Lister

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
sh454
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Lister

Inlägg av sh454 »

Är det någon som försökt sig på att polera listerna runt vindrutan och T-top plåten??
Resultat??

Stefan
Smuggler
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Re: Lister

Inlägg av Smuggler »

Nä, inte specifikt de listerna men jag har polerat väldigt mycket rostfritt i mina dar...
Man måste tänka på att ha gansks fina steg mellan kornstorlekarna på slippapprena. Ett vanligt fel är att man ökar finheten på kornen för snabbt vilket lämnar kvar sliprepor från föregående steg.
När jag polerade mina rf sidepipes från råa rör höll jag på i två veckor. Då de rören var råa fick jag börja på 280 papper. Avslutade med 2000 korn mez täta steg där emellan. Sen sisalskiva med grovt slipmedel och sist lumptrissa med fint polermedel.

Då listerna på corvetten redan är polerade måste man börja mycket finare, kanske kring 800-1000 korn. Detta får man prova fram på en liten yta. Sen 1200, 1500, 1800, 2000. Prova sen med sisal och lumptrissa. Har du gnuggat tillräckligt i föregående steg borde det bli som en spegel.
Det går kanske att börja ännu finare men som sagt, man får prova. Jag brukar våtslipa med lite såpa i vattnet.
Ett vansinnigt tråkigt jobb men resultatet är belöning för mödan.
Corvette 427-69
Camaro Z28 -71
Smuggler 24 -85
Harley 750 -46

***Inte går det fort och inte blir det bra, men dyrt!!***
Staffan...
Rookie
Rookie

Re: Lister

Inlägg av Staffan... »

Jag har riktat och polerat alla mina lister med mycket bra resultat. Det enda som jag reagerade på var att det inte blev samma nyans på dem efteråt. Sökte lite på nätet och läste att det tydligen var någon form av krom på dem när de var nya. (Flashchrome).
Annars går det fint att polera dem.
Viktigt att tänka på är att använda ett riktigt polervax (jag köpte en stav för nån hundring av slipkonsult) och en riktig maskin, annars får man slita ihjäl sig.
Stingray-69
C4-85 (SÅLD)
C5-98
http://www.solvberg.se/veteraner
Skriv svar