Track Attack

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Track Attack

Inlägg av Jerka »

Track Attack i Stockholm är inställt pga uteblivet tillstånd från polisen ,det finns inte resurser till motorevent nu när skattebetalarna har byggt två st fotbollsarenor :evil: :evil:
Trist men inte mycket att göra åt .

Track Attack på Sturup är inställt pga för lågt intresse :?: :?: ,Hur kan det bli så ???

Track Attack är ju ett kanonbra tillfälle att testa bilen för alt vad det går under ordnade former , utan att ha någon annan på banan samtidigt .
Med andra ord ett perfekt tillfälle för gatbilsåkaren som är rädd om bilen

Ska vi använda våra Corvetter som det vore Museiföremål , Åka runt , fika o putsa på

Jag har full förståelse för att man är rädd om sin bil.
Men ensam på banan i din egen takt ,vad kan hända ?

Nästa bra tillfälle att köra på är Ljungbyhed 17 Maj , missa inte det
Dragracing, rundbana , instruktörer , fika ,mm mm
Björn mf har verkligen bjudit till för att göra 17 maj till en upplevelse
Så ta er tid och åk dit

/Jerka
C2 -66 502
C5 -01 412 snabbaste bil 2012,2013
http://www.garaget.org/Corvette502
Member 9s club
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: Track Attack

Inlägg av 745 »

Jerka skrev:Track Attack på Sturup är inställt pga för lågt intresse :?: :?: ,Hur kan det bli så ???

/Jerka
Skittråkigt :( , när gick anmälningstiden för Sturup ut :?: :?: :?:
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Jerka skrev: Track Attack på Sturup är inställt pga för lågt intresse :?: :?: ,Hur kan det bli så ???

Track Attack är ju ett kanonbra tillfälle att testa bilen för alt vad det går under ordnade former , utan att ha någon annan på banan samtidigt .

Ska vi använda våra Corvetter som det vore Museiföremål , Åka runt , fika o putsa på

Inte verkar det bli bättre på Mittsverigebanan i Härnösand, inga Corvetter som vill/vågar prova där heller..
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Jerka skrev:Track Attack på Sturup är inställt pga för lågt intresse :?: :?: ,Hur kan det bli så ???

/Jerka
Bra frågeställning 8)

När vi för 4 år sedan började arbeta med det som idag är CCS Corvette Cup var intresset stort, men många har uteblivit och de orsaker som har framförts har bl.a. varit:
För hög lägsta markfrigång. :evil:
C6Z06 måste förses med restriktor :evil:
Trots låga krav på säkerhetsutrustning har kraven ansetts för höga. :evil:
Trots möjlighet att trimma & bygga om bilen har dom reglerna som styr ansetts för hårda. :evil:
I andra sammanhang har det även framförts och även praktiserats önskemål om klassindelning efter däckstyp. :evil:

Men iom Trackattack har ett generösare reglemente än CCS Corvette Cup så föll ovanstående invändningar helt eller delvis 8)
Och man funderar därför över Jerkas frågeställning:

"Ska vi använda våra Corvetter som det vore Museiföremål , Åka runt , fika o putsa på"

OBS! Inget fel i det, jag förstår att det är en stor och mycket uppskattad del utav CCS verksamhet.

Men tillbaks till frågeställningen, varför kör ni som säger att ni är racingintresserade inte TrackAttack :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

745 skrev:Men tillbaks till frågeställningen, varför kör ni som säger att ni är racingintresserade inte TrackAttack :?:
Kan inte svara för andra men jag har i många år varit för mer körande... och var väldigt aktiv 2010-2013... dock fanns det då inga "serier" alls.. så att säga att det är lågt intresse nu när det kommer serier, tycker jag är lite orättvist, haha. Det är ju bra att det börjar komma lite möjligheter att köra men jag tror att det är lite för mycket att tro att alla ska ställa upp i allt bara för att det nu finns möjligheter

men i år kör jag inte därför att:
Jag har nu utrustat bilen till den nivå jag är nöjd och kommer påbörja tester med inställningar.
Jag har inte en racing overall vilket är krav när man kör med R-däck enligt flesta reglementen (ska köpa när budgeten medger, jagar begagnat med det finns inga på marknaden)
Jag har inte råd med startavgifterna
Jag ska först ta Utökad B-licens så jag får traila Corvetten efter min vinterbil så jag slipper oroa mig för att bli stående på banan.
Jag ska köpa en trailer
Bilen saknar huvudbrytare/vagnbok än så länge
Jag är ensam löntagare i mitt hus och ibland måste man prioritera annat

Dessutom är det ju väldigt långt till banorna vilket är ett mindre problem iaf för mig
Jerka skrev:...Ska vi använda våra Corvetter som det vore Museiföremål , Åka runt , fika o putsa på...
/Jerka
Ni som träffar mig på diverse kör-manifestationer vet vad jag tycker om puts, fika & cortege-åkning
Senast redigerad av Corinthian den tor maj 29, 2014 11:32, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

En viktigare fråga än varför inte alla ställer upp i Track Attack tycker jag är:

Varför Läggs alltid körningarna på Emmaboda ned? varför ställer inte klubben upp och subventionerar?
Det finns hur mycket medel i klubben som helst men man lägger det hellre på fika/korvgrillning och framförallt tryckning av analoga medel och PORTO!

Är inte det en idé att dela klubben i två så att racing sektionen blir egen med halva budgeten? så får man välja om man vill köra eller fika? hehe

dessutom, varför är ni emot klassindelning efter däck fortfarande... det är nu klubbens KM som är enda körningen i sverige om inte har en rättvis klassindelning.

Om det var indelning efter däckstyp skulle flera våga sig på att testa... idag finns det ingen vettig person som skulle våga köra för första gången när man ska rada upp mellan Johnny & Mackan med en original C6Z06 med run-flats, bara för att man har 500+ hk.

Jag har kanske inte R-däck så det räcker hela säsongen då jag ska köra track mondays på mantorp för tester.. vilet gör att jag kanske tvingas till att köra med gatdäck på KM'et... då kommer jag inte ställa upp om det är klassindelning efter effekt, av naturlig anledning
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Andreas och andra som läser,

En allmän fråga angående körtid, hur mycket soppa kör du och andra upp på ett arrangemang?
60, 80, 100 eller kanske tom 200 liter?
Hade varit intressant att veta om diskussionen om lite körtid/startavgift egentligen har substans?
För att få en uppfattning så kör vi i Corvette Cup upp ca 20- 25 liter/pass på de svenska banorna (otrimmade standardmotorer).
För denna möjlighet att förädla bensin på bästa sätt betalar vi ca 3000:- all inclusive (arrangemang inkl speaker, brand/amb/läkare, funktionärer, el osv). :mrgreen:

Emmaboda kostade 550:-/bil.
Klubben subventionerar en hel del redan på olika valda satsningar tex KM och förarutvecklingsarrangemang. Men i grunden måste alla förstå att klubbens racingverksamhet i första hand måste vara självfinansierad och inte sponsring av annans lekstuga.
För detta så krävs faktiskt ett högre deltagande till arrangemangen (vilket sänker startavgifterna för den enskilde).

Overaller finns från ca 3500:-, TrackAttack har inget krav på overall utan endast heltäckande klädsel.

Om Johnny, Mackan mfl kommer med samma däck som du, skulle det då helt plötsligt gå bra att köra med dem? Personligen så föredrar jag vikt/hk indelning då det lyfter fram förarbegåvning och inte ombyggd bil för en 1/2 mille för att kunna vara konkurrenskraftig, borde passa dig också.

För att undvika diverse regeldiskussioner, oro för krock med andra osv så finns det ett utmärkt och betydligt säkrare tävlingsformat än nuvarande som skulle funka på KM, nämligen trackattack/timeattack formatet.
TA med vikt/hk indelning skulle bli mycket mer rättvist och säkrare för alla men frågan är om Corvettemedlemmarna är mogna för ett sådant val ang. KM, som det är nu så är det mest en kamp för att försvara ett format som de facto skapar lågt deltagande pga frågor om däck, effekt och oro för kollision.

Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

tidigare mätningar har visat att mitt ekipage drar ca 1 liter per varv på mantorp... och det är inte förbrukningen på arrangemanget som är dyr utan transferkostnaden (iaf för mig).. bara för att man har råd/prioriterar att lägga 1500:- på förädning av bensin så betyder ju inte det att man har råd med att betala 2000:- för att få göra det.
Jag har satt en personlig gräns att inte ställa upp i event som har högre startkostnad än ca 1200-1500:-
Mantorp har nu halvdagar (Track Mondays) för 750:- vilket är helt i min linje.

klart jag förstår att aktiviter ska vara självfinansierade... men jag anser samtidigt att medlemsavgiften går till mycket onödigt. Malmby var ju gratis i början för att skapa intresse och nu är det inga problem med närvaron fast det kostar pengar.. samma inkörning bör vara applicerbar på emmaboda.

visst kan man fortsätta med vikt/hk indelning men uppdatera den då med fler nivåer..
dom som kör med halvmille-bilar borde ha en egen klass för 700hk+ och/eller överladdat... 2 klasser är inte tillräckligt (om syftet är att lyfta fram föraren).... ett förslag kan vara att dela upp det i jämna 100-tal bakhjulshästar (400+, 500+, 600+)

tidigare argument för hk-indelning har ju varit att det ska vara enkelt för nybörjare att prova.. då måste det till flera steg

TrackAttack har ju inte ens publicerat ett reglemente och uppdaterar knapps sin sida med info så det känns inte seriöst. STAC hade krav på Overall men dom har lagt ned för i år..
visst kostar en ny overall inte mer än 2200-3500:- men även den summan är hög om man inte har medel.
jag ska köpa men det har kommit annat i vägen

absolut, jag är för TA-formatet på KM... då spelar HK-indelningen mindre roll eftersom det bara är ett varv.
Kan vi inte göra en omröstning så får vi se hur massan ställer sig?
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Corinthian skrev:tidigare mätningar har visat att mitt ekipage drar ca 1 liter per varv på mantorp... och det är inte förbrukningen på arrangemanget som är dyr utan transferkostnaden (iaf för mig).. bara för att man har råd/prioriterar att lägga 1500:- på förädning av bensin så betyder ju inte det att man har råd med att betala 2000:- för att få göra det.
Jag har satt en personlig gräns att inte ställa upp i event som har högre startkostnad än ca 1200-1500:-
Mantorp har nu halvdagar (Track Mondays) för 750:- vilket är helt i min linje.
Det uttrycks ofta att man vill ha mer körtid till mindre kostnad, på trackdays har man körtid men trackdays kan kosta en hel del och flera Corvetteåkare väljer detta alternativ.
Min fråga syftar till att försöka få klarhet i om man nyttjar möjligheten att köra mycket eller önskar något som man aldrig utnyttjat? Jag menar att det ofta påtalas som argument att startavgift är hög men det borde också sättas i relation till nyttjandegraden.
Som enkelt räkneexempel; kör man upp 40 liter så har man i praktiken som mest kört ca 2 x 20-30 minuters pass med standardmässig motor osv.

Alla vill väl ha lägsta möjliga omkostnad och där är naturligtvis startavgift, liksom till/från transport en stor del många gånger.

Ang. Trackattack som tråden handlar om så finns reglemente utlagt ( http://web.sbf.se/regler/up/13/ETF_Tavl ... k-2014.pdf ) men det är inte det viktiga i sammanhanget utan att Trackattack specifikt är enskild körning på banan (dvs ensam på banan) och inte enskild körning gemensamt på banan (flera på banan samtidigt), annars är det ungefär samma krav (tom ljudkrav finns 95-105 db beroende på bana och bullerdagar, vilket tog STAC en extra stund att inse).

För KM och klassindelning, så finns tex möjlighet till tillämpning av tidshandicap mellan generationer vilket utjämnar inbyggda prestandaskillnader mellan Corvetter av olika generation= äldre generation kan vinna över nyare generation.

Hur CCS ansvarig bakom KM-14 hanterar KM lämnar jag till den/dem.

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:Om det var indelning efter däckstyp skulle flera våga sig på att testa... idag finns det ingen vettig person som skulle våga köra för första gången när man ska rada upp mellan Johnny & Mackan med en original C6Z06 med run-flats, bara för att man har 500+ hk

absolut, jag är för TA-formatet på KM... då spelar HK-indelningen mindre roll eftersom det bara är ett varv.
Kan vi inte göra en omröstning så får vi se hur massan ställer sig?
Vad är det för farligt med att köra med Jonny & Mackan :?:
Det är båda två erfarna & rutinerade förare som bättre än många andra vet att man ska ta hänsyn till och hjälpa nybörjare. 8)

Vid många Trackdays, TrackAttack (gatbilsklassen) & CCS Corvette Cup är slicks förbjudna vilket i princip innebär att man har klassindelning efter däck (alla kör med R-däck) och jag tror att en Rockie med run-flat inte ser det som något problem att bli ifrånkörd utav de mer rutinerade förarna.

Det enda som jag undrar över är varför det tillåts slicks vid banracing med gatbilar på KM :?

TA format på KM låter som en bra idé mindre risk för skador m.m.

Tack för alla dina svar Andreas, dom får mig att förstå att vi måste vara ännu tydligare i informationen om vad som gäller för t.ex. TrackAttack.

Vad säger ni andra :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jerka »

Corinthian skrev:En viktigare fråga än varför inte alla ställer upp i Track Attack tycker jag är:

Varför Läggs alltid körningarna på Emmaboda ned? varför ställer inte klubben upp och subventionerar?
Det finns hur mycket medel i klubben som helst men man lägger det hellre på fika/korvgrillning och framförallt tryckning av analoga medel och PORTO!

Är inte det en idé att dela klubben i två så att racing sektionen blir egen med halva budgeten? så får man välja om man vill köra eller fika? hehe

dessutom, varför är ni emot klassindelning efter däck fortfarande... det är nu klubbens KM som är enda körningen i sverige om inte har en rättvis klassindelning.

Om det var indelning efter däckstyp skulle flera våga sig på att testa... idag finns det ingen vettig person som skulle våga köra för första gången när man ska rada upp mellan Johnny & Mackan med en original C6Z06 med run-flats, bara för att man har 500+ hk.

Jag har kanske inte R-däck så det räcker hela säsongen då jag ska köra track mondays på mantorp för tester.. vilet gör att jag kanske tvingas till att köra med gatdäck på KM'et... då kommer jag inte ställa upp om det är klassindelning efter effekt, av naturlig anledning

Tyvärr handlar det nog inte om priset att körningen på Emmaboda inte blir av
Smålänningarna verkar inte komma ,Brist på intresse då spelar det ju ingen roll om kostnaden är 0

Alla klubbkörningar är subventionerade

Målsättningen måste ju endå vara att vi ska ha en bra bredd på evenemangen
Typ
Ljunbyhed/Malmby
Tracdays
Km
Track Attack
Corvette Cup
mm
C2 -66 502
Member 9s club
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Jag har småbarn hemma så serie är inte att tänka på...

Jag skiter i om andra är snabbare än mig, huvudsaken man har kul, se tre amigos :mrgreen: ,så reglerna för KM är inte så viktiga. Dessutom är roadsport gänget snabbare än mig på KM om det inte krockar med serien.., delvis för att de kör på +95%, jag kör på -90% -då jag måste köra hem bilen :mrgreen: ( jaja Göran :wink: )

Vikt ? Så här ?
2006 Z06 OEM.......... 3130 lbs -
2007 Z06 OEM.......... 3161 lbs +31lbs
2008 Z06 OEM.......... 3162 lbs +32lbs
2009 Z06 OEM.......... 3180 lbs +50lbs
2010 Z06 OEM.......... 3180 lbs +50lbs
2010 ZR1 OEM.......... 3350 lbs +220lbs
2011 Z06 OEM.......... 3175 lbs +45lbs
2011 Z06 OEM w/Z07. 3264 lbs +134 lbs
2011 ZR1 OEM.......... 3350 lbs +220lbs

Ska vi väga bilarna alla då, o bromsa ?

Fler som kör på bana kör med r-däck, inget märkvärdigt nuförtiden. Slicks har inte på KM att göra, eller något annat CCS event heller tycker jag. De är dyra och håller några varv... en bil på KM ska vara besiktigad, med undantag för slitna R-däck, de är ju fan 1,5mm nya !

Förslag att TESTA time attack på KM, som uppvisning och prova på för de som även ställer upp i KM. Lite nerv under ETT varv tar jag gärna mot ett träningspass mindre 8)

Edit: kan tillägga att det roligaste på km är Kvalet !
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Bengt skrev:Jag har småbarn hemma så serie är inte att tänka på...

Jag skiter i om andra är snabbare än mig, huvudsaken man har kul, se tre amigos :mrgreen: ,så reglerna för KM är inte så viktiga. Dessutom är roadsport gänget snabbare än mig på KM om det inte krockar med serien.., delvis för att de kör på +95%, jag kör på -90% -då jag måste köra hem bilen :mrgreen: ( jaja Göran :wink: )

Vikt ? Så här ?
2006 Z06 OEM.......... 3130 lbs -
2007 Z06 OEM.......... 3161 lbs +31lbs
2008 Z06 OEM.......... 3162 lbs +32lbs
2009 Z06 OEM.......... 3180 lbs +50lbs
2010 Z06 OEM.......... 3180 lbs +50lbs
2010 ZR1 OEM.......... 3350 lbs +220lbs
2011 Z06 OEM.......... 3175 lbs +45lbs
2011 Z06 OEM w/Z07. 3264 lbs +134 lbs
2011 ZR1 OEM.......... 3350 lbs +220lbs

Ska vi väga bilarna alla då, o bromsa ?

Fler som kör på bana kör med r-däck, inget märkvärdigt nuförtiden. Slicks har inte på KM att göra, eller något annat CCS event heller tycker jag. De är dyra och håller några varv... en bil på KM ska vara besiktigad, med undantag för slitna R-däck, de är ju fan 1,5mm nya !

Förslag att TESTA time attack på KM, som uppvisning och prova på för de som även ställer upp i KM. Lite nerv under ETT varv tar jag gärna mot ett träningspass mindre 8)

Tack för ett klart & tydligt svar när det gäller TrackAttack. 8)

Jag förstår att du vill testa TimeAttack på KM det kan nog locka FLER startande eftersom fördelarna är FLERA:
Minskad risk för olyckor. :D
Möjlighet att jämna ut mellan olika bilar genom att använda tidstillägg,
baserat på t.ex. däckstyp, vikt/effekt, årsmodell, modell m.m. :D
Slicks skulle man tex kunna ge ett tidstillägg på 2 sek.............

Jag tror att TimeAttack med tidstillägg skulle kunna leda till enkel, rolig & "billig" banracing för alla vid KM 8)
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Bengt skrev:Jag har småbarn hemma så serie är inte att tänka på...

En enkel indelning för TA kan vara att behålla nuvarande men arbeta med indextid som utjämnande faktor mellan olika prestanda. Finessen är att det bygger på redan levererade resultat. Vill man öka precision så bryter man upp klasserna än mer men då börjar det bli lite mer komplicerat, men visst går det tex någon extra % avdrag för run-flat däck osv.

Om man tar genomsnitt av de fyra snabbaste tiderna(bilarna) från respektive hittillsvarande klasser (Oldies, -500, +500) så får man ett grundtid där -500 ligger 3% högre och Oldies 11% högre än +500 (som har 0%).

Det innebär att för att kora snabbste fordon så tar man presterad tid minus %-sats= indextid där lägsta tiden vinner. Efter varje år så uppdaterar man %-index för att behålla relevans.
Kör man envarvskval så påverkar däckstyp i mindre grad då man inte överhettar standarddäcken lika mycket (fästet skiljer dock fortfarande jämfört med r-däck).

Räkneexempel baserat på förra årets tider:

Oldies 1,42.Dra av 11% och snittindextiden blir 1.30,78
-500 1,32. Dra av 3% och snittindextiden blir 1.29,24
+ 500 1,28 vilket också blir snittindextiden för klassen
Skillnaden är mindre än 3 sek i snitt mellan vad Oldies presterar med sitt prestandamaterial jämfört med + 500.

Snabbaste Oldies presterade med ovanstående %-sats en tid som motsvarade 1.28,67 (2:a bästa var 1.30,16)
Snabbaste -500 presterade med ovanstående %-sats en tid som motsvarade 1.25,667 (2:a bästa var 1.29,28
Snabbaste +500 presterade en tid som motsvarade körde 1.25,575 (2:a bästa var 1.29,12)

Även om man är snabb i sin klass så är risken stor att man får stryk av annan Corvette från annan klass om man underpresterar. :twisted:

Principen är ändå rätt enkel, jämt blir det och man slipper kontrollera det som inte är uppenbart vid visuell kontroll, som effekt eller vikt.

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Mange_C5 skrev:En enkel indelning för TA kan vara att behålla nuvarande men arbeta med indextid som utjämnande faktor mellan olika prestanda.

Även om man är snabb i sin klass så är risken stor att man får stryk av annan Corvette från annan klass om man underpresterar. :twisted:

Principen är ändå rätt enkel, jämt blir det och man slipper kontrollera det som inte är uppenbart vid visuell kontroll, som effekt eller vikt.
MAO så kan vi kanske inom en inte allt för avlägsen framtid få se tex en oldie i fint originalskick, en patinerad C4a & en tokpreppad C6Z06 på pallen allt beroende på föraren,
det låter kanon 8)
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Mange och Göran..

Det ni snackar om nu är det något som diskuterats fram med klubben, är beslutat? -Eller filosoferar ni bara?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

745 skrev:

/Jerka
Skittråkigt :( , när gick anmälningstiden för Sturup ut :?: :?: :?:
Jag vill också svara varför inte jag kan :wink:
Hade hoppas på att köra stadsloppet men blev det inget av med den tillfredsställelsen :evil:
Mitte Sverige banan hade också varit kul att köra på men det krockade med Mantorp 2 juni.
Upplägget passade inte mig just nu att det var två dagar på varje tävling.(svårt med ledigheten)
Det är ju inte bara Corvette Clubben som står bakom det låga intresse och då kanske det beror på dålig marknadsföring mm.
Vi har ca 3500 medlemmar och vi är kanske 10st som tycker om att köra racing och dom flesta bor i Mälardalen.
med den låga intresse för att köra racing så kan det inte bli bättre :cry:

Det är synd att vi ska ha så lågt intresse för racing i klubben när vi har bilar som ska köras på bana.
Jag förstår inte er som trimmar som fan och som lägger ut med massor av pengar på bilen och sedan gasar lite vid röd ljus :shock: :shock:
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:Mange och Göran..

Det ni snackar om nu är det något som diskuterats fram med klubben, är beslutat? -Eller filosoferar ni bara?
Det finns inga beslut, varför kör inte du TrackAttack och vad skulle få dig att börja :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ubbe skrev:Det är ju inte bara Corvette Clubben som står bakom d.et låga intresse och då kanske det beror på dålig marknadsföring mm.
Vi har ca 3500 medlemmar och vi är kanske 10st som tycker om att köra racing och dom flesta bor i Mälardalen.
med den låga intresse för att köra racing så kan det inte bli bättre :cry:
Tack för ditt svar, och efter vad även Andreas svarade förstår jag att vi bör vara tydligare i informationen.

Klart det är fler som är racingintresserade, kolla tex bara på Malmby 8)
Det finns ett stort intresse för enkla arrangemang och några utav dom som provar kommer att vilja gå vidare till nästa steg
som tex kan vara TimeAttack / TrackAttack med ett bra handikappsystem, fördelarna är flera:

Mindre olycksrisk. 8)

Man kan vara konkurenskraftig med små eller inga modifieringar. 8)

Det krävs ett minimum utav säkerhetsutrustning. 8)
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Ricky skrev:Mange och Göran..

Trackattack/Timeattack format med index borde vara ett relativt enkelt, säkert och ganska rättvist sätt att kora den snabbaste Corvetteföraren men som svar på din fråga så får resonemanget placeras i facket för "filosofera och tänka i andra banor än de rådande" alternativt i facket för "galenskaper", beroende på om läsaren är för eller emot andra tankegångar kring existerande tävlingsformat inom CCS.

Med tanke på tidigare diskussioner i ämnet banracing så har jag väl fel och sannolikheten till att KM provar TA så att fler vågar köra inte så stor antar jag, men jag har å andra sidan inte heller någon aning om vad som beslutats eller beslutas om KM och dess genomförande.
Blir det inte det vanliga med lite add-ons iår?

För egen del så blir det inget besök på Mantorp i år heller, prioriterar Corvette Cup/Roadsport tävlande i Karlskoga som går samma helg (Kanonloppet).

Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

745 skrev: Det finns inga beslut, varför kör inte du TrackAttack och vad skulle få dig att börja :?:
På frågan om varför jag inte kör TrackAttack måste jag svara att det inte passat ännu pga arbete och att bilen ännu inte är färdig för säsongen.
Min arbetssituation gör helt enkelt att jag måste "plocka russinen ur kakan" och välja körningar som passar in med jobbet.

Jag skulle absolut kunna tänka mig att köra en (eller flera) TrackAttack körningar.
Dessvärre blev det inget av den körning i Solna som jag sett så mycket fram till..

Bilkörningen är för mig en lek som krigar tillsammans med familj, hus och andra aktiviteter som hör fritiden till.

Jag vill helt enkelt bara ha lite roligt med min bil. :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Jerka
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Jerka »

I MITT tycke så verkar track attack en bra tävlingsform för gatbilar , enkla regler , inte såga sönder bilen mm mm

I år blir det ingen track attack på KM. I år firar klubben 40år och på Mantorp blir det jippo med

Dubbeldragster
Uppvisningsåkning med dragracingbil
Åkning med banbilar i olika former

För att vi ska börja köra track attack på clubeventen så krävs det att fler är intresserade
Och när vi är mogena att göra det så blir det med samma regler som i track attack i övrigt
Det är ingen ide att försöka uppfinna hjulet , med egena regler 8)

/Jerka
C2 -66 502
Member 9s club
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Mange_C5 skrev:
Trackattack/Timeattack format med index borde vara ett relativt enkelt, säkert och ganska rättvist sätt att kora den snabbaste Corvetteföraren men som svar på din fråga så får resonemanget placeras i facket för "filosofera och tänka i andra banor än de rådande" alternativt i facket för "galenskaper", beroende på om läsaren är för eller emot andra tankegångar kring existerande tävlingsformat inom CCS.

Med tanke på tidigare diskussioner i ämnet banracing så har jag väl fel och sannolikheten till att KM provar TA så att fler vågar köra inte så stor antar jag, men jag har å andra sidan inte heller någon aning om vad som beslutats eller beslutas om KM och dess genomförande.
Blir det inte det vanliga med lite add-ons iår?

För egen del så blir det inget besök på Mantorp i år heller, prioriterar Corvette Cup/Roadsport tävlande i Karlskoga som går samma helg (Kanonloppet).
Är deltagarna missnöjda med KM som det körs nu?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:Är deltagarna missnöjda med KM som det körs nu?
Deltagarna är nog nöjda. :D Problemet är att det är en minoritet utav klubbens medlemmar :(

Med tanke på hur mycket det satsas på KM så är det konstigt att det inte lockar fler utav klubbens medlemmar, jmf tex med Malmby. :?
Nu har Jerka tagit nya grepp för att locka fler vilket är bra 8) , frågan är om tex TimeAttack /TrackAttack formatet med eller utan handikapp skulle kunna locka ännu fler.......

Jag vet att det finns ett stort intresse för drifting (speciellt bland dom yngre) så om vi vill locka fler till klubben/KM så kanske det vore dags att prova.
http://www.youtube.com/watch?v=rKiyT44R ... zoK1LXtbYg
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

745 skrev: Jag vet att det finns ett stort intresse för drifting (speciellt bland dom yngre) så om vi vill locka fler till klubben/KM så kanske det vore dags att prova.
Skulle det få DIG att komma till KM?
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Ricky skrev:
745 skrev: Jag vet att det finns ett stort intresse för drifting (speciellt bland dom yngre) så om vi vill locka fler till klubben/KM så kanske det vore dags att prova.
Klart jag skulle köra KM (med eller utan drifting) om det inte vore för att jag kör CCS Corvette Cup den helgen.
Jag planerar däremot att åka ner till Gatebil (Mantorp) för att kolla drifting :D
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Ricky skrev:

Är deltagarna missnöjda med KM som det körs nu?
Tror jag inte för annars hade de förhållandevis få som kommer och kör på KM inte kommit men för att veta så bör man kanske fråga dem som INTE kommer och det är ju inte helt lätt om de inte uttrycker detta på forumet.
(jag vet inte vad de tycker eller hur många de är heller :| ).

Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Ricky skrev:
Jag personligen är inget fan av drifting som tävlingsformat, dock är jag högst medveten om den körmässiga svårighetsgraden vilket imponerar och att många yngre är intresserade och prioriterar formatet.
Det skulle alltså inte locka mig något extra men att dela körtid (olika pass) skulle inte göra att jag avstår KM för den saken skull.

Utan att följa drifting så känner jag ändå till 4-5 Corvetter som tycker drifting är kul och utövar sporten, med det som grund kan man ju fundera kring hur många finns det då som jag inte känner till? Jag tror det är ganska många och dem växer i antal.

Aldrig fel att prova lite nya grejer som tex TA och drifting om man är intresserad av att försöka utöka volymen med aktiva deltagare även om man då kan behöva minska utrymmet för en eller annan helig ko.

Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Ska vi pröva en massa nya grejer och samtidigt köra det som i dag kallas för KM så klarar vi oss knappast på de två dagarna vi nu har till förfogande.
Annars betyder det ännu mindre körtid..

Jag "TROR" att de som vill köra drifting helst gör detta på event som är arrangerade för detta och har en stor bredd på fordon och åldersgrupp osv.

I stället för att chansa med att hitta på nya revolutionerande grejer för att locka nya (och kanske tappa gamla) borde kanske klubben fråga medlemmarna vad DOM vill..

Fråga då i första hand dom som redan är aktiva besökare till KM sedan den stora massan som tycker en massa men ändå inte kommer..

Glöm inte bort att VI i klubben har KM för att roa oss själva och att ALLA har en möjlighet att föra fram sin åsikt samt vara med och driva igenom sin egen hjärtas mening.

Det är bara att kontakta ansvarig person och säja att man vill vara med och driva saker och ting i den riktning man så måtte önska.

Om tex Göran nu vill köra/arrangera drifting så varsågod, det är bara att sätta igång det! :)

Precis som diskussionen med C4:ans vara eller inte vara i "Oldies klassen" har jag inte hört ETT ENDA PIP om att någon med en C4:a skulle vilja köra med oss..

Att göra om KM till en inbördes TrackAttack tävling gör mig ingenting, för all del varsågod.
Det är något jag själv inte kommer att arbeta varken för eller mot.

Jag ska bara ha roligt i/med min bil.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Flikar in ett par kommentarer
Ricky skrev:Ska vi pröva en massa nya grejer och samtidigt köra det som i dag kallas för KM så klarar vi oss knappast på de två dagarna vi nu har till förfogande.
Annars betyder det ännu mindre körtid..

Eller annan typ av körtid..
Sen kan man ju (om man tänker lite utanför..) koppla körtid till min fråga tidigare i tråden om normal bränsleåtgång, utnyttjar deltagarna verkligen körtiden eller är det ett argument utan egentlig bäring?

Jag "TROR" att de som vill köra drifting helst gör detta på event som är arrangerade för detta och har en stor bredd på fordon och åldersgrupp osv.

I stället för att chansa med att hitta på nya revolutionerande grejer för att locka nya (och kanske tappa gamla) borde kanske klubben fråga medlemmarna vad DOM vill..

Fråga då i första hand dom som redan är aktiva besökare till KM sedan den stora massan som tycker en massa men ändå inte kommer..

Visst och trygg ståndpunkt är det också, behåll status quo så CCS vet vad vi har men inte vad vi får.. och CCS fortsätter att leva i ovisshet.
Ett grundproblem är att vi ju är endast några få aktiva som föreslår saker för att få utvecklingen att driva CCS verksamhet framåt i någon riktning (bara att räkna skribenter i denna tråden som exempel). Applicerbart på andra ting också som tex diskussionen om medlemsavgiften och dess inverkan på nyrekrytering.

Glöm inte bort att VI i klubben har KM för att roa oss själva och att ALLA har en möjlighet att föra fram sin åsikt samt vara med och driva igenom sin egen hjärtas mening.

Helt riktigt, och det är precis det jag gör och fler borde göra. :wink:

Det är bara att kontakta ansvarig person och säja att man vill vara med och driva saker och ting i den riktning man så måtte önska.

Om tex Göran nu vill köra/arrangera drifting så varsågod, det är bara att sätta igång det! :)

Precis som diskussionen med C4:ans vara eller inte vara i "Oldies klassen" har jag inte hört ETT ENDA PIP om att någon med en C4:a skulle vilja köra med oss..

Kanske ändra approach?
Varför måste man höra av sig och söka ett välkomnande, speciellt efter tidigare motstånd mot C4:or? Välkomna och bjud in dem oreseverat istället, så får ni se om någon kommer? Kommer ingen så har inget förändrats.

Att göra om KM till en inbördes TrackAttack tävling gör mig ingenting, för all del varsågod.
Det är något jag själv inte kommer att arbeta varken för eller mot.

Jag ska bara ha roligt i/med min bil.

Skall jag tolka det som att du öppnar för TA som tävlingsformat?
Kul isåfall :D

Skriv svar