info om GM orginal toppar till Ls7

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

0,093mm är så lite att det inte känns vid en wiggle test. Så fort du känner att det är glapp hur litet det en glappar så är det över limmet som all så är 0,093mm. Detta är absolut den enklaste sättet att kolla om man måste byta styrningar och avgas ventiler. Vid wiggle test, GLAPP= styrningarna måste bytas. INTE GLAPP= styrningarna är ok och behöver inte bytas. Mer en så behöver man inte veta. Vill man mäta och kolla exakta värden så krävs MYCKET mera jobb. Dom flesta har inte verktyg för att göra detta heller. Så att göra en wiggle test är absolut det enklaste. Man måste naturligtvis utföra wiggle testen på rätt sätt annars blir det missvisande.

KENTA C5Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Fidde »

Om toleransen ska vara 0,093 mm mellan ventil och styrning, då är det ju inte säkert att 0,2 mm spel är för mycket vid ett wiggletest.
Då man gör ett wiggletest så mäter man ju längre upp på ventilen och ju längre upp man mäter blir spelet mer och mer.
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Ventilen får inte var kvar i sätet när du gör wiggle testen. Annars blir det missvisande. Tryck ner ventilen ca 5mm. sedan wigglar du ventilen. Själva ventilerna då främst avgas har alla varit slitna över limmet av dom jag kollat. 0.093 mm är ju runt hela ventilen. Är spelet typ 0.093 åt ena hållet är det ju lika mycket åt motsatta hållet i styrningen. Jag ska inte gå in på detta här och nu. Utan håller mig till wiggle testen som dom flesta förstår. OBS DET FÅR ALDRIG VARA NÅGOT GLAPP ALLS VID WIGGLE TEST.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612 rwnm)
VetteC5
Rookie
Rookie
Inlägg: 76
Blev medlem: sön feb 21, 2010 12:06
Ort: Vetlanda

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VetteC5 »

Hur gör man då för att kolla exakta värden mer än att mäta glappet med indikatorklocka på ventilen?
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

jag ska inte gå in på detta mer en att säga detta¨.Vid wiggle test så måste resultatet divideras med 2. All så 0,093mm är det TOTALA GLAPPET. EX glappet är MAX 0,093mm. Dividera detta med 2 så får du 0.047mm. Det är detta resultat 0.047mm som är limmet når du ska mäta spelet mellan ventil och styrning. Du behöver en mikrometer och en indikator klocka för att utföra detta jobb.

Men som jag sa tidigare. Det räcker med att känna att det är glappt för att topparna måste av. Då är det över 0.093mm Är det över 0.093 då känner du glappet. Svårare en så behöver det inte vara.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Fidde »

För det första har jag inte mätt eller känt med ventilen i ventilsätet.
Då jag mätte sänkte jag ner ventilen, tryckte ventilen hårt från ena sidan till den andra och mätte längst upp på ventilen eftersom jag inte kom till med mätklockan nere vid styningen.

Det jag menar är att ju längre upp man mäter på ventilen så måste spelet växa, om man överdriver detta och tänker att ventilen skulle vara en meter längre så skulle kanske 0,093 mm bli centimetrar om man mäter längst upp på ventilen.

Jag förstår också att det inte ska vara 0,093 mm vid varje sida om ventilen.
0,093 mm är skillnaden mellan hålet i styrningen och tjockleken på ventilen.
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
VetteFlyer
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: lör apr 13, 2013 20:29
Ort: Järfälla

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VetteFlyer »

Hittade denna info från GM på LS1Tech forumet:

http://ls1tech.com/articles/gm-issues-n ... ar-on-ls7/

------------------------

#13-06-01-001: Information on Customer Questions About Valve Guide Wear – (Jan 14, 2013) Subject: Information on Customer Questions About Valve Guide Wear Models: 2006-2013 Chevrolet Corvette 427, Corvette Z06 Equipped with 7.0L V8 Engine (RPO LS7)

—————————————————————————————————————————————

Customer Concern

Some owners of Corvettes equipped with the LS7 7.0L V8 engine may ask your dealership to check their vehicle for valve guide wear because of information that has been distributed on the internet, primarily at Corvette enthusiast sites. Due to these postings, some customers that have not had an issue may ask to have their vehicle checked. If a customer presents their vehicle and requests the valve guides be checked, the following information may be helpful to you and alleviate any concern for your customer.

Valve Guide Wear / Noise Concerns

To address any concern the customer may have, listen to the customer’s request and ask the following questions to differentiate if the customer has experienced a correctable engine concern or has anxiety over information they may have read. Important: It is important to investigate all concerns and relay good factual information to your customer. If a customer indicates a concern about valve guide wear, it is possible they may have a valid unrelated engine issue, and do not know how to express the actual concern.

1. Have you experienced any concerns or difficulties that would indicate an engine problem?

2. Is the Check Engine Light ON? Does the vehicle exhibit any starting/running concerns?

3. If the concern is noise related, ask for a description of the type of noise heard?

Once the information is collected, and the nature of the customers concerns are known, here are some guidelines for appropriate actions:

•For any driveability, starting, running or found DTC code issues, if the car is under the respective warranty period, repair the vehicle following normal diagnostics as outlined in the Electronic Service Information (SI). If the vehicle is out of the warranty period, explain the available options for the customer.

•If the customer indicated a concern with engine noise, warm the vehicle to operating temperature and compare it to similar vehicles. If the vehicle does not exhibit unusual noises or malfunctions, the customer should be told there is nothing to indicate the need to disassemble the engine to determine valve guide wear. The LS7 is a high performance motor and as such is built with an emphasis on power while retaining the lowest possible noise and vibration characteristics. Some valve train noise may be evident, which is a by product of the performance nature of this engine. General Motors has reviewed paid warranty claims for valve and head replacement for the Corvette LS7 and the numbers of incidents are very low with no indication of an excessive wear issue.

•If the customer’s sole concern is based on information collected over the internet, with no verifiable symptom, and the customer insists the engine be disassembled and verified, it should be explained to the customer that any charges for the inspection would be at the customers expense. Valve guides are an internal engine component subject to wear over the life of the vehicle. If there is excessive wear (beyond the indicated service limit) after the investigation is completed, GM will cover the inspection and repair expense for vehicles covered under the Powertrain Limited warranty.

Aftermarket Equipment and Valve Guide Wear

The use of performance engine modifications has been found to accelerate valve guide wear. Replacement aftermarket mechanical parts, or software calibrations, may adversely affect the wear of these and other components. Any modification to the engine of GM vehicles voids the powertrain coverage portion of the vehicle warranty.

For additional information on GM policies regarding aftermarket equipment and calibrations, please refer to the GM Service Policy & Procedures Manual, article 1.4.14 (Voided Warranties and Branded Titles) and article 1.2.2.12 (Non-GM Parts & Equipment and Original Equipment Alterations), along with the latest versions of Corporate Bulletin numbers 09-00-89-016 and 09-06-04-026 for additional information.


/VetteFlyer
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Detta är rena smörjan!! GM har gått ut internt med detta meddelande mellan 2 tekniker. Detta har dom gått ut med för att skydda sig själva. Detta meddelande är vida känt i USA som ett stort skämt. Check Engine light!!!! Hur tänds den när ventilstyrningarna är slut. Helt absurt!! Kan man något om maskiner kan man förstå löjets skimmer över detta meddelande GM skrev. Kan ju tala om att den GM tekniker som lade ut detta på public forum nu inte är kvar på GM. När man ser ett sådant meddelande förstår man hur lite dom på GM kan om sina egna motorer. Det finns mer sådan vansinniga uttalande av GM på det Amerikanska forumet. Det är sådana här meddelanden som gör den okunnige förvirrad.


Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VettePartsSweden »

Har med stort intresse följt diskussionerna om den onormala förslitningen av ventiler/ventilstyrningar på LS7-motorerna. Tycker nog att det verkar lite ovetenskapligt och överdrivet att påstå att 75-80% av C6 Z06 är drabbade - Jason på Katech och amerikanska forumen nämner någon procent?

Men kan inte låta bli att komma med lite synpunkter!

Onormalt slitage beror oftast på för höga temperaturer och/eller för dåligt smörjning. Vi har sett öppnade Corvettemotorer med honingsrepor kvar i cylindrarna efter 10.000 mil = inget slitage och körda på Mobil 1 5W-30 (borde nog ha använt en inkörningsolja).

Varför så många LS7-problem i Sverige? Intressant att få reda på följande om de motorer som fått problem:

1) Vilken olja har man kört på? GM's rekommenderade "originalolja" Mobil 1 5W-30 av U.S.A.-tillverkning och DEXOS 1 klassad ELLER någon tjockare "racing"-olja som kanske inte flyter lika bra genom topparna = dålig smörjning och kylning!

2)Är bilen mappad? Felaktig mappning kan leda till förhöjd temperatur i förbränningsrummen. Detta kan leda till för hög temperatur i topparna speciellt om en för tjock olja med dåligt flöde i topparna minskar kyleffekten. Allt kan leda till snabbare förslitning av ventiler/ventilstyrningar.

Bifogar några sidor ur GM Service manual 2008 just angående mätning av glapp i ventilstyrningarna.

1) Gäller att mäta glappet på rätt ställe! Några länkade videosnuttar mäter på fel ställe!

2) Servicegränsen är 0,093 mm mätt precis ovanför styrningens övre del. För att kunna mäta rätt måste vipparm och ventilfjädrar demonteras.

Och så några manualbilder:

Bild

Bild

Bild

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Detta du skriver ROBERT är inget nytt. Det ligget ute löverallt på forumen. Ni har ju aldrig meckat någon Ls7 inte heller haft av några lS7 toppar. Så jag skulle vara lite mer försiktig i mina uttalanden om oproffsigt. Jaa visst ja ni är ju" PROFFSVERSTADEN" .Jag har gjort mycket noggranna tester med säkert 10-13 par Ls7 toppar också med mikrometer och indikator klocka. Sedan har jag läst säkert 40 timmar om detta problem Så JAG VET VAD JAG TALAR OM OCH JAG VET HUR MAN MÄTER.. Så jag tycker att du ska läsa på EN HEL DEL innan du kallar en undersökning oproffsig.

På tala om Jason på Katech!! Han sa till mig!! Det kan vara få Ls7 som har detta fel eller alla. Men detta var över 1 år sedan jag talad med Jason om detta och läget är MYCKET värre nu. Vi har ju redan nu ett 15 tal Z06or med dåliga styrningar. Anders fick in 3 par toppar samma dag. Jag har kontakt med flera motortillverkare i USA. Till slut!!!Det ser ut som dom flesta Ls7 toppar har problem. Både här och utomlands. Tyskland har stora problem.

Värme är en trolig orsak Robert helt rätt. Men det är inte hela historien.Så läser du min tråd NOGA ser du att jag tagit upp detta med värme och allt annat . Men Läs hela min tråd så lär du dig säkert något.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480 rwhp 612rwnm)
Senast redigerad av velasoraptor den mån jan 13, 2014 19:02, redigerad totalt 1 gånger.
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VettePartsSweden »

Kenta, verkar ju som information om hur man mäter spelet är väldigt oklart i denna tråd - kolla Fiddes kommentarer ovan. GM Manualen säger ju att spelet får vara max 0,093 mm mätt alldeles ovanför styrningen. Mäter man på topppen av ventilen kan ju spelet vara 2-3 gånger större UTAN att man överskridit servicegränsen. Kolla denna bild en gång till. Mäter man fel så lurar man ju Z06-ägaren till en åtgärd som inte behövs.

Bild

Och så svarde du inte på om dessa bilar är söndermappade eller servade med icke godkänd olja - det tycker jag är VIKTIG information - eftersom det kan påverka temperaturen i topparna som i sin tur påverkar slitaget på styrningarna.

Tack för "PROFFSVEKSTADEN" - vi är ju en av få Corvetteverkstäder som har en utbildad bilmekaniker som tar väl hand om våra kunders bilar.

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

. Jag har tagit upp allt man behöver veta i min tråd. Läs ALLT i tråden Robert om du vill lära dig mer om Ls7 topparna.Man BEHÖVER INTE MÄTA för att kolla om styrningarna är dåliga, det räcker med en wiggle test. Det är detta det mesta handlar om i min tråd. Det är enklare att förstå för folk.. Vill man mäta så måste man ha rätt instrument som jag också skrev tidigare. Man mäter INTE i toppen av ventilen. Det trodde jag folk fattade. Men varför ska man mäta. Är det glapp så måste topparna av. Då är det över limmet. Så enkelt är det. Sedan detta med mappade Ls7 motorer. Av 15 bilar var 12 st helt original Z06or med original mapp. Alla 12 hade styrningar som var bra så glappa så topparna måste av. En med vassare cam hade dåliga styrningar. En 454 mappad med Ls7 toppar var helt perfekt i styrningarna. Sedan min egen Ls7 motor med bolts on samt mappad. Där var styrningarna också perfekta. 2st av original bilarna med original mapp hade även slitna insugs styrningar. De är dessa jag kommer på just nu.

Vill man lära sig mäta spelet på rätt sätt så ska jag ta upp det senare. Just nu vill jag bara få folk att förstå hur dom på enklaste sätt ska kunna kolla sina styrningar. Det hade du fattat Robert om du LÄST vad jag skrivt i tråden.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VettePartsSweden »

Om man wiggle-testar, så får man ju fram spelet I-TOPPEN-PÅ-VENTILEN - det spelet kan ju vara 0,2-0,3 mm utan att man överskridit servicegränsen 0.093 mm precis ovanför styrningen.

Nu vill jag veta exakt hur ni mäter - jag tror nämligen att ni mäter helt fel - och i så fall faller ju hela resonemanget!

Robert

Bild
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

LÄS VAD JAG SKRIVIT TIDIGARE är det så svårt det!!!!!! Ventilen ska tryckas ner ca 05-1,0cm innan man gör wiggle testen. Annars sitter ju ventilhatten kvar i sätet och då blir det fel mätvärden. Mätvärdet är gränsvärdet 0,093 mm säger vi. Dela detta mätvärde med 2 så blir det 0,047. Allså limmet är 0.047mm. Allt över det är förmycket. 0.093 är det totala glappet som jag skrev lite tidigare i tråden. Nog om detta!!!!!

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VettePartsSweden »

velasoraptor skrev:LÄS VAD JAG SKRIVIT TIDIGARE är det så svårt det!!!!!! Ventilen ska tryckas ner ca 05-1,0cm innan man gör wiggle testen. Annars sitter ju ventilhatten kvar i sätet och då blir det fel mätvärden. Mätvärdet är gränsvärdet 0,093 mm säger vi. Dela detta mätvärde med 2 så blir det 0,047. Allså limmet är 0.047mm. Allt över det är förmycket. 0.093 är det totala glappet som jag skrev lite tidigare i tråden. Nog om detta!!!!!

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Titta på bilden jag la in här tidigare. Var får du 0,047 mm ifrån - du skall ju mäta max 0,093 mm i den "Korrekta Mätpunkten" enligt GM Manualen. Mäter man längre upp kan mätvärdet bli betydligt större UTAN att man överskridit servicegränsen.

Att man skall trycka ner ventilen så att hatten inte går emot toppen vid mätningen är ju grundläggande - framgår också av bilden ur GM Manualen.

Mäter man max 0,047 mm i toppen på ventilen kommer ingen att klara sig genom mätningen trots att "alla" klarar servicegränsen. VAR mäter du och HUR? Vilka mätinstrument använder du när du dömer ut 75-80% av alla testade LS7-toppar.

Nu börjar tvivla allt mer på att du har gjort korrekta mätninger - låt höra, hur mäter du?

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av sven erik »

Vad är poängen....känner man ett glapp så är det redan för mycket......
om någon har mirakel olja så är ju det fantastiskt......
GM kommer bli stämda i USA enligt forumet där....
5% har problem är ju som KENTA SÄGER ett rent skämt
jason är bakbunden......av GM det borde alla fatta...
VETTE småland lämnar garanti i ett år????eller?då hadde jag varit sömlös om jag såld många z06 or.
Tror mest det går i kaffe och bullar nere i småland.....och visst det är ju gott och inte att förglömma bra för styrningarna :D
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan Sven-Erik!! Jo det är exakt det jag försökt tala om för Robert på Vette Parts eller "PROFFSVERKSTADEN" som dom kallar sig. Men han bara ångar på. Topparna MÅSTE TAS AV om man ska få till en bra mätning. Vem plockar den sina toppar.Sedan upptäcker att topparna är ok och sätter tillbaka dom igen.
Det har blivit så många som har problem med Ls7 topparna så därför så ville jag förklara den absolut enklaste sättet att kolla om man har glapp i styrningarna. Det ÄR WIGGLE TEST. Som Sven-Erik sedan säger och jag säger detsamma. ÄR DET MINSTA GLAPP VID
EN WIGGLE TEST MÅSTE TOPPARNA AV. Så detta med att mäta in spelet är ÖVERKURS och behövs inte för att kolla om man har dåliga toppar. Därför har jag inte gått in på detta med att mäta spelet på denna tråd. Många är inte så tekniskt kunniga och det skulle virra till det för dom.

Kenta C5Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Christer
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön aug 23, 2009 7:43
Ort: Ekerö

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Christer »

Robert!
Va lite smart nu!
Läs och lär! Så du kan hjälpa dina kunder i stället för att förvirra dom totalt.

Jason på Katech har gått GM:s ärenden i flera år och förvillat folk på US forumet i denna fråga.

Hälsningar
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VettePartsSweden »

Kenta o Christer,

jag har aldrig sagt att det inte är något problem med styrningarna i LS7-topparna. Experter i U.S.A. pratar om att någon procent av LS7'orna har problem. Problemet finns - men onödigt att skrämma upp ägarna, som jag tror ni gör i onödan.

Vad jag vänder mig emot är att problemet hosas upp i den tråd till att 75-80% av undersökta LS7 ventilstyrningar är så defekta att topparna måste renoveras till en kostnad av 30-50.000:- . Nu visar det sig att man inte mätt korrekt och ett antal LS7-ägare troligen luras att renovera topparna trots att de i vissa fall uppfyller GM's originalspecifikation d.v.s max 0,093 mm spel mätt vid styrningens övre del.

Gör man en Wiggle Test och känner spelet i toppen på ventilen, så kan man känna ett spel på upp till 0,2 - 0,3 mm utan att styrningarna är utanför GM specifikationerna - se den uppdaterade bilden.

I vår PROFFSVERKSTAD har vi en policy som Sune brukar definiera på följande sätt: "Byt aldrig något som inte är trasigt!". Då krävs det lite mer kompetens och förståelse, innan man skrider till verket. Det gillar våra kunder som ofta kommer billigare undan vid service eller reparationer hos oss, än om de besökt en verkstad som byter så mycket som möjligt för att tjäna snabba pengar.

Och så tillbaks till den enkla Wiggle Testen. Det får vara ett spel/glapp i ventilen mätt i övre delen. Jag uppskattar det till 0,2 - 0,3 mm utan att servicegränsen på 0,093 uppnåtts. Se bilden så förstår ni vad jag menar!

Jag är ju ingen idiot på detta - Civilingenjör Maskinteknik KTH 1980 - som också läst flera kurser i mätteknik på KTH.

Robert

Bild
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av sven erik »

Jag köpte min bil 2010 en c6 08.innan jag gjorde det läste jag allt som jag kom över om dessa bilar.Redan då var det problem med z06 och detta.Annars hadde jag köpt en själv för jag gillar konceptet helt enkelt.7 liter v8 är ju inte dumt...bred och fet är den oxå....så jag valde en ls3 som jag byggt om till zr1 look för jag våga ej köpa z06.ls7 kommer leva vidare i camaron så den finns kvar så GM måste gjort något åt den tycker man??
Att detta är konstruktions fel är jag övertygad om och hadde jag renoverat topparna på en ls7 med mer cam i hadde jag oxå gått på yella terra rullvippor.450 dollar som alla lovordar i usa.testade till över 17000 mil.höga lyft skapar stor friktion på ventilskaftet och friktionsvärme.christer....köp dem....
PS....min uppfatning
ROBERT...har du blivit bombad av oroliga kunder????
Jag köpte INTE min vette för museum och flokkörning till kaffe& bullfikat för att prata om stickade tröjor och barn barnen utan jag älskar sportbilar och hk....
Men vi skall inte tro att bara GM har problem...tex GTR växelåda är rena skiten....växlar som blixten men håller ej...
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VettePartsSweden »

sven erik skrev:Jag köpte min bil 2010 en c6 08.innan jag gjorde det läste jag allt som jag kom över om dessa bilar.Redan då var det problem med z06 och detta.Annars hadde jag köpt en själv för jag gillar konceptet helt enkelt.7 liter v8 är ju inte dumt...bred och fet är den oxå....så jag valde en ls3 som jag byggt om till zr1 look för jag våga ej köpa z06.ls7 kommer leva vidare i camaron så den finns kvar så GM måste gjort något åt den tycker man??
Att detta är konstruktions fel är jag övertygad om och hadde jag renoverat topparna på en ls7 med mer cam i hadde jag oxå gått på yella terra rullvippor.450 dollar som alla lovordar i usa.testade till över 17000 mil.höga lyft skapar stor friktion på ventilskaftet och friktionsvärme.christer....köp dem....
PS....min uppfatning
ROBERT...har du blivit bombad av oroliga kunder????
Jag köpte INTE min vette för museum och flokkörning till kaffe& bullfikat för att prata om stickade tröjor och barn barnen utan jag älskar sportbilar och hk....
Men vi skall inte tro att bara GM har problem...tex GTR växelåda är rena skiten....växlar som blixten men håller ej...
Otur att du inte köpte en C6 Z06 - en superbil, som knappast har så mycket problem som denna tråd visar. Det är ju därför jag har blandat mig i detta eftersom jag sett lite för mycket gissningar och slutsatser från kommentarer på amerikanska fora, istället för att angripa problemet lite mer vetenskapligt - korrekt mätning av spelet är ju nyckelfrågan. Jag tror fortfarande att bara några få procent är drabbade - men nog om detta nu när alla förstår hur man gör en korrekt mätning av spelet.

Jo, vi har fått ett antal frågor från C6 Z06-ägare. Vi har lugnat dem med just den info jag presenterat här. Mät spelet korrekt och undvik PANIK-Renoverar av dina toppar.

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av sven erik »

Mitt förtroende har du tappat nu ROBERT helt och hållet. ca 2% tror du är drabbade...LEVER DU I VÅR VÄRLD?
KENTA har en ls7 själv och han är så ärlig att han nu gett upp försvaret av detta och läst på allt han kommer över om detta...du spottar han rätt i ansiktet....
DU skall komma ihåg ROBERT att får du ett lite glapp så växer det jävligt fort med haveri som följd....en tappad ventil är katastrof...
NU GÅR MOTORGARANTIN UT PÅ MÅNGA OCH DÅ ÄR DET PLÅNBOKEN SOM FÅR LIDA OCH DÅ ÄR DET BRA ATT TA DETTA PÅ HÖGSTA ALLVAR
Uppsåtet är gott och KENTA har ingen ekonomisk bindning till detta som du har ROBERT
En sak till...mappning och kunnande om detta och tillgång till bromsbänk är det enda seriösa i min värld om man har en proffsvärkstad för det är nya tider nu....
Så Robert en fråga.OM DU MÄTER ETT GLAPP PÅ STYRNINGEN OCH DEN HÅLLER PRECIS TOLLERANSEN...HUR LÅNGE TROR DU DET GÅR INNAN DEN ÄR ÖVER DEN?
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Corinthian »

VettePartsSweden skrev:..Otur att du inte köpte en C6 Z06 - en superbil, som knappast har så mycket problem som denna tråd visar. Det är ju därför jag har blandat mig i detta eftersom jag sett lite för mycket gissningar och slutsatser från kommentarer på amerikanska fora, istället för att angripa problemet lite mer vetenskapligt - korrekt mätning av spelet är ju nyckelfrågan. Jag tror fortfarande att bara några få procent är drabbade - men nog om detta nu när alla förstår hur man gör en korrekt mätning av spelet.

Jo, vi har fått ett antal frågor från C6 Z06-ägare. Vi har lugnat dem med just den info jag presenterat här. Mät spelet korrekt och undvik PANIK-Renoverar av dina toppar.

Robert
Robert, spelet ska vara 0,093 mm totalt, vilket blir 0,0465mm åt vardera hållet. DVS 0,1-0,15mm i motsvarande på din bild... Således är det ju som Kenta säger; om spelet är såpass stort att det känns/syns (som det gjorde på min) är det redan försent. Vi vet ju att 10-12st maskiner har rasat i sverige.. om det finns 50 registrerade ekipage så är det ju 20-24% hittills.
Måste vara bättre att att "skrämma upp" i förtid och göra en wiggle-test. Bättre det i onödan än ett onödigt ras med renovering som följd.
Jag kör min bil väldigt aktivt så jag tänker iaf aldrig chansa framöver!

Till detta kommer ju att många LS7or får sprickor i ventilfjädrarna och 07'orna spottar ut sig nålarna i lagren till vipparmarna.. så att lyfta på locket och inspektera samt göra en wiggle-test är inte fel!
En "korrekt" mätning kräver ju att topparna tas av först.. vilket är onödigt
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Meatos »

Förstår inte heller vad spelet 0,0465mm har med mätningen att göra. När du mäter med indikatorklocka mäter man ju från ena sidan till den andra. Alltså ventilen tryck åt ena sidan med klockan nollad sen för man över ventilen så långt det går åt andra och då ser man glappet som ska vara max 0,093mm, Måste vara svårt att veta när ventilen är precis i mitten vilket man måste veta om man använder sig av 0,0465mm.
Medlemsnummer 3955
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Corinthian »

Meatos skrev:Förstår inte heller vad spelet 0,0465mm har med mätningen att göra. När du mäter med indikatorklocka mäter man ju från ena sidan till den andra. Alltså ventilen tryck åt ena sidan med klockan nollad sen för man över ventilen så långt det går åt andra och då ser man glappet som ska vara max 0,093mm, Måste vara svårt att veta när ventilen är precis i mitten vilket man måste veta om man använder sig av 0,0465mm.
Jag bara refererade till bilden robert lade upp... som visar märkning åt ena hållet endast.. men med "hela" måttet.. vilket är missvisande.
Annars skulle den streckade röda linjen vara vinklar lika mycket åt höger och inte så rakt upp, dvs 90°
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Meatos »

Corinthian skrev:
Meatos skrev:Förstår inte heller vad spelet 0,0465mm har med mätningen att göra. När du mäter med indikatorklocka mäter man ju från ena sidan till den andra. Alltså ventilen tryck åt ena sidan med klockan nollad sen för man över ventilen så långt det går åt andra och då ser man glappet som ska vara max 0,093mm, Måste vara svårt att veta när ventilen är precis i mitten vilket man måste veta om man använder sig av 0,0465mm.
Jag bara refererade till bilden robert lade upp... som visar märkning åt ena hållet endast.. men med "hela" måttet.. vilket är missvisande.
Annars skulle den streckade röda linjen vara vinklar lika mycket åt höger och inte så rakt upp, dvs 90°
Vilket jag tycker är rätt då ventilen enligt bilden är tryckt å vänster så långt som går vilket gör att allt spel till höger är spelet som man mäter och som får vara max 0,093mm.

Visst den röda linjen skulle kunna vara lite mer lutad åt höger men man ser ju att ventilen är lutad åt vänster så långt som går.
Medlemsnummer 3955
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Corinthian »

Meatos skrev:Vilket jag tycker är rätt då ventilen enligt bilden är tryckt å vänster så långt som går vilket gör att allt spel till höger är spelet som man mäter och som får vara max 0,093mm.

Visst den röda linjen skulle kunna vara lite mer lutad åt höger men man ser ju att ventilen är lutad åt vänster så långt som går.
som beskrevs tidigare i denna tråd (https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 32#p106127)
så ska glappet från max vänster till max höger vara 0,093mm, dvs rakt upp till max vänster 0,465mm samt rakt upp till max höger 0,465mm (då är totala glappet 0,093)

om glappet åt ena hållet är 0,093mm så är det totala glappet uppe vid retainern 0,4-0,6mm enligt Roberts bild, vilket är alldeles för mycket
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 295
Blev medlem: ons mar 20, 2013 12:27
Ort: Norrköping

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Meatos »

Är rätt säker på att han menar sida till sida 0,2-0,3mm även fast bilden är lite missvisande. När man känner efter glapp wigglar man ju från sida till sida inte från mitten till sidan.

Som han skrev
Gör man en Wiggle Test och känner spelet i toppen på ventilen, så kan man känna ett spel på upp till 0,2 - 0,3 mm utan att styrningarna är utanför GM specifikationerna - se den uppdaterade bilden.
Vill inte hålla på att tjafsa fram och tillbaks tycker bara att rätt information ska komma ut
Medlemsnummer 3955
VettePartsSweden
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 134
Blev medlem: sön mar 09, 2008 10:57
Ort: Kolsva (Köping)

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av VettePartsSweden »

Corinthian skrev:
Meatos skrev:Vilket jag tycker är rätt då ventilen enligt bilden är tryckt å vänster så långt som går vilket gör att allt spel till höger är spelet som man mäter och som får vara max 0,093mm.

Visst den röda linjen skulle kunna vara lite mer lutad åt höger men man ser ju att ventilen är lutad åt vänster så långt som går.
som beskrevs tidigare i denna tråd (https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 32#p106127)
så ska glappet från max vänster till max höger vara 0,093mm, dvs rakt upp till max vänster 0,465mm samt rakt upp till max höger 0,465mm (då är totala glappet 0,093)

om glappet åt ena hållet är 0,093mm så är det totala glappet uppe vid retainern 0,4-0,6mm enligt Roberts bild, vilket är alldeles för mycket
Jag tolkar GM Service Manualens beskrivning, som jag lagt upp tidigare, att servicegränsen 0,093 mm är hela måttet från ändläge till ändläge. Skall mätas just ovanför styrningen. Då blir ju rörelsen i toppen på ventilen betydligt större, minst 2-3 gånger, det var det jag ville visa med bilden. Alltså Wiggle-testen kan ge ett ganska stort värde utan att man överskridit servicegränsen. Räkna om med Produktionsvärde 0.025 - 0,066 mm, så blir det ändå ett rätt stort spel i toppen på ventilen. Alltså, Kentas påstående att om det glappar vid Wiggle-testen så är det dags för renovering = Stämmer INTE!

Beklagar om bilden inte blev 100%, men den visar ändå problematiken bra.

Robert
Bild
Vette Parts Sweden - http://www.VetteParts.se
Ägare Sune och Robert Palmqvist - med 40 års erfarenhet av Corvette. Robert ägde en 1969 427 cab 1974-75 när han var med att starta Club Corvette Sweden 1974!
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Jag tog bort texten här för den var spekulation om Roberts erfarenheter och lite påhopp skull ejag vilja säga. Bjäbba GÄRNA mot varandra och med olika källor men KALLA INTE VARANDRA SAKER OCH TALA IN OM HUR DUM, KORKAD, OERFAREN eller SÄMST nån annan är. Lite ETIK om jag får be. /Admin.


En parentes !!!Som jag mäter stämmer och jag tänker inte diskutera det mer. För det är inte av intresse för wiggle test.

Kul att det är några som har positivt tänkande på denna tråd. Då känns det roligt att fortsätta med denna undersökning som pågått över ett år nu. Trotts att Robert på Proffsverkstaden tycker att min undersökning år oproffsig.

Måste påpeka att Sven-Erik har helt rätt när det gäller Jason. Han har absolut händerna bakbundna av GM. Men vad han sagt till mig privat är ju en annan sak. Vill inte gå in på vad han sa. Men det stöder min undersökning en så länge där 80% av dom Ls7or jag kollat har haft styrningarna utanför spec.

Hoppas nu att tjafset slutar så jag kan fortsätta med det jag startat!!

Kenta c5 Z06 2004 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Senast redigerad av velasoraptor den tis jan 14, 2014 18:16, redigerad totalt 3 gång.
Skriv svar