på rätt spår :?: )
Jag har fått för mig att Larsson (garage tråden)bytte till baks till original dämparna :roll:
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Re: Sänka bilen, byta till Sänkningsbultar.

Inlägg av Larzzon »

Har du sänkt max med orginal bultarna? Du skära bort "gummikudden" längs ner på orginal bulten så tjänar du nog närmare en cm till :)

Jag bytte tillbaks till bilstein sport dämpare då jag var väldigt nöjd med dom :) Hade Pfadt coilovers.

/Marcus
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej! Har sänkt Max och upplever att bilen är för hög fram.
Varför bytte du tillbaks? Var bilen för styv ?
Användarens profilbild
ak-racing.se
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av ak-racing.se »

Gamla PFADT coiloversen var för mjuka för de flesta, de hade som standard mjuka fjädrar som passade den amerikanska användaren som kör på gata. Dämparna som satt i var noname dämpare.

De 'nya' Featherlight coiloversen är något helt annat än de gamla, hårdare fjädrar men fortfarande tillräckligt mjuka för gatanvändning, vill man ha för mer bananvändning kan man köpa dem med hårdare fjädrar. Dämparna är Öhlins, PFADT samarbetar med Öhlins i USA så bättre dämpare kan du nog inte hitta.

Jag klippte 1.9 sekunder per varv på Mantorp med de gamla PFADT Coiloversen(med hårdare fjädrar) som jag hade innan det blev Öhlins, jag skulle aldrig någonsin gå tillbaks till bladfjäder/vanliga dämpare igen. Med alla bilar jag monterat coilovers på som används mycket på bana så är responsen densamma från dem. För gatbruk skulle jag nog säga att det är overkill.

Var försiktig så du inte kapar av för mycket på originalgummibussningen om du väljer att gå den vägen för sänkning. Änden på bulten äter igenom det som är kvar ganska fort om du tar bort för mycket, jag har haft ett antal bilar inne där bulten gått rakt igenom gummit så att det varit metall mot metall på a-armen. Tyvärr brukar dessa bultar rosta fast så det är svårt att få bort dem, det brukar fungera bra om man upprepat sprutar rostlösare i några dagar. Värme är inte att rekommendera eftersom mutterstycket sitter i glasfibern.
Välkommen till AK Racing - Vi hjälper dig med allt som har med din Corvette att göra. Originalreservdelar och det mesta i tillbehörsväg. 072-2239036 - Hemsida - Forum - Vi Sponsrar ClubCorvette
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Ubbe jag har bytt bussningar i skruvstäd, men jag har press hemma nu så det är bara komma förbi på fika/bussningsfix närsom :D
När du plockat bort bärarmarna löser det sig med sänkningskitet...
Är inne på pfadt 600lb/600lb kit i vinter, slipper man tänka på det varje dag :mrgreen:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Conan999
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Conan999 »

Ubbe: Dessa sidor hjälpte mej lite grann när jag sänkte min i höstas.

http://www.frankhunt.com/FRANK/hobbies/ ... wering.htm

http://www.c5forum.com/diy/lowering.php

Lycka till
MVH Conan999
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Larzzon »

Som Anders skriver så upplevde jag att dom var alldeles för mjuka för min smak och speciellt som jag har ganska mycke downforce. Och kände inte att jag ville lägga mer pengar på att prova mej fram med olika fjädrar som va hårdare.

/Marcus
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Tack ska ni ha :P Vilket bra forum, ställ en fråga och pang så får man svar :wink:
Nu är man lite pressad vilken väg man ska ta :shock:
Först var det ganska enkelt när det inte gick att byta bussningar men nu när man har fått erbjudande att komma på fika och kanske göra lite extra pengar med Bengts Sedelpress då har det blivit riktigt svårt :mrgreen:
Jag ska fundera lite till och titta en extra gång i plånboken.
Tack/ Ubbe

Bengt :!: Vad är pfadt 600lb/600lb kit :?:
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Deras "ban" coilovers har hårdare framfjädrar. 600lb bak 600lb fram. Passar breda däck fram o splitter o dyker mindre vid hård bromsning. För att förenkla det.....
C5-2000
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Det är ska du inte skaffa!Dämparna passar nog bättre på min bil;) Jag vill komma ikapp snart så jag kan ta din plats i KM;)
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

När roadsportgänget är tillbaka nästa år får vi se i stjärnorna efter några bucklor :oops:
C5-2000
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Det gäller bara att det krockar i kalendern;) Tre amigos får väl köra i bredd och stänga till:)
Skriv svar