Byta spridare, effektökning etc.
-
- Rookie
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
- Ort: Roslagen
Byta spridare, effektökning etc.
Jag har en 91:a L98 med ZF 6-manuell och behöver byta spridare. Är det en krånglig operation? Jag har alltid bara jobbat med äldre förgasarmotorer och känner mig alltid lite främmande för "moderna" bilar, men är alltid sugen på att öka mitt kunnande........
När jag ändå måste fixa lite så undrar jag om man kan få lite extra skjuts i motorn med relativt enkla medel. Jag har andra betydligt snabbare bilar så jag vill bara ge min sommarcab det lilla extra om det är möjligt utan att byta nästan hela motorn. Jag har i och för sig en extra 350 i garaget på 395hp/403 tq men det är en förgasarmotor så det blir nog pyssel att konvertera i den....eller??
Nåväl, om inte det är smart vad kan man göra för att få kanske 50 - 70 hp till? Det skulle räcka bra i denna bil.
När jag ändå måste fixa lite så undrar jag om man kan få lite extra skjuts i motorn med relativt enkla medel. Jag har andra betydligt snabbare bilar så jag vill bara ge min sommarcab det lilla extra om det är möjligt utan att byta nästan hela motorn. Jag har i och för sig en extra 350 i garaget på 395hp/403 tq men det är en förgasarmotor så det blir nog pyssel att konvertera i den....eller??
Nåväl, om inte det är smart vad kan man göra för att få kanske 50 - 70 hp till? Det skulle räcka bra i denna bil.
absolutley certified Gearhead
Re: Byta spridare, effektökning etc.
Hej! Det är lika enkelt att byta spridare som tändstift.
Det som är nyckeln till att få ur mer effekt i en L98 är att börja med insuget.
Insugsrunners är för små, spjällhus är för litet.
Börja med nya high flow runners och ett 52mm spjällhus och headers så motorn kan andas så är du en bit på väg.
Jag vet inte vilken budget du har, men det finns kammar som man kan byta till utan att behöva programera om datorn.
Det som är nyckeln till att få ur mer effekt i en L98 är att börja med insuget.
Insugsrunners är för små, spjällhus är för litet.
Börja med nya high flow runners och ett 52mm spjällhus och headers så motorn kan andas så är du en bit på väg.
Jag vet inte vilken budget du har, men det finns kammar som man kan byta till utan att behöva programera om datorn.
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
-
- Rookie
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
- Ort: Roslagen
Re: Byta spridare, effektökning etc.
Tackar för tips! Känns som jag vågar ge min på lite "modernare" motorer då
Jag har ju fullutrustat garage och kan få nya GM spridare för 50 bucks styck så det blir bra mycket bättre än att lämna in bilen......
Känns intressant att modifier lite som du föreslår och har du lust och tid så kan du gärna få maila lite mer info om de delar som skulle kunna få lite mer pusch i den gammla vetten. Min mailadress är catimage@tele2.se

Känns intressant att modifier lite som du föreslår och har du lust och tid så kan du gärna få maila lite mer info om de delar som skulle kunna få lite mer pusch i den gammla vetten. Min mailadress är catimage@tele2.se
absolutley certified Gearhead
Re: Byta spridare, effektökning etc.
Generellt så är l98an aldeles för väl avstämd för att det skall gå att få ut nån nämnvärd effekt med små medel. Behöver du inte mappa om bilen så har du inte höjt effekten heller! Hedders kan ge nån kuse men men låter som hundra
, spjällhus och runners ger på en orginalmotor lika mycket som om du skulle ändra utväxlingen på gaspedalen (dv du gasar mer och därför upplevs det som du fått fler pållar.
Enklaste metoden, nitro
Näst enklast, kompressor
Skall du behålla orginallook under huven så är det i praktiken en ny motor. Men eftersom du redan har en sån så är det "bara" att sätta på ett matchande insug (org duger inte) flytta över remkretsen och lite andra smådelar och sedan mappa.

Enklaste metoden, nitro
Näst enklast, kompressor
Skall du behålla orginallook under huven så är det i praktiken en ny motor. Men eftersom du redan har en sån så är det "bara" att sätta på ett matchande insug (org duger inte) flytta över remkretsen och lite andra smådelar och sedan mappa.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
- Rookie
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
- Ort: Roslagen
Re: Byta spridare, effektökning etc.
ok, nya bud alltså 
Menar du att det finns något bra insug så att jag kan montera alla "moderna" attiraljer från L98 på min ZZ4? Antar att jag då inte ska byta spridare nu eftersom det kanske behövs annan typ efter motorbytet. Bultmönstret mot lådan är det samma på L98 som ZZ4, det var väl först med LS som det ändrades...
Om detta ingrep fungerar bra så verkar det mest ekonomiskt och med 395 kusar och gasen I botten blir det antagligen en rolig C4:a
Tar gärna emot mer info även här catimage@tele2.se

Menar du att det finns något bra insug så att jag kan montera alla "moderna" attiraljer från L98 på min ZZ4? Antar att jag då inte ska byta spridare nu eftersom det kanske behövs annan typ efter motorbytet. Bultmönstret mot lådan är det samma på L98 som ZZ4, det var väl först med LS som det ändrades...
Om detta ingrep fungerar bra så verkar det mest ekonomiskt och med 395 kusar och gasen I botten blir det antagligen en rolig C4:a
Tar gärna emot mer info även här catimage@tele2.se
absolutley certified Gearhead
Re: Byta spridare, effektökning etc.
Hmm en zz4 har väl 355 hk? Och dess toppar är väl exakt samma som du har i dag? Superram passar under corvettehuven men lär vara knölig att montera och få tät. Det höjer iaf varvet för maxeffekt och därmed även effekten. Stealthram måste moddas för att få plats.
MN
MN
-
- Rookie
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
- Ort: Roslagen
Re: Byta spridare, effektökning etc.
Min ZZ4 är en -09 custom crate som har en annan kam och är balanserad. Den är bromsad med en 750 cfm och headers till 395 hp / 410 Tq. Jag har kört motorn endast 300 mil sedan jag köpte den ny till min 56:a. Känns ju kul om man kunde använda den i vetten. Det är alltså ingen insprutsmotor så jag antar att insuget inte passer till L98ans prylar....eller? Jag är novis på dessa moderniteter......
absolutley certified Gearhead
Re: Byta spridare, effektökning etc.
L98ans insug passar bult på zz4. Men motorn kommer troligtvis att gå ganska illa med den cammen som sitter i.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707

Dålig lack och stolt

Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Re: Byta spridare, effektökning etc.
Hej igen! Att som Jake påstå att det inte ger effekt är fel!
Min C4 helt original gick på 14,4 sekunder på Mantorpstrippen
Året efter med High flow runners och portat insug och 52mm trottlebody samt headers så gick den på 13.6 sekunder.
Det tycker i alla fall jag va stor skillnad.
Hälsningar
Christer
Min C4 helt original gick på 14,4 sekunder på Mantorpstrippen
Året efter med High flow runners och portat insug och 52mm trottlebody samt headers så gick den på 13.6 sekunder.
Det tycker i alla fall jag va stor skillnad.
Hälsningar
Christer
C6 Z06 -07 QM550, A/R Headers, Corsa Sport, Callaway Intake, Pfad Coil Overs, Coleman Racing, mm
-
- Rookie
- Inlägg: 65
- Blev medlem: tis maj 02, 2006 15:38
- Ort: Roslagen
Re: Byta spridare, effektökning etc.
Tack för alla ideér
MIna spridare verkar ha fått fart igen efter en hel flaska Redline till en full tank och succesivt mycket körning på höga varv. Nu ska jag vara noga med den tillsats "Orion" som jag blivit rådd att använda. Jag kommer inte att byta till min ZZ4, verkar vara för krångligt, speciellt som man andra project ( Camaro 68:a ). Blir det något så verkar tipset med Highrunners headers etc vara det enklaste.......

absolutley certified Gearhead