R däck till bana, värt att satsa på?

Forum för frågor och synpunkter kring klubbens racingaktiviteter.

Moderator: ornet

meko
Corvettefantast
Corvettefantast

R däck till bana, värt att satsa på?

Inlägg av meko »

Hej!
Ger upp på sökfunktionen. Måste göra fel men hur jag än bär mig åt så får jag 0 träffar på alla sökningar som har med däck att göra! :shock: Så det får bli en ny tråd även om det såklart måste finnas massor i ämnet här på forumet. Jag vet också att jag tidigare läst flera inlägg om däck, både här och på C5 avdelningen, men det är ju skitjobbigt att hitta nåt gammalt när det är så yxigt att söka!

Har ev. möjlighet att låna en uppsättning original C5 fälgar och fick då en ide om att skaffa lite bättre däck för bana till dessa! Snart KM och i år kanske det blir till att vara med o. tävla. (Grattis alla andra, här kommer en körglad amatör i en standard C5 Automat! :D Men med andra däck, då jäklar. Kanske. :wink: )

Kör på Yokohama Advan Sport till vardags o tycker att de är riktigt bra. Har tagit mig runt Mantorp på riktigt hyggliga tider t.ex. vid "Prova På Körning" på tidigare KM.
Har inga planer att göra några andra ändringar t.ex. på chassiet. Har en -04 och den är faktiskt helt ok. Bromsar har jag bytt till typ semi-race utförande, dvs. skivor o belägg som klarar lite större påfrestningar. Så nästa steg känns väl som ganska naturligt att helt enkelt titta på andra däck!

Lämpar det sig att montera R Däck på originalfälgar? Väljer man i.s.f. samma däckdim. som original? (245-45/17 fram 275-40/18 bak)

Vilka däck rekommenderar ni o var köper ni dem?

Finns det nån beg.marknad för R däck eller andra banracingdäck?

Är det ens en bra idé i mitt fall eller kan det bli svårt att få upp tempen tillräckligt på R däck med en std.bil och riskerar man därmed kanske t.o.m. att få sämre grepp än med de vanliga gatdäcken?

Om man nu kan ha med sig en extra uppsättning hjul till banan, skall man kanske kolla på vanliga helt omönstrade slicks då? Eller är det meningslöst i sammanhanget? Typ dyrt etc?
Regnar det så är väl de vanliga däcken bättre än R däck antar jag. Så det behöver ju inte vara gatlegala däck. (Det är väl tillåtet med vilka däck som helst på KM va? :shock: )

Hare gott i värmen, vi hörs!
/Magnus
3:a KM 2015 <450 hk
5:a KM 2014 <500 hk
Corvette C5 Coupé 2004
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Re: R däck till bana, värt att satsa på?

Inlägg av Corinthian »

meko skrev:...Lämpar det sig att montera R Däck på originalfälgar? Väljer man i.s.f. samma däckdim. som original? (245-45/17 fram 275-40/18 bak)

...
primärt så är det bra att köpa samma dimensioner.. annars går det bra att gå upp eller ned i dim. så länge som man bibehåller differensen i rullomkrets mellan fram och bak (använd länken i min signatur om du behöver räkna)
om man inte bibehåller differensen så påverkas känsligheten i antisladd- & spinn systemen.

Ralphs Däck har bra priser och snabba leveranser annars är det camskill.co.uk eller reifen.com som ligger bäst till, om man inte har bråttom.
Finns även en del på blocket och rejsa.se
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Släng på toyo r888 på bilen och undra varför du inte gjorde det för länge sedan :wink:
Sen tankar du i 2.1 bar kalltryck o bara kör, gata o bana. Svårare är det inte :D
Ev. 245/40 fram och 275/35 bak så får du lite lägre däcksidor o bättre utväxling på köpet !
C5-2000
CCS #490, Timeattacknu.se 2017 #6
KM2013/2014 - 1:a KM -500hk
KM2014 1:a +500hk
KM2015 2:a -600hk
KM2017 2:a -600hk, 3:a TA Final
Ubbe
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Ubbe »

Hej Magnus!
Kul att du ska köra KM :D :D
Jag är jätte nöjd med mina däck och kommer troligtvis köpa Toyo R888 - Toyo Proxes R888 265/35ZR18 RF
Toyo R888 - Toyo Proxes R888 305/30ZR19 igen.
Har kört över 1000 mil och ca 10 st bankörningar.Däcken fungerar utmärkt på gatan och är inte alls bullriga.
Kostar ca 13500kr i min dimension.
Ha det bra/ MVH Ubbe
3526/CORVETTE le mans
https://youtu.be/IwrkFroReW8
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

C5-2000
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

meko skrev:Hej!
Ger upp på sökfunktionen.

Snart KM och i år kanske det blir till att vara med o. tävla. (Grattis alla andra, här kommer en körglad amatör i en standard C5 Automat! :D Men med andra däck, då jäklar. Kanske. :wink: )

Har tagit mig runt Mantorp på riktigt hyggliga tider t.ex. vid "Prova På Körning" på tidigare KM.
Har en -04 och den är faktiskt helt ok. Bromsar har jag bytt till typ semi-race utförande, dvs. skivor o belägg som klarar lite större påfrestningar.

Är det ens en bra idé i mitt fall eller kan det bli svårt att få upp tempen tillräckligt på R däck med en std.bil och riskerar man därmed kanske t.o.m. att få sämre grepp än med de vanliga gatdäcken?

Om man nu kan ha med sig en extra uppsättning hjul till banan, skall man kanske kolla på vanliga helt omönstrade slicks då? Eller är det meningslöst i sammanhanget? Typ dyrt etc?
Regnar det så är väl de vanliga däcken bättre än R däck antar jag. Så det behöver ju inte vara gatlegala däck. (Det är väl tillåtet med vilka däck som helst på KM va? :shock: )

Hare gott i värmen, vi hörs!
/Magnus
Sökfunktionen är inte helt bra, men det är en bra början. :wink:

Härlig inställning & klokt att uppgradera efter hand man kommer lååångt med std grejor. 8)

Omönstrade slicks är kul, men det blir lite overkill på en std gatbil, ram, chassi m.m flexar, påfrestningar på bromsar smörjning m.m. blir stora och i många fall är det icke tillåtna vid samband med sk Trackdays (vet ej vad som gäller för KM).

Därför rekommenderar jag R-däck i std dim, då kommer du inte heller få några problem med att få upp tempen eftersom du kör på hyffsade tider.
Kom ihåg att kolla/ställa in hjulvinklarna så får du ut max utav dina däck.

Alla däck har olika egenskaper och om det är någon som med en C5a har provkört flera R-däck & dessutom mätt varvtiderna så vore det intressant att ta del av resultatet.

Jag & andra har placerat sig betydligt bättre än normalt i blött med Kumho, så nu kommer både den snabbaste & den långsammaste bilen/föraren i Corvette Cup köra på Kumho :wink:

Beg. däck kan du hitta genom att tex googla.

Lycka till :D
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD
* DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
meko
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av meko »

Hej alla! Tack för bra och snabba svar! :D

Hade kollat runt lite innan också och sneglat på just Toyo R888. Det är nog de som gäller!
Stancetech ligger bra till prismässigt men jag skall kolla med min däckfirma som vi använder i jobbet här i Lkpg. också. De brukar kunna trolla fram det mesta!

Om jag går ner ett snäpp i profil både fram o bak då blir det alltså inget problem med antisladd/spinn? Lägre utväxling på ett enkelt sätt som sagt o. det gör ju inget framför allt då jag har automat. Sen blir ju däcken stadigare också. Blir väl lite missvisning på hastighetsmätaren, men det är väl det enda "negativa" antar jag?

/Magnus
Corvette C5 Coupé 2004
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Jag har faktiskt en omgång R888 sittandes på original C5 Magfälgar som jag skulle kunna tänka mig att låna ut till den/dem som vill testa r-däck. :shock:

Villkoren (4st) är:
egen hämtning i Karlstad;
ingen medveten driftingaktivitet (däck i flisor är ett h-e att hantera och sannolikhet att köra sönder fälg);
återlämning i Karlstad (i år 2014!) och;
obligatoriskt besök på någon av tävlingarna vi kör i Corvette Cup. :mrgreen:

Däckslitage, bromsplattor eller punka är inget som jag bryr mig så mycket om.
De är ok i mönstret men legat några år men gissar att om man hettar upp dem så vaknar de till liv igen, priset är ju i praktiken gratis förutom ställda villkor och man får vad man betalar för, hehe. :wink:
Magnus, C5 Z06 Roadsport/405hk med väghållning och aero

Roadsport, nytt reglemente och nya möjligheter!
http://www.spvm.se/
Aktuellt: Fixar o trixar inför 2017 säsong
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

R-dæck på bana, vært att satsa på?

Japp, det tycker jag absolut! :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
E-mail: ricky.berg@clubcorvette.se
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Åkerman
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Åkerman »

Hej
Jag har beställt på http://stancetech.se/
12000:- för fyra däck inkl frakt
Min första bankörning blir KM
Tino C3 cab -72
Z06 -04
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

KUL! :)
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Se till att åka med nån som kan banan för hyfsade spårval, eller åker med dig. Går lite snabbare att komma in i det, plus roligare. O vad gäller bankörning så är det läskigare att köra på Essingeleden än att köra på bana... Största problemet är väl att sen stoppa begäret att vilja ha MER :mrgreen:
C5-2000
745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Åkerman skrev:Hej
Jag har beställt på http://stancetech.se/
12000:- för fyra däck inkl frakt
Min första bankörning blir KM
Strålande 8) , då är du fast :mrgreen: SSM2015 :?:
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
meko
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av meko »

Hej igen! Är det gummiblandningen GG som gäller på Toyo trippelåttorna?
Corvette C5 Coupé 2004
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Tveksamt om det ens säljs nåt annat här ?
C5-2000
meko
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av meko »

Ok, det tolkar jag som ett "Ja!" :D
Corvette C5 Coupé 2004
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

meko skrev:Hej igen! Är det gummiblandningen GG som gäller på Toyo trippelåttorna?
Ja.

meko
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av meko »

Tyvärr grabbar. Ni kommer bara att se mig i backspegeln på KM! :cry:
Finns nämligen inte ett R däck i min dimension i hela EU förrän till nästa säsong. Tro mig, jag har letat och haft proffshjälp. :evil:
Blir att nöta vidare på mina Advan Sport.

Inte utan att man kommer att tänka på diskussionerna genom åren på KM om att det vore mer rättvist att dela in klasserna i: "Oldies", "Med R-Däck" och "Utan R-Däck" istället för "Oldies", "Under 500 hk" och "Över 500 hk"..! :wink:

Vi ses på KM - trots allt! :D

/Magnus
Corvette C5 Coupé 2004
Användarens profilbild
Bengt
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Bengt »

Finns yokohama och kumho också !!
C5-2000
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

meko skrev:...det vore mer rättvist att dela in klasserna i: "Oldies", "Med R-Däck" och "Utan R-Däck" istället för "Oldies", "Under 500 hk" och "Över 500 hk"..! :wink:

/Magnus
Jo, jag har ju förespråkat detta under ett par år nu, hehe
Larzzon
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Larzzon »

meko skrev:Tyvärr grabbar. Ni kommer bara att se mig i backspegeln på KM! :cry:
Finns nämligen inte ett R däck i min dimension i hela EU förrän till nästa säsong. Tro mig, jag har letat och haft proffshjälp. :evil:
Blir att nöta vidare på mina Advan Sport.

Inte utan att man kommer att tänka på diskussionerna genom åren på KM om att det vore mer rättvist att dela in klasserna i: "Oldies", "Med R-Däck" och "Utan R-Däck" istället för "Oldies", "Under 500 hk" och "Över 500 hk"..! :wink:

/Magnus

Nu vet ja ju inte vilken dimmesion du söker. Men om man kollar på Ralphsdack.se så finns de Toyo Proxes R888 i dimmesioner som passar på orginal C5 fälgar :) 235/45-17 & 275/40-18
Står iaf på deras sida att de finns i lager :) Men du kanske redan har prata med dom?

/Marcus
Corvette C5 Targa -00 TeamDuja.se
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Mange_C5 skrev:Jag har faktiskt en omgång R888 sittandes på original C5 Magfälgar som jag skulle kunna tänka mig att låna ut till den/dem som vill testa r-däck. :shock:
Märkligt att fria r-däck på fälg inte var intressant nog för att testa eller ens värt att höra sig för?
Typ 10 000 kr billigare till priset av någon sekund/varv än att köpa nytt... :roll:
Nu är det hursomhelst försent för nu är däcken och fälgarna utlånade.

meko
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av meko »

Mange_C5 skrev:
Mange_C5 skrev:Jag har faktiskt en omgång R888 sittandes på original C5 Magfälgar som jag skulle kunna tänka mig att låna ut till den/dem som vill testa r-däck. :shock:
Märkligt att fria r-däck på fälg inte var intressant nog för att testa eller ens värt att höra sig för?
Typ 10 000 kr billigare till priset av någon sekund/varv än att köpa nytt... :roll:
Nu är det hursomhelst försent för nu är däcken och fälgarna utlånade.
Hej! Mange, det var ju ett superkanonerbjudande såklart! :D Men jag hade tyvärr ingen möjlighet att komma o. hämta dem så det hade inte funkat. Kunde ju svarat dig, men, men..! Sorry. :oops: Dessutom så var (är) jag ganska inriktad på att skaffa en egen uppsättning!

Larzzon skrev:Nu vet ja ju inte vilken dimmesion du söker. Men om man kollar på Ralphsdack.se så finns de Toyo Proxes R888 i dimmesioner som passar på orginal C5 fälgar 235/45-17 & 275/40-18
Står iaf på deras sida att de finns i lager Men du kanske redan har prata med dom?
Japp. Har snackat med dem. Däcken finns inte. Lagersaldot på sidan stämmer inte. :( Samma sak hos Stancetech.

Skall kolla lite efter de andra fabrikaten också, men det verkar allmänt tufft så här sent på säsongen. Man skall nog vara ute lite tidigare helt enkelt! Toyo verkar dock ligga väldigt bra till om man jämför och kollar på pris / hur nöjda folk är med dem!

Hittade lite läsning här:

http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp

/Magnus
Corvette C5 Coupé 2004
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

meko skrev:
Hej! Mange, det var ju ett superkanonerbjudande såklart! :D Men jag hade tyvärr ingen möjlighet att komma o. hämta dem så det hade inte funkat. Kunde ju svarat dig, men, men..! Sorry. :oops: Dessutom så var (är) jag ganska inriktad på att skaffa en egen uppsättning!

/Magnus
Hej, helt ok.
Erbjudandet var allmänt till den/dem som ville testa r-däck på tex Mantorp till helgen och då utan att behöva köpa egna, och i det perspektivet är det ju lite märkligt att ingen nappade. :roll:

745
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av 745 »

Corinthian skrev:
meko skrev:...det vore mer rättvist att dela in klasserna i: "Oldies", "Med R-Däck" och "Utan R-Däck" istället för "Oldies", "Under 500 hk" och "Över 500 hk"..! :wink:

/Magnus
Ja det har vissa fördelar, med den indelningen slipper man t.ex. diskussionen om bakhjulseffekt resp. motoreffekt.
Men jag tror att det bästa vore att vi anpassade oss till omvärlden och körde klassindelning enligt något befintligt reglemente t.ex. något TA reglemente eller Sportvagnsreglementet så skulle det bli lättare och billigare att börja tävla.
Dessutom skulle vi enkelt kunna samköra våra evenemang med andra vilket skulle göra det både billigare & enklare att arrangera tävlingar.
EKERÖ BILVÅRD
CCS CORVETTE CUP;
CCS TA SERIEN;
Ricky
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Ricky »

Corinthian skrev:

/Magnus
Pratar vi "Oldies" så körs KM med endast en (1) klass.

Jag har vid ett flertal tillfällen efterfrågat åsikter om hur vi bör göra med klassning angående däcksval och trimning etc.

Dock får jag in väldigt lite svar och många svar och åsikter kommer från folk som inte kör eller kommer köra i klassen.

Detta tolkar jag som att folk är ganska nöjda med som det är.

Faran med att försöka göra det "rättvist" är att man då måste klassificera "vad är ett R-däck" och vad är inte ett R-däck..

Ska då en bil med 245-60-15 BF-Goodrich däck köra i samma klass som en bil med 385-45-18..? Ingen kör ju på R-däck...

Är en bil med en L-88 replika motor trimmad?
Är en bil med en 327 med aluminumtoppar trimmad?

I dag så nöjer vi oss med att alla som vill oavsett trimningsgrad, årsmodell (C1-C3) och däcksbredd och profilhöjd ska kunna köra bankörningen samt delta i KM utan att behöva investera pengar i extra hjul etc för att delta, dvs utan alla dessa regler som ska göra allt så "rättvist".

Är man inte nöjd så går det bra att ta kontakt.

//Ricky.
Ricky Berg.
1972 454 convertible.
CCS 3125.
2011 - KM Oldies Bild
2012 - KM Oldies Bild
2013 - KM Oldies Bild
2014 - KM Oldies Bild
meko
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av meko »

Hej alla glada Corvettekamrater! :D

Vad rekommenderas för däcktryck på standarddäck (Yokohama Advan Sport) till helgen?
Banracing 2,5 kg (runt om)?
Dragracing 2 kg (bak)?
Eller..?
Corvette C5 Coupé 2004
Användarens profilbild
Åkerman
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Åkerman »

Hej!
Köpte TOYO 888 295-30/18 275-40/17 Antispinn funkade inte alls låg på hela tiden, koppla ur och det blev väldigt halt att köra när det regnade.
Ser ut som jag har ballongdäck fram, tror ni att det blir bättre att byta till 255-40/17?
Tino C3 cab -72
Z06 -04
Användarens profilbild
Corinthian
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Corinthian »

Åkerman skrev:Hej!
Köpte TOYO 888 295-30/18 275-40/17 Antispinn funkade inte alls låg på hela tiden, koppla ur och det blev väldigt halt att köra när det regnade.
Ser ut som jag har ballongdäck fram, tror ni att det blir bättre att byta till 255-40/17?
med dom dimensionerna får du helt fel förhållande i rullomkrets mellan fram och bakdäck...
det spelar ingen råll vilka dimensioner man använder så länge som man bibehåller differensen mellan fram & bakdäck... och dom får plats på ekipaget dvs..
vet inte vad det ska vara för skillnad på C5 (C6 är ca 4,3%).. använd länken i min signatur för att få det rätt.
Mange_C5
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Mange_C5 »

Åkerman skrev:Hej!
Kör med 255/40/17 fram och 275/35/18 bak på C5Z06 org. fälgar (9,5" resp 10,5"), sitter perfekt, och funkar kanonbra med eller utan anti-spinn knappen. Olika bredder har olika anliggningsyta så bredare däck behöver inte automatiskt innebära mer kontaktyta på en given fälgbredd, samt att r-däck har en tendens att vara en storlek bredare än gatdäck med samma angivna dimension.

Så länge det inte är monsunregn eller stora pölar så är r-däcken snabbare än gatdäck, är testat av flera som rejsar och du ser inte ett gatdäck på tävling i regn (undantaget monsunliknande förhållande där det bara är frågan om att skyffla vatten).

Skriv svar