Bensinmätare tvärdog!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1997-2004
Wiigh
Nykomling
Nykomling

Bensinmätare tvärdog!

Inlägg av Wiigh »

Är det nån som vet vars jag ska börja kolla eller vad jag ska göra? :)
mse
Corvettefantast
Corvettefantast

Re: Bensinmätare tvärdog!

Inlägg av mse »

Jag har ett tips: Tanknivågivaren i tanken. Om det blir beläggning/oxid på kontaktytorna i nivågivaren så blir symtomen att mätaren slutar att fungera eller att mätaren liksom fastnar. Har du tur kan du få igång den om du häller i några deciliter kristallolja/STP spridarrengöring el dylikt per tank. Men vaknar inte mätaren efter ett par/tre tankningar så är det nog bara att byta nivågivare.
Ex C5 Z06 2002
Ralph
Rookie
Rookie

Inlägg av Ralph »

Hej, hade samma problem på min C5:a för några år sedan! Provade diverse mirakelmedel men inget funkar ngn längre tid.
Jag plockade ut armaturen ur vänstra tanken (förarsidan) och gjorde ren den lindade motståndsspiralen...jag använde en bomullstops och WD40!!

Min var helt svart av oxid!

Inte speciellt svårt men :shock: !! passa dig bara så du inte sätter fyr på bil och garage, sug först ut all bensin ur tanken via ledningen, det finns oftast en hel del kvar så det är rätt meckigt men inte speciellt svårt om du tar bort hjulet och lyfter bakänden så högt som möjligt.

Det är special skruvar som håller armaturen i tanken, de säger man skall byta ut dem efter demontering, jag gjorde inte det men se till att packningen är hel och ren så funkar det igen.
Mao du behöver troligtvis inte byta ut ngt utan bara göra rent.

Lycka till Mvh Ralph
C6 ZO6 2007
C5 Z06 2001 såld
C3 Coupe 1972 såld
"If It Works, Don't Fix It"
turbo_kicken
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av turbo_kicken »

Testa att radera felkoden om du har nån sån.

Jag hade glapp i en kabel så ibland dog tankmätaren, men raderade bara koden så funka den igen.
finns det något bättre ljudet av en mullrande v8!
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Tänk på att det är 2st tankar och 2st givare :wink:
Du får läsa ut felkoden och där kan du se vilken sida du måste riva.
Min givare har varit trasig i 3år men efter jag började köra på bana så började den funka förra året :wink:
fast nu i år har den börjat krångla igen :( :(
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Användarens profilbild
Nutte2
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Nutte2 »

Hej
Har bytt bränslepump i min och efter ett tag dog mätaren. skruvade ur givaren ur tanken och såg att kretskortet spruckit kostade mig ca 1500 för ny givare med arm och nytt filter.
"Blue Beast"
rick.c
Nykomling
Nykomling

Inlägg av rick.c »

Hände samma sak på min c6 2007 förra året. Fick tipset här på forumet att hälla i en flaska Redline SL-1 i tanken för att ta bort oxidbeläggningar som bildats. Köpte en flaska på Mekonomen. Funka på en gång och har inte strulat sen dess.
Skriv svar