Hasse c5 skrev:svamel ?
Har laddat med c-tek i 5 år nu och aldrig ett enda problem. Givetvis får man ta en titt då och då under vintern
och kolla att det fungerar. Varför ändra på något som fungerar ? Ger mina råd men kan naturligtvis inte garantera
att något eventuellt skulle kunna hända. Tror att de flesta husbilsägare kör med samma system under vintern och
uppställning. Det är detta som är tjusningen med dagens nya elektroniska laddare.
Föreslår alla som är tveksamma att kontakta en auktoriserad handlare som handlar med batterier tex Batterilagret.
Om du behandlar ctekladdaren som en traditionell laddare köper jag,konceptet,alltså man låter batteriet laddas upp någon dag i månaden,och kopplar ifrån.
OM man måste ha strömmen igång i bilen för larm etc.
Eljest skulle jag bara ladda upp på hösten ,koppla ifrån ,och ladda igen på våren. (delcobatteriet jag har i vetten nu är snart 15 år

)
Och Punken,är batteriet urkopplat och uppladdat mår det bättre i kyla än i värme.(kolla rickys Länk)
Vet att man upptäckt att ctekladdaren knäcker batterier på sikt,speciellt till fyrhjulingar etc,men finns ju ett mcläge på ctekladdaren också,så då borde inte det problemet uppstå,men troligen är det väl så att värmen som bildas när batteriet laddas upp gör att batterivattnet avdunstar,men kan ju delvis bero på att det är väl varmt i lokalen där laddning pågår också?