Sitter den på

Bilder

Nyfiken/ Ubbe
Moderator: ornet
Har rest i jobbet senaste månaden så det har inte blivit mycket gjort på bilen men håller på med att ta fram mallar på fästben. Vill helst fästa dem på ramen i bagageutrymmet istället för på tvärbalk längst bak pga då är de mer skyddade för ev. påkörning bakifrån.Ubbe skrev:Mange! Hur har det gått med Vingen![]()
Sitter den på![]()
Bilder![]()
Nyfiken/ Ubbe
Jag skulle rekommendera att byta alla ok/skivor.. du får ju ett set C6Z06 ok för ca 10'.. på bildelsbasen kan du köpa 2st framok för ca 4':Ubbe skrev:Har funderingar på att bara byta bromskitt fram.
Bakbromsarna duger och har bytt till bättre skivor.
De kitt som finns på marknaden dom är väl inte inställda med rätt bromsvåg för corvette c5 z06?
Är det någon som kör eller har kört med bara byte av bromsar fram på banan?
Hur blir bromsfördelningen? för och nackdelar.
Jag förstår att om man byter till kraftigare bromsar bak och inte fram så kan det sluta riktigt illa![]()
mvh Ubbe
GM's bromsskivor väger 4kg mer styck än coleman.. och ringar (ca 3-4000:- paret) behöver man bara byta knasek vart 2a/3e år beroende på hur mycket man gasar. Att köpa oborrade GM-replikor kostar ju åsså så jag rekommenderar nog ändå 2-delat.Bengt skrev:Det smartaste är troligen att köra med billiga släta "GM" skivor och prisvärda racebelägg, samt bromskylning. Bara nöta på och byta efter hand... Fast vem är så smart
köpte du flytande och inte bara vanliga 2-delade?Ubbe skrev:Bra tips Andreas![]()
Ska kolla på kraftiga beg bromsok.
Har ju flytande bromsskivor runt om.
Köpte nya Bromsbelägg PFC som kostar hälften vad mina Cobalt gör![]()
PS Ska fortsätta med bältes monteringen i morgon
Problem med bromskraftfördelning löser du nog enklast genom byte av bias spring.Ubbe skrev:Har funderingar på att bara byta bromskitt fram.
Bakbromsarna duger och har bytt till bättre skivor.
De kitt som finns på marknaden dom är väl inte inställda med rätt bromsvåg för corvette c5 z06?
Är det någon som kör eller har kört med bara byte av bromsar fram på banan?
Hur blir bromsfördelningen? för och nackdelar.
Jag förstår att om man byter till kraftigare bromsar bak och inte fram så kan det sluta riktigt illa![]()
mvh Ubbe
Kom ihåg att du även måste byta fälgar, smakar det så kostar detCorinthian skrev:Jag skulle rekommendera att byta alla ok/skivor.. du får ju ett set C6Z06 ok för ca 10'.. på bildelsbasen kan du köpa 2st framok för ca 4':
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Chevro ... 07/?page=2
sedan så är 2-delade Coleman Racing skivor bra.. och du har väl redan naven? så då knasek du bara behöver bromsringarna?
Jag har köpt bromskylning fram, Hawk skivor & belägg(Blue) och efter att ha kört ett race tror jag nog att dom med lite tur kan hålla en hel säsongBengt skrev:Det smartaste är troligen att köra med billiga släta "GM" skivor och prisvärda racebelägg, samt bromskylning. Bara nöta på och byta efter hand... Fast vem är så smart
Efter div. velande hit & dit så fäste jag midjebältet i bulten för originalbältesrullen och i kardantunneln med (FIA plattaUbbe skrev:PS Ska fortsätta med bältes monteringen i morgon
Mitt blev godkänt, hoppas det går bra för dig med.VetteC5 skrev:Inga nyheter om bältesinfästning?
Jag orkade inte vänta så byggde som jag tror det blir godkänt
C6Z06 Bromsar får faktiskt plats i 17" fälgar om man slipar lite på främre oken... men trevligast är ju såklart att ha ett set 18" med R-däck att skifta till745 skrev:Kom ihåg att du även måste byta fälgar, smakar det så kostar detCorinthian skrev:Jag skulle rekommendera att byta alla ok/skivor.. du får ju ett set C6Z06 ok för ca 10'.. på bildelsbasen kan du köpa 2st framok för ca 4':
http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Chevro ... 07/?page=2
sedan så är 2-delade Coleman Racing skivor bra.. och du har väl redan naven? så då knasek du bara behöver bromsringarna?
Jag har 18tum fram och riktig bromskylning och rostfria bromskolvar flytande skivor, mer en så kan jag inte göra just nu;)Corinthian skrev: C6Z06 Bromsar får faktiskt plats i 17" fälgar om man slipar lite på främre oken... men trevligast är ju såklart att ha ett set 18" med R-däck att skifta till
Kul att det är fler som har fattat hur viktigt det är att sitta fast ordentligtUbbe skrev:Idag har jag hållit på att fixa till stols fästet med att säkra upp den med ett extra fäste på bakvägen.
Lägger ut bilder på det senare.
Jag tror att du (och andra) får bättre hjälp om ni kontaktar "er" besiktningsman direkt innan ni börjar bygga:VetteC5 skrev:Jag mailade och dom hänvisade bara till SBF reglerna, så det hjälpte inte så mycket. Men jag behöver heller inte göra någon besiktning för vagnbok i drifting så...
Ska köra imorgon på Mantorp, lär också bli Gatebil Mantorp.
Från en händelsrik tävling på KinnekulleUbbe skrev:Mange! Hur har det gått med Vingen![]()
Sitter den på![]()
Bilder![]()
Nyfiken/ Ubbe
Bra jobbat och en splitter på köpet;) Hur upplevde du bilen jämfört med innan???? Placeringar /tider/ understyrd/överstyrd mm????Mange_C5 skrev: Från en händelsrik tävling på Kinnekulle![]()
Splittern och vingen blev bra ihop efter lite justering av vingens vinkel, bilen är stabil, neutral och det är som att åka på räls.Ubbe skrev:Bra jobbat och en splitter på köpet;) Hur upplevde du bilen jämfört med innan???? Placeringar /tider/ understyrd/överstyrd mm????Mange_C5 skrev: Från en händelsrik tävling på Kinnekulle![]()
Snygg vinge:) och lite dekaltrimm;)
Snyggt Jobbat!Mange_C5 skrev:Ubbe skrev:Mange! Hur har det gått med Vingen![]()
Från en händelsrik tävling på Kinnekulle![]()
1:00 till 1:02.064 hälsar jag som kör oskruvatMange_C5 skrev:Raceresultat osv tar vi i tråden som är om Kinnekulleracet men samtliga Corvetter låg på (vad jag vill minnas) 1.00 till 1, 03- bästatider under race vilket är helt ok tider med tanke på att man inte har fria varv när man kämpar med andra.
Dekaltrimmet är resultatet utav SPVMs arbete med att jaga fram sponsorer till vår racingUbbe skrev:Snygg vinge:) och lite dekaltrimm;)
Det beror på hur vi ska tolka resultatet.Ubbe skrev:Kul att vingen och splittern gav sån resultat.
Du kunde känna skillnad när ni justerade vingen?det låter som att vingen gör ganska stor skillnad om den sitter rätt![]()
Ska sjäv ner till Mantorp nu och testa bilen med mina modifieringar.Har kört en gång redan men nu ska jag pressa bilen lite till.