bälten
bälten
Har några gamla midjebälten i min bil som är eftermonterade inga original saker, men det sitter rulle på bilen uppe vid axeln. Funderar på att byta dessa till något som ska passa ihop med resten vill ju gärna ha trepunkt bälte har tittat runt lite på div.sidor och hittar både fasta,och rull midjebälte. Hur ska man kunna veta vad som ska passa.om det ska vara ett rullbälte för midjan vart ska den få plats det finns inte gott om plats i bilen. Ska lägga till att det är en 73 cupe
Mvh Olof
Mvh Olof
Öl är ingen bra partydryck. Framför all inte om du är hos främmande och inte vet var toaletten är.
- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: bälten
Strunta i midjebälte och sätt in ett modernt trepunktsbälte istället, rullen fäster du bak på sidorna (finns förstärkning med mutter redan att fästa i).
Har satt in både i min tidigare 69:a coupe och i 68:a cabben jag har nu. Tänk på att det behövs ganska långa bälten.
Har satt in både i min tidigare 69:a coupe och i 68:a cabben jag har nu. Tänk på att det behövs ganska långa bälten.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Re: bälten
3-punktsbälte är ju absolut at föredra.
Här är en länk till min tråd där jag bytte från midjebälte till 3-punkt.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 9&start=60
Visserligen är min bil en cab men det kanske kan vara till någon hjälp ändå.
Här är en länk till min tråd där jag bytte från midjebälte till 3-punkt.
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 9&start=60
Visserligen är min bil en cab men det kanske kan vara till någon hjälp ändå.

Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

Re: bälten
Var det mycket jobb att göra när ni bytte era bälten är det något man gör på en kväll eller tar det lägre tid. Skulle ju vilja ha en lite säkrare bil om någon av små ska åka på en tur
Öl är ingen bra partydryck. Framför all inte om du är hos främmande och inte vet var toaletten är.
Re: bälten
Det ær inte alls något stort jobb.
Dock måste stolarna ur før att komma åt bæltesinfæstningen (har jag før mig).
Man gør hela operationen på en dag eller två om man ær lite førberedd.
Och det kan ju vara vært besværet att slippa slå ihjæl sig sjælv eller andra redan i låg fart då någon pløtsligt stannat framfør..
Dock måste stolarna ur før att komma åt bæltesinfæstningen (har jag før mig).
Man gør hela operationen på en dag eller två om man ær lite førberedd.
Och det kan ju vara vært besværet att slippa slå ihjæl sig sjælv eller andra redan i låg fart då någon pløtsligt stannat framfør..
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies
2012 - KM Oldies
2013 - KM Oldies
2014 - KM Oldies
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies

2012 - KM Oldies

2013 - KM Oldies

2014 - KM Oldies

- Don Tomaso
- Corvetteälskare
- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Re: bälten
Stämmer bra att stolarna måste ur då nedre bältesinfästningen sitter under stolen och under mattan.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
- Corvetteexpert
- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Re: bälten
Tjena,
Bilbältena från en 240 funkar perfekt om du inte behöver ha original.. Tror det var från baksätet som jag använde.
Använde en fyrkantprofil av stål (40x40mm) under för att få fast det i originalfästet.
//Lasse
Bilbältena från en 240 funkar perfekt om du inte behöver ha original.. Tror det var från baksätet som jag använde.
Använde en fyrkantprofil av stål (40x40mm) under för att få fast det i originalfästet.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Re: bälten

En sån här 20mm med planad kant fick jag använda för att få loss bultarna i golvet.
Det gick att pressa hylsan på bulten efter att ha värmt upp den.
( Org.bulten har låg skalle, låg an mot en bricka och hylsan slant av, därför slipa jag den )

För att undvika nitiska bilprovare så flyttade jag över org.märkningen från dom gamla bältena.
Jag köpte från C.Central.
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Re: bälten
Bälten från baksätet på camaro är ganska bolt on. (Möjligt att 240 funkar lika bra men jag satte in camarobälten efter tips från amerikanska forum) Nackdelen är väl att det är gyrobroms på dem så det händer inget när besiktningsmannen rycker i bältet.
_____________________________
Corvette coupe 1974
Corvette cab 1969
Corvette coupe 1974
Corvette cab 1969