Manuell växellåda
Manuell växellåda
Finns det någon av de nya 5 - 6 växlade lådorna som passar till en C3a eller går det att modifiera så att det passar?
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
Re: Manuell växellåda
hur menar du, rent platsmässigt eller rakt på?
¤ Dels finns en rad kit med TKO att beställa från staterna som är bolt on.
¤ Sen finns t56, jag har en sådan i min bil och den får plats även om man eventuellt behöver kapa lite i tunneln på ovansidan. Den gamla t56an som satt bakom LT1an (innan LS -97) passar med små modifikationer bakom en sb om jag minns rätt (tror det är input shaft som behöver bytas), den nya LS serien av t56an har en annan sprängkåpa men rätt input shaft om jag minns rätt. Kardanlängd kan även variera.
¤ corvette c4 ZF funkar inte i våra bilar, eller rättare sagt, det går men kräver mycket ombyggnad
¤ t5 passar och är ganska enkelt att få ner samt lite billigare i inköp men den är för klen och troligtvis inte värd att lägga energin på
¤ Ser många annonser gällande omsvetsade BMW lådor och har en vän som kör en sådan i sin volvo 240 bakom en sb men ingen aning om den platsar i corvetten.
Forskade länge om detta när jag körde sb. Hur du än gör så räkna med 25' i inköpskostnad innan det sitter i bilen (om du importerar en "egendesignad" begagnad lösning)
Mvh
¤ Sen finns t56, jag har en sådan i min bil och den får plats även om man eventuellt behöver kapa lite i tunneln på ovansidan. Den gamla t56an som satt bakom LT1an (innan LS -97) passar med små modifikationer bakom en sb om jag minns rätt (tror det är input shaft som behöver bytas), den nya LS serien av t56an har en annan sprängkåpa men rätt input shaft om jag minns rätt. Kardanlängd kan även variera.
¤ corvette c4 ZF funkar inte i våra bilar, eller rättare sagt, det går men kräver mycket ombyggnad
¤ t5 passar och är ganska enkelt att få ner samt lite billigare i inköp men den är för klen och troligtvis inte värd att lägga energin på
¤ Ser många annonser gällande omsvetsade BMW lådor och har en vän som kör en sådan i sin volvo 240 bakom en sb men ingen aning om den platsar i corvetten.
Forskade länge om detta när jag körde sb. Hur du än gör så räkna med 25' i inköpskostnad innan det sitter i bilen (om du importerar en "egendesignad" begagnad lösning)
Mvh
Tack för det svaret. Misstänkte det var så. Smäller i en Appelgren byggd 427 (433) nu i vinter och det skulle förmodligen inte göra ont med ett par växlar till för plånbokens skull antar jag. Men man åker inte så förtvivlat mycket så det är väl bara att slantaaxelg89 skrev:hur menar du, rent platsmässigt eller rakt på?
Mvh

"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
Fundera lite på hur många växlar du verkligen kommer att behöva.
6-växlad känns i min värld lite väl överkurs till en 7-liters maskin.
5-växlad med "rätt" bakaxelutväxling är ju en annan grej, då får man ju en fin overdrive för landsvägskörning om det är vad man söker.
//Ricky.
(som köpte en ny 4-växlad i stället)
6-växlad känns i min värld lite väl överkurs till en 7-liters maskin.
5-växlad med "rätt" bakaxelutväxling är ju en annan grej, då får man ju en fin overdrive för landsvägskörning om det är vad man söker.

//Ricky.
(som köpte en ny 4-växlad i stället)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Det är som du säger Ricky... fem skulle nog sitta bra i mitt fall.
-
- Corvetteälskare
- Kontakt:
Kul med bigblocken
Nu har du ju redan manuel låda om jag förstår saken rätt? Isf är ombyggnaden onekligen ganska mycket enklare och billigare då konverteringssatsen med en sprillans ny manuell låda kostar mindre samt att andrahandsvärdet på din nuvarande uppsättning är större.
När man siktar på de effekterna som du gör börjar även en m20 eller m21 få svårt att hänga med om det är strippenkörning med bra grepp på gång, isf får man ta med alternativkostnaden att preppa munchien också...
Här är ett exempel på låda: http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... Z50000050G~~~
Om man inte ska köra stripp och din munchie är fräsch skulle jag nog stanna med din nuvarande dock. Med den motorn och det vridet lär du kunna kosta på dig en bakaxelutväxling som får ner varvet en hel del ändå om du väljer att stanna med din nuvarande låda. 4 växlat är coolt
.

Nu har du ju redan manuel låda om jag förstår saken rätt? Isf är ombyggnaden onekligen ganska mycket enklare och billigare då konverteringssatsen med en sprillans ny manuell låda kostar mindre samt att andrahandsvärdet på din nuvarande uppsättning är större.
När man siktar på de effekterna som du gör börjar även en m20 eller m21 få svårt att hänga med om det är strippenkörning med bra grepp på gång, isf får man ta med alternativkostnaden att preppa munchien också...
Här är ett exempel på låda: http://www.parts123.com/parts123/yb.dll ... Z50000050G~~~
Om man inte ska köra stripp och din munchie är fräsch skulle jag nog stanna med din nuvarande dock. Med den motorn och det vridet lär du kunna kosta på dig en bakaxelutväxling som får ner varvet en hel del ändå om du väljer att stanna med din nuvarande låda. 4 växlat är coolt

Manuell är det som sagt men min bil är ett rent hopplock. Kommer inte riktigt på rak arm ihåg vilken låda det sitter i nu men om jag minns rätt så är den från mitten av 60-talet. Den ska vara renoverad enligt tidigare ägare men det vet jag inte om man ska ta för givet.axelg89 skrev:Kul med bigblocken![]()
Om man inte ska köra stripp och din munchie är fräsch skulle jag nog stanna med din nuvarande dock. Med den motorn och det vridet lär du kunna kosta på dig en bakaxelutväxling som får ner varvet en hel del ändå om du väljer att stanna med din nuvarande låda. 4 växlat är coolt.
Nu blir det väl att starta med den i alla fall då ingen plockar i pengar i plånboken i samma takt som jag vill göra av med dom men framtidsplaner och funderingar måste man ju ha.
Stripp blir det nog inte för mig men ibland åker hornen upp när det kommer småpöjkar som ska imponera på tösabiten intill med sin BMW, Audi eller ännu värre BM.
Bakaxelutväxlingen har du en point i, har inte tänkt på den. Blir att fundera vidare och lyssna på er som håller på.
Jag har monterat på en 6växlad Richmond låda på min som jag ska använda till min 427:a
Körde med den 6växlade till min 383cui motor som jag använde tidigare i bilen. Och jag är skit nöjd med lådan,klart bästa förändringen jag gjort på bilen. 1:an är kanon på crusingar och 6:an är väldigt skön att använda på motorvägen. Slå till på en om du har råd
Mvh
Lars
Körde med den 6växlade till min 383cui motor som jag använde tidigare i bilen. Och jag är skit nöjd med lådan,klart bästa förändringen jag gjort på bilen. 1:an är kanon på crusingar och 6:an är väldigt skön att använda på motorvägen. Slå till på en om du har råd

Mvh
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Hånta skrev:Jag har monterat på en 6växlad Richmond låda på min som jag ska använda till min 427:a
Körde med den 6växlade till min 383cui motor som jag använde tidigare i bilen. Och jag är skit nöjd med lådan,klart bästa förändringen jag gjort på bilen. 1:an är kanon på crusingar och 6:an är väldigt skön att använda på motorvägen. Slå till på en om du har råd![]()
Mvh
Lars
Låter kanon Lars. Får samla lite och äska medel och hsb dvs hon som bestämmer