info om GM orginal toppar till Ls7

Tekniska frågor och svar om Corvetter 2005-Upp
Andreas K
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: sön apr 15, 2012 20:40
Ort: Vaggeryd

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Andreas K »

Klarar sig frigången till kolvarna med 0,5mm planingen och en relativt snäll trimkam?
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av sven erik »

Andreas k.. Kontakta christer.....hans z06 är det kam osv i.....och den går skrämande bra....han kan allt om sånt.....vilken kam..fjädrar osv...kopiera hans motor..och du blir lycklig :D
Matte-P
Rookie
Rookie
Inlägg: 54
Blev medlem: tor jul 14, 2011 23:20
Ort: Norrköping

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Matte-P »

Andreas K skrev:Klarar sig frigången till kolvarna med 0,5mm planingen och en relativt snäll trimkam?
Ska inte vara några problem men som alltid så kontrollera vid ihopsättning.
Andreas K
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 36
Blev medlem: sön apr 15, 2012 20:40
Ort: Vaggeryd

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Andreas K »

Eftersom jag kommer renovera topparna oavsett gjorde jag ingen superseriös uppriggning av mätklockan men provade ett par gånger och skulle tippa att de sämsta styrningarna ligger runt 0,2mm vid toppen av styrningen:

http://www.youtube.com/watch?v=cVNHe7x6rKY

2006a med 5000mil.
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Med QM 550 kammen så kommer man igenom avgasprovet med lite trixande om man har Ls7 eller större motor. Det finns en del knep. Annars så bygger Carlos på Vette air om kammen efter vad din motor innehåller. För att göra QM 550 kammen 100% avgaslegal så sänker Carlos avgas durationen lite samt höjer lyftet lite. Detta bör inte påverka effekten nämnvärt. Detta är ett jättebra kam. Dom som jag känner och som kör med den är jätte nöjda och bilarna går som skållade råttor. För att komma ifrån ämnet lite.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av sven erik »

Skållade råttor är rätt i vilken tråd som helst Kenta :D
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Det har du så rätt i Sven-Erik haha.

Kenta C5 Z06 2004 ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

En C6Z06 i USA hade total bombade styrningar efter 1200miles (runt 2000mil). Nu har han kört ytterligare 25000 miles ( runt 4200mil) med brons styrningar som monterades när topparna renoverades. När han kollade styrningarna efter dessa 25000 miles var dom helt utan glapp. Vilket gör att jag en mer tror att brons styrningar "kan" vara det som behövs. Maching error får dom ju bort när dom nya brons styrningar pressas in. Så kombinationen ser lovande ut i alla fall. Ingen vet väl om brons styrningarna klara 100.000 miles. Detta tvistas det om. Men omöjligt är det nog inte. Time will tell. Som typ Värmdö gör här i Sverige är ju att pressa i nya sleevs i brons i dom gamla styrningarna. Dom får också bort eventuella maching error. Det ser mycket lovande ut. Vi får se när dom som renoverat sina Ls7 toppar har kört några tusen mil. Då som först vet man till 100% om detta är lösningen.

Det finns olika sorters brons styrningar. Magnes brons, fosfor brons mm. Dom använder till största delen magnes brons till Ls7 eftermarknads styrningar. Fördelen med brons är att dom smörjer bättre. Nackdelen är att dom inte håller lika länger som sintered metall styrningar. Så för oss med ls7 toppar är det lite ge och ta. GM måste ju få dessa styrningar att hålla 100.000 miles. Därför valde dom sintered metall. Men det lyckade inget vidare i Ls7 topparna som vi nu vet. Men i övriga Ls modeller så fungerar det bra.
Igenom att brons smörjer bättre så kan detta vara vad som behövs för ls7 topparna. Styrningarna är all så självsmörjande och har lite
behov av olja.

Så vi får se när dom första renoverade topparna gått en sådär 2000 mil. Då först vet vi. Jag ska följa detta noga. Jag har några bilar med renoverade toppar som jag ska kolla längre fram. Bland annat så ska Christer och jag följa hans bil nog. Hans bil har nu nya brons sleevs inpressade i dom gamla styrningarna. Han ska kolla redan i höst vilket blir intressant. Jag HOPPAS verkligen att vi snart ser ett slut på detta elände.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Fidde
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 224
Blev medlem: ons feb 02, 2005 18:28
Ort: Hörby / Sweden
Kontakt:

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Fidde »

Kenta, varför pressar de i nya sleevs i brons i dom gamla styrningarna istället för att byta hela styrningen ?
Med vänliga hälsningar,

*** Fidde ***
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Hejsan Fidde!! Jo dom gör det p.g,a att bitar av aluminium kan lossna från topparna när man trycker ur styrningen. Den risken är rätt så stor och den risken vill väl inte topp renoverarna ta. Då får dom ju ersätta toppen. Med sleevs är det lättare att matcha in styrningen mot sätet. Dom flesta i Sverige gör så vad jag vet. Men i USA byter dom ut hela styrningen. Det blir naturligt vis svårare att få till en perfekt geometri på detta sättet när en styrning redan funnits i toppen. Vad jag förstår så ska sleevade styrningar vara lika bra som nya styrningar enligt Charly på Värmdö motor teknik. Jag ser då ingen nackdel med sleevade styrningar.


För dom som inte vet vad sleevade styrningar är. Så kan jag berätta att då behåller man den gamla styrningen i toppen. Sedan pressar man i nya sleevs av brons i dom gamla styrningarna.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
vette85
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jul 12, 2012 21:24
Ort: Osby

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av vette85 »

Har kollat mina toppar -07 som gått 2000mil alla insugsventiler inom spec men ingen avgasventil inom spec.(mätt skaften med micrometer)
Jag kommer att skicka topparna till värmdö för montering av sleevs och nya avgasventiler.






vette 85
FLNZ
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 209
Blev medlem: mån sep 21, 2009 21:44
Ort: Eskilstuna

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av FLNZ »

Undrar hur många Z06:or som rullar i Sverige med slitna styrningar utan att ägarna vet om det, för det är väl inte fören det börjar bli riktigt illa som det uppstår tydliga symtom?
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Tråkigt att höra om dina styrningar VETTE 85!!.Detta elände är väldigt stort i alla länder som har C6 Z06. Av ca 20 par toppar jag nu kollat så är det fortfarande bara mina egna toppar som varit helt utan tillstymmelse till glapp. Det är över 90% av dom jag kollat som har felaktiga styrningar. Jag har hört talas om 2 st C6 Z06 ägare till som inte haft något glapp i sina styrningar.

Parsa hade kollat sina dåliga avgasventiler. Dom hade blivit ovala samt att den avfasade ringen på baksidan av avgasventilen var olika tjock. Detta igenom matching error. Han kommer att visa bilder på detta lite senare på denna tråd. Då är det lättare att förstå vad jag menar.

Den uppfattningen jag har är att 90& av dom med slitna styrningar är C6Z06 från 2006-2008. Sedan droppar det av markant. GM bytte ju leverantör av avgasventiler i Maj 2008 det vet jag med säkerhet. Detta på grund av detta styrnings problem sägs det. Detta har vissa motorbyggare sagt mellan raderna. Om det är sant återstå att se. Dom nya avgasventilerna kom först i årsmodell 2009. Efter halva året 2009 är det väldigt få med slitna styrningar. Där i mot 2006-2008 där verkar i princip alla ha mer eller mindre problem med styrningarna. Man ska dock ha klart för sig att C6 Z06or från 2009-2013 kanske inte gått så långt en. Så det kanske är lite tidigt att ropa hej en. Även om det ser bra ut just nu.

Dom som renoverar sina toppar får dom nya avgasventilerna monterade!! Kanske bra att veta om någon undrar.

Många åker omkring med slitna styrningar som nämndes i inlägget ovan. Det kan sluta riktigt illa det. Det är dom som inte bryr sig om att kolla sina styrningar trotts uppmaningar om att göra det. Eller dom som är helt ovetande om detta problem.

Jag måste dock tala om att det behöver INTE vara något speciellt ljud i motorn för att du ska ha dåliga ventilstyrningar. Jag har nu kollat flera bilar som haft väldigt dåliga styrningar men motorn har spunnit som en katt. När missljud som metallikt rassel eller små knock ljud i den övre delen av motorn uppstår. Då är det bara att stänga av bilen. Vissa bilar har haft dessa ljud. Men dom flesta har haft väldigt tysta motorer av dom jag kollat. Detta är något att tänka på!!!!

SÅ KOLLA DINA VENTILSTYRNINGAR OAVSÄTT ÅRSMODELL !!!! Gör det vid 3000-4000 mil eller tidigare om bilen ryker,drar olja eller har missljud i den övre delen av motorn.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Ralph
Rookie
Rookie
Inlägg: 64
Blev medlem: fre feb 01, 2008 20:23
Ort: Skåne

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Ralph »

Hej på er, dags för ngt positivt i denna tråd...nej förresten .... "I rest my case" :shock:
Senast redigerad av Ralph den mån feb 24, 2014 11:58, redigerad totalt 1 gånger.
C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 967
Blev medlem: sön dec 19, 2004 1:46
Ort: Bromma

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Chrippe »

Han skriver inte 90% av alla Ls7:orna , utan 90% utav dom han har (KONTROLLERAT) och är av årsmod. 2006-2008.
/Christer 8)
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

TACK Chrippe!! Tyvärr finns det alltid dom som bara läser det dom själva vill se. Likaså väljer en del att åka med styrningar som är glappa. Men det får dom gärna göra för mig så länge dom tycker det är "OK"

PS såg att inlägget redigerats. Inte kul att bli fel citerad. Jag gillar detta IF IT WORKS DON,T FIX IT. :D
Jag skulle nog inte säga det till någon med slitna ventilstyrningar i alla fall.

Något liknande som kommer här har jag tagit upp förut. Men jag tar det igen bara för det är viktigt.

Toppar som är friska har INGET glapp på verken insug eller avgas ventilerna när man gör en wiggle test. Är det glapp är det inte ok. Det värsta är att det tycks gå så jäkla fort när det en gång börjat glappa. Som jag sa tidigare vid 2000 mil var Christers toppar ok. Vid 3000mil var avgas styrningarna glappa. Dom är nu renoverade. Problemet som jag ser det är att när det blir glapp så kan inte ventilen transportera över värme till styrningen som det var tänkt. Då överhettar ventil och styrning och då går det fort med slitaget. Man måste komma i håg att ventilerna är självsmörjade i Ls motorerna och inte så beroende av olja som den gamla skolan var. Spelet måsta vara tajt så att det finns en viss kontakt mellan styrning och ventil. Annars fungerar inte värmeavledningen från ventil till styrning



Av dom toppar som jag kollat som var ok. FANNS INGET GLAPP VARE SIG PÅ INSUG ELLER AVGS SIDAN. Alla insugsventiler jag kollat har varit ok utom i ett par toppar. Jag vet att dom också slits. Men inte i närheten av vad avgas styrningarna gör. Jag HOPPAS att problemet trappas av snart. Ingen kan i dagsläget veta när. Men under min undersökning som nu på gått 1,5 år så verkar halva året 2009 -2013 klara sig betydligt bättre. Ett par toppar från 2010 hade tyvärr dåliga avgas ventiler. Men det är dom enda från 2010 jag kollat. Alla andra är 2006-2008 toppar.
Jag har sätt detta problem på nära håll och VET vad som kan hända. Men hur utspritt detta är vet ingen med säkerhet i dag. Jag hoppas kunna få fram det längre fram. Men det behövs bra mycket mer en dom 20 par toppar jag kollat en så länge.

Så kolla dina toppar så kan du sedan köra utan oro. Det är värt mycket för psyket!!
Visar det sig att det finns ett glapp TA TAG I PROBLEMET SNARAST. Är det glapp så slits det fort. Varför skjuta problemet framför sig. Det blir knappast bättre av att vänta. Väntar du kan du sätter hela motorn på spel.
Det är väl onödigt eller hur!!!

Snart är det dags att ta ut bilarna.. Jag kan tillägga att jag var ute och åkte Vette idag. KUUUUL :lol: Det blev en tur i dag med!!! :D :D :D

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480 rwhp 612rwnm)
Peter Anjou
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1209
Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Peter Anjou »

Hejsan !

Jag lämnade in min Z06 på verkstad i morse för att kolla ventilstyrningarna !
Det var som jag befarade, styrningarna var glappa och måste åtgärdas snarast ! :(
Jag har anmält det som maskinskada till mitt försäkringsbolag, If, så nu väntar jag på
svar från verkstaden, på vad som kommer att ske ?! :roll:

Det är en -06 som gått ca 3600 mil, lugna mil men det spelar ju ingen roll, tydligen !

Så alla ni som har en Z06, kolla upp era styrningar !
Christer
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön aug 23, 2009 7:43
Ort: Ekerö

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Christer »

Hej Peter,
Tråkigt att du också är drabbad.

En kompis till mig som bor i Småland kollade sina styrningar på en 07:a på 4000 mil och det va samma problem där.

Men enligt proffsverkstaden så ska vi ju sova lugnt! :lol: :roll:
Hälsningar
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
Björn Friberg
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 38
Blev medlem: lör jan 05, 2008 19:35
Ort: Varberg

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Björn Friberg »

Hej!
Nyfiken på Trick Flow topparna.
Nån som vet om dom kommit ut än?
Har dom samma stl på förbränningsrum samma komp?
Med vänlig hälsning,
Björn
Ralph
Rookie
Rookie
Inlägg: 64
Blev medlem: fre feb 01, 2008 20:23
Ort: Skåne

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Ralph »

Kolla in juninumret av tidningen "Vette", prenumererar så fick den idag.

Bra artikel om Katech's "valve train stability tests" i LS7 toppar.
Klart intressant och relevant för denna tråd.
Artikeln fokuserar på stabilitet vid högre varvtal >7000rpm.

Slutsats...
OEM ventiler och OEM fjädrar funkar bra men ännu bättre med bronsstyrningar om man har problem med slitage ... "wiggle"!
Bäst och dyrast är Titan även på avgassidan. Titan väger endast 66g mot OEM natriumfyllda 74g och solida rostfria väger hela 98g vilket påverkar stabiliteten klart negativt.

Men som sagt rekommenderar att ni läser och bildar er en egen uppfattning... :wink:
C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Corinthian »

Ralph skrev:...Artikeln fokuserar på stabilitet vid högre varvtal >7000rpm...:
Intrexant att det är så höga varvtal, då det är meningslöst att varva mer än 6000-6300 innan växling
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Bengt »

Det DÄR måste du nog visa rent matematiskt Andreas !
T.ex.
7200 rpm / xxx Nm / Utväxling 2:an växel / diff = vridmoment på hjulen --> resulterande varvtal & vrid på 3:ans växel på hjulen efter växling.
VS
6000 rpm / xxx Nm / Utväxling 2:an växel / diff = vridmoment på hjulen --> resulterande varvtal & vrid på 3:ans växel på hjulen efter växling.

Detta beror ju helt på hur stort spann det är mellan växlarna och hur vridmomentkurvan ser ut.
Likaså hur trimmad motorn är.
Hur det "känns" att växla "tidigt" spelar mindre roll än vad som ger faktisk bäst tid på 402m :mrgreen:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Hejdarn
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1108
Blev medlem: lör jun 25, 2011 13:46
Ort: En stad i Sverige

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Hejdarn »

Kolla vad maxvarvet kan bli vid nedväxling. På hoj kan det lätt bli 3000 över rödmarkeringen.
Mvh
Thomas
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Corinthian »

det är ju vridmoment som vinner race, inte hk, som alla vet, så att ligga o varva på rödmarkeringen i en 7-liters 8'a är meningslöst i banracing.
bäst är att komma på nästa växel i uppgång på NM-kurvan.. inte på kurvans nedgång, enl. mig.

raktframåka är inte bilkörning i min mening (hehe), och jag har heller ingen erfarenhet från det, så där kanske det är bättre att gå så nära varvstoppet man kan.

sen är det väl mycket upp till föraren.. jag kör fortare runt mantorp när jag tar det lite mjukare, än när jag pressar ekipaget.
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 370
Blev medlem: tis jun 28, 2011 14:12
Ort: arvika,värmland

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av sven erik »

bengt har en poäng :D .hört hur många gånger som helst detta....och då brukar jag fråga...vart hamnar du då på nästa växel?? Och motfrågan blir ofta....vad menar du nu.....vad som inte en del förstår är att man hamnar för långt ner i varv på nästa växel......
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1156
Blev medlem: ons aug 17, 2005 9:54
Ort: Stockholm, Nacka

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Bengt »

Tankade ned senaste Vette Magazine i paddan och hittade en artikel med test av olika "valve train" lösningar, utfört av Katech. Man mätte hur mycket olika kombinationer av ventiler/fjädrar studsade vid höga varvtal. Läsvärt iaf för de som vill varva över 7000rpm. Katech:s egna titanventiler var förstås överlägsna, orginal bra, sämst rostfria med dubbelfjädrar; tyngre ventiler än original skapade obalans i paketet. Har ingen egen åsikt i ämnet.
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
velasoraptor
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 513
Blev medlem: lör okt 27, 2007 9:02
Ort: STOCKHOLM

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av velasoraptor »

Ja då var 3 par ls7 toppar till kollade.Samtliga hade stora glapp avgasventil kontra styrning. Där i mot har samtliga haft insugsventiler utan det minsta glapp. Det är inte många som har glapp i insugsventilerna. Nu har ganska många renoverat sina Ls7 toppar under det senaste halvåret. Fler är på g att göra wiggle test. En 07 Z06 med 3600 mil kollad jag i dag. Där glappade avgasventilerna klart synligt. Inte bra. Christer kollad en 07 Z06 för någon vecka sedan .Där var avgasventilerna mycket glappa efter ca 4500 mil.

Det är flera som är på g att kolla sina styrningar. Tänk på att nu är det sista året innan motorgarantin ut för C6 Z06 från 2006.
Så det är tid att du gör en wiggle test om du inte har gjort det. Speciellt på årsmodellerna 2006-2008.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Lars J
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1019
Blev medlem: mån okt 27, 2003 9:04
Ort: Helsingborg

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Lars J »

velasoraptor skrev:Med QM 550 kammen så kommer man igenom avgasprovet med lite trixande om man har Ls7 eller större motor. Det finns en del knep. Annars så bygger Carlos på Vette air om kammen efter vad din motor innehåller. För att göra QM 550 kammen 100% avgaslegal så sänker Carlos avgas durationen lite samt höjer lyftet lite. Detta bör inte påverka effekten nämnvärt. Detta är ett jättebra kam. Dom som jag känner och som kör med den är jätte nöjda och bilarna går som skållade råttor. För att komma ifrån ämnet lite.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Inga problem med "frigång" för kolvarna i och med man höjer lyftet?

/Lars/
"Bättre att bränna ljuset i båda ändarna och på mitten än att mössen äter upp det när det ligger i garderoben"
Christer
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 139
Blev medlem: sön aug 23, 2009 7:43
Ort: Ekerö

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Christer »

Hej!
Inte ett dugg! Du ska helst plana topparna 0.5 mm för att få ut det mesta av den kammen.
Skillnad mot original om du har headers är väldigt stor!
Den kommer som bara faan på varvet.
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1056
Blev medlem: tis jun 17, 2008 20:10
Ort: Järfälla

Re: info om GM orginal toppar till Ls7

Inlägg av Corinthian »

Lars J skrev:
velasoraptor skrev:Med QM 550 kammen så kommer man igenom avgasprovet med lite trixande om man har Ls7 eller större motor. Det finns en del knep. Annars så bygger Carlos på Vette air om kammen efter vad din motor innehåller. För att göra QM 550 kammen 100% avgaslegal så sänker Carlos avgas durationen lite samt höjer lyftet lite. Detta bör inte påverka effekten nämnvärt. Detta är ett jättebra kam. Dom som jag känner och som kör med den är jätte nöjda och bilarna går som skållade råttor. För att komma ifrån ämnet lite.

Kenta C5 Z06 2004 Ls7 568hp 715nm (480rwhp 612rwnm)
Inga problem med "frigång" för kolvarna i och med man höjer lyftet?

/Lars/
Jag fick min 550-kam nyligen och den stoppas i imorgon. slutgiltiga spec'en på den blev LSA 117-3,7, Duration .224/.236, Lift .615/.622 (intake/exhaust).. ska bli intressant o se hur maskin känns efter det.
Skriv svar