bälten

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
olof
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 02, 2009 20:08
Ort: Holmsund

bälten

Inlägg av olof »

Har några gamla midjebälten i min bil som är eftermonterade inga original saker, men det sitter rulle på bilen uppe vid axeln. Funderar på att byta dessa till något som ska passa ihop med resten vill ju gärna ha trepunkt bälte har tittat runt lite på div.sidor och hittar både fasta,och rull midjebälte. Hur ska man kunna veta vad som ska passa.om det ska vara ett rullbälte för midjan vart ska den få plats det finns inte gott om plats i bilen. Ska lägga till att det är en 73 cupe

Mvh Olof
Öl är ingen bra partydryck. Framför all inte om du är hos främmande och inte vet var toaletten är.
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: bälten

Inlägg av Don Tomaso »

Strunta i midjebälte och sätt in ett modernt trepunktsbälte istället, rullen fäster du bak på sidorna (finns förstärkning med mutter redan att fästa i).
Har satt in både i min tidigare 69:a coupe och i 68:a cabben jag har nu. Tänk på att det behövs ganska långa bälten.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: bälten

Inlägg av Ricky »

3-punktsbälte är ju absolut at föredra.

Här är en länk till min tråd där jag bytte från midjebälte till 3-punkt.

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 9&start=60

Visserligen är min bil en cab men det kanske kan vara till någon hjälp ändå. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
olof
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: tor jul 02, 2009 20:08
Ort: Holmsund

Re: bälten

Inlägg av olof »

Var det mycket jobb att göra när ni bytte era bälten är det något man gör på en kväll eller tar det lägre tid. Skulle ju vilja ha en lite säkrare bil om någon av små ska åka på en tur
Öl är ingen bra partydryck. Framför all inte om du är hos främmande och inte vet var toaletten är.
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2805
Blev medlem: lör jun 06, 2009 1:11
Ort: Stockholm

Re: bälten

Inlägg av Ricky »

Det ær inte alls något stort jobb.

Dock måste stolarna ur før att komma åt bæltesinfæstningen (har jag før mig).

Man gør hela operationen på en dag eller två om man ær lite førberedd.

Och det kan ju vara vært besværet att slippa slå ihjæl sig sjælv eller andra redan i låg fart då någon pløtsligt stannat framfør..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Re: bälten

Inlägg av Don Tomaso »

Stämmer bra att stolarna måste ur då nedre bältesinfästningen sitter under stolen och under mattan.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Re: bälten

Inlägg av StingrayRacing »

Tjena,

Bilbältena från en 240 funkar perfekt om du inte behöver ha original.. Tror det var från baksätet som jag använde.

Använde en fyrkantprofil av stål (40x40mm) under för att få fast det i originalfästet.

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
moonray
Rookie
Rookie
Inlägg: 81
Blev medlem: lör jan 28, 2012 21:09

Re: bälten

Inlägg av moonray »

Bild

En sån här 20mm med planad kant fick jag använda för att få loss bultarna i golvet.
Det gick att pressa hylsan på bulten efter att ha värmt upp den.
( Org.bulten har låg skalle, låg an mot en bricka och hylsan slant av, därför slipa jag den )

Bild

För att undvika nitiska bilprovare så flyttade jag över org.märkningen från dom gamla bältena.
Jag köpte från C.Central.
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Re: bälten

Inlägg av Johan Fräjdin »

Bälten från baksätet på camaro är ganska bolt on. (Möjligt att 240 funkar lika bra men jag satte in camarobälten efter tips från amerikanska forum) Nackdelen är väl att det är gyrobroms på dem så det händer inget när besiktningsmannen rycker i bältet.
_____________________________
Corvette coupe 1974
Corvette cab 1969
Skriv svar