Mappning av C5 och C6!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Meatos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Mappning av C5 och C6!

Inlägg av Meatos »

sven erik skrev:Enligt vad jag läst är det surt och som det såg ut i cylindern och tändstift går det surt...
Ok då har du läst nåt annat än jag då:-) afr 14,7 är lika med lambda 1 vilket man eftersträvar på besiktningen också
Medlemsnummer 3955
axelg89
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av axelg89 »

Om du är ute efter bra bränsleförbrukning borde du kunna köra på ~15 AFR vid låglast men rekommenderat om man vill vara på den säkrare sidan är nog närmare 14 än 15 om jag förstår det rätt. 12-13 vid WOT.

Är långt ifrån någon expert på ämnet men allt jag läst genom åren i ämnet sammanfattas ganska fint i länken nedan.

http://www.safrtool.com/SAFR-AFR-values.asp
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

sven erik skrev:för min del är jag intresserad av mappning och jag är i köpar tankar att skaffa hp pro.
När man kör normalt är det liten ide att åka surt....det gör ingen nytta.
Men vad jag förstått är det så att när du öppnar spjället fullt går den på en fast blanding( den styr inte från lamban) denna fullgas blanding är ju kritisk.....och där kan jag förstå marginal( att ge den lite extra) min går ständigt runt 14.5-16.0 och det är alldeles för surt vid fast fart.vet ej hur den går fullgas ännu men efter tisdag vet jag.jag kommer fördjupa mej i detta.....jag hadde av topparna för lyftarbyte och det var ett tjockt sotlager på kolvar och topparna....inte bra...min är för surt mappad
Vid "fast fart" är det dina Lambda sensorer, de främre, som talar om när bränsleblandningen håller Lambda 1. D.v.s. när den är optimal för aktuellt bränsle ur utsläppssynpunkt. För handelsbensin med noll etanol är den 14,68/1 och för 95 oktan med 10% etanol (d.v.s. E10) är den 14,13/1. Din bil är från fabrik inställd för 14,68 vilket gör att allt egentligen blir fel, särskilt i PE mode(fullgas), då du t.ex. kör med 95 oktan. Datorn ger med hjälp av fasta tabeller, samt MAF sensorn, samt korrigeringar för olika tempmätare, motorn blandningen 12,5/1. Fast du kör ju med 95 oktan(E10) och motorn skall egentligen ha blandningen 12,1/1 ! Den går alltså för LEAN.

"Norrlänningen" MÅSTE för att rädda allas skinn feta till motorn lite extra(OBS gäller fullgas), han vet ju inte vilka dumskallar han har som kunder, som tankar 95 oktan fast han säger att det är etanolfri 98 som gäller(och vem garanterar att den är etanolfri?). Jag kör själv med 12,8-13/1, men vet ju vad som kan hända om jag kör med 95 oktan.., o blandningen är för övrigt inte så kritiskt vid maxvarv som vid max vridmoment, för att röra till det lite till..

Köper du nu en Lambda mätare kommer den att visa kanske 14,57(det variera lite mellan fabrikat) som Lambda 1, när du kör lite cruising. Petar du i 95 oktan kommer den att fortfarande visa 14,57 , fast egentligen är det Lambda 1, men alla "icke svindyra" lambdamätare är hårdkodade till bensin utan etanol... Så blandningen under cruising med 95 oktan, d.v.s. lambda 1, visas som 14,57, fast den egentligen är 14,13 !! Inte så bra att lita på den när man gasar fullt alltså.. Så mätaren är inte så intressant i alla lägen... Man kopplar den till datorn och anger vilket insignal som är Lambda 1, sedan kör man all mappning genom att tänka LAMBDA, inte stoich, inte 14,xx. Enkelt ? Nja.. men basic vid mappning nuförtiden med all etanol.. Vid fullgas skall man tänka t.ex. Lambda = 0,86 , då gäller det för 98 oktan, E10, E20 etc..

Välkommen till mappningsvärlden !
Hur som helst är det alldeles utmärkt att din motor går på stoich 14,7/1, med 98 oktan, utan Etanol. När du släpper gasen har man lite mekanismer som stänger av soppan under motorbroms, givetvis får man lite magrare blandning momentant, kanske 16/1. Det finns trix att får Lambda sonderna att rapporterar Lambda 1 som lite (lite)magrare än 14.68/1, det är dock lite överkurs här... Att köra på 15/1 eller 16/1 kallas "Lean Cruise" och hptuners får p.g.a. US lagstiftning inte tillhandahålla verktyg för det. Detta för att utsläppen ÖKAR, även om bensinförbrukningen i sig minskar.. Har för mig att vissa datorer som såldes i Australien tillät att man fibblade med det..

Sammanfattat så är det ingen risk att du åker "surt", det sköter de främre lambdasonderna till. Fundera gärna på vad de bakre sonderna har för funktion, det är fritt fram att googla :mrgreen:
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
sven erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av sven erik »

Fått lite om bakfoten jag men nu har jag varit och mappat min och jag passa på att suga åt mej all info och jag fråga massa.14.6 är idialiskt på låglast.fullt spett med överladdning 10.5....11.........blev själv tvungen att byta bensinpump...då c6 bensin pump med boost klara ej leverera nog över 6200 varv.men att köpa hp tuner kräver mycket utbildning...och stort intresse....för det är inte bara bara...att mappa kräver nog oxå att köra på vägen..då nya saker uppstår.....har lite grejer som kommer justeras vid nästa besök med större pump( boostar c6 z06pump)den klarar mycket mer flöde...sedan kostar inte licensen för bilen 2000kr mer åt 500kr då jag fick betala det.mina värden här är med98 statoil då det är den enda soppan i dag som ej späs men sprit.v-power späs idag tyvärr.
Arash
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Arash »

Hej allihop!

Mitt konto blev nyligen aktiverat och sen var det semester på agendan. Därav har det tagit lite tid innan jag hittade hit på riktigt.

Om det var några frågor som berörde oss så skriv gärna dem igen så ska jag försöka att besvara dem så snart jag får möjlighet.

Mvh
Arash Adib
PBZ.se
VD & Tuner på PBZ
Hemsida: www.pbz.se
Marknadens mest avancerade dynocell, världens mest exakta dyno - Rototest
Svensk Distributör av Procharger kompressorsatser
Arash
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Arash »

Hej igen

Jag såg att några hade kommenterat anledningen till att jag rekommenderat större spridare.

Orsaken till den rekommendationen var att spridarna på den aktuella bilen vid mätningen var uppe på 95% verkningsgrad.
Bränsletrycket på bilen var 4bar vid tomgång och låglast, men tappade senare till 3,6bar vid fullgas och maxvarv. Hade trycket legat stabilt på 4bar hade spridarnas verkningsgrad kunnat ligga lägre vid samma effektuttag.

Man bör på den bilen uppgradera bränslepumpen och spridarna för att ha sådana marginaler som vi vill ha när vi optimerar bilar. Just bränsle är någonting som man aldrig ska ligga precis på gränsen med. Det är en billig försäkring och ett billigt sätt att förebygga kostsamma haverier. Bränslesystemets flöde sjunker alltid med tiden och motorn får mindre och mindre bränsle. Finns det då inte erforderliga marginaler blir risken för motorhaveri överhängande.

Det krävs även utrymme i spridarnas verkningsgrad för att kunna kompensera mot mer syre som motorn tar in, t.ex. när insugstemperaturen sjunker. Vid ett sånt läge kommer motorstyrningen att vilja ge motorn mer bränsle för att bränsle/luftförhållandet ska bibehållas. Om spridarna då redan innan ligger på 95%, så finns det inte mycket arbetsutrymme för motorstyrningens reglering. Åter igen kan det innebära överhängande risk för motorhaveri.

Sist men inte minst har vi sett att många spridare börjar beté sig väldigt märkligt vid sådana höga verkningsgrader. Vi har sett oregelbundenheter uppstå som har inneburit avvikelser i flöde mot en någorlunda linjär flödeskurva/modell. Dessa avvikelser gör spridarnas bränsletillförsel till motorn oberäkneliga som i sin tur kan leda till spikningar och motorhaveri. Pga. det undviker vi att hamna i detta arbetsområde över lag, speciellt i kombination med motiveringarna i ovan två stycken.

Som regel rekommenderar vi, i den mån det är lämpligt/möjligt/praktiskt, högohmsspridare med mycket kort responstid och bra atomisering (finfördelning) av bränslet. Det ger generellt bra förutsättningar för arbete hos motorstyrsystemen, man kan eliminera oönskade komponenter som t.ex. separata spridarmotstånd, ger en bra förbränning och det blir en effektiv energiomvandling från bränslet till rörelseenergi. Resultatet brukar bli högre vridmoment, högre effekt, jämnare motorgång och lägre bränsleförbrukning.

Mvh
Arash
VD & Tuner på PBZ
Arash
Nykomling
Nykomling
Kontakt:

Inlägg av Arash »

Bara för att beröra lite ang. hårdvaran. Det stämmer att vi använder EFI Live, men inte uteslutande.

Vi är idag auktoriserade tuners för EFI Live (GM), HP Tuners (GM), Diablosport (Ford och Dodge), Haltech (universal), HKS (universal) m.fl.

Vi har även investerat mycket i hårdvara/mjukvara för att komma åt motorstyrningar i de vanligaste förekommande bilarna och lastbilarna som finns i Sverige, vilket innebär att vi kan mappa de flesta motorstyrningar från Bosch, Siemend, Denso, Hitachi m.fl. (Aston Martin, Audi, BMW, Ferrari, Ford, Jaguar, Jeep, Mitsubishi, Porsche, Volkswagen, Volvo m.fl.).

Vi har hållt på med motoroptimering sedan 2003 (över 11år), men har på senare år lagt ner en del andra verksamhetsområden för att kunna investera och fokusera mer på just motorstyrning och motoroptimering. Vi har en verkstad med dynocell, två lyftplatser mm.

Mvh
Arash
VD & Tuner på PBZ
Stingray
Admin
Admin
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Kan ni bara sluta leka i sandlådan alla här inne och hålla en normal ton. Jag vill inte se vuxna män skriva som fjortisar, ni skämmer ut klubben. Hur gamla är ni? Skärpning nu annars börjar jag radera.
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Stingray skrev:Kan ni bara sluta leka i sandlådan alla här inne och hålla en normal ton. Jag vill inte se vuxna män skriva som fjortisar, ni skämmer ut klubben. Hur gamla är ni? Skärpning nu annars börjar jag radera.
Vilka "ni" Tommy ? Vad har jag gjort för fel ???
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Leif Eriksson
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Leif Eriksson »

Stingray skrev:Kan ni bara sluta leka i sandlådan alla här inne och hålla en normal ton. Jag vill inte se vuxna män skriva som fjortisar, ni skämmer ut klubben. Hur gamla är ni? Skärpning nu annars börjar jag radera.
Hej.
23.41 en måndag borde Tommy sova istället för att reta upp folk här inne på forumet.
// Leif.
-92:a Coupé Automat. Som jag gillar att "dumåka" med om jag inte har nå´t riktigt mål.......
Skriv svar