Val av förgasare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
winroth
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: lör feb 16, 2013 15:56
Ort: växjö

Val av förgasare

Inlägg av winroth »

Hej!
Har en 350 SB i min kärra men det är dags för ett förgasarbyte.
Motorn ska vara "steg 1" trimmad. Bland annat lite vassare kam och annat insug. Enligt förra ägaren så är det 369 HK nu. (tidigare 350)
Så nu behöver jag lite hjälp med val av förgasare? Holley? Quick fuel? 600? 650? Storlek?
Har kört med både Holley och Edelbrock, men har kommit mer överens med Holleyn.
Alla förslag och tips mottages tacksamt! :D


mvh Erika
I believe in sharing the road with other drivers, they can have the part behind me.
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Val av förgasare

Inlägg av Chrippe »

Edelbrock 600 1405alt.1406
/Christer 8)
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Val av förgasare

Inlägg av Don Tomaso »

Jag kör med en Rochester Quadrajet som är uppsatt efter min motorspec. (350 med Edelbrock alutoppar, kam och insug cs 400hk). Köpte av Kent Olsson som byggde ihop den åt mig, sök efter "The Judge" på musclecar.nu så hittar du honom och vad han tycker om Edelbrock och Holley (gamla konstruktioner som GM övergav redan på 60-talet).
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
winroth
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 17
Blev medlem: lör feb 16, 2013 15:56
Ort: växjö

Re: Val av förgasare

Inlägg av winroth »

Tack ska ni ha. Ska fundera lite.
Har dock en fråga till, hur ska man tänka gällande andra steget?
Har ju lite vassare kam och då blir ju vakuumet lite sämre.
Skulle väl säga att mitt vakuum är väl sådär, tar ett tag innan pop-up lyserna kommer igång osv.
Ska jag då satsa på ett mekaniskt andra steg då? Eller ska jag ha ett på vakuum?
Hur gör ni? :)

mvh erika!
I believe in sharing the road with other drivers, they can have the part behind me.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Val av förgasare

Inlägg av Ricky »

Mekaniskt eller vacuumstyrt andrasteg går inte att svara vettigt på utan att man vet fler parametrar.

Tex om du har en manuell låda eller automat?

Om automat, vilken turbin?

Bakaxelutväxling?

Bilens vikt?

Holleys "Carb Selector" kan vara en bra start för att hitta en lämplig förgasare: http://www.holley.com/applications/Carb ... ection.asp
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: Val av förgasare

Inlägg av Don Tomaso »

Att lysena mm tar tid på sig beror nog mer på små läckor i hela vakumsystemet än på dåligt vakum pga vassare kam.
Kör ju själv med en lite vassare kam och har inga problem med ett vakumstyrt andrasteg.
Däremot fick jag aldrig bilen att gå bra med Holleyförgasaren jag hade tidigare, en 600 DP med mekaniskt andrasteg. Lyckades aldrig att få till en bra gasrespons utan den "boggade" jämt + att jag sänkte bensinförbrukningen med 3dl/mil genom att bara byta till Rochestern.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: Val av förgasare

Inlägg av Chrippe »

Har inte så mycket med om det är en Rochester , Edelbrock , Holley.
Om man ska få det perfekt så ska man anpassa efter motor å låda samt justera.
Själv kör jag en Ny 1406 Edelbrock 600 elchoke på en sb350/+355hk och startar och går klockrent .
Kostar ca. 3285:- på Hansen
/Christer 8)
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Val av förgasare

Inlägg av Ricky »

Chrippe skrev:Har inte så mycket med om det är en Rochester , Edelbrock , Holley.
Helt rätt.

Många byter ut sina förgasare för att man "har problem" och sedan då den nya förgasaren är på plats upplever man lite av ett Nirvana.
Det finns oändligt med människor som då får för sig att den förgasaren man bytte ut "bara är skit"..

Så är ofta inte fallet..

Många gånger är det skut bakom spakarna (verktygen) eller okunskap som gör att grejerna inte funkar.

Att man (som Don Tomaso skriver) kan "tjäna" 3dl/milen om man byter ut en felaktig/felaktigt inställd förgasare mot en som är "rätt" råder det ingen tvekan om men då har det ju från början varit ett fel, som man nu rättat till.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: Val av förgasare

Inlägg av Ricky »

Don Tomaso skrev: "The Judge" på musclecar.nu så hittar du honom och vad han tycker om Edelbrock och Holley (gamla konstruktioner som GM övergav redan på 60-talet).
Och hur gammal kosntruktion är Rochestern då?

Varför monterade samtidigt samtliga tillverkare Holley på sina prestandamotorer?

Holleyn "övergavs" nog ungefär samtidigt som muskelbilsepoken slutade (1971) då dessa motorer inte längre passade smogandan och den nya tidens filosofi.

Fortfarande än i dag är "den gamla Holleyn" världens mest sålda eftermarknads och prestandaförgasare.

Jag är glad att den gamla Rock-Orkestern funkar för dig. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Skriv svar