Påstående om topparna på csb 350: Motorer från 1981 (1980?) ska ha både o-ring och ventiltätning (hatt). Motorer före ska ha enbart o-ringen. Detta har jag läst på en lapp som följde med packningsatsen.
Blir det fel på något vis om jag ändå monterar ventiltätningar, modell hatt, på min 77'a motor? Blir det för lite smörjning till ventilstyrningarna eller vad?
Anledningen till min fundering är att min motor blåryker trots att jag inte hittar något annat fel.
Fakta:
Chev 350 fyrbultat block från 1977
Bra och jämnt komp. 12.0 på alla cylindrar.
Fina cylindrar utan repor eller tendenser vändkanter. Oborrat block!
Inget glapp i ventilstyrningarna att tala om då jag känner på tallriken med ventilen lite öppen och utan fjäder.
Endast o-ringar var monterade på ventilskaften. Men o-ringarna sitter nedtill under metallhatten som håller fjädrarna och inte i sitt spår?
Förutom att den blåryker går den bra. Sotig i i både insug ch utblåskanalerna.
Hittar inga sprickor i topparna när jag tittar på dem, s.k. okulärbesiktning.
Tyvärr gjorde jag inget leakdown-test innan jag plockade av topparna.
Hoppas någon/några av alla kunniga här kan svara mig.
Motor/topplocksfråga 350 1977
Re: Motor/topplocksfråga 350 1977
Hmmm? verkar inte vara någon vidare fart på forumet så här i helgerna.
Efter att ha hittat information på annat håll så kommer jag att göra så här:
- Montera O-ringar på korrekt sätt på samtliga ventiler.
- Montera hattar på insugsventilerna. Det är där det finns ett undertryck och risk för att olja sugs in i cylindrarna och ge blårök.
- Inga hattar på avgasventilerna. Här är ett lätt övertryck så ingen olja sugs ned i styrningarna. Den lilla olja som kommer in behövs för att smörja. Och den går inte in i cylindrarna så det blir inte samma blårök.
Efter att ha hittat information på annat håll så kommer jag att göra så här:
- Montera O-ringar på korrekt sätt på samtliga ventiler.
- Montera hattar på insugsventilerna. Det är där det finns ett undertryck och risk för att olja sugs in i cylindrarna och ge blårök.
- Inga hattar på avgasventilerna. Här är ett lätt övertryck så ingen olja sugs ned i styrningarna. Den lilla olja som kommer in behövs för att smörja. Och den går inte in i cylindrarna så det blir inte samma blårök.
Re: Motor/topplocksfråga 350 1977
Är det måhända monterat gängade vipparmsbultar? På många alulock går dessa ned i insugskanelen och utan gängklegg så läcker det olja den vägen.
"Hattar" - är det paraplyerna du menar eller de riktiga tätninagrna som skall träs över styrningarna?
Sot i insug låter iofs som den sörplar i sig antingen avgaser eller oljemättade vevhusgaser. Har du förvärmt insug? korrekt inkoppl vevhusvent?
MVH
MN
"Hattar" - är det paraplyerna du menar eller de riktiga tätninagrna som skall träs över styrningarna?
Sot i insug låter iofs som den sörplar i sig antingen avgaser eller oljemättade vevhusgaser. Har du förvärmt insug? korrekt inkoppl vevhusvent?
MVH
MN
Re: Motor/topplocksfråga 350 1977
Nix, årsmodell 1977 = Gjutjärn.
Ja, med "hattar" menar jag de riktiga som man trär över ventilstyrningarna. Vad menar du med "paraplyer"? Är det metalldelen som sitter ovanpå ventilfjädern? Såna satt det ju där men med felmonterad o-ring vilket förmodligen var felet. Hittade lite info bland Camaro-folket.
Ca 8 minuter in i den här filmen ser man både o-ring och hatt: http://www.youtube.com/watch?v=OsGqmOQus6Y (För övrigt är jag lite road av titta på hillybillisarna på tuben när de mekar. De tar sig själva på stort allvar som riktiga experter.
)
Den sög säkert i sig av vevhusventilationen då båda ventilkåporna var direktkopplade med slang till luftburken utan PCV ventil. Det var ordentligt sotigt/oljigt på insugsidan i toppen, mest på ovansidan av ventiltallriken, men inte ända upp i insuget.
Ja, med "hattar" menar jag de riktiga som man trär över ventilstyrningarna. Vad menar du med "paraplyer"? Är det metalldelen som sitter ovanpå ventilfjädern? Såna satt det ju där men med felmonterad o-ring vilket förmodligen var felet. Hittade lite info bland Camaro-folket.
Ca 8 minuter in i den här filmen ser man både o-ring och hatt: http://www.youtube.com/watch?v=OsGqmOQus6Y (För övrigt är jag lite road av titta på hillybillisarna på tuben när de mekar. De tar sig själva på stort allvar som riktiga experter.

Den sög säkert i sig av vevhusventilationen då båda ventilkåporna var direktkopplade med slang till luftburken utan PCV ventil. Det var ordentligt sotigt/oljigt på insugsidan i toppen, mest på ovansidan av ventiltallriken, men inte ända upp i insuget.
Re: Motor/topplocksfråga 350 1977
Det skruvas vipparmsbultar även i järntoppar, det jag var osäker på var om de når in i kanalerna som på alulock.
Paraply = umbrella = det som han pillar dit i klippet. Riktig ventiltätning? Jag tycker dessa är mer seriösa http://www.ebay.com/itm/Viton-Valve-Sea ... 0798984071 men då snackar vi bronsstyrningar med rätt diam.
M
Paraply = umbrella = det som han pillar dit i klippet. Riktig ventiltätning? Jag tycker dessa är mer seriösa http://www.ebay.com/itm/Viton-Valve-Sea ... 0798984071 men då snackar vi bronsstyrningar med rätt diam.
M
Re: Motor/topplocksfråga 350 1977
Bronsstyrningar??M Nordin skrev:Det skruvas vipparmsbultar även i järntoppar, det jag var osäker på var om de når in i kanalerna som på alulock.
Paraply = umbrella = det som han pillar dit i klippet. Riktig ventiltätning? Jag tycker dessa är mer seriösa http://www.ebay.com/itm/Viton-Valve-Sea ... 0798984071 men då snackar vi bronsstyrningar med rätt diam.
M
Jag lånade ett verktyg av min motorbyggare som man svarvar ner styrningarna med till rätt diameter. Använde en vanlig borrmaskin gick hur bra som helst.
Bilder en bit ner https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 7&start=30
Medlemsnummer 3955
Re: Motor/topplocksfråga 350 1977
Ok, då kallar vi dem "paraply" eftersom att Rednex och Hillybillys gör det.
Men jag bara använde klippet för att förklara. Jag har inte exakt samma som syns där. De "paraplyer" som jag monterat är av precis samma typ som du visar på E-bay. Men jag behövde inte fräsa om styrningarna. Passade utmärkt ändå. De ingick i packningssatsen jag köpte på SUMMIT.
Edit: Länk till packningsatsen http://www.summitracing.com/ga/parts/sl ... /chevrolet

Edit: Länk till packningsatsen http://www.summitracing.com/ga/parts/sl ... /chevrolet