Koppling

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Koppling

Inlägg av hasseh »

Nu när jag snart har min bil igång igen efter bytet till 427 på 523 bhp och 650 Nm så misstänker jag att den koppling som nu sitter på plats, Borg & Beck tryckplatta och ny Sachs lamell inte kommer att hålla.
Har en 10,4 och 10-spline koppling som en gång i tiden var originalet på denna maskin.

Någon som har något bra att rekommendera. Har kollat lite på Summit men det ger ingen direkt koll på vad dom tål.
En som verkar intressant är denna http://www.summitracing.com/dom/parts/c ... /chevrolet.

Vad tror ni?
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Kjell.Magnusson
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Koppling

Inlägg av Kjell.Magnusson »

Hejs Hasse

Du får väl köra som "folk"! D.v.s. väldigt sakta så jag kan köra ifrån på "Vätternrundan" dej trots att du har "stora motorn"! :mrgreen:
Vi ses, startnummer 3 (ett högre än förra året..).
Hälsningar 79:an!
Ha de! Kjell
CCS 3315
blue 1981
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

magnum skrev:Hejs Hasse

Du får väl köra som "folk"! D.v.s. väldigt sakta så jag kan köra ifrån på "Vätternrundan" dej trots att du har "stora motorn"! :mrgreen:
Vi ses, startnummer 3 (ett högre än förra året..).
Hälsningar 79:an!
Med tanke på den högre soppaförbrukningen så blir det nog inte så mycket gasa är jag rädd.
Fast man vet aldrig när :twisted: sätter in....
"Att ge pengar och makt till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar."
"När en politiker säger att vi sitter i samma båt så betyder det att det är du som skall ro."
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Jag har kørt med Centerforce Dual Friction i min bil i 3 år nu och har varit mycket nøjd med den. :)

Den kopplingen har nu Svempa tagit øver och jag ska prova en Centrforce LMC-koppling.
http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /chevrolet

Jag gillar dessa kopplingar sedan de ær lættrampade, de har ett viktsystem som økar anlæggningstrycket i paritet med varvtalet.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Ricky skrev:Jag har kørt med Centerforce Dual Friction i min bil i 3 år nu och har varit mycket nøjd med den. :)

Den kopplingen har nu Svempa tagit øver och jag ska prova en Centrforce LMC-koppling.
http://www.summitracing.com/int/parts/c ... /chevrolet

Jag gillar dessa kopplingar sedan de ær lættrampade, de har ett viktsystem som økar anlæggningstrycket i paritet med varvtalet.
Kikade på den hos Summit men just nu efter alla kostnader med nya motorn känns den lite för dyr. Vad tror du om den jag tittat på?
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Jag menade inte att rekomendera den kopplingen jag valt før dig, det ær en onødigt dyr lættviktskoppling.

Den kopplingen DU lænkade till ær densamma som jag kørt med i 3 å nu och DEN tycker jag var ett bra køp.

Har aldrig fått den att slira. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Ricky skrev:Jag menade inte att rekomendera den kopplingen jag valt før dig, det ær en onødigt dyr lættviktskoppling.

Den kopplingen DU lænkade till ær densamma som jag kørt med i 3 å nu och DEN tycker jag var ett bra køp.

Har aldrig fått den att slira. :)
Låter bra för nu när jag fått till tändningen och allt så när jag kommer upp till 3500 varv så slirar det.
Sitter annars en ny lamell men det räcker tydligen inte till. :(

Hur mycket vrid har du haft i din motor när du kört med den lamellen?
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Jag hadde 664Nm i min gamla setup som jag hadde den kopplingen till.

Kan tillægga att jag hadde 11" koppling.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Don Tomaso »

Kolla också att svänghjulet är helt plant, så var inte fallet med det Hays-svänghjul som satt i min.
Det var koniskt så lamellen tog bara på den yttre halvan av det, inte så konstigt att det slirade för mig.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Ricky skrev:Jag hadde 664Nm i min gamla setup som jag hadde den kopplingen till.

Kan tillægga att jag hadde 11" koppling.
Jag undrar just hur mycket den hala tummen gör?
Har i vilket fall mailat Centerforce så vi får se vad och om de svarar.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Don Tomaso skrev:Kolla också att svänghjulet är helt plant, så var inte fallet med det Hays-svänghjul som satt i min.
Det var koniskt så lamellen tog bara på den yttre halvan av det, inte så konstigt att det slirade för mig.
Ja det var en tanke. Det satt iof på min gamla motor och har där funkat helt OK med samma koppling men med betydligt mindre vrid och Hkr.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Fick ett förslag från en amerikansk firma på den här kopplingen istället för den jag kollat på innan:
http://www.summitracing.com/dom/parts/c ... /overview/

Firman skriver så här:
I think you have a little too much power for the dual friction clutch.
It will work for a while, but will wear out sooner than it should. If you like the Centerforce brand, I would fo with their DFX series (Centerforce 01271739 DFX; Clutch Pressure Plate And Disc Set)

Någon som har en uppfattning om detta. Kopplingen är något dyrare (ca 500kr) men om den är så pass mycket bättre är det ju värt detta.
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Börjar gräva ner mig mer och mer runt kopplingen. Tydligen är det en stor fördel att gå upp till 11" och då är min fråga, någon som har ett sådant svänghjul tillsalu?
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

En 500-hundring extra før en koppling kænns ju inte direkt betyngande om detta ær vad som krævs før att man ska bli nøjd.. :)

Hittar du inget beggat 11" hær så kan du ju høra med tex Værmdø Motorteknik (VMT), de kanske har ett liggande och kan sækerligen plana till en bra yta før kopplingen om det skulle visa sig nødvændigt. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
hasseh
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av hasseh »

Ricky skrev:En 500-hundring extra før en koppling kænns ju inte direkt betyngande om detta ær vad som krævs før att man ska bli nøjd.. :)

Hittar du inget beggat 11" hær så kan du ju høra med tex Værmdø Motorteknik (VMT), de kanske har ett liggande och kan sækerligen plana till en bra yta før kopplingen om det skulle visa sig nødvændigt. :)

Precis det var så jag tänkte.
Innan jag fick det alternativet så hade jag fått kontakt med en firma i Arcanum, Ohio. Innehavaren där har åkt Big Block i 40 år och verkar vad jag känner seriös. Han tar sig tid och förklarar allt. Han tyckte inte jag skulle välja det senare kitet då det i första han är för de som gasar mera på strippen. Han han sa ungefär som du. Jag har åkt med det paketet utan problem så det lär du också göra. Så det blev den första kopplingen. Kostar dryga 4000 inkl tull mm för att få hit det på 7 dagar. Men nu firar dom ju också påsk så det lär ta lite till.
Skriv svar