oljefilter undran...vad tror ni???

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

oljefilter undran...vad tror ni???

Inlägg av sven erik »

pf48 är orginalfitret (ls3 z06)men zr1 har ett annat filter som renar mycket mer och passar(samma storlek)skall man satsa på ett sådant istället eller är risken att man tappar flöde tro?
i usa byter många....nåååå vad tror ni?
mvh sven erik
Användarens profilbild
conpers
Rookie
Rookie

Re: oljefilter undran...vad tror ni???

Inlägg av conpers »

UPF48R
Det filter har jag i min bil Z06 och kommer att använda även i min Tahoe
R står för racing du kan läsa om detta på Delco sidor
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Tror inte det spelar någon roll vilket du väljer, båda passar.
UPF48R skall hålla för det högre oljetrycket som ZR1 har enligt USA forumet.
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

Vad som jag undrar över är ju....detta filter filtrerar ner till 10 mickron orginal 25 mickron....vad risken är att man kan tappa flöde....finare filter på samma yta går tingre igenom=mindre flöde.
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Tror inte att det spelar någon roll, även om flödet skulle minska något.
Det är ju t.ex ok att köra med tjockare olja i LS7:an och det påverkar ju också flödet.
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av VettePartsSweden »

Vi gillar Corvetter och tycker att de är välkonstruerade. Vi borde lita lika mycket på GM's tekniker som gör rekommendationer för filter, olja etc. utifrån deras konstruktionstekniska kompetens enligt specifikationer i Owners Manuals och GM Service Manuals.

Ett finmaskigare filter som UPF48R är ju konstruerat för bl.a. ZR1 med en vassare oljepump. Har inte Z06 det med på de senare årsmodellerna? Risken är att oljeflödet minskar i en LS3 - då förlorar du ju effekten av ett filter som renar bättre, men ger ett sämre flöde i en LS3 - risk för sämre livslängd.

Nej, jag tycker du skall använda det filter som GM Service Manual rekommenderar, på samma sätt som jag tycker att du skall använda originaloljan d.v.s. U.S.A.-tillverkade Mobil 1 5W-30. Det är så vi tänker hos oss! Byt filter och olja oftare än oljeindikatorn anger om du kör hårt med bilen. Cirka 500 mils intervall istället för cirka 1000 mil.

LS3'an blir ju inte en LS9 bara för att du sätter på ett UPF48R oljefilter - eller en racerbil för att du använder racingolja!

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av FLNZ »

Lite så jag också tänker även om jag i detta fall inte "tror" att det påverkar nämnvärt. för det var just det frågan handlade om "vad vi tror".
Kör själv med ACDelco PF48 samt Mobil1 5W-30 USA olja i min LS3:a så att jag kan fundera på andra saker, att man sedan även får en billigare service kostnad är bara en bonus :)
Användarens profilbild
conpers
Rookie
Rookie

Inlägg av conpers »

GM requires the UPF48R for the LS9 application and is also used for the LS7 application as both engines are built at GM’s Wixom Engine Performance Build Center.

You can use this new UltraguardTM Gold UPF48R filter (part number 12626224) with all 2007, 2008 and 2009 C6 Corvettes that stipulate the use of GM’s PF48 oil filter, if you desire this new higher burst strength racing design.

Så här ligger det till använd UPF48R påverkar inte smörjning ,flöde ,utan det renar bättre
Pumpen på dessa motorer ger c:a 5-6 gallon per minut vid 2500 varv
Skriv svar