Alla svar uppskattas
Kylnings problem
Kylnings problem
Hejsan jag har lite problem med kylar systemet, Tempmätaren på displayen vill inte gå upp och bilen har börjat koka efter ett tag speciellt om man står still men bilen igång kanske har någon här haft liknande problem eller har nån ide vad det kan vara?
Alla svar uppskattas
Alla svar uppskattas
-
Peter Anjou
- Corvettefanatiker

- Inlägg: 1209
- Blev medlem: sön jan 25, 2009 0:49
Re: Kylnings problem
Hejsan !
Har kollat så att fläktarna funkar, och går i gång när
dom ska ? Har du AC så ska en gå hela tiden och den
andra ska slå till vid ca 104 grader.
Har kollat så att fläktarna funkar, och går i gång när
dom ska ? Har du AC så ska en gå hela tiden och den
andra ska slå till vid ca 104 grader.
Re: Kylnings problem
AC´n måste fungera och vara påslagen, annars går inte fläktarna som dom ska.
Rör sig inte tempmätaren alls?
Årsmodell?
Rör sig inte tempmätaren alls?
Årsmodell?
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Kylnings problem
Nae tempmätaren rör sig inte alls, den små läcker lite vatten så har fått slå på lite med jämna mellanrum
Re: Kylnings problem
Låter som termostaten gett sig i kombination med kass tempgivare, börja med att ta ur termostaten och se den slutat koka
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Kylnings problem
Innan du börjar skruva så föreslår jag att du kollar lite mer och ger oss mer info. Dessutom är det bra om du svarar på frågor, annars blir det svårt att hjälpa dig
Fungerar AC´n? Om den inte gör det så blir bilen garanterat väldigt varm om den står still, dock ska den inte koka.
Fungerar fläktarna? Snurrar nån hela tiden? Snurrar båda när bilen blir riktigt varm?
Vad har du för årsmodell?
Du bör nog fixa tempmätaren snarast och undvika att den blir så varm, stå inte still t ex.
Lycka till
Fungerar AC´n? Om den inte gör det så blir bilen garanterat väldigt varm om den står still, dock ska den inte koka.
Fungerar fläktarna? Snurrar nån hela tiden? Snurrar båda när bilen blir riktigt varm?
Vad har du för årsmodell?
Du bör nog fixa tempmätaren snarast och undvika att den blir så varm, stå inte still t ex.
Lycka till
1971 Coupe, 496, 4-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
1996 Coupe, LT4, 6-vxl, J55-bromsar, 285/35-18 på svarta C5 Z06-fälgar.
Tidigare: 1992 Coupe LT1, aut, FX3-dämpare, J55-bromsar, 275/40-17.
1987 Coupe TPI, 4+3, 275/35-17 och 315/35-17. 1989 Coupe TPI, 6-vxl.
Re: Kylnings problem
aah bilen har rullat 16 000 mil nu så de kanske är dags att byta 
Re: Kylnings problem
Spelar liksom inte så stor roll om den är servad och omskött.
MEN fläkten som startar med AC,n lägger av förr eller senare ,då kolen blir utslitna.
dessutom ligger luftintaget på vetten lågt så man drar in mycket skit i kylaren (igensatt kylare=kokning.)
1. Går fläktarna?
2. Har du provat spola ur kylaren?(gör det helst infrån motorrummet med typ trädgårdslang flödigt,högtryck kan ställa till egna problem)
MEN fläkten som startar med AC,n lägger av förr eller senare ,då kolen blir utslitna.
dessutom ligger luftintaget på vetten lågt så man drar in mycket skit i kylaren (igensatt kylare=kokning.)
1. Går fläktarna?
2. Har du provat spola ur kylaren?(gör det helst infrån motorrummet med typ trädgårdslang flödigt,högtryck kan ställa till egna problem)
Re: Kylnings problem
om jag öppnar pluggen på kylaren och sedan spolar vatten genom behållaren där man fyller på kylarvatten funkar de lr? 
-
Leif Eriksson
- Corvetteälskare

- Inlägg: 199
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
- Ort: Mjölby
Re: Kylnings problem
Hej.
Men då ska du nog ta bort termostaten om du ska spola hela systemet. Sätt sedan i en ny termostat.
Leif.
Men då ska du nog ta bort termostaten om du ska spola hela systemet. Sätt sedan i en ny termostat.
Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Re: Kylnings problem
Fortfarande kvarstår frågorna, vilken årsmodell är det och går båda, ena eller ingen fläkt någon gång runt?
Re: Kylnings problem
bilen är från -94 har inte provkört fläktarna ska blåsa ur systemet idag vart sitter termostaten placerad?
-
Leif Eriksson
- Corvetteälskare

- Inlägg: 199
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
- Ort: Mjölby
Re: Kylnings problem
Hej.
Följ den grova kylarslangen så ser du på vänster sida termostathuset fram - på motorn som sitter med två muttrar ......
// Leif.
Följ den grova kylarslangen så ser du på vänster sida termostathuset fram - på motorn som sitter med två muttrar ......
// Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Re: Kylnings problem
nu funkar de, de droppade från pluggen på kylaren så tätade om den, och röck ur säkringen och satte tbx den så hoppa fläktarna igång, men tempmätaren vill dock inte funka :/
Re: Kylnings problem
Hur kan man få reda på om mätaren funkar på lättast och smartaste sättet?
-
Leif Eriksson
- Corvetteälskare

- Inlägg: 199
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
- Ort: Mjölby
Re: Kylnings problem
Hej.
På högersidan under grenröret (trångt) sitter en temperaturgivare. Lossa kontakten (men bryt inte av "låsflärpen"). Börja med att spraya elektronikspray där. Sedan finns det en lika dan givare fram vid vattenpumpen men tror att den påverkar fläkten.
// Leif.
På högersidan under grenröret (trångt) sitter en temperaturgivare. Lossa kontakten (men bryt inte av "låsflärpen"). Börja med att spraya elektronikspray där. Sedan finns det en lika dan givare fram vid vattenpumpen men tror att den påverkar fläkten.
// Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Re: Kylnings problem
är de lättast att nå den underifrån bilen eller uppe under huven? 
-
Leif Eriksson
- Corvetteälskare

- Inlägg: 199
- Blev medlem: mån okt 06, 2008 18:45
- Ort: Mjölby
Re: Kylnings problem
Hej.
Ställ dig med båda benen innanför höger framhjul. Från mitten på motorn ... en bit bakåt sitter den.
// Leif
Ställ dig med båda benen innanför höger framhjul. Från mitten på motorn ... en bit bakåt sitter den.
// Leif
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Re: Kylnings problem
okok ska kika de 
Re: Kylnings problem
måste vara mätaren som gett sig för den digitala mätaren funkar fint
Re: Kylnings problem
Jag åsyftade att du skulle spola bort löv och skit som kan blockera luftströmmen..
visst kan det vara bra att spola ur systemet,men det är nog inte primärt..
Re: Kylnings problem
jomen har hållt rent i övrigt går igenom saker och ting på bilen rätt ofta då jag är rädd om den 
