R Tune

Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare

R Tune

Inlägg av mpe »

Försökte gå in på R-TUNEs sida för att kolla efter delar men det stod att butiken var stängd,någon som vet om det är för gott eller bara för upp datering?

Mats Trelleborg
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: R Tune

Inlägg av Hejdarn »

Nu verkar Moderator ha kastat all information kring det här i forumet men för att kort summera situationen:

Anders som drev Vette.se (R-tune) jobbar på AK-racing nu så du kan vända dig dit istället. http://www.akracing.se/
De andra ägarna har kursat R-tune och reggat ett nytt bolag med samma namn.

Efter diverse pajkastning så verkar det som gamla R-tune har fått lite svårt med kundunderlaget (min tolkning) så de har kanske stängt shopen.
Mvh
Thomas
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

AK racing jobbar för fullt med att lägga in delar på deras webb sida, det tar ju ett tag men den blir minst lika bra som r Tune ;)
Ubbe som gillar att kolla på delar på webben;)
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Chrippe »

Vinkla backspeglarna och se framåt och positivt.

/Christer
Senast redigerad av Chrippe den lör nov 02, 2013 22:34, redigerad totalt 2 gång.
/Christer 8)
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Vi bygger en ny webshop i samband med nytt affärssystem mm så ingen fara:) beställningar tas via tel el mail tills nya shoppen är klar. Vänligen använd andra wenshoppar under tiden och meddela oss vad ni vill ha så ordnar vi bästa priset för er.
Och det är ingen fara med vårat kundunderlag, våran verkstan är full med Corvetter mm som ska uppdateras,repareras. Vi har fullt upp hela vintern och när verkstan är helt klar kommer vi ha en stor invigning för alla:).

Så kort och gott, vi blir större och bättre:)
Väl mött i framtiden!

Best regards / Med vänlig hälsning,
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
R-Tune RaceLab AB, +46 8 59111820, Fax +46 8 59111821 email info@racelab.se
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

mpe skrev:Försökte gå in på R-TUNEs sida för att kolla efter delar men det stod att butiken var stängd,någon som vet om det är för gott eller bara för upp datering?

Mats Trelleborg

Nu fungerar våran hemsida igen, ring/maila för frågor :)

Trevlig dag!
Med vänlig hälsning R-tune
RaceLab.se /Sveriges bästa sportbilsverkstad Custombyggen, Motorarbeten, Effektmätning/mappning i Dyno, Hjulinställning, Reservdelar, Tillbehör, Racingutrustning mm
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Nu fungerar våran hemsida igen, ring/maila för frågor :)

Trevlig dag!
Med vänlig hälsning R-tune[/quote]

Nu var den borta igen ?
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
mpe
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mpe »

Märkligt,De skriver att nu är sidan öppen igen men går man in o kollar så finns inte butiken längre.konstigt eller???????????????

Mats
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Inga fel på våran webshop men tydligen nått fel på länkningen.

Denna fungerar hela tiden, http://shop.vette.se/
malte
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av malte »

Då blir man ju lite nyfiken :oops: varför fixas inte länken :?:
ZR1 2009 Atomic orange SÅLD
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

malte skrev:Då blir man ju lite nyfiken :oops: varför fixas inte länken :?:
Nu ska länken/länkarna fungera!
http://www.vette.se
http://www.r-tune.se
http://www.racelab.se

Har varit lite av ett mysterium har fungerat för vissa och för andra inte nu ska problemet vara löst.

Bild
Olov Åkerlund
Nykomling
Nykomling

Inlägg av Olov Åkerlund »

De bytte namn till Urmulan Bilverkstad AB och gick i konkurs. Det gamla namnet återuppstod med annat org.nr och verksamheten återupptogs. Konkursförvaltaren, Advokatfirman Nordia KB, kommer att utreda om överlåtelsen av inventarier och lager skett till korrekta värden vilket de senare kommer att redovisa i deras förvaltarberättelse. Jag har en fodran på kostnader för att åtgärda bristfälligt arbete (motor och mappning) som R Tune utförde på min Corvette, efter att Anders slutade, men innan de gick i konkurs.
Användarens profilbild
Kjell Dahlén
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Kjell Dahlén »

Har du varit i kontakt med nya R Tune, så att möjlighet har givits från deras sida, att kommentera det uppkomna.
Kjell D
C3 Grön
Olov Åkerlund
Nykomling
Nykomling

Ja, det är kanske värt ett försök, men eftersom RTune inte svarat på många tidigare mail angående att bilen inte gick bra efter deras jobb (kamaxelbyte och mappning), och att de inte återkommit med svar efter telefon och personliga besök, så är jag tveksam till att de kommer att ta sitt ansvar nu, när nya RTune dessutom inte är juridiskt bundet till gamla RTune.

Problemet är också att RTune tyckte att det var OK med deras resultat avseende (kl 3 på natten enligt dem själva) på ca 380 rwhp för en GS C6 2012 med Halltech kalluftinsug, lite vassare kamaxel än original, Pfadt 3X-headers & X-pipe samt Borla Attack.

Efter att Chevrolet Center / Exclusiva Cars Norr (bästa Corvette C6 motor-verkstad i Sverige ?) felsökt och åtgärdat RTunes fel, samt mappat om med hjälp av PZB/Arash (landsväg) och PPF/Andreas (dyno), båda mycket duktiga mappare,
så hade jag ca 440 rwhp ! Bilen har sedan dess gått kanonbra. :D
Användarens profilbild
Kjell Dahlén
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Kjell Dahlén »

Är intressant om repr. från R Tune kan ge genmäle i frågan.
Kjell D
C3 Grön
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Det Olov skriver ang konkursen stämmer, konkursen av gamla R-tune pågår och allt utreds från flera håll vilket vi vill och välkomnar.
Vi på nya R-tune känner också till Olovs bil och allt som hände runt den. Jobbet gjordes på R-tune med kundens delar och effekten blev inte som förväntad.
Exakt varför effekten blev lägre än förväntad fick vi inte chansen till att utreda på den tidsram vi fick. Vi hade kontakt med verkstaden som kontrollerade jobbet med.
Vi tar gärna del av dom resultat som PPF mm kom fram till.
Tyvärr kan vi inte göra så mycket ekonomiskt som Olov själv skriver där vi sitter nu, men Olov är välkommen att kontakta oss då vill ha alla våra kunder nöjda.

/Racelab
Olov Åkerlund
Nykomling
Nykomling

Är på affärsresa i Europa och min laptop kommunicerar just nu inte så bra med Internet så jag skriver ett utförligt svar när jag kommer hem på fredag.

Racelab,
hör gärna av dig på
olov.akerlund@ostberg.com
om du har något förslag som kan göra mig nöjd och glad.
RTune har tidigare fått utförlig info om mitt problem och dess lösning.
Mvh
Olov
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Hejdarn »

vette.se skrev:Jobbet gjordes på R-tune med kundens delar och effekten blev inte som förväntad.
/Racelab
Det implicerar att kundens delar är antingen okända eller undermåliga.
Vad är det för okänt/undermåligt med Halltech, Pfadt och Borla?
Mvh
Thomas
Olov Åkerlund
Nykomling
Nykomling

Eftersom det i tidigare inlägg indikerades att mina delar inte var optimala och att det var ont om tid för Rtune att hjälpa mig så ge jag här en fylligare information om vad som hänt. Racelab har tyvärr inte hört av sig till mig efter mitt förra inlägg.

Efter att Anders slutade så blev det lite kaos vid RTune, och jag fick hämta bilen efter den första verkstadstiden, utan att den var åtgärdad, och fick sedan en ny tid för byte av kamaxel och mappning.
22/23 juli
Kamaxeln byttes av RTune.
Mappning kl 03. Jag hämtade bilen efter lunch. Diskuterade dåligt mappnings-resultat och ojämn tomgång med RTune. Rtune försöker att åtgärda den ojämna tomgången som ger olika felmeddelanden. RTune försvarar mappnings-resultatet och tycker det är OK. Efter det så följer några dagars mail-diskussion om detta, som inte leder till något.
24 juli
Mailar RTune om fortsatta problem med ojämn gång, när jag körde hem bilen, och ber om hjälp. Inget svar på detta mail, och efter några dagar så dör mailsvaren ut angående det dåliga mappningresultatet.
Efter det, så skickar jag ett antal mail som inte besvaras. Jag bad också om att få mappfilerna före och efter mappningen, men har bara fått pappersdiagram.
Efter en tid så kontaktar jag PBZ/Arash i Uppsala för att höra vad han tycker om bilen, och han instämmer att den går för ojämnt. Vi mäter kompressionen som är för hög (15 bar) och vi suger ur ca en liter för mycket olja. Det är nu mer än 100 mil körda efter RTunes arbete. Tändstiften ser inte helt bra ut.
4 aug
Det känns inte bra att köra vidare, så jag parkerar bilen och informerar RTunes att jag avser att låta en auktoriserad Corvette-verkstad felsöka, Chevrolet Norr/Exclusive Cars (CN). RTunes erbjudes möjlighet att delta, och hade fått göra felsökningen om de krävt det.
5 aug
Informerar RTunes om att CN kommer att felsöka den 22 aug. Erbjuder möjlighet att delta. Informerar RTunes om att jag avser att fakturera dem för felsökning och avhjälpande arbete, om det framkommer att det är RTunes fel.
10 aug
Jag skickar nedanstående mail RTune
”Jag har inte fått någon kommentar från er på mina nedanstående mail. Eftersom som jag använt de mailadresser som ni svarat på tidigare, plus den mailadress som ni på er hemsida vill att man använder, så förutsätter jag att mitt mail nått fram. Jag kopierar också en tredje person för att verifiera att detta mail skickats.
Om ni inte redan gjort det, så vill jag att ni tills vidare noterar detta som en anmälan om reklamation av ert arbete. Det höga kompressionstrycket (mellan 14 och 15 bar) kan inte ha uppstått av sig självt, och det finns uppenbar risk för följskador.
Om det vid kommande undersökning av oberoende GM-auktoriserad, Corvette-verkstad visar sig att ni inte gjort något fel, så tar jag naturligtvis tillbaka reklamationen.
Visar det sig dock att ni gjort ett misstag vid ert arbete med min bil, så förutsätter jag att ni tar ert fulla ansvar för detta.”

22 aug
Bilen felsökt av CN/Dennis, och RTunes blir informerad vid mitt personliga besök hos RTunes. De svarar att de känner till mina problem och att de diskuterat det, och att Marcus kommer att kontakta mig. Ingen kontaktar mig.
13 sept
Informerar RTunes om att CN åtgärdat felet . Se bifogat brev från CN. RTunes hade fyllt i alldeles för mycket olja efter kamaxelbytet. Såg sedan på amerikanska Corvette/LS3-forum att andra haft samma problem. RTunes trodde kanske att det var en bil med torrsump ? CN/Dennis återställer sedan originalmappen, som PBZ/Arash sedan förbättrar vid landsvägskörning. PBZ har tyvärr dynon på service. Med originalmappen/Arash så går bilen klart bättre än tidigare med RTunes mapp.
18 sept
PPF/Andreas mappar min bil grundligt i sin dyno och får fram ca 440 rwhp. Ca 80 mer än vad RTunes fick fram med identisk bil. Nu går bilen riktigt bra. Jag informerar RTunes om detta.
Kräver sedan RTunes på ersättning för de kostnader jag haft för att åtgärda deras felaktiga arbete, men får inget svar.
Tar hjälp av Kronofogden och får en ostridig fodran, som dock inte kan drivas in därför att RTunes/Urmulan gått i konkurs. RTunes återuppstår och kör vidare som om ingenting har hänt.
Där står jag idag.
Varma hälsningar från ett kallt och snöigt New York.
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Hej Olov, vi har inte antytt att dina delar inte är optimala utan att R-tune fick inga spec. på tex kamaxeln.
Efter att Anders fick sluta så hade inte R-tune all personal på plats och det har varit turbulent med allt som hör där till.
Du blev ombokad och fick hjälp vid senare tillfälle.

Effekten blev inte som tänkt och anledningen till det diskuterades. Kam val,kamkedja inställning mm,
va några av funderingarna till det låga resultatet.

Ang dålig el uteblivna mailsvar berodde på den turbulens som rådde i företaget vid tillfället.
Tyvärr har många kunder blivit lidande av detta vilket vi är mycket tråkigt.

Vi vet att bilen togs till annan verkstad för kontroll av tex kamkedje inställning och vi hade direkt kontakt med dom.
R-tune fick besked att allt stod rätt och det dom hittade va sotavlagring på kolvarna och för mycket olja. (Hur mycket vet vi inte).
R-tune har inte fått se kompressions proven eller några bänkpapper (Skicka gärna till oss).

Det fel som har kanske kunnat konstateras är då att bilen haft för mycket olja.
Och om nu motorn haft så pass mycket olja att den nått vevaxeln och därav förklarat effektbortfall men om
det uppstått sotavlagringar på kolvarna som ökat kompressionen borde bilen ha rykt mycket när den förbränner denna olja.
Bilen har inte rykt någongång varken i verkstan el på väg, då detta är nått man verkligen lägger märke till.

Så som vi ser det nu så finns det flera möjliga anledningar till olika effekt resultat.
1: Möjligen för mycket motorolja(hur mycket?)
2: Diff i resultat mellan 2 olika dynos
3: Diff i resultat mellan 2 olika mappare

Som vi skrev i tidigare inlägg så vill vi gärna hjälpa till och göra dig nöjd med tex förmånliga priser mm.
Men vi kan inte göra som mycket mer från Racelabs håll.

En sak är säker som är tydligt i dina egna mail, R-tune är i konkurs och R-tune Racelab AB tog över men knappast som ingenting har hänt...

/Racelab
Användarens profilbild
Kjell Dahlén
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Kjell Dahlén »

Innan frågan blir allt för infekterad, så anser jag att det någon form av dokumentation bör förevisas. Behöver inte nödvändigtvis avspeglas i detta Forum. Huvudsaken är att skrivna Dokument föreligger.
Med vänlig hälsning
Kjell D
Kjell D
C3 Grön
Olov Åkerlund
Nykomling
Nykomling

Hej,
bilen var ny och gick bra. Jag brukar att köra lite lugnt de första 1000 milen med ny bil, och gjorde så både före och efter RTunes arbete.
Efter att den varit hos RTune så gick den inte bra.
Jag och Arash sög ut för mycket olja ur motorn.
Chevrolet Center gjorde felsökning och rengöring, se bif. som jag glömde att bifoga i mitt förra inlägg.

www.sjolund.homelinux.net/CYJ204.pdf

PPF/Andreas dyno-mappade den rengjorda bilen och fick fram ca 440 rwhp. 15 % mer än RTune.
Nu går bilen kanonbra.

Från att jag påtalade till RTune att bilen inte gick bra, till dess att felen blev åtgärdade av Chevrolet Norr/PPF så tog det ca 2 månader.
Alla verkstäder kan göra fel ibland, men bra verkstäder tar sitt ansvar för det och kommunicerar bra och löser problemet.
Normalt har ju verkstäder också en "drulleförsäkring" som gör att det endast kostar dem självrisken.
Jag tycker inta att RTune i detta fall har tagit sitt ansvar för det som hänt, och de har inte agerat/kommunicerat på ett bra sätt för att lösa problemet.

Racelab, som jag skrev för en tid sedan så är du välkommen att höra av dig direkt till mig, med konkret förslag till kompensation för det inträffade. Det går säkert att hitta något som är OK för båda parter.

Mvh
Olov
Användarens profilbild
Kjell Dahlén
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Kjell Dahlén »

Någon respons från Racelab?
Kjell D
C3 Grön
vette.se
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vette.se »

Hej,
Vi har tagit del av dessa underlag tidigare med och våran respons är som tidigare inlägg där vi svarade på allt.
Olov du är välkommen hit vid tillfälle så kan vi säkert komma fram till något du känner är bra.

Med vänliga hälsningar,
Racelab
Olov Åkerlund
Nykomling
Nykomling

Hej Racelab, kan du ge mig din mailadress, så kan jag kontakta dig för vidare diskussioner på tu man hand.
olov.akerlund@ostberg.com
sirh
Nykomling
Nykomling

Inlägg av sirh »

Jag kan fylla på denna tråd,
Beställde delar i augusti 2013 från R-tune som jag förskottsbetalde som vanligt när jag handlar där, men jag fick ett mail om att en del var var restad men att delarna skulle skickas så fort dom kommit in.
Men efter en lång väntan mailade jag några gånger och Sen efter ett par mail så fick jag svar tillslut, men jag har inte fått några raka besked om vad som händer mer än att beställningen gick inte igenom hela vägen av tidigare R-tune AB, sen när jag mailar tillbaka och frågar om vad dom menade med gamla R-tune osv så har jag inte fått nått svar än och detta är ganska precis 2månader sen.
Jag hade ju ingen aning vad som hänt dära då jag bor uppe i dom norrländska skogarna.
Men jag antar att problemet bara sopades under mattan vilket känns väldigt tråkigt och förjävligt måste jag då säga av ett företag man handlat mkt av genom åren och det aldrig varit några problem tidigare med.
Indianapolis 500
uppgraderad motor
uppgraderad kopling
uppgraderade bromsar
uppgraderad väghållning
lackering på g nu i helgen
Den jobbigaste biten är dock
ju mer man gör med bilen desto
mer kommer man på att man vill göra :P
Olov Åkerlund
Nykomling
Nykomling

Ur juridisk synpunkt så har du förskottsbetalat till ett företag som inte längre finns.
Olov Åkerlund
Nykomling
Nykomling

Hej sirh,
har du någon fodran på, eller information om, gamla RTune, så kan du kontakta konkursförvaltaren :

Lennart Olsson
Partner, Advokat

M +46 73 358 12 74

Advokatfirman Nordia KB
World Trade Center • Kungsbron 1
Box 70389 • SE-107 24 Stockholm
T +46 8 563 08 100 • F +46 8 563 08 101

www.nordialaw.com

Lennart informerade mig dock om att jag troligtvis inte skulle betalt från konkursboet för min fodran, eftersom det inte fanns några inventarier av större värde i bolaget. Endast ett par billyftar och lite verktyg. :?:
Användarens profilbild
Kjell Dahlén
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Kjell Dahlén »

Nu är det väl dags att Racelab träder in igen. Som det kan antagas, är det ingen kommunikation uppe från deras sida mer än vad som framgår, i detta Forum.
Är förmodligen av stort intresse från klubbmedlemmarnas sida att,
ärendet blir transparant och utklarat.
Kjell D
C3 Grön
sirh
Nykomling
Nykomling

Inlägg av sirh »

Olov Åkerlund skrev:Hej sirh,
har du någon fodran på, eller information om, gamla RTune, så kan du kontakta konkursförvaltaren :

Lennart Olsson
Partner, Advokat

M +46 73 358 12 74

Advokatfirman Nordia KB
World Trade Center • Kungsbron 1
Box 70389 • SE-107 24 Stockholm
T +46 8 563 08 100 • F +46 8 563 08 101

http://www.nordialaw.com

Lennart informerade mig dock om att jag troligtvis inte skulle betalt från konkursboet för min fodran, eftersom det inte fanns några inventarier av större värde i bolaget. Endast ett par billyftar och lite verktyg. :?:

Hej!
Jag har inte haft så mkt information om läget där alls som jag skrev, men jag har kontaktat advokaten där nu så får vi väll se vad han har att säga!
Är ganska tråkigt att man lägger sin tillit på ett företag som beter sig på det sättet inte ens orkat svara på ett mail som dom haft 2 månader på sig att göra, det är ju det minsta man kan begära tycker då jag iaf, oavsett om dom bytt ägare för som jag ser det framkommer det noll information på deras hemsida vilken är densamma som tidigare och det är fortfarande samma mail adress till dom!
Frågan är ju bara hur värnar dom om sina kunder och hur länge kommer det ta tills nästa stackare gör sin beställning där och inga saker får för nästa bolag har hoppat in och ska ta över.
Indianapolis 500
uppgraderad motor
uppgraderad kopling
uppgraderade bromsar
uppgraderad väghållning
lackering på g nu i helgen
Den jobbigaste biten är dock
ju mer man gör med bilen desto
mer kommer man på att man vill göra :P
Skriv svar