Lufta kylsystem på C4

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
Användarens profilbild
acvhe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: tor dec 02, 2010 16:07

Lufta kylsystem på C4

Inlägg av acvhe »

Någon som vet om hur man luftar kylsystemet på en C4?
Är det bara fylla upp systemet och köra eller ska man öppna på någon slang eller skruv för att få systemet helt lufttomt?
Jag har bytt värmeelementet för kupévärmarmen jag tömde aldrig systemet jag bara tog bort slangarna och proppade dom snabbt.
Nu misstänker jag att det då kom in lite luft i systemet då det inte var möjligt att helt fylla helt utan att det blev lite luft kvar när man monterade tillbaka.
Jag monterade den nedre slangen först på elementet därefter fyllde jag elementet och tryckte snabbt dit den övre slangen efter att jag tog bort den tillfälliga pluggen jag satt dit tidigare.
Så har någon ett tips hur man rätt luftar systemet eller någon som vet om det sköter sig skälv så är jag och säkert andra här tacksam för tips.
Jag har en C4 1989.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Lufta kylsystem på C4

Inlägg av Ingo »

Jag brukar fylla upp kylaren full,så att det börjar skvalpa ut,kylvätska,starta motorn och hålla upp varvet lite,då går det i lite vatten till,och med bibehållet varv så stänger jag locket på kylaren.
Då brukar det var ok.
Brukar bubbla ganska länge innan man får ut alla luft och kylaren är full,så att inte fylla så fort verkar underlätta.
men man slipper att hissa upp bilen i olika nivåer och öppna konstiga luftskruvar som på mittmotorsportbilar i varje fall.
Användarens profilbild
acvhe
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 34
Blev medlem: tor dec 02, 2010 16:07

Re: Lufta kylsystem på C4

Inlägg av acvhe »

Så du menar att det räcker att göra så? Det finns alltså ingen risk att det blir luft kvar någonstans som ställer till det?
Vill ju inte att det ska bli för varmt någonstans bara för att jag inte gjort rätt.
Så det röker altså med att fylla fullt och därefter sköter expansionskärlet resten är det rätt uppfattat?
hink
Rookie
Rookie
Inlägg: 50
Blev medlem: lör apr 10, 2010 9:38
Ort: Göteborg

Re: Lufta kylsystem på C4

Inlägg av hink »

Kommer jag ihåg rätt så kommer du se att nivån sjunker rejält i kylaren när du startat motorn, så fortsätt häll i rakt ner i kylaren till att börja med.
Har du möjlighet så ställ bilen lite i "uppförsbacke", det gjorde jag men det kanske inte är nödvändigt.
C4 cab -93 blå met.
C4 cab -88 borta och saknad.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Lufta kylsystem på C4

Inlägg av Ingo »

Ja i princip.
Kylsystemet blir ju fullt ,och överskottet åker ner i expensionskärlet när trycket i systemet blir tillräckligt högt.
ett bra sätt att kolla att det inte är luft i systemet är ju att slå på fullvärme när du startar bilen.
går temepen upp och ingen värme kommer finns det kvar luft,men kommer värmen direkt då cirkulerar det som det ska.
Tror kylaren är lika högt som värmepaketet även utan att man höjer bilen fram,men torde väl inte skada att hissa upp den lite,men tycker det är lite obehagligt att starta upphissade bilar,så tänk på säkerheten.
Scania
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 589
Blev medlem: sön nov 05, 2006 19:24
Ort: Uppsala

Re: Lufta kylsystem på C4

Inlägg av Scania »

Jag brukar hissa upp bilen i fram ordentligt på domkraft sen ta av kylarlocket fylla fullt med kylvätska och köra motorn tills termostaten öppnar då sjunker innehållet i kylaren och sen fylla på mer. Ibland får man göra om det igen.
Kolla så packningen på kylarlocket är ok också, ett nytt kylarlock är väldigt billigt.
Vit 1989 Corvette
6-växlad zf låda 3.33 Dana 44
Nos lustgassystem
Holley Stealth ram
Edelbrock performer rpm toppar
Comp cam Xtreme Energy 218*/224* .495/.503 112*LSA
Comp cam 1.6 vippor
Corvette C6 bromsar
Skriv svar