Har en Ny ministarter men det är en sak Jag undrar över. På original så sitter det 3 kontakter en stor matarström och på Solonoiden Sitter det 2 kontakter men på min nya så är det bara en kontakt på Solonoiden. Så min fråga är vilken av kablarna ska sitta där?
Mvh Olof
Ministarter
Ministarter
Öl är ingen bra partydryck. Framför all inte om du är hos främmande och inte vet var toaletten är.
-
- Corvettefanatiker
- Inlägg: 3117
- Blev medlem: fre sep 17, 2010 8:26
- Ort: Trekanten
Re: Ministarter
Hejs
Vet inte vad du har för årsmodell men på en 1975 så är det en lila kabel som ska sitta där och slå till solenoiden, kommer från tändningslås, det kan du prova lite genom att lossa den och ansluta en voltmeter (eller glödlampa eller liknande) till kabel och jord, sedan vrida tändningslåset till start, först då ska det ge utslag.
Om du har en äldre bil med förkopplingsmotstånd till tändspolen så sitter den kabeln på andra sidan om den stora kabeln från batteriets pluspol på gamla startmotor solenoiden.
Denna sitter där för att få maximal spänning till tändspolen i start ögonblicket, den går alltså förbi förkopplingsmotståndet och direkt till tändspolen. Om du har detta så kan du använda startmotorns motoranslutning till detta i stället (den andra grova anslutningen ("nedre") på solioniden, inte den som du kopplar den grova batterikabeln till).
Jag är rätt kass på att förklara så är det någon oklarhet så skriv igen, eller kanske någon annan kan beskriva bättre..
Vet inte vad du har för årsmodell men på en 1975 så är det en lila kabel som ska sitta där och slå till solenoiden, kommer från tändningslås, det kan du prova lite genom att lossa den och ansluta en voltmeter (eller glödlampa eller liknande) till kabel och jord, sedan vrida tändningslåset till start, först då ska det ge utslag.
Om du har en äldre bil med förkopplingsmotstånd till tändspolen så sitter den kabeln på andra sidan om den stora kabeln från batteriets pluspol på gamla startmotor solenoiden.
Denna sitter där för att få maximal spänning till tändspolen i start ögonblicket, den går alltså förbi förkopplingsmotståndet och direkt till tändspolen. Om du har detta så kan du använda startmotorns motoranslutning till detta i stället (den andra grova anslutningen ("nedre") på solioniden, inte den som du kopplar den grova batterikabeln till).
Jag är rätt kass på att förklara så är det någon oklarhet så skriv igen, eller kanske någon annan kan beskriva bättre..
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
CCS 3315
blue 1981
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare
- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Re: Ministarter
Hej Olof.
Vilken årsmodell har du?
Jag har kopplat in några Ministarter (en 66:a och en 69:a) med samma "uppsättning" som du har. Jag har isolerat kabeln (gul, eller "tygstrumpa" på kabeln beroende på årsmodell) som kommer från tändspolen för den behövs inte!?? och det funkar ändå.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Vilken årsmodell har du?
Jag har kopplat in några Ministarter (en 66:a och en 69:a) med samma "uppsättning" som du har. Jag har isolerat kabeln (gul, eller "tygstrumpa" på kabeln beroende på årsmodell) som kommer från tändspolen för den behövs inte!?? och det funkar ändå.

Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Re: Ministarter
Det är en 73a som jag har
Öl är ingen bra partydryck. Framför all inte om du är hos främmande och inte vet var toaletten är.